25 Reacties

5 maanden geleden

Ik snap je helemaal...ik vind het ook veel werk en het put ook uit... maar zelf probeer ik door te zetten...dit omdat ik bij mn 1e kind toch heel veel last had van schuldgevoel ( dit is ook wel versterkt door zijn gezondheids situatie hoor, hij heeft een hersentumor gehad ) Bij mij loopt de borstvoeding nu ook niet optimaal...in de nacht heb ik voldoende maar overdag sta ik helemaal droog...dus geef ik af en toe wel bij met kunst voeding. Ik heb nu een super goedkope maar goed beoordeelde electrische kolf gevonden en hoop dat dat na n paar dagen aanslaat...zo kan ik een voorraadje aanleggen en vaker uit de fles gaan geven en borst af en toe zodat de melk zich aan het kind kan aanpassen. Misschien is dat ook een idee? Ik gebruikte eerst de madela handkolf maar dat werkt voor mij persoonlijk niet...weet niet hoe het succes bij jou met je huidige kolf is?

5 maanden geleden

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Hier ook dochter van 3 weken en nog niet op geboortegewicht. Naast borstvoeding moet ik kolven telkens, het gekolfde bijgeven en ook nog extra aanvullen met kunstvoeding. Overdag om de 2u aanleggen en dan kolven en bijgeven valt zwaar. Daarnaast hapt ze niet goed aan en moet ik tepelhoedje gebruiken. Hier ook veel twijfels en onzekerheid en ook doodmoe en mentaal gesloopt. Wil heel graag borstvoeding maar om het vol te houden zal het toch anders moeten verlopen...

5 maanden geleden

Ik heb mijn zoontje 11 maanden gevoed en ben nu net twee weken geleden bevallen van de tweede en ook zij krijgt borstvoeding. Ik snap je onzekerheid heeel goed en ook dat stukje dat het voelt als een karwei. Bij mijn zoontje heb ik dit ook een tijdje gehad, maar toch doorgezet. Maar na een tijdje (denk twee weekjes) begon ik er echt weer enorm van te genieten en vond ik het na elf maanden echt jammer dat hij zelf niet meer wilde… Maar blijf vooral bij je eigen gevoel en doe wat voor jou goed voelt. Of je nou wel of niet doorgaat, je doet wat jij denkt dat goed is voor je kindje en voor jou. Want je kindje heeft er niks aan als het voor jou niet meer goed voelt.

5 maanden geleden

Ik kolf alles, zodat mijn partner ook de voeding kan doen. Als ik kolf is hij met haar bezig als die thuis is. Voor mij is dat ideaal. Je kan ook combinatie voeding overwegen. Deels kolven/borstvoeding en deels kunstvoeding. En onthoudt, het belangrijkste is dat je kind gevoed wordt. Als het mentaal en/of fysiek te zwaar wordt om te bv of kolven te blijven doen, dan is kunstvoeding toch geweldig :) Kijk en probeer wat voor jou werkt. Voor mij dus volledig kolven, maar met name omdat mijn partner veel oppakt waardoor ik die ruimte heb. Succes met het vinden van wat voor jou werkt!

5 maanden geleden

Ik kolf ook fulltime, in het begin vond ik dit ook echt een gedoe en heb ik meerdere malen gedacht aan stoppen. Inmiddels hebben we er ritme en regelmaat in en ben ik erg blij dat ik nog niet gestopt ben. Dit kwam pas bij ruim 4 weken kolven, wellicht heeft het bij jou ook war tijd nodig. Inmiddels kan ik ‘s nachts een kolfsessie overslaan, wat ook veel rust brengt. Ook heb ik een handsfree kolf van Youha dus kan ik ondertussen iets anders doen. Doe wat voor jou goed voelt, het is ook heel belangrijk dat jij je goed blijft voelen. Blije mama is een blije baby. Borst- of kunstvoeding, het is allebei goed. Op beide worden ze groot!

5 maanden geleden

Ohja, vergeten te zeggen...ik heb de tip van de vk gekregen om febegriek te gaan gebruiken (kruid) dit schijnt echt geweldig te zijn om bv te boosten mocht je door willen gaan...die van mij is net binnen (thee variant) dus ben benieuwd.

5 maanden geleden

Doe waar je je goed bij voelt! De eerste week wilde ik al stoppen, vanwege de pijn en het idee dat ze allemaal maar ‘aan de tiet’ wilt. Nu is de pijn weg en gaat het hartstikke makkelijk. Ik overweeg zelfs om door te gaan met bv als ik weer moet werken. Volg je gevoel🙏🏻

5 maanden geleden

Reactie op seelisch

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Hier ook dochter van 3 weken en nog n ...
Heb je een goede lactatiekundige die mee kijkt op het aanhappen? Als je dat goed weet te krijgen zou het hopelijk snel beter moeten gaan omdat ze dan veel meer binnen kan krijgen ❤️. Bij mij heeft het bij de eerste en nu weer bij de tweede ook even geduurd voordat de bv liep. Bij de eerste was ik na 2 weken het kolven en de pijn ook helemaal zat en heb ik wel gedacht aan kv. Maar toch even doorgezet en vrij snel liep het helemaal goed. Nu met de tweede was ik wat beter voorbereid en heb ik niet gedacht aan stoppen. Ik vind zelf voeden zo fijn en het is zo goed voor haar gezondheid, voor de hechting én ik vind het zelf zo veel makkelijker dan al dat gedoe met flesjes en schema’s. Maar het moet idd wel goed voor je voelen. Weet dat het de eerste maand vaak gedoe is, zorg voor goede hulp (!!) en daarna wordt het vaak veel makkelijker en sneller. Bij mijn eerste duurde het voeden na 1 maandje nog maar maximaal 10 minuutjes.

5 maanden geleden

Hier een pro borstvoeding mama! 🙋🏼‍♀️ Het is absoluut een karwei en een opoffering, maar het is zo onwijs goed voor je kindje, dat heeft mij er steeds doorheen gesleept. Weet ook dat het steeds makkelijk wordt: zowel jij als je kindje worden er steeds beter in en je kindje heeft ook steeds minder voedingen nodig! Waarom ben je nu al aan t kolven? Ik ga dit pas vanaf 6 weken doen (puur om te oefenen met het flesje voor ze naar het kdv gaat), en pas dan zodat je verwarring tussen borst en speen voorkomt. Kolven is zoveel meer werk dan gewoon voeden: dus vandaar de vraag! Is het al echt nodig?

5 maanden geleden

Reactie op Meisjesmamma

Hier een pro borstvoeding mama! 🙋🏼‍♀️ Het is absoluut een karwei en een ...
Nog een aanvulling: doe je dit kolven op raad van een lactatiekundige? Ik zie veel adviezen over de en combinatie met kv maar daar kan je productie ook juist weer van teruglopen, dus zou ik niet zomaar doen maar altijd onder begeleiding van een professional als je het belangrijk vind om (deels) bv te blijven geven. Succes 🤞🏼

5 maanden geleden

Reactie op Chanelle7

Ik snap je helemaal...ik vind het ook veel werk en het put ook uit... maar ...
De handkolf werkte in het begin goed voor mij nu ook inderdaad niet ik merk dat ik met een elektrische kolf er meer uit krijg

5 maanden geleden

Reactie op Meisjesmamma

Hier een pro borstvoeding mama! 🙋🏼‍♀️ Het is absoluut een karwei en een ...
We hebben in het begin ervoor gekozen om bij te kolven zodat mijn man haar ook de fles kan geven om mij te kunnen ontlasten. Ze neemt zowel de borst als de fles goed en heeft hierin gelukkig geen verwarring het is ook belangrijk dat ze wel de fles neemt omdat ze straks ook naar het kdv gaat. Wel heb ik de eerste week volledige borstvoeding gegeven.

5 maanden geleden

Reactie op Wendy99

We hebben in het begin ervoor gekozen om bij te kolven zodat mijn man haar ...
Zou je niet kolven uitsluitend kunnen doen op de momenten dat jouw man wil voeden? Want uiteindelijk belast je jezelf met kolven in mijn ogen dubbel. Het is wel heel fijn als je man af en toe een flesje kan geven, maar hoe handiger je wordt in live borstvoeding geven hoe minder belastend het is.

5 maanden geleden

Reactie op anoniem-465322

Zou je niet kolven uitsluitend kunnen doen op de momenten dat jouw man wil ...
Ik deed nu overdag kolven en alleen de nachtvoeding aan de borst het aan de borst leggen is geen probleem 😉 maar ik wordt onzeker omdat ik niet weet hoeveel ze binnen krijgt en met de flesjes weet ik dit wel mijn dochter is dysmatuur dus ik wil wel zeker weten dat ze echt genoeg binnen krijgt en als ik ga kolven en ik krijg er bijna niks uit dan ga ik dus heel erg twijfelen of ze überhaupt wel genoeg krijgt

5 maanden geleden

Reactie op Wendy99

Ik deed nu overdag kolven en alleen de nachtvoeding aan de borst het aan de ...
Plast ze goed? Groeit ze goed? Als dat beiden goed gaat, is het goed genoeg :) als je er onzeker over bent, kun je misschien bij het CB een keertje extra gaan wegen?

5 maanden geleden

Reactie op Wendy99

We hebben in het begin ervoor gekozen om bij te kolven zodat mijn man haar ...
Als het je teveel werk is, kun je er ook nog even mee wachten? Je weet nu toch al dat ze goed het flesje pakt :) persoonlijk vind ik live voeden makkelijker, sneller en minder gedoe. Misschien een idee gezien je aangeeft dat kolven zo’n last is?

5 maanden geleden

Reactie op Wendy99

Ik deed nu overdag kolven en alleen de nachtvoeding aan de borst het aan de ...
Als ze goed plast en poept en tevreden is na het drinken mag je er op vertrouwen dat jouw lichaam precies maakt wat jouw kindje nodig heeft ❤️. Je kunt voor extra controle eventueel wat vaker langs gaan bij het cb of via de thuiszorgwinkel een Babyweegschaal huren voor een tijdje, dan kun je zelf wegen!

5 maanden geleden

Ik snap je gevoel helemaal maar doe inderdaad wat voor jou fijn voelt. Je kindje merkt namelijk ook als jij niet op je gemak bent. Ik heb een dochter van 9 weken, ze is een maand te vroeg geboren en aan de borst lukte dus niet. Dus ben ik meteen begonnen met afkolven, want ze viel teveel af. Dit doe ik eigenlijk nog steeds en dat werkt voor mij wel. Dan kan je het ook combineren met je partner. Ik probeer haar nu weleens aan te leggen maar volgens mij denkt ze ik vind die fles veel makkelijker🤣 ik merk dat het mij ook weleens frustreert dat het dan niet lukt, maar ik leg me daar dan ook maar een beetje bij neer…stress helpt namelijk ook niet mee.

5 maanden geleden

Reactie op Meisjesmamma

Plast ze goed? Groeit ze goed? Als dat beiden goed gaat, is het goed genoeg ...
Dit doen we al vorige week was ze maar 15 gram aangekomen en vandaag gaat ze weer gewogen worden

5 maanden geleden

Geef al 6 weken borstvoeding ondertussen was eerst ook onzeker maar mevrouw was in de eerste maand 800 gram aangekomen gelukkig, wel deed het heel veel pijn en heb ik ook nog een peuter thuis maar ga absoluut niet stoppen daar ben ik te eigenwijs voor 😅🤣