25 Reacties

16 dagen geleden

Geen echo delen ! Eerst vragen of ze die wil zien.. positieve testen, echo's kunnen echt mega pijnlijk zijn omdat dat in die grote wolk van verlangen zit. Ik zou naar haar toe gaan om het te delen, niet via WhatsApp of telefoon. Samen er over hebben en dan kan zij kijken wat ze met haar emotie wil en of ze die zaterdag ook wil aanschuiven of dat ze in ieder geval een blij gezicht kan proberen op te zetten voor je.

16 dagen geleden

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Een tweede wonder, fantastisch!Misschien kun je je vriendin deze week bellen? Dan vertel je hoe moeilijk en verdrietig je het voor haar vindt en dat je het haar niet zaterdag, in het bijzijn van anderen, wilt vertellen omdat dat niet goed voelt. Zij mag verdrietig zijn omdat het haar/hen nog niet lukt en daar kun jij, als goede vriendin , rekening mee houden. Als zij ook een goede vriendin is, begrijpt ze je struggle en kan ze dit alleen maar waarderen.

16 dagen geleden

Ah wat een ingewikkelde situatie, maar goed en fijn dat je er bij stil staat en het voor haar op een zo prettig mogelijke manier probeert aan te pakken. Het is echt lastig als je zo worstelt met een kinderwens en om je heen worden je vriendinnen allemaal zwanger. En dat soort berichtjes zijn gewoon vaak echt k*t om te krijgen. Ik zou haar van te voren inderdaad een berichtje sturen. Ook zou ik het zelf fijn vinden als ik in haar schoenen stond dat ik dit vandaag/morgen al zou krijgen en niet een uur voor het feestje. Dan kan ze echt de ruimte nemen voor haar verdriet en er op haar manier mee dealen en er hopelijk tegen zaterdag weer beetje vrede mee hebben. Ook zou ik zelf niet op een echo zitten te wachten, maar een mededeling dat het zo is, zou ik ook voldoende vinden. :) Hopelijk zit het jullie vriendschap niet in de weg. Liefs!

16 dagen geleden

Ik zal geen echo delen, dat kan pijnlijk zijn om te zien… ☺️ Misschien zal ik haar een belletje of appje doen. Ook toegeven dat je het zelf enorm lastig vind om het te delen, omdat je het haar ook zo ontzettend gunt, maar het toch alvast wil zeggen, omdat je ze niet in een groep wil “verassen”. Naar haar toe gaan kan ook, maar dat licht er maar net aan of ze dan ook haar verdriet durft te tonen. Ik vond het namelijk fijner om alleen te zijn

16 dagen geleden

Ik zou haar ook persoonlijk benaderen. Toevallig zit ik in precies dezelfde situatie met een vriendin. Ik heb haar een paar dagen voordat we het gingen vertellen even apart genomen en haar verteld dat ik weer zwanger ben. Toen ik haar weer zag in een grotere groep was ze dus al voorbereid en kon ze haar pokerface opzetten. Uiteraard is ze super blij voor ons, maar ze vond t wel heel fijn dat ik het haar apart had verteld, zodat ze er even aan kon wennen/het op haar manier kon verwerken. Succes met vertellen!

16 dagen geleden

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik kom zelf uit een zeer intensief fertiliteitstraject en heb 4 beste vriendinnen. Tijdens het traject mochten deze vriendinnen allemaal zwanger worden en ze vonden dit allemaal lastig om mij te vertellen. Bij alle vriendinnen wist ik dat ze een kinderwens hadden dus heb ik gewoon gezegd dat ik hoe dan ook blij voor ze ben en dat ze er niet om heen moeten draaien als hun positief nieuws hebben. Dit hebben ze ook allemaal gedaan en dit is alleen maar ten goede gekomen van onze band. Het gewoon eerlijk durven te zeggen zonder eromheen te draaien heeft mij en ook mijn partner veel meer rust gegeven dan dat ze eromheen zouden draaien. Wij zijn van al onze kinderen van vrienden trotse "oom en tante" mogen worden. Wel heb ik het moeilijk gehad toen een vriendin van de tweede bevallen was en ik 3 maand daarvoor een miskraam heb gehad. Ik kon hun zoontje niet vasthouden maar was wel ontzettend blij voor ze. Erover durven praten is altijd de oplossing met je beste vrienden. Daar zijn ze immers voor. Nu spontaan zwanger van onze eerste, 12 + 2 en al onze vrienden zijn nu al trotse "oom en tante"

16 dagen geleden

Wat fijn dat je hierover nadenkt. Ik heb zelf aan de kant van jouw vriendin gezeten. Wat ik toen van mijn beste vriendin wilde die voor de 2e keer zwanger werd, was het het liefst persoonlijk horen waar geen anderen bij zijn (heb ik ook zelf aangegeven, en dat heeft ze gedaan:)) Dus ik zou haar op z’n minst bellen en beter nog even opzoeken. Dan kunnen jullie het er rustig over hebben, is er ruimte voor de emoties en kan zij het laten bezinken en bedenken hoe ze de afspraak met meerdere vrienden gaat aanvliegen. Een echo foto zou ik zeker niet doen, tenzij ze er zelf om vraagt. Want ze zal heus echt heel blij voor je zijn, maar tegelijkertijd heel verdrietig voor zichzelf. Als je dan later met vrienden bent en zij is er bij, is het fijn als het lukt om de baby- en zwangerschaps praat beperkt te houden en te bewaren voor een moment dat zij er niet bij is, is dat ook heel fijn voor haar denk ik. Maar je kunt het beste nog aan haar vragen wat zij daarin fijn vindt. Succes en ook veel plezier met het delen met je vrienden!

16 dagen geleden

Van harte! Oh zo lastig! Hier precies t zelfde. Intussen ik de derde , waar zij bij mijn eerste een miskraam kreeg. Maar appen is absoluut geen goed idee , gewoon opbellen!

16 dagen geleden

Of je appt, belt of langs gaat hangt af van jullie band en haar karakter.. Ik heb aan de andere kant gezeten en ik hou er niet van om mezelf kwetsbaar op te stellen bij anderen. Mijn vriendin heeft mij dus een appje gedaan, waar ik nog steeds heel dankbaar voor ben. Had wel liever gehad dat het niet de aankondigingsfoto was met echo, maar kon het wel even zelf verwerken. Ik had me heel erg bezwaard gevoelt als ze mij belde of langs kwam, want je wil dan toch je eigen emoties beperken zodat je vriendin niet denkt dat je alleen teleurgesteld bent. Mochten jullie een vriendschap hebben waar je juist bij elkaar uithuilt dan kan dat wel goed zijn.. Maar luister aub niet naar mensen die zeggen dat je dit nooit via de app moet zeggen, want dat is voor velen juist het prettigst.

16 dagen geleden

Ik sluit me aan bij de reactie van vlinderrr, ik heb zelf ook aan de andere kant gezeten en vond het het fijnste als vrienden het via een appje of voice message opvoorhand lieten weten. Dan kon ik daar op mezelf eventjes goed om huilen en wanneer ik daar klaar voor was met de persoon spreken. Voor mij duurde dit meestal overigens maar een paar uurtjes dat ik nodig had voor mezelf en dan was ik er weer goed mee. Maar via telefoon of persoonlijk voelde ik net vaak dat ik niet even die ruimte had om m’n emoties eruit te laten en vond ik de confrontatie net groter.

16 dagen geleden

Wat fijn dat je advies vraagt wat je het beste kan doen. Ik ben zelf helaas die goede vriendin geweest. Heel veel vriendinnen kregen allemaal de eerste of tweede en ze hebben het mij altijd persoonlijk of via FaceTime verteld. Ik zou het zeker niet doen waar meerdere mensen bij zijn en haar ermee overvallen ook geen foto’s van echo’s sturen dit kan te confronterend zijn. Vertel het haar persoonlijk en verwacht niks en geef haar vooral de ruimte zodat ze zelf met het verdriet kan omgaan.

16 dagen geleden

Ik had zo goed als dezelfde situatie met een goede vriendin. Ik heb het haar geappt, met de uitleg erbij dat ik er over had getwijfeld maar dat ik haar op deze manier de mogelijkheid wil geven om even prive te reageren zoals ze wilt. Werd erg gewaardeerd!

16 dagen geleden

Reactie op Annesoof83

Ik had zo goed als dezelfde situatie met een goede vriendin. Ik heb het haa ...
Inderdaad niet de echo geappt, maar gewoon in woorden dat ik zwanger ben

16 dagen geleden

Ik zit in een soortgelijke situatie. Mijn beste vriendin is ook aan het proberen om zwanger te worden al sinds ik het begin van mijn zwangerschap van ons eerste kindje. Mijn dochter is nu 1 jaar en 2 maanden en ik ben nu ook zwanger van onze 2de terwijl zij de ene poging na de andere ondergaat en volgende maand start met IVF. Ik heb haar alleen bij ons thuis uitgenodigd en heb het haar persoonlijk verteld. Ik heb er ook bij gezegd dat ik dit persoonlijk met haar wilde delen zonder anderen erbij en dat zodat ze kon reageren zoals ze zelf wou, dat ze niet fake happy hoefde te zijn voor ons omdat anderen erbij waren, haar gevoel mocht er gerust zijn en zouden we haar niet kwalijk nemen. Ze is me rond m'n nek gevlogen omdat ze oprecht gelukkig was voor ons en daarna hebben we samen wat zitten janken omdat het voor haar zo moeilijk gaat.

16 dagen geleden

Ik was zelf zo'n vriendin. Wij zijn 3 jaar bezig geweest waarvan 2 jaar in een zwaar ziekenhuistraject. Om mij heen was ondertussen een babyboom gaande. Meeste vriendinnen stuurde mij eerst een heel lief berichtje met daarin dat ze zwanger zijn en het mij ook onwijs gunnen. Ik moest dan altijd even janken maar vond dit altijd heel lief. Een echo sturen zou ik persoonlijk niet doen.. gewoon een persoonlijk berichtje of 1 op 1 vertellen. Een onvervulde kinderwens is enorm zwaar en je gunt het je vriendinnen 100% maar dat neemt je eigen verdriet niet weg helaas.

16 dagen geleden

Zeker geen echo tonen dat is veel te pijnlijk voor iemand die al lang een kinder wens heeft. Ik zou het ook persoonlijk vertellen op een meelevende manier. En dan vooral de focus niet teveel op uzelf leggen en de zwangerschap tenzij je aanvoelt dat alles ok is met u vriendin en ze er zelf over wil praten.

15 dagen geleden

Ik heb zelf lang een onvervulde kinderwens gehad en dit dus ook meegemaakt van de andere kant. Ik zou zeker geen echo delen maar het persoonlijk 1 op 1 vertellen.

15 dagen geleden

Ik zou wel vooraf de tijd nemen om met dit voorzichtig met haar te delen. Haar gevoelens erkennen maar ook erbij zeggen dat je het graag met haar wilt delen omdat ze een goede vriendin is van je. Een appje met echo en het vluchtig willen aanpakken zou ik niet zo netjes vinden.

14 dagen geleden

Ik had ditzelfde alleen was ik de vriendin die niet zwanger werd. Mijn vriendin kwam bij mij langs om het te vertellen waarbij ze ook een gelukspoppetje en steentje meenam en dat ze hoopte dat het ons ook snel zou lukken. Ik vond het heel fijn dat ze het kwam vertellen en ik daarna alleen was zodat ik even heel hard kon huilen. Uiteraard was ik heel blij voor haar maar het was heel dubbel omdat onze wens ook zo groot was.

14 dagen geleden

Ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt. In de periode dat mijn vrouw zwanger was, kregen zij te horen dat hun kinderwens absoluut niet vervuld kon worden. Ik heb haar geappt. Zo kon ze haar eerste emotie laten gaan zonder dat ze zich opgelaten zou voelen. Ik had zo iets geappt. Lieve ..., Ik wil iets heel graag met je delen, alleen weet ik niet zo goed hoe. (Naam) is namelijk zwanger. Wij zij super blij, maar snappen ook dat dit rauw op je dak kan komen. Vandaar dat ik je app. Liefs ....