24 Baby logo
Zwanger worden
Zwanger worden
Vruchtbare dagen berekenen
Tips om zwanger te worden
Kinderwens & voorbereiding
Zorgverzekering kinderwens
Sluiten
Zwanger
Zwanger
Zwangerschapskalender
Uitgerekende datum berekenen
Geboorte
Baby uitzetlijst
De eerste symptomen
Zorgverzekering zwanger
Sluiten
Baby
Baby
Babykalender
Babymaten
Wanneer doorslapen?
Borstvoeding
Zorgverzekering baby
Sluiten
Babynamen
Babynamen
Meisjesnamen
Jongensnamen
Sluiten
Forum
Forum
Inloggen
Groepen
Geboorteclubs
Sluiten
Snel naar
Zwangerschapskalender
Babykalender
Babynamen
Forum
Inloggen/Registreren
Inloggen
Geboorteclubs Geboorteclub januari 2026

Borstvoeding topic

Kurby

4 maanden geleden

Gekopieerd van de december groep! Lieve mama's, Ik zie al veel topics voorbijkomen over borstvoeding. In m'n vorige geboortegroep heb ik veel aan het topic gehad. Daarom dacht ik, waarom niet alvast een topic openen, zodat we elkaars vragen kunnen beantwoorden en mama's zo lang mogelijk kunnen voeden als dat ze willen. Onderstaande tips las ik elders en vond ik wel toepasselijk! Het allerbelangrijkste: - je baby heeft de eerste 24 uur in principe geen voeding nodig, je bv mag op gang komen. - bij voeden is 9/10 keer niet nodig. Als je ingeleid wordt, heeft je kindje hoogstwaarschijnlijk een vals hoog geboortegewicht doordat jij een infuus krijgt, waardoor de kans aanwezig is dat hij >10% afvalt. Schrik daar niet van. Bij voeden alleen iom een lactatiekundige ibclc, niet omdat de kraamzorg of verloskundige of verpleging het zegt. - aanleggen, aanleggen, aanleggen. Het liefst 10-12 keer of zelfs vaker op een dag. Hierdoor krijgen je hersenen een signaal dat de bv gefixt moet worden. Bij elke kik leg je je kindje aan, al is 't maar voor een paar slokken. Maak er voor jezelf een gewoonte van als jij wat drinkt, dat hij ook mag drinken. Laat jezelf goed verwennen door je partner of familie, borstvoeding is echt even investeren - je kindje z'n maagje is nog inimini. Verwacht niet dat hij al super veel hoeft te drinken. - heel veel huid op huid contact! - indien je over mag naar voeden op verzoek, een speen en inbakeren remmen de hongersignalen,waardoor je mogelijk voedingsmomenten mist. - pijn bij het voeden is in principe niet normaal. Zou dan zsm (weer) de lactatiekundige mee laten kijken. - een kolf doe je 't liefst 4-6 weken na de bevalling, neem een kolf consult. Kolven zijn als ondergoed las ik laatst, ze zitten niet voor iedereen lekker. Met flesjes oefen je het liefst vanaf een week of 4-6: daarna verdwijnt de automatische zuigreflex en wordt uit de fles drinken een motorische vaardigheid. Mocht de fles moeilijk gaan, dan kun je een preverbaal logopedist inschakelen. - al die extra's zijn niet altijd nodig (lanolinecreme etc), ik voed al ruim een jaar en nog nooit kloven of een borstontsteking oid gehad - bij overproductie geen haaka gebruiken, maar lekschalen ivm vacuüm zuigen. - op facebook is de pagina borstvoedingsforum, ibclc lactatiekundigen geven daar gratis advies! - verdiep je in bv (wat je nu doet) en lees de insta pagina's van Teddy Roorda en La Leche League Vlaanderen eens goed door. Cursus vond ik daardoor niet nodig. - na de kraamweek maak je gebruik van de who child growth tracker en niet de tno curve van het cb. Tno is voor kunstvoeding baby's en bv baby's (Nederlandse baby's), who voor bv. Je volgt het lijntje van je baby's laagste gewicht in de kraamweek Wat ik trouwens graag eerder had willen weten: maak je niet gek als je baby max 5 minuten per kant drinkt. De ene baby drinkt effectiever dan de andere. 5 minuten effectief drinken (horen slikken) is zinvoller dan 20 minuten sabbelen. Succes en veel geluk gewenst! 🍀

Geboorteclub januari 2026

24
Ontdek nog meer via de 24baby app
Volg ons
Over onsContactAdverterenPrivacybeleidHuisregels24baby.be
© 24baby.nl b.v.