22 Reacties

3 jaar geleden
Ik zou teruggaan naar de huisarts eerlijk gezegd. Hier ook een meisje met bij vlagen veel eczeem. Cetamacrogol helpt hier voor de kleine uitbraken, maar we smeren nu 1 keer per dag een hormoonzalf en dat lijkt wel te helpen.

3 jaar geleden
Als er een toko bij jou in de buurt zit, zou je kunnen vragen naar krappa olie. Sommigen hebben het in een vlieibare versie, anderen in een vettere versie die smelt tussen je vingers.
Heeft een wat sterkere geur, maar het kalmeert de huid en is een natuurlijk product. Evt ook online te koop

3 jaar geleden
Ik zou toch weer teruggaan naar de huisarts. Ik smeerde van alles en ook natuurlijke zalfen wat er in resulteerde dat hij van top tot teen onder kwam te zitten met eczeem. Huilen van de jeuk. Het is alleen weg gegaan met hormoonzalf. Heftig spul maar als niets anders werkt dan moet je wel

3 jaar geleden
Reactie op DeniseD
Nooit een hydrocortisone crème moeten smeren? Bij eczeem zou je denken aan ...
Ben het hiermee eens. Ik ben geen dokter. Maar wel diëtist. De eczeem komt hoogstwaarschijnlijk door een allergie/overgevoeligheid.
Hormoonzalm zal helpen, maar lost het onderliggende probleem niet op.

3 jaar geleden
Ben het hiermee eens. Ik ben geen dokter. Maar wel diëtist. De eczeem komt ...
*hormoonzalf

3 jaar geleden
Hier was smeren met vaseline en la roche possay voldoende. 2 of 3 x daags. Maar nu het weer kouder wordt, merk ik dat mijn dochter weer continu aan het jeuken is. Drama…

3 jaar geleden
Heeft ze er last van? Als in het jeukt ze krabt? Of is het vooral zichtbare plekjes? In dat laatste geval kan je je afvragen of je er, behalve met vette zalf smeren (cetamacrogol met 20% vaseline vind ik zelf lekker smeren), echt wat aan moet doen. Mijn huisarts zei me eens: hij hoeft niet vlekjes vrij te zijn, als hij er maar geen last van heeft.
Hormoonzalf heeft een slechte naam maar persoonlijk ben ik er voorstander van als dat betekent dat je kindje er geen last meer van heeft. Het is een paardenmiddel maar bij juist gebruik niet schadelijk en verlicht wel enorm.
Echter, als mama van een eczeemgevoelig kindje wil ik liever niet altijd hoeven smeren. Wat hier echt goed helpt is TinyTodd. Durf wel echt te zeggen dat we hierdoor veel minder vaak hormoonzalf hoeven te gebruiken. We smeren de itchfree cream avonds en de calming oat lotion overdag. Die laatste is wat goedkoper en wil straks proberen alleen met die te smeren (als onderhoud) zodra de huid weer helemaal rustig is na een vakantie van veel zwemmen en meer chloor in douchewater. Kan het echt echt aanraden. Het kost echt wat, maar het is mij het geld echt waard.
En wees dus niet te bang om de controle terug te krijgen door hormoonzalf even te smeren. Als ze er echt last van heeft

3 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Heeft ze er last van? Als in het jeukt ze krabt? Of is het vooral zichtbare ...
Haar huid is enorm droog. Ze krabt alles kapot als ze de kans krijgt. Met omkleden en wassen, doen we haar al krabwandjes aan en zorgen dat haar nagels kort zijn. Sommige periodes is het ook echt wel rustiger. Ze heeft een aantal rode plekken op haar buik.
En inderdaad, hormoonzalf adviseerde kinderarts ook, maar door het woordje “hormonen” hield mij dat wat tegen. Bedankt voor al jullie tips! Ik ga eens kijken.

3 jaar geleden
Reactie op kleinekleine
Haar huid is enorm droog. Ze krabt alles kapot als ze de kans krijgt. Met o ...
Ach wat sneu. Ik herken het wel mijn zoontje heeft soms ook veel last dat ie zich openkrabt (en probeer zn nagels ookal zo kort mogelijk te houden).
Ik zou echt niet te lang twijfelen in dat geval over de hormoonzalf. Het is zo naar om zon jeuk te hebben. Geef haar de verlichting en zoek ondertussen verder naar crèmes die helpen bij het onderhoud om hormoonzalf niet zo nodig meer te hebben! In ons geval dus TinyTodd.

3 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Heeft ze er last van? Als in het jeukt ze krabt? Of is het vooral zichtbare ...
Oh en met niet altijd hoeven smeren bedoel ik hiermee hormoonzalf.

3 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Ach wat sneu. Ik herken het wel mijn zoontje heeft soms ook veel last dat i ...
Ja precies! Hoelang heb je die hormoonzalf gebruikt? En gebruikte je beide zalven tegelijkertijd of ben je pas begonnen met TinyTodd toen je stopte met de hormoonzalf?

VRIEND
3 jaar geleden
Reactie op kleinekleine
Haar huid is enorm droog. Ze krabt alles kapot als ze de kans krijgt. Met o ...
Als het nodig is doen! Niks is zo akelig als jeuk. Los van dat de jeuk zelf vervelend js kan jeuk een kindje ook heel veel energie kosten.
Onze dochter had extreem veel eczeem en zware hormoonzalf nodig gehad maar er bestaan in allerlei gradaties. Je kan beter paar dagen goed smeren dat t weg is dan blijven aanmodderen met iets dat net niet helpt. En als het weg is kan je stoppen. En eventueel als het weer opkomt weer smeren. Wij smeerde daarnaast teerzalf. Eerste tijd best veel, daarna steeds minder sterke en daarna ook minder intensief schema. Nu al bijna halfjaar nauwelijks nog iets gesmeerd, soms vasaline en heel sporadisch nog een keer lichte hormoon.
Geef dermstoloog aan dat je hormoonzalf 'eng' vindt dan kan die de uitleg geven waarna je zelf kan kiezen.

3 jaar geleden
Reactie op kleinekleine
Ja precies! Hoelang heb je die hormoonzalf gebruikt? En gebruikte je beide ...
Ik heb toen een smeerschema gekregen. Eerst 2 weken elke dag 1 keer per dag (avonds voor het slapen). En toen 5 dagen stoppen Toen 4 dagen wel en 3 dagen biet en blijven afbouwen zolang zn huid goed ging. Maar bespreek dit met je huisarts! Dat was de eerste heftige periode, hij had zoveel jeuk. Toen vette zalf gesmeerd maar na paar maanden toch plekjes. En mocht toen gewoon smeren. Zonder afbouw of smeerschema. En dan smeerden we 3 dagen avonds en tiny Todd ochtends en was het prima. En sinds dien heb en we tiny Todd ontdekt denk dat dat nu 6 maanden geleden is en we hebben 1 keer nog 2 keer gesmeerd. De rest van de tijd smeren we hem 2 keer per dag in met Tiny Todd.
Na de vakantie was zn huid weer ruw en rood krabte hij veel. En wilde nu tiny Todd de kans geven. Al die tijd wel gesmeerd hoor maar met al het zwemmen en het chloor het in het douchewater was het gewoon te veel. We zijn. Nu 1.5 week terug van vakantie en na 1 week is zn huid weer zacht en zonder rode vlekken. Wel nog beetje jeuk maar alle vertrouwen in dat we nu zonder tiny Todd kunnen!