11 Reacties

vorig jaar

Geen CP maar wel al een kind met zeer intensieve zorgvraag en beperking. Nu na 8 jr de 2de op komst. CP door geboorte? Is dit ook je twijfel voor een volgende kindje? Ik weet jullie situatie en gradatie van beperking niet maar heb je twijfel door de intensieve 'zorgen' die er al zijn? Ik had letterlijk niet eerder de ruimte in mijn hoofd voor een extra kind, omdat ik alle zorgen dagelijks gewoon veel vond en me opslokten, dus niet eerder getwijfeld, tot een jaar of drie geleden. Ik heb veel gehad aan contact met andere ouders (in een Facebook groep) waar we mee afspraken die meerdere kinderen hadden. Die er kortweg niet zo lang over na hadden gedacht en 'gewoon verder' gingen met hun gezinsvorming . Ik denk dus dat het heel gevoelsmatig en persoonlijk is, wanneer en of je er klaar voor bent. Sowieso mag je jezelf nog een kindje gunnen. Elke kinderwens is ergens een egoïstische keuze. Je denkt een leuke ouder te worden. Dus of het verstandig is is een moeilijke vraag. Voor wie en in welk opzicht? Gezinnen met kids zonder beperking kijken wellicht naar ruimte in huis of in de auto of uitbreiding 'verstandig' is, maar die 2de past overal lijkt me.... Verstandig qua zorgen: vraagt wellicht om een nieuwe planning, andere verdeling of extra hulp. Verstandig qua eigen energie : idem, in gesprek blijven met partner en of mensen om je heen, of jezelf een vaste oppas gunnen etc etc. Heel lang verhaal en misschien heb je er niets aan.... 🙈

vorig jaar

Reactie op Appelgebakje123

Geen CP maar wel al een kind met zeer intensieve zorgvraag en beperking. Nu ...
Dank je wel voor je bericht. Ik was vooral benieuwd dan inderdaad naar de ervaring hoe de kinderen met elkaar omgaan. Op dit moment hebben we nog weinig extra zorgen. We moeten dagelijks met haar oefeningen doen, maar verder lijkt ze zich nog redelijk goed te ontwikkelen. Het lastige is ook dat het kan zijn dat ze er weinig last van gaat hebben straks. Pas rond een jaar of 4 hebben we een beter beeld wat de toekomst gaat brengen, maar vanwege mijn leeftijd heb ik geen tijd om te wachten tot ze 4 is. Hoe verder boven de 35 je komt, hoe groter juist de kans op complicaties.

2 weken geleden

Reactie op AnneniemD123

Dank je wel voor je bericht. Ik was vooral benieuwd dan inderdaad naar de e ...
Hoii ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat met jullie gezin. Ik heb een dochtertje met cp ze is nu 14 maanden gecorrigeerd 10,5 maanden maar we willen graag wel meer kinderen maar is dat wel goed te combineren?

2 weken geleden

Reactie op Seyymer

Hoii ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat met jullie gezin. Ik heb een do ...
Hoi hoi, wij hebben inmiddels een 2e kindje van 4 maanden nu. Het gaat erg goed. Onze dochter is mega zorgzaam. Vanwege haar cp is haar balans niet zo goed, dus we moeten wel in de buurt blijven met die 2 samen, want ze stil graag knuffelen en dan valt ze er bovenop. We gaan samen met de baby wekelijks naar de ergotherapie en fysio. Tot nu toe gaat dit allemaal soepel. En gelukkig ontwikkelt onze dochter met cp zich heel goed, dus hoeven we niet meer dagelijks de oefeningen te doen. Vaak ga ik nu samen met de baby en de peuter aan tafel zitten en op tafel leg ik een kleed, dan leg ik de baby op de buik en die ik met de peuter wat spelletjes waarmee ik haar rechterhand train. Op deze manier combineer ik deze dingen zoveel mogelijk, waardoor het echt goed te doen is. Heeft jullie dochter een heftige vorm van cp?

2 weken geleden

Reactie op AnneniemD123

Hoi hoi, wij hebben inmiddels een 2e kindje van 4 maanden nu. Het gaat erg ...
Gefeliciteerd met de baby!🤍 En wat fijn dat het zo goed gaat met jullie dochter We weten nog niet hoe erg haar cp is. Ze heeft een hersenbloeding gr 3 gehad aan beide kanten van de hersens maar rechts is maar aangedaan. Ze kan nog niet kruipen tijgeren of zelfstandig naar zit maar rolt wel beide kanten op en als we haar laten zitten zit ze wel heel goed zonder ondersteuning. We merken wel dat rechter arm en been minder bewegen maar ze beweegt ze wel en speelt ook af en toe 2 handig. Merken jullie buiten het motorische ook andere dingen? Onze dochter kan niet zelf eten of drinken en is 100% sonde afhankelijk vanwege de cp, heeft enorme veel last van braken en slaapt heel moeilijk ( het laatste weet ik niet of aan cp ligt of aan het ‘baby’ zijn)

2 weken geleden

Reactie op Seyymer

Gefeliciteerd met de baby!🤍 En wat fijn dat het zo goed gaat met jullie do ...
Dank je wel! 💙 Bij ons lijkt het tot nu toe alleen motorisch nog te zijn. Dus laten we hopen dat dit ook zo is. We zijn ook heel blij dat ze kan lopen. Alleen het lopen is moeizaam, je ziet duidelijk dat zij anders loopt dan andere kindjes. En ze gebruikt haar beide handen wel als het moet, maar als het met 1 hand kan, zal ze haar andere hand niet gebruiken. Bij ons is de ergotherapie ook het meest belangrijk. Hoe oud is jullie dochtertje nu? En hoe zijn jullie erachter gekomen?

2 weken geleden

Reactie op AnneniemD123

Dank je wel! 💙 Bij ons lijkt het tot nu toe alleen motorisch nog te zijn. ...
Ons dochtertje is geboren met 25+4 extreem vroeg geboren kindjes hebben meer kans op hersenbloedingen en dit checken ze ook na geboorte hier kwamen er ook achter dat ze een hersenbloeding heeft gehad. En cp zal hebben/heeft. Ze is nu 14 maanden gecorrigeerd 10,5. Wij hebben ook Indd ergotherapie en zijn nu met cimt bezig om rechter hand wat actiever te maken. Wat knap van jullie dochter kan lopen geeft me toch wel wat hoop🥹 Hoe oud is jullie dochter? Hoe zijn jullie erachter gekomen? Liep de ontwikkelingen in het begin wat achter? Bijv later kruipen tijgeren?

vorige week

Reactie op Seyymer

Ons dochtertje is geboren met 25+4 extreem vroeg geboren kindjes hebben mee ...
Poe pittig hoor zo'n vroeg geboren kindje! Wij hebben geen idee hoe ze eraan gekomen is. Verder lijkt jouw verhaal wel op die van ons qua motoriek, gekeken naar de gecorrigeerde leeftijd. Wij kregen rond 5 maanden een fysio voor de voorkeurshouding. De fysio is toen gestart met oefenen om te gaan rollen. Het was ons ook opgevallen dat ze erg linkshandig was. Mijn man is ook links, dus we dachten dat ze gewoon links was. Fysio gaf toen aan dat kinderen nog niet links of rechts zijn en is toen spierspanning gaan meten en twijfelde en wilden ons 'voor de zekerheid' doorsturen naar een neuroloog. Ik vond het allemaal heel raar, want ik had echt geen idee dat er echt iets mis was. De neuroloog ging testjes doen en zei meteen: dit is niet goed. Er is iets niet goed en we gaan een MRI maken en zo is het balletje gaan rollen en kregen we de uitslag en zijn we doorgestuurd naar een revalidatiecentrum. Rond 8 maanden kregen we die uitslag. En ongeveer rond 10 maanden gestart met CIMT. Ze kon volgens mij rond 8 maanden zelf zitten (als ze rechtop gezet werd) en ik denk rond 11 maanden zelfstandig zitten en rond een jaar denk ik begon ze te kruipen. En met 1,5 jaar kon ze lopen. En ze probeert nu ook echt een beetje te rennen, maar valt dan nog wel heel veel helaas. Alle mijlpalen vallen zelfs nog binnen de marges. Wel aan de late kant, maar niet 'te laat'. Nu is ze net 2 jaar geworden.

vorige week

Ons tweede zoontje heeft de diagnose CP maar in een zeer milde vorm, ontstaan door een hersenbloeding tijdens de zwangerschap. Hij ontwikkelt zich tot nu toe normaal. 🙏🏻 Hier nu zwanger van de 3e! Moet zeggen vind het wel extra spannend met echo’s, door deze eerdere ervaring.

vorige week

Reactie op xMilaa

Ons tweede zoontje heeft de diagnose CP maar in een zeer milde vorm, ontsta ...
Bij ons waarschijnlijk door een zuurstof tekort tijdens de zwangerschap. Ik vond het idd ook wel spannender daardoor die 2e zwangerschap.

vorige week

Reactie op AnneniemD123

Bij ons waarschijnlijk door een zuurstof tekort tijdens de zwangerschap. Ik ...
Oh joh! Weten ze hoe dat kon tijdens de zwangerschap? Ik lees dat jouw kindje ook net twee is. Ons zoontje is van oktober ‘23.