22 Reacties
6 jaar geleden
Niet helemaal hetzelfde maar had ook een kindje die erg afhankelijk van ons was qua slaap. Moest eerst bij ons in slaap vallen en pas bij diepe slaap konden we hem snachts in zn cosleeper leggen. Overdag sliep hij het beste bij ons. Dan sliep hij een paar uur achter elkaar, maar in bedje of box ho maar. Na een tijdje lukte het om hem op het verschoonkussen te leggen op de bank of ik legde hem in de wandelwagen. Hij kon niet tegen alle ruimte van de box en wilde iets voelen zodra hij met zn armen sloeg. Met een half jaar zijn we gaan oefenen hem smiddags in bed te leggen. Wat een ramp. Hoe meer we ertegen vochten, hoe erger het werd. Hij sliep tot een jaar sowieso overdag alleen bij mij of in de wandelwagen. Na een half jaar sporadisch oefenen in bed leggen, kunnen we hem nu eindelijk smiddags gewoon in bed laten slapen. Tips? Tja... leg jezelf niet teveel druk op. Je kindje gaat het merken en kan dan ook niet jouw rust overnemen. Ze zijn nog echt klein en hebben eerst nodig om de veiligheid van de wereld te ontdekken bij mamma. Die van mij was er echt nog niet klaar voor en in het begin gaf ik eraan toe en vond het heerlijk om hem bij me te laten slapen overdag. Daarna kreeg ik de moedermaffia over me heen en begon ik aan mezelf te twijfelen: welke moeder kan nou niet haar kind overdag in bed leggen en laten slapen? Nou ik dus. Wat heb ik spijt dat de moedermaffia mijn interne dialoog was geworden. Echt waar... leg de druk niet te hoog op jezelf
6 jaar geleden
Misschien draagdoek aanschaffen zodat je je handen leeg hebt? Gelukkig slaapt ze snachts wel goed.
Ik zou verder beginnen met in bed leggen bij 1 slaapje. Het tijdstip waar je het meeste geduld hebt. Ik ging steeds troosten, terug in bed, huilen, terug in bed en ga zo maar door. Verder hield ik bij hoe lang ik iedere dag bezig was, het werd steeds korter namelijk (voor je gevoel niet).
En ineens was het over. Ik weet alleen niet of het kwam door het geen wat ik heb geprobeerd of dat het zo'n beruchte fase was ;)
6 jaar geleden
Ik herken mij in je verhaal. Onze zoontje ( nu 9 weken) heeft dit ook gehad. Zodra hij zijn bedje aanraakte, begon het gebrul. Heel pittig maar ik lees toch ook dat het een ontwikkelingsfase is waar je doorheen moet. Wij zijn het gewoon steeds blijven proberen. Ik zit ook met een man die in ploegen werkt en werd er soms wanhopig van. Wat wel hielp was een draagzak.
Overdag vindt hij slapen in de kinderwagen soms nog moeilijk maar het gaat stukken beter.
Ik kan je helaas niet echt hele goede tips geven, alleen dan de draagzak en doorbijten helaas
6 jaar geleden
Misschien vind je me nu echt een loeder.. haha.. maar ik had dit ook met ons kleine meisje.. waren een aantal mensen die zeiden.. tsja ze is denk ik al een beetje verwend.. en ik dacht echt bij mezelf.. hou toch je mond ik weet wel wat ik doe.. na een week of 2 heb ik het toch maar eens geprobeerd om haar toch weg te leggen en even te laten huilen! Wat een hel vond ik dit! Maar toch heb ik doorgezet, ik zorgde dat zij niet overstuur raakte en liep om de 5 a 10 min even naar boven, gaf haar een aai over haar bol, legde haar goed en ging weer naar beneden. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad.. maaar.. ik vond het ook oprecht erg zwaar om constant met haar in mijn armen te zitten en niks in huis te kunnen doen.. dus toch advies opgevolgd en laten huilen.. en na 1,5 week sliep ze heerlijk in haar eigen bed.. in het begon soms nog even miepen.. maar daarna was het klaar... nu kan ik haar al een hele poos wakker weg leggen en valt ze in slaap.. en slaapt ze ook letterlijk over! Misschien heb je wat aan dit advies.. en ja.. ik hoor je denken: je bent gek, maar zo dacht ik ook. Ze wennen heeeel snel aan bepaalde dingen.. mij fout is toen geweest haar bij mij in slaap te laten vallen..
Ik hoop dat je snel de oplossing vind.. het blijft toch puzzelen, ieder kind is natuurlijk anders.
Liefs.
6 jaar geleden
Het beste is om bij de eerste slaapsignalen je baby wakker in zijn bedje te leggen en niet op schoot of in de box te laten slapen. Als je de baby steeds wakker in zijn eigen bed legt in een rustige kamer, went hij aan deze regelmaat en valt hij gemakkelijk in slaap. In de box zie je vaak het beste wanneer je baby aan zijn slaapje toe is.
Een baby die daaraan gewend is, kent het bed als een vertrouwde plek waar ze mag slapen. Ze zal zich dan ook tevreden in bed laten leggen en zich snel overgeven aan de slaap, nadat zij aangaf moe te zijn. Een baby die steeds slapend in bed gelegd wordt, zal in het begin meestal twee uur aan één stuk slapen. Op een gegeven moment wordt hij vaak binnen een half uur wakker, gaat huilen en wil niet meer terug in bed. Zo ontstaan er hazenslaapjes. Dan wordt hij wakker op het moment dat zijn rug het matras raakt en wordt het bed huilend afgewezen. Vervolgens moet hij in slaap geholpen worden. Soms lukt het nog hem even terug te leggen, maar vaak lukt dit niet en doet hij op de arm een hazenslaapje. Inmiddels is hij oververmoeid en slaapt hij goed de nacht door om te kunnen ‘overleven’. Vervolgens lukt het slapen overdag bijna niet meer en is hij continu wakker. ’s Nachts slapen lukt nog wel. Tot slot slaat de onrust ook ’s nacht toe en wordt het inslapen in de avond steeds moeilijker. Een vast slaapritueel (bijvoorbeeld verschonen, gordijnen dicht, in bed leggen( geen bix of babynest) strak instoppen en muziekdoosje aan) en een vaste slaapruimte zijn belangrijk. Voorspelbaarheid geeft je baby rust en veiligheid (hij weet namelijk wat er komen gaat), waardoor hij makkelijker in slaap valt.
6 jaar geleden
Mijn mannetje is morgen 5 weken. Ik leg hou erg vast aan de 3 R' s. Wanneer ik hem in bed leg zit ik er ook bijna elke avond een uur ofzo naast op een stoel. Telkens speentjes weer in zn mond en volhouden tot hij zelf in slaap valt. Heeft hier ook enige moeite gekost maar hij valt nu redelijk snel in slaap. Tevens hebben wij hem met ander halve week al in zn eigen bedje laten slapen. Ook s middags leg ik hem, als het kan, altijd even in zn eigen bed zodat hij nu al went dat hij dat over een poos ook moet doen. Ik heb er ook echt uren naast gezeten zodat hij zelf in slaap viel. En zodra hij huilt, proberen te troosten in zn bedje en niet oppakken tenzij het natuurlijk niet anders kan. Overstuur is overstuur en dan kan ik hem ook nirt laten liggen maar hij gaat bij ons na de fles, na boeren en na een schone luier naar bed dus zoveel kan er eigenlijk niet aan dr hand zijn. Succes!
6 jaar geleden
Raakt je baby overstuur dan kun je het beste je ene hand op de buikje en andere hand op de voorhoofd leggen en heel rustig drukken en sussen ssstt totdat ze stil zijn. Meestal na 10 sec worden ze rustig en kunnen ze weer normaal ademen en vallen ze heel snel in slaap. Dit is een hele goeie oplossing om je baby te kalmeren. Bij ons heeft het heel goed geholpen.
6 jaar geleden
Bedankt voor al jullie reacties!! Hier heb ik zeker iets aan.
Hoe oud waren jullie baby's toen jullie hiermee begonnen?
Dit was namelijk ook wel wat ik dacht toen ik zwanger was, maar toen hoorde ik dat je een baby de eerste 6 maanden niet kan 'verwennen' en het juist zielig is om ze in bed te leggen omdat ze nog zo klein zijn en de wereld nog zo groot is voor ze.. ook de kraamhulp zei dat, maar wat jullie zeggen heb ik ook gelezen. Ik vind t zo lastig want je weet nooit precies waar je goed aan doet :(
6 jaar geleden
Reactie op Familygirl1234
Hoe oud waren ...
Nee dat zeggen ze inderdaad.. maar ze wennen gauw ergens aan hoor.. en ik vind persoonlijk dat je je baby best wel even mag laten huilen.. zolang hij of zij maar niet overstuur raakt.. ik vond het ook echt heel moeilijk in het begin maar toch doorgezet en nu gaat het echt top.. soms ligt de zelf rustig een half uur te spelen in haar bedje en valt dan in slaap. Succes!
6 jaar geleden
Reactie op Familygirl1234
Hoe oud waren ...
Dat is ook heel erg lastig. Ik heb zelf ook heel erg in die twijfel gezeten. Wel of niet huilen, wel of niet oppakken enz. Gewoon je gevoel volgen en probeer je niet gek te laten maken door anderen.
Ook hier inmiddels de methode: als hij jammer huilt, laten wij hem jammeren. Als het hysterisch is, dan gaan wij gelijk troosten. Hij slaapt nu iedere keer binnen een half uur, drie kwartier.
6 jaar geleden
ik zelf niet maar vriendin van mij haar kindje sliep alleem bij haar op schoot als ze haar neerlegde bam meteen wakker. na maanden proberen had ze van iemand gehoord een plastic handschoen vullen met rijst beetje opwarmen en op rug neerleggen ze denken dat dat jij dat bent samen met een tshirt met jou geur. ze probeerde dat en na 3 dagen bleef ze alleen slapen voor circa 3 4 uur iedergeval stuk beter dan eerst . het is te proberen.
6 jaar geleden
Onze zoon heeft vanaf week 2 tot week 11 bij ons op de borst geslapen. Hij was ook heel snel weer wakker als wij hem in zijn bedje, wandelwagen of babynestje legde. Wij hebben dit zo gedaan tot 11 weken. Toen zijn wij begonnen om hem dmv een bedritueel in bed te leggen. Wij gebruiken een puckababy slaapzak waar zijn armen binnen in zitten maar ook er buiten kunnen. Eerste dag huilde hij en dat lieten wij 5 minuten toe en dan gingen we troosten. Na drie dagen ging het steeds beter en nu slaapt hij heel graag in z'n bedje! Vooral doen waar je je goed bij voelt en je eigen moeder gevoel volgen!

6 jaar geleden
Bedankt!! Dan ga ik het toch maar js proberen. Vandaag (tuurlijk precies met dit mooie weer) heeft ze erg krampjes dus dan vind ik t zielig. Ook vandaag zodra ik haar neerleg is ze DIRECT wakker. Ongelooflijk.. haha.
Hopelijk gaat t morgen beter en dan kan ik t is gaan proberen!!
Bedankt allemaal :) nog meer tips/ervaringen zijn altijd welkom!
6 jaar geleden
Dit klinkt me heel bekend in de oren. Mijn dochtertje deed helemaal hetzelfde, en ik heb vanalles geprobeerd. Niets helpt. Ik heb haar zelfs slaaptraining gegeven maar ze blijft na dagen nog steeds hysterisch huilen dus bij mij is het niet gelukt om haar zelf te leren slapen. Moeilijke inslaper 🤷🏻♀️
Btw, ze is nu 7,5 maand oud
6 jaar geleden
Reactie op mamavansofia
Dit klinkt me heel bekend in de oren. Mijn dochtertje deed helemaal hetzelf ...
En ahja trouwens soms lukt het wel. Maar dan kan ze de volgende dag weer hysterisch huilen. Ze geeft me hoop dat het gelukt is maar dan begint ze weer bij af en ik kan haar gehuil echt niet meer aanhoren. Vind t zo zielig :( dus ik doe haar gewoon nog steeds aan de borst in slaap
6 jaar geleden
Hier sliepen ze overdag ook slechter als ‘s nachts maar ik hield ze gewoon in de draagzak/draagdoek. Dat ze in hun eigen bedje willen slapen komt vanzelf wel! Hier is dat na een aantal maanden ook goed gekomen maar ze hebben alle 3 de eerste maanden heel veel bij me gelegen of gehangen. Vind dat op het moment ook belangrijker als ‘sociaal’ zijn. Heb ook het geluk dat ik thuis kan zijn bij de kindjes en ik snap dat als er eenmaal weer gewerkt moet worden dat het dan wat lastiger is. Succes met een manier zoeken! Maar hier is het tot nu toe nog goed gekomen dat ze zelf een moment gaan kiezen om zelf in het eigen bedje te gaan slapen!