7 Reacties
3 jaar geleden
Ik ken de methode niet en heb zelf mijn kind in slaap gewiegt tot ze uit zichzelf ineens wel in eigen bed wilde gaan liggen met het slapengaan.
Dit begon eerst alleen 's avonds en volgte al snel ook smiddags, wat ik heb doorgezet. Want ja, het alleen in slaap vallen op schoot kan soms best belastend zijn.
'Snachts tijdens voedingsmomenten of als ze troost wilde, heb ik haar wel weer gewoon op schoot genomen en zo laten slapen. Dit had géén negatieve invloed op het inslapen overdag of 's avonds!!!
Dus die flesjes snachts zou ik gewoon blijven geven zoals gewend. 😉
3 jaar geleden
Ik heb deze methode heel succesvol toegepast. Ik heb de training met het middag slaapje gedaan, en met resultaat savonds en snachts. Ik ben er al rond 3 maanden mee begonnen, maar moest het af en toe herhalen na sprongetjes.
Flessen ben ik blijven geven maar daar heb ik zelf nooit de baby voor wakker gemaakt. Ik zou dat ook gewoon doen zolang je baby erom vraagt. Maar nadat mijn kindje al maanden doorsliep en weer rond 14 maanden begon te spoken, heb ik hem er niet meer uitgehaald en ben weer “opnieuw” begonnen met trainen.
Heel goed van je dat je investeert in het leren slapen; het gaat je baby echt zelfvertrouwen geven en jou ook 🙏🏼 succes en geef niet op, ook als het even duurt.
3 jaar geleden
Estivill methode was ik niet bekend mee maar past bij hoe ik mijn kleine van 11 maanden laat slapen. Dit doe ik wel al sinds de geboorte dus heb het hem niet in 3 tot 5 dagen aangeleerd.
Elke dag pas ik dezelfde slaapritueel toe, white noise zet ik aan, nachtlampje staat aan, dezelfde zinnen on slaap lekker te wensen en vervolgens laat ik hem wakker in bed in de kamer. Dit is dan meestal rond 8u.
Sinds kort heeft hij te maken met verlatingsangst, rond zn 8ste maand dus is het wel wat lastiger om hem alleen achter te laten. Dan lig ik in bed naast hem en leg ik mn hand op zn buik en probeer hem zo een vertrouwd en veilig gevoel te geven. Soms kan het wel 15min duren voordat hij in slaap valt gezien hij het leuk vindt dat ik erbij ben en liever contact maakt met mama dan slapen maar aanhouden is de oplossing en weinig aandacht geven.
Tussen 11 en 12 u in de nacht pakken we hem uit bed om hem te voeden maar dat proberen we te doen zonder hem te wekken en als hij toch wakker wordt, zo min mogelijk spelen en snel doen wat gedaan moet worden zoals voeden, boertje en verschonen en dan leggen we hem weer in bed. Meestal slaapt hij dan door tot 7 of 8 u in de ochtend.
Veel succes met het toepassen van de methode en hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.
3 jaar geleden
Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaring.
We hebben vandaag de vierde volle dag gehad waarop we de methode hebben toegepast. We hebben het met ieder slaapje toegepast, overdag en in de avond. Ook toen hij in de nacht een keertje wakker werd.
Ik geloof het gewoon niet. Vandaag al konden we hem wegleggen na een kusje en knuffel, en hij sliep - zelfstandig! - binnen een kwartier. Zonder huilen, alleen beetje kletsen en brabbelen.
Ongelofelijk.
We hebben maanden lang ZO veel gewiegd, tot frustratie aan toe. Zo fijn voor onze zoon, en voor ons!
3 jaar geleden
Wij deden Estivill bij 13 maanden. Ook eindeloos wiegen en samen in slaap vallen of samen slapen op het vloerbed. En dat had ik nog een jaar met liefde gedaan, maar hoe meer we tegemoet kwamen aan haar wens van nabijheid - hoe slechter ze ging slapen. Wij trokken het ook echt niet meer.
Wij hadden eerst met het cb gebeld om uit te sluiten dat er iets aan de hand was, en om ons te laten adviseren over hun standpunt over slaaptraining. Het kwam erop neer dat ze zei dat onze dochter nu bepaalt hoe, of en wanneer ze slaapt. En dat wij bevestigen dat ze ons nodig heeft om te slapen. Logisch dat ze steeds lichter ging slapen, ze moest steeds controleren of wij er nog wel waren.
Bij de eerste dutjes was het na 20 min huilen in totaal klaar. De dagdutjes gingen vanaf dag 2 met max 10 minuten huilen. Bij de nachten wel langer, en soms ook lang midden in de nacht. Het langste was één keer anderhalf uur (in de eerste week). We hebben de eerste nachten afgewisseld in shifts.
In de tweede week was het altijd alleen een kort huiltje van zo'n 5 minuten. En daarna zonder huilen zelf in slaap vallen. Heel af en toe huilt ze nog eens wat langer, maar geen echte terugval ofzo.
Ze is nu 15 maanden en we zijn heeeel blij dat we het zo gedaan hebben. Ze slaapt zelf veel beter, langer en dieper. Ze begon soms al te krijsen als ze de slaapkamer in kwam, maar nu gaat ze tevreden naar bed.
Ik mis het samen slapen wel 😶.