Hoi,
Hier een berichtje van een moeder die zo zo moe is ;) Ik ben vooral op zoek naar herkenning en hopelijk wat geruststelling 😊
Ons zoontje is inmiddels 16 maanden oud. Daar waar we de eerste keer gezegend waren met een goede slaper, was dat de tweede keer minder succesvol😅 Een jongetje die veel huilde en slecht sliep; na 9 maanden werd er pas kma en verborgen reflux gediagnostiseerd en vanaf zijn eerste verjaardag is hij eindelijk een stuk rustiger en blijer. Het is een heel lollig ondeugend jongetje. Niet bang, snel in zijn ontwikkeling, maar ook vooral geen goede slaper 🙈.
Precies vanaf zijn eerste verjaardag was hij van de fysieke klachten af. Toen ging hij ook wat beter slapen, met af en toe nog een keer troosten en vaak rond 5 uur bij ons in bed en na een fles lekker verder slapen.
Inmiddels zijn we vier maanden verder en zijn de nachten alweer een tijd erg onrustig. Wij reageren altijd consequent. We laten hem in zijn eigen bedje (bij ons slapen werkt niet en bij hem blijven ook niet, want meeeeega alert) en keren dan elke vijf en daarna tien minuten terug om hem gerust te stellen. Er waren weken dat hij eens per nacht wakker werd en na één bezoekje verder sliep, maar nu blijft hij weer gerust 1,5 uur wakker… en niets helpt… Ook valt hij standaard huilend in slaap ‘s avonds. Vaak na 5 minuten, maar soms ook pas na een kwartier (in dat kwartier ga ik dan een paar keer heen).
Ik weet dat sommige ouders niet achter laten huilen staan, maar geloof me: ik heb ook andere methodes geprobeerd en dan raakt hij alleen maar meer overstuur. Ik heb meerdere slaapcoaches gesproken en ook het cb.
Ik denk (en vrees😅) dat het enige antwoord is dat dit wel overgaat en dat het wsl een temperamentvol kind is. Het feit dat ik hem de eerste acht maanden bijna alleen maar bij/ op mij heb gehad speelt vast ook mee (in verband met reflux zat hij bijna dag en nacht in de draagzak), maar Ohhh wat zijn wij moe…
En hij kan zó hard huilen.
Ik ben nu weer echt even in een dieptepunt van vermoeidheid beland, waardoor twijfels aan jezelf toenemen en alle ballen (werk, gezondheid, gezin etc.) als een enorme opgave voelt…
Ik hoop dat er moeders zijn met kinderen die dit inmiddels ontgroeit zijn en mij even kunnen geruststellen (door te zeggen dat dit stopte met de leeftijd16 maanden en 1 dag 😜).
Alvast bedankt 🥰