9 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Lupin
Niet uit eigen ervaring, maar vanuit wetenschappelijk onderzoek klopt het i ...
Het klopt inderdaad dat meertalige kindjes soms iets langzamer beginnen met spreken, maar ik weet eigenlijk niet op welke leeftijd zich dat recht zou moeten trekken. Mijn zoontje en zijn vriendinnetje zijn ook meertalig, en er is tussen hen een duidelijk verschil. Ze zijn nu allebei net twee, en een van hen zegt al van alles, terwijl de ander juist pas net wat woordjes begint te zeggen. Tot nu toe is dat volgens onze kinderarts helemaal normaal. Maar ik kan me voorstellen dat dat anders is bij kinderen van 5.
Het lijkt me hoe dan ook verstandig, en ook fijn voor jullie zelf, om hier wat professionele begeleiding bij te krijgen. Ik zou eerst die klassenobservatie even afwachten, om te kijken of daar iets uitkomt waar jullie iets mee kunnen. Zo niet, dan verder zoeken naar een andere organisatie misschien?
2 maanden geleden
Ben je bekend met TOS? Misschien heeft het daarmee van doen? Het dromerig zijn past hier wel bij omdat kinderen dan niet altijd alles begrijpen en daardoor uitchecken/dromen omdat het te snel gaat.
2 maanden geleden
Met hoeveel talen groeit hij op? En hoe is het aandeel van de talen in zijn leven? Dus 70% nlds en 30% andere taal bijv?
Onze kinderen worden ook meertalig opgevoed (2 talen thuis en dan nog eens 2 andere talen buitenshuis zoals school/opvang), dus in totaal 4 talen. Onze jongste is nu net 2 jaar en liep tot 2 maanden terug (precies 2 jaar oud) inderdaad wat achter qua taal. Vind je het gek dat hij niet meer weet hoe iets heet als iedereen wat anders zegt!? 😅 Je zag hem dus heel veel observeren en luisteren. Maar nu ineens, met 2 jaar en 2 maanden, is hij ineens gaan praten en maakt hij zinnen van 3-4-5 woorden en is de achterstand verdwenen. Nog niet in alle talen, maar het kwartje lijkt ineens gevallen en hij heeft uitgevogeld wie wat zegt... Dus ja, ze gaan vaak later praten, maar je verwacht eigenlijk niet dat dat op 5 jarige leeftijd nog zo is wat jij beschrijft, zeker als je zegt dat nlds meeste aangeboden wordt. Onze oudste is 5 jaar en redt zich heel goed in alle 4 de talen en switcht zonder problemen. Ze praat vloeiend nlds en loopt zeker niet achter op haar leeftijdsgenoten terwijl ze nlds alleen met mij spreekt en af en toe skype met opa en oma. Verder niet. Heel soms gebruikt ze wel eens een woord van een andere taal omdat dat eerder in haar op komt, maar op die leeftijd verwacht je niet per se meer dat de taal een rommeltje is. 2-3 jarigen kunnen alles mixen en dat is ok, op 5 jarige leeftijd zou ik ook wel aan de bel trekken... Succes!