18 Reacties

één maand geleden

Een huisje huren als in een vakantiehuis? Of een gewoon huis voor langere tijd? Wat voor vloerverwarming is het? Lage temperatuur verwarmd met gas is goedkoper dan elektrische vloerverwarming. Verder zullen de maandelijkse kosten erg afhangen van de rest van het huis (bouwjaar, isolatie) en jullie stookgedrag.

één maand geleden

Ik heb echt geen idee hoeveel we kwijt zijn aan vloerverwarming tov wanneer we dat niet zouden hebben. Wel stoken we veel minder dan vorige bewoner (die nog geen vloerverwarming had), ook omdat de vloeren nu geïsoleerd zijn. Andere factoren die er invloed op hebben: stook je altijd of alleen op bepaalde momenten, isolatie van rest van het huis, hoe warm stook je etc. Wat je kunt doen is misschien vragen hoeveel de vorige bewoners per jaar gebruikten aan gas en elektra.

één maand geleden

Ligt echt aan heel veel zaken, wij hebben een warmtepomp met warmte/kou opslag dus dat scheelt heel veel. Ook zijn er verschillen in vloerverwarming, onze vloer is (helaas 🤭) niet warm maar het verwarmt (en koelt) wel de woning.

25 dagen geleden

Ik denk dat niemand hier een zinnig antwoord over heeft. Het is denk vergelijkbaar met normale verwarming en het ligt volkomen aan de isolatie van het huis en het type energiebron Wij hebben bijvoorbeeld op alle 3 de verdiepingen vloer verwarming met 21 graden en krijgen ieder jaar geld terug. Maar dat komt doordat ons huis energielabel A+++ heeft.

25 dagen geleden

Reactie op ×Jon

Ik denk dat niemand hier een zinnig antwoord over heeft. Het is denk vergel ...
En door je voorschot. Als je voorschot maar hoog genoeg zet krijgt iedereen geld terug 😉

25 dagen geleden

Reactie op ×Jon

Ik denk dat niemand hier een zinnig antwoord over heeft. Het is denk vergel ...
Hierboven^^ Onze gasprijs zit nu bij de huur in dus wij hebben er geen kijk op

25 dagen geleden

De vorige bewoners hadden 1500m3 aan gas per jaar, en 1200kwh elek per jaar.

25 dagen geleden

Reactie op Hannelore13

Ik heb echt geen idee hoeveel we kwijt zijn aan vloerverwarming tov wanneer ...
1200kwh aan elek, en 1500m3 aan gas😬

25 dagen geleden

Reactie op demi2003!

1200kwh aan elek, en 1500m3 aan gas😬
En welk energielabel heeft het huis? Waren het oudere of jongere mensen? Veel thuis of veel weg? Allemaal zaken die er ook mee te maken hebben

25 dagen geleden

Reactie op demi2003!

1200kwh aan elek, en 1500m3 aan gas😬
Dat is op zich niet extreem veel, afhankelijk van hoe groot het huis is (+110 m2?). Het maakt bij een huis wel enorm veel uit of je de verwarming de hele dag op 21 graden hebt staan loeien, of juist op maximaal 19 graden hebt staan. Kan zo een paar 100 m3 per jaar schelen. Over het algemeen is vloerverwarming juist zuiniger dan radiatoren, dus zou me er niet al te veel zorgen over maken.

25 dagen geleden

Reactie op anoniem-465322

Dat is op zich niet extreem veel, afhankelijk van hoe groot het huis is (+1 ...
130m2 is het huis😬

25 dagen geleden

Ik weet niet precies de kosten. Alleen dat wij evenveel kwijt zijn als toen we nog geen vloerverwarming hadden.

25 dagen geleden

Reactie op anoniem-465322

Dat is op zich niet extreem veel, afhankelijk van hoe groot het huis is (+1 ...
Was aan t googelen geweest maar de ene zegt intotaal 110 euro per maand, en de andere site zegt 300 euro per maand haha

25 dagen geleden

Reactie op Hannelore13

En door je voorschot. Als je voorschot maar hoog genoeg zet krijgt iederee ...
Goed punt, maar dat bedoel ik niet met mijn reactie. Wij betalen maandelijks alleen de aansluitkosten, voor de rest wekken wij meer energie op met zonnepanelen dan dat wij verbruiken. Voor ts. Je kunt de getallen die je hebt invullen op bepaalde sites en zo je kosten berekenen. Is dan alsnog wel interessant hoe vaak ze thuis waren.

25 dagen geleden

Reactie op anoniem-465322

Dat is op zich niet extreem veel, afhankelijk van hoe groot het huis is (+1 ...
Dat is niet te zeggen. Wij verbruiken in een a label woning nog geen 800m3 gas met gewone centrale verwarming. Woning 150 m2 en verwarming staat op 20. De buren hebben wel vloerverwarming maar verbruiken veel meer gas, omdat vloerverwarming altijd aan staat. Wij hebben de verwarming niet altijd aan. Vind ik namelijk niet fijn. Collega heeft ook vloerverwarming laten leggen en hebben het nu nog maar op 18 graden staan omdat de gasrekening omhoog schoot. En aircos aangeschaft om niet in de kou te zitten.

25 dagen geleden

Reactie op M_1986

Dat is niet te zeggen. Wij verbruiken in een a label woning nog geen 800m3 ...
Daarom zeg ik ook ‘over het algemeen’ en dat het afhangt van je stookgedrag. Als je geen vloerisolatie hebt is vloerverwarming heel inefficiënt. Als dag en nacht stookt verbruik je meer. Als je geen dubbel glas hebt etc verbruik je ook meer. Maar in vergelijking met ‘gewone’verwarming is vloerverwarming over het algemeen zuiniger, omdat het systeem zelf zuiniger is in energiegebruik dan radiatoren.

25 dagen geleden

Reactie op demi2003!

Was aan t googelen geweest maar de ene zegt intotaal 110 euro per maand, en ...
Ja dat ligt er dus aan wat voor energie contract je hebt. Of de vloerverwarming elektrisch is of op gas. Of je een warmtepomp hebt. Of je vloer geïsoleerd is…je kunt dus niet zeggen: vloerverwarming kost zo en zo veel.

25 dagen geleden

Reactie op anoniem-465322

Daarom zeg ik ook ‘over het algemeen’ en dat het afhangt van je stookgedrag ...
Ook vloerisolatie zowel bij de buren als bij mijn collega. Vloerverwarming is alleen voordeliger als je je radiatoren dag en nacht aan hebt staan. Als je net als ons alleen de verwarming op 20 graden zet om 17 uur en om 22 uur weer naar 18 graden dan is vloerverwarming niet zuiniger.