44 Reacties

5 jaar geleden

Hallo Jessica, Mijn vrouw en ik verwachten in januari ons eerste kindje. Wij zelf wonen op 7 hoog met twee poesen. Zelf sluiten we de katten altijd op in hun eigen kamer s`nachts. Dit doen wij altijd omdat ze anders herrie gaan schoppen in de nachten. Nu wordt hun kamertje omgebouwd tot baby kamer. Wij moeten ze dus nu verplaatsten naar de werkkamer. Zelf hebben we een kennis die iemand kende waarvan de baby is overleden omdat de kat boven op het gezichtje ging liggen toen de baby sliep. De kat dacht waarschijnlijk dat het het lekker warm was. Nu willen mijn vrouw en ik niet dat de katten op de baby kamer komen en daarom houden we dan ook de deur naar die kamer dicht. Echter de katten moeten wel om kunnen gaan met de baby dus we gaan wel de katten toestaan als ze toenadering zoeken bij de baby. We moeten dan wel goed de baby en de katten in de gaten houden.

5 jaar geleden

Over 2 weken laat ik het je weten. ;) Kat mag niet op slaapkamer komen, maar wel extra opletten in de box beneden.

5 jaar geleden

Wij hebben nooit onze 2 katten bij onze dochter op haar slaapkamer toe gelaten. Toen ze de eerste maanden bij ons op de kamer sliep, lieten we de katten dan ook niet toe op onze kamer (deur dicht gelaten). Nu ze op haar eigen kamertje ligt staat de deur weer voor hun open. Had idd ook al teveel verhalen gehoord waar het verkeerd afgelopen was, omdat de kat een baby wel een lekker warm plekje om te slapen vond. Vond het gewoon eng. Wel hebben we hun gewoon laten snuffelen aan haar als ze bij ons beneden was, of als ik haar borstvoeding gaf. Maar wel altijd met een waakzaam oog. Wij houden heel erg veel van onze katten, ze zijn deel van ons gezin. Maar het blijven dieren die misschien wel eens onverwachte dingen gaan doen. Nu onze dochter ouder is en rond kruipt/langs meubels af stapt, blijven ze liever uit de buurt (ze is erg druk en daar houden onze 2 ouwetjes niet van)

VRIEND

5 jaar geleden

Wij hebben 2 katten, de katten mochten sowieso niet op onze slaapkamer komen, nu ook niet nu ons zoontje op onze slaapkamer slaapt in de co sleeper. Als hij in de huiskamer op het kleed ligt , is er altijd iemand bij. Ik ben ook bang dat ze misschien op hem gaan liggen, het blijven dieren, die kunnen toch onvoorstelbaar reageren.

5 jaar geleden

Reactie op Noxxi

Wij hebben nooit onze 2 katten bij onze dochter op haar slaapkamer toe gela ...
Ik kan me hier ook helemaal in vinden! Dat is dus ook hoe ik er in sta. Laat je ze overdag wel gewoon op de slaapkamer als er niemand slaapt?

5 jaar geleden

Reactie op Jessica1709

Ik kan me hier ook helemaal in vinden! Dat is dus ook hoe ik er in sta. Laa ...
Nee, wij hebben hun pas weer op onze slaapkamer toegelaten toen onze dochter echt naar haar eigen kamertje is verhuist. Wij konden ons voorstellen dat het anders voor de katten ook verwarrend kan zijn waarom het ene tijdstip wel en een uurtje later bv weer niet.

5 jaar geleden

Wij hebben 2 katers heilige birmanen. Zijn enorme lieverds voor onze dochter en doen geen vlieg kwaad. Direct na de geboorte zijn ze een aantal weken stil en rustig geweest, waars moesten ze wennen maar nu gaat het perfect 🙂 Onze katten komen echter niet boven en zijn altijd in de woonkamer. Onze dochter is 10 maanden

5 jaar geleden

Onze katten sliepen altijd bij ons op de kamer voor de baby er was. Toen hij geboren werd deed ik meestal gewoon de deur dicht. Vond het idee niet prettig van het haar overal.. ze zijn het gewoon geworden. Nu hij in zijn kamer slaapt is onze deur weer open.

5 jaar geleden

Nee ik ga mijn kat buiten de kamer houden anders gaat ze erbij liggen dat weet ik nu al🤣 en ze verhaart super erg dat ga ik me kindje niet aan doen

5 jaar geleden

Onze kat mocht altijd in de slaapkamer, en dat hielden we ook zo eens onze zoon was geboren. Ze heeft ook maar nooit interesse getoond om bij hem in de co-sleeper te springen. Over het algemeen hebben we een kat die eerder vanop een afstand toekijkt, maar vrienden met heel aanhankelijke knuffelkatten die kopjes gingen geven aan de baby, sprongen eigenlijk ook vrijwel nooit bij de baby in bed. Ik heb die angst nooit gehad. Mijn lief daarentegen wel. Om die reden hebben we ook ruim op voorhand de co-sleeper gezet om te zien hoe ze reageerde. Moest ze toch veel interesse getoond hebben in het bedje, hadden we tijd om ‘in te grijpen’. Maar ze had het niet. Langs de andere kant: de katten van een vriendin lagen vaak in de co-sleeper, en eens de baby was geboren en erin lag meden ze het. Het is dus best afhankelijl van hoe je kat is. Zowel onze dierenarts als gynaecologe hadden nog nooit gehoord van baby’s die stikten door een kat die op hem kwam liggen. De enige redenering die onze dierenarts kon bedenken, was dat een kat op een baby ging liggen die al reeds was overleden. Maar zelfs dan nog had ze dat nooit gehoord. In principe heeft een kat niet de reflex om zomaar op een (onvoorspelbare) baby te gaan liggen. Maar je moet doen waarbij je je goed voelt. Onze kat ‘buitensluiten’ was hier plan Z en niet plan B (beetje een special needs kat wel 😅), dus we hebben echt wel ons best gedaan om ervoor te zorgen dat het allemaal veilig lukte en zijn op voorhand ook veel met haar bezig geweest.

5 jaar geleden

Hier komen de katten niet op de babykamer zonder toezicht. Sowieso mogen ze niet in haar bedje en dat weten ze ook. Ze komen soms alleen kijken als ik aan het verschonen ben. Verder komen ze er niet. Kamerdeur zit ook altijd dicht. Ze slapen soms wel bij ons op bed op t voeteneinde maar ook dit gebeurde niet toen dochter nog bij ons op de kamer lag. Verder zijn ze totaal niet bang voor haar en worden ze regelmatig aan de oren en staart getrokken door de kleine, ze vinden alles prima 😁

5 jaar geleden

mijn kat mag niet boven komen. en heeft ze nooit gemogen.

5 jaar geleden

Nee, onze katten mogen niet boven. Ook omdat ze zo super erg verharen, maar ik vind het ook niet heel vertrouwd of hygiënisch als ze wel in babybedje komen...want dat doen ze toch wel. Onder in de box hebben we eerst ballonnen gehad en dat werkte prima

5 jaar geleden

Wij hebben onze zoontje (nu 11 weken oud) bij ons op de kamer liggen. Kat sliep ook altijd bij ons op bed. De eerste 2 weken de kat ‘s nachts beneden gelaten en overdag aangekeken hoe ze reageerde. Daarna durfde we het weer aan en slaapt ze gewoon weer heerlijk bij ons op bed. Ze gunt ons zoontje weinig aandacht, als hij gaat huilen vind ze het niet leuk meer en zoekt ze rust buiten de slaapkamer😉

5 jaar geleden

Onze kat mag altijd mee als ik dochter in bad doe of naar bed breng. Dan loopt hij er gezellig bij en als ik dan naar beneden gaat moet hij weer met me mee.

5 jaar geleden

Hier een kater van bijna 15 jaar die altijd lekker alle aandacht kreeg en heerlijk kroelde en af en toe bij me in bed sliep. Tijdens mn zwangerschap zat hij als klitteband aan me geplakt en zaten we vaak samen op de babykamer, de kat op schoot en niet in het bedje oid. Toen was de nieuwigheid en het spannende er vanaf voor hem. Toen mn dochtertje geboren was kwam hij niet meer op de slaapkamers als wij er niet bij waren. Soms overdag wel. Dan lag de kat op het voeteneinde en lag ik met mn dochter in de armen toe kroelen. Maar nooit zonder toezicht. De kamerdeur van de kleine gaat sws dicht als de kat wel boven komt en op mijn bed wil liggen

5 jaar geleden

Wij hebben 3 katten die in principe het hele huis hebben. In de nachten hebben we er altijd 1 of 2 boven gehad (op de slaapkamers) en dit hebben we ook na de zwangerschap zo gehouden. 1 van de 3 is altijd heel erg aanhankelijk geweest, en aan hem merken we ook wel wat jaloezie naar de baby. We doen ons best hem nog even veel aandacht te geven, maar helemaal lukken doet het dat niet. Hij lag als we thuis waren 24-7 op schoot, nu ligt daar toch regelmatig (ook) een baby. Bij ons gaat het verder goed, 1 van de katten negeert haar (als ik doe alsof ze er niet is, dan is ze er ook niet. Dat dringen we hem dan ook niet op), de 2de die vind alleen dat ze er is als ze huilt (dan komt hij ons heel hard knuffelen, make it stop please) en de derde, de jaloerse, vind haar soms erg lief met kopjes en likjes maar soms ook vervelend. Hij heeft nooit een poot fout gezet maar is dan zo chagrijnig dat ik er geen hand voor in het vuur zou durven steken. Alle katten mogen snachts bij ons, maar de rode nooit zonder toezicht. Andere natuurlijk ook liever niet, maar dat durf ik nog wel aan. Ze hebben allemaal nooit geprobeerd bij haar of op haar te gaan slapen. Als zij niet in de cosleeper lag, dan de katten allemaal het liefste wel (net als het aankleedkussen, de box en de kinderwagen). Maar zodra zij er in ligt, dan zien ze het allemaal als off limit. Dat hebben we niet 'getraind'. Wat ik hier dan maar mee wil zeggen, is dat het erg afhankelijk is van het karakter van je katten. Dat ze ondanks de baby nog steeds hun aandacht verwachten (En verdienen?), en dat ze zeker wel jaloers kunnen worden. Dat hoe minder verandering, hoe beter, het zijn erge gewoontedieren. Snachts met z'n allen slapen kan erg leuk zijn en in de meeste gevallen geen probleem. Maar blijf het goed in d gaten houden, en zeker in het begin ecbt niet zonder toezicht. Heel verhaal 🤣 maar ik werk bij een kattenkliniek en zie dagelijks de gevolgen van katten die plaats moeten maken voor een baby. En gevolgen van de veranderingen die een baby brengt. Maar snap ook heel goed dat een baby dit nou eenmaal doet in een huishouden. Same here. Veel succes en plezier met z'n allen 😉

5 jaar geleden

Reactie op Cirche

Wij hebben 3 katten die in principe het hele huis hebben. In de nachten heb ...
Oh en kleine aanvulling. We voorkomen wel dat de katten op die plekken gaan liggen als de baby er niet ligt. Zeker ivm tummy time, katten haren inademen gaat wat ver. Maar verder kan contact met haar en speeksel oa geen kwaad. Er zijn weinig dingen besmettelijk van dier op mens. En anders gebeurd het ook wel zonder direct contact. Ontwormen is wel heel belangrijk, maar dat staat los van waar de katten wel of niet komen in huis.

5 jaar geleden

Wij hebben 3 katten, 1 oude die de baby negeert en er bij wegloopten 2 wat jongere die wel nieuwsgierig zijn maar verder lief. Ze mogen door het hele huis, alleen snachts niet op de slaapkamers, ben toch bang dat ze snachts in mijn dochters bedje gaan ofzo maar zowiezo zijn de katten irritant snachts op de slaapkamer dus daar mochten ze al niet voordat mijn dochtet er was. Mijn dochter is nu net 1 jaar en heeft vorige week voor het eerst een tik gehad van 1 van de katten, en dat was alleen omdat ze de speeltjes steelt en 1 van de jongere katten dacht dat ze met hem aan het spelen was en probeerde het speeltje te pakken. Het gaat dus prima en nu moet ze leren dat de speeltjes voor de katten zijn etc. In het begin moest ik der wel vaak corrigieren met dat ze in plaats van aaide, de katten kneep/haar eruit trok maar dat leerde ze gelukkig snel af!

5 jaar geleden

Jahoor wij doen niets anders met de katten nu de baby er is. Wel leggen we aluminiumfolie in de box beneden, en in haar ledikant en wiegje boven. Ze gaan er eigenlijk niet in, maar ik vind het een vies idee mochten ze het wel proberen. Verder doen ze gewoon hun eigen ding zoals altijd. De ene kat vind er niet veel aan en kijkt niet echt naar haar om. De andere was al een grote fan van mijn zwangere buik en is nu dikke maatjes met haar😊