39 Reacties

4 jaar geleden

Mijn zoon is nu 5 maanden, maar wij hebben hem een speen gegeven bij 3 weken. Hij had een duidelijke zuigbehoefte en mijn tepels trokken dat niet. Heb voor de rest geen problemen ermee gehad qua aanhap etc. Moet wel zeggen dat hij vanaf het begin goed aanhapte en geen problemen had met de borst.

4 jaar geleden

Wij ook vanaf 1 week al een speen gegeven! Ging helemaal goed!
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Zuigverwarring is gelukkig een achterhaald iets. Mijn zoontje begon bijvoorbeeld met de fles en dronk pas vanaf 5 weken aan de borst (zolang je het voor week 6 doet gaat het goed door de reflexen vandaar dat je voor de 6 weken de fles dagelijks moet aanbieden). De speen daarentegen was hier drama. Deze introduceerden wij ook rond week 6 en zijn aanhap werd slordiger (bij een fles moet de aanhap wel groter zijn net als bij de borst, maar de speen slurp je naar binnen). Ook ging al zijn energie naar de speen toe, waardoor hij te moe was om nog goed te drinken. Wij zijn er dan ook na een week proberen mee gestopt. Mijn advies: 15 minuten rechtop houden na voeden en dan niet lopen, maar zitten en hem zo min mogelijk bewegen (door gehobbel enzo komt de voeding naar boven). Bij ons heeft hij sindsdien nog een handvol keer een mondje teruggegeven (is nu 5 maand). In bed kan je ervoor kiezen om het matrasje iets schuin te zetten door er een handdoek onder te doen. Met de krampjes is het helaas aanzien. Goed de borst “leeg” laten drinken helpt al iets (als je extra wilt aanleggen doe dit aan de “leegste” borst). Verder in ronde houding dragen (dus bolle rug). Of met de buik op je arm (hoofd in je elleboog) of met de klok rustig meewegen over het buikje. Door druk op de buik en warmte help je ze, maar voorkomen doe je niet. Infacol werkte hier ook goed.

4 jaar geleden

Mijn zoon is nu 6,5 maand en heeft een speen gehad van 2 weken tot 3 maanden oud. Hij had een behoorlijke zuigbehoefte en ik had een enorme overproductie. Extra stimulatie van mijn borsten kon ik niet gebruiken. Ik gebruikte hem wel alleen na een voeding en haalde hem weg als hij sliep, om te voorkomen dat hij op de speen ging sabbelen ivm hongersignalen geven. Na 3 maanden nam zijn zuigbehoefte af en wilde hij de speen niet meer.

4 jaar geleden

Ons meisje is vandaag precies 2 weken en we zijn nu 2 dagen geleden begonnen met de speen. Inderdaad ook ivm krampjes. Ze vind de borst een stuk leuker dan de speen maar in haar bedje is het soms een uitkomst. Ze drinkt vanaf het begin heel goed uit de borst en ik merk vooralsnog nul verschil. We houden dit wel heel goed in de gaten, maar het lijkt me dat áls je verschil gaat merken met bv en dan direct stopt, het daarna ook weer snel recht moet trekken.

4 jaar geleden

En met welke spenen hebben jullie goede ervaring?

VRIEND

4 jaar geleden

Zou ik persoonlijk niet doen. Zover ik weet is dat advies niet achterhaalt en zie nog genoeg adviezen van lactatiekundigen langskomen om een pink of het liefst de borst aan te bieden. Het is ook niet voor niet dat best veel kindjes die borstvoeding krijgen geen speen hebben. En dat heeft voordelen😊. Ik voed mijn dochter nu iets langer dan 10 maanden en heeft geen speen en ook niet gehad. Het advies om geen fles aan te bieden tot 6 weken staat ook nog steeds en dat is niet voor niets (al zou het naar mijn idee ook prima incidenteel kunnen na een week of 4 maar dat is puur mijn mening en dat mijn dochter nooit uit een fles heeft gedronken omdat ik te weinig oefende). Als je echt een gedegen advies wilt kun je je vraag stellen in de groep met lactatiekundigen op Facebook. Dit zijn tenslotte de dames die ervoor geleerd hebben en dit het beste weten! Succes!

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op DeniseD

Zou ik persoonlijk niet doen. Zover ik weet is dat advies niet achterhaalt ...
Niet alleen voor zuigverwarring maar ook dat je hongersignalen onderdrukt en die waarschijnlijk nog niet heel goed ziet/merkt.

4 jaar geleden

Reactie op newmommy😍

Zuigverwarring is gelukkig een achterhaald iets. Mijn zoontje begon bijvoor ...
Bedankt voor de tips! Het grootste deel deden we al idd. De osteopaat had al veel goede adviezen gegeven. Ik denk dat we nog een tijdje proberen zonder speen. Ik wil idd voorkomen dat het de borstvoeding in de weg gaat zitten..

4 jaar geleden

Reactie op MaritMarit

Bedankt voor de tips! Het grootste deel deden we al idd. De osteopaat had a ...
Toevallig laatst 2 topics geweest over kindjes/moeders die er wel problemen door hebben gekregen. Zou idd even op Facebook op de groep waar alleen lactatiekundige mogen reageren anders de vraag stellen ( weer je direct of het achterhaald is of niet)
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: Oude trauma's en wat je mist van je kindloze bestaan

Waarom maken baby's zo graag herrie? We duiken in hun speelgedrag en een groeiende eigen wil. Ook bespreken we hoe het is om op te voeden zonder goed voorbeeld. En mis je soms nog iets uit je leven van voor de geboorte van je kindje?

4 jaar geleden

Bij ons in week een speen, flesje, borstvoeding gekregen en nooit problemen. Was niet echt een bewuste keuze, de kraamzorg had de speen gegeven en flesje was noodzakelijk om te controleren dat ze genoeg melk binnen kreeg.

4 jaar geleden

Hoi! Hoe gaat het nu? Wij zijn met 2 week met een speentje begonnen. Difrax natural. Ik durfde het wel aan, ze drinkt heel goed aan de borst. Het speentje is echt een uitkomst bij krampjes, ze zoekt echt iets om op te zuigen. Ik kan haar dan niet extra aanleggen i.v.m. overproductie, dat zou gegarandeerd spugen worden. En zo kan mijn man haar ook troosten met een speentje. Ze krijgt het speentje altijd na een voeding, nooit voor. En ik ben ook heel streng op hoe ze aanhapt aan de borst. Mijn oudste was echt een borstenkindje, speen en flesweigeraar 1e klas. Het is zo verschillend per kindje. Doe vooral wat jou goed lijkt.

4 jaar geleden

Hoi! Hoe gaat het nu? Wij zijn met 2 week met een speentje begonnen. Difra ...
Het gaat eigenlijk nog hetzelfde. Ook slapen gaat een stuk minder. Dus heb vandaag de lactatiekundige gebeld om te overleggen. Zij geeft aan dat als de borstvoeding nu goed loopt, ik prima een speen kan aanbieden na de voeding voor de reflux klachten of voor het slapen gaan om in slaap te vallen. Wel adviseert ze de speen momenten "bewust" te kiezen. Dus niet bij elke huiltje speen, enkel alleen voor de reflux ongemakken en het in slaap komen. En nooit vlak voor een voedingsmoment doen. Ook wanneer ik merk dat hij slechter gaat aanhappen, de speen weer (tijdelijk) weg doen. Maar ze zegt dat ze eigenlijk nooit problemen ervaart als kinderen eenmaal goed drinken. Dus we gaan het vanavond voor het eerst proberen! Ben benieuwd. Vind het toch spannend haha

4 jaar geleden

Update. We zijn meteen weer gestopt met de speen. Hij veranderde meteen zn aanhap en zuigtechniek op m'n borst. Gevolg: minder voeding binnen en pijnlijke tepels.. Het zal bij de meeste vast goed gaan, maar hier geen succes. Ik hoop dat hij snel weer terug gaat naar de goede techniek en aanhap..

4 jaar geleden

Reactie op MaritMarit

Update. We zijn meteen weer gestopt met de speen. Hij veranderde meteen zn ...
Balen. Goed dat je direct gestopt bent. Als je alleen de borst nog aanbied zal hij het vast snel weer goed doen. Draagdoek werkt hier ook super tegen reflux en krampjes, speen is steeds minder nodig. Ik ga binnenkort ook naar een lactatiekundige, de huisarts had gezien dat haar lipbandje te strak zit. Ze krijgt best wat lucht binnen, want de melk stroomt ook nog eens best snel. Ben benieuwd wat zij dan over het speentje zegt.

4 jaar geleden

Balen. Goed dat je direct gestopt bent. Als je alleen de borst nog aanbied ...
Ik hoop het! Welke draagdoek heb je? Ik heb er wel 1 in huis maar niet echt geschikt voor een newborn zegmaar.. https://www.bol.com/nl/p/draagzak-ocean-babydrager-blauw-verstelbaar-zitvlak/9200000087474696/?Referrer=ENTcli_order_confirmation2008093611&language=nl Ik ben ook benieuwd wat ze zegt over de speen. De adviezen zijn zo verschillend! Ahh met zo'n lipbandje kunnen ze ook nogal wat last hebben he?

4 jaar geleden

Ik zou dan echt kiezen voor een draagdoek ipv zak! Dat zit voor een newborn veel fijner, zachter, en dichter tegen jou aan. Voor zuigbehoefte zou je je pink kunnen proberen ☺️

4 jaar geleden

Reactie op blondie-90

Ik zou dan echt kiezen voor een draagdoek ipv zak! Dat zit voor een newborn ...
Ik vroeg me dat inderdaad af, is pink dan beter dan speen om verwarring en slecht aanhappen te voorkomen?
Van Asten- banner web baby - prijzenspektakel

4 jaar geleden

Sinds dag 1 een philips avent speen 🙈 nooit problemen gehad

4 jaar geleden

Hier ook gewoon een speen gebruikt geen problemen gehad