12 Reacties

één maand geleden

Mijn insteek is voorkomen waar mogelijk maar niet te krampachtig doen. Ik heb zelf een dreumes rondlopen die naar het kdv gaat. Die neemt om de haverklap een virus mee naar huis. Dat accepteer ik maar gewoon en ik ben deze zwangerschap daardoor ook al regelmatig ziek geweest. Ik ga hem niet 9 maanden thuis houden en ik ga ook geen afstand van hem nemen (ik ben iets voorzichtiger met van dezelfde lepel eten etc maar eerlijk gezegd met alle natte kusjes die ik krijg maakt het geen bal uit). Maar als we ergens op bezoek zouden gaan en ze vertellen me dat iemand van hun gezin ziek is, dan kijk ik wel of we het kunnen verzetten.

één maand geleden

Heb er ook wel moeite mee. De kindjes van mijn schoonfam zijn echt wekelijks ziek. Handen wassen en persoonlijke hygiëne staat daar ook op laag pitje. Daar ben ik huiverig voor. Ik voel me dan een enorme trut, maar ben gewoon te bang dat er iets misgaat. We hebben al zo enorm veel pech gehad en wil dit kindje gewoon beschermen zo goed als mogelijk. Vind het heel lastig. Mensen zeggen dan: ‘je kunt overal iets oplopen’. Dat klopt, maar als je wéét dat mensen altijd ziek zijn, dan kun je die plek toch beetje vermijden. Hoe lullig het ook voelt wanneer ik dit typ.

één maand geleden

Ohh lastig zeg! Mijn dochter heeft net de 5e ziekte (parvo) achter de rug en ik was aardig in paniek ervan. Ik moest bloed laten prikken en had gelukkig al antistoffen. Een kleine geruststelling is dat het in principe geen risico meer vormt na de 20 weken, dus je zou wat dat betreft safe moeten zitten inmiddels :) Parvo is al besmettelijk vóór er vlekjes komen, en bij mijn dochter waren er letterlijk 0 symptomen voor die tijd. Dus voorkomen door vermijden is sowieso niet altijd mogelijk helaas 😬

één maand geleden

Ben momenteel ook 22 zwanger, werk in de kinderopvang voor 4 dagen in de week en heb ook geen antistoffen voor de vijfde en zesde ziekte, heb daardoor vanaf de 14e week tot en met de 21e week niet mogen werken van zowel de verloskundige, huisarts en bedrijfsarts omdat er kinderen waren met parvo. Als ik nu de parvo onder leden zou krijgen dan is het geen groot gevaar meer voor mijn kindje en ben dus weer volledig aan het werk. Zou gewoon heel vaak je handen wassen, je bloed laten prikken als je denkt dat je het misschien hebt en niet teveel zorgen maken omdat het nu niet meer voor gezondheidsproblemen kan zorgen voor je kindje (dat is wat de bedrijfsarts mij heeft verteld en zij was behoorlijk streng daarin)

één maand geleden

Dit vond ik met de eerste ook lastig. Ik was kleuterjuf, ja dan wordt er ook in je gezicht geniesd XD Ik heb veel mijn handen gewassen, zeker voordat je iets gaat eten. Maar afstand houden doe ik niet, kinderen die hun mama missen of gevallen zijn kan ik moeilijk laten staan. Met de tweede zwangerschap was ik kleuterjuf en nam de eerste ook van alles mee van de opvang. Ik heb het maar losgelaten... ik moet eigenlijk ook oppassen met de vijfde ziekte, maar heb ook soms zelfde bestek gebruikt, of indd de eerste genoemde heerlijke natte kusjes. Nu met de derde heb ik dus twee rondlopen, ja die snotteren wat af. Ik denk dat het soms ook goed is bepaalde ziektes al te doorlopen in de zwangerschap, kunnen er lekker antilichamen worden doorgegeven terwijl baby nog in de buik zit. Je kunt er bijna niet aan ontkomen, zelf hou ik niet echt bewust extra afstand. Maar ik ben wel van mening dat je heel goed naar je eigen gevoel moet luisteren. Dus dat iemand bij een eerste kindje wellicht voorzichtiger is dan bij een tweede of derde lijkt mij niet gek. En dat de ene zwangere liever afstand houdt van verkouden collega's en niet aansluit bij drukke borrels, moet ook gewoon kunnen! (Dit was in mijn eerste zwangerschap voor mij wel heel belangrijk, dat was in 2020 met begin corona. Ik werd erg onzeker van het niet-weten over die besmettingen )

één maand geleden

Reactie op feyre

Heb er ook wel moeite mee. De kindjes van mijn schoonfam zijn echt wekelijk ...
Snap ik hoor! Vind het ook fijn als mensen (zoals familie of vrienden) het even laten weten als er iemand ziek is. Laatst was ik bij familie en toen kwam ik erachter dat iemand daar behoorlijke buikgriep had 😅… Buikgriep 7 jaar geleden heeft me chronische darmklachten gegeven dus dat vermijd ik sowieso liever even 😛…

één maand geleden

Reactie op Nootje2020

Ohh lastig zeg! Mijn dochter heeft net de 5e ziekte (parvo) achter de rug e ...
Oh dat wist ik niet! Dat scheelt dan inderdaad :)

één maand geleden

Bedankt allemaal voor jullie inzichten! Meestal komen er een hoop verkoudheden voorbij en dat is nou eenmaal onderdeel van het werk (en gezinsleven). Als het meer is dan dat wordt het voor mij altijd wel lastiger inschatten, maar gelukkig komt de zomer eraan 🌞💫

één maand geleden

Reactie op Mies1235

Snap ik hoor! Vind het ook fijn als mensen (zoals familie of vrienden) het ...
Ik vind het eerlijk gezegd sowieso best wel aso om niet even te zeggen dat iemand in het gezin buikgriep heeft. Niemand zit op buikgriep te wachten 😅

één maand geleden

Reactie op L1310

Ik vind het eerlijk gezegd sowieso best wel aso om niet even te zeggen dat ...
Klopt 😬…. Heb bijv ook dat er ouders zijn met wie mijn oppaskinderen willen spelen, die dan zeggen dat een broertje wel ziek thuis is maar kan gewoon bij ons binnen hoor! En dat ik aangeef: nou dan liever een andere keer of bij mijn oppaskind thuis, en dat de ouders dan toch door pushen. Heel irritant vind ik dat 🙈

één maand geleden

Reactie op Mies1235

Snap ik hoor! Vind het ook fijn als mensen (zoals familie of vrienden) het ...
Ja, dat is het ook. Laatst hadden ze de vijfde ziekte. Vlak voordat er een bezoekje aan ons gepland stond. ‘Maar ze zijn niet ziek’. Nee, maar dat zegt dus niks bij de vijfde ziekte. Gelukkig heb ik daar antistoffen voor, maar wordt zo makkelijk over gedaan dan. 😅 Buikgriep is ook zoiets gruwelijks. Wordt vaak ook zo makkelijk over gedaan, maar ondertussen. 🥲