109 Reacties

2 weken geleden

Met onze tweeling bewust niet voor borstvoeding gekozen, met onze eerste 5/6 dagen borstvoeding gegeven. Wat m’n omgeving daar van vindt, boeide me op dat moment echt niet. Waarom zou ik daar wat van aantrekken als zij niet 24/7 de zorg voor m’n kind hebben. Kijk er achteraf prima op terug. Ze zijn alle drie groot geworden, met en/of zonder flesvoeding.

2 weken geleden

Hier gelijk flesvoeding gegeven. Geen commentaar of vragen gehad (behalve van een tante die over alles wat te zeggen heeft). Ik ben nu zwanger van de 2e en die krijgt ook gelijk flesvoeding.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 weken geleden

Ik heb vanaf het begin kunstvoeding gegeven. Wilde geen borstvoeding geven. Omgeving reageerde prima, en had er geen mening over. Toen de verloskundige vroeg of ik al wist wat ik wilde doen qua voeding, zei ze het volgende: het is jouw keuze, en jij moet erachter staan voor 100%. Ook in het ziekenhuis na de bevalling geen commentaar oid. Maakten flesjes klaar en hielpen daarmee.

2 weken geleden

Ik had bij mijn vorige zwangerschap zoiets van ik zie het wel. Uiteindelijk besloten omdat ik al 4 dagen in t ziekenhuis lag en lichamelijk kapot was daarna en nog een bevalling om het niet te doen. Ik heb t na een week ongeveer nog wel een keer geprobeerd maar t voelde voor mij niet fijn. Nu besloten om ook bij de 2e meteen flesvoeding te doen. Naar mijn idee vragen mensen altijd geef je borstvoeding en mensen hebben daar altijd een mening over. Maar je hoeft jou keuze daarin niet te verantwoorden. Doe wat voor jou het beste voelt, je eigen gezondheid is enorm belangrijk, ook voor je baby

2 weken geleden

Doe vooral wat bij jou past, daar heeft helemaal niets of niemand iets van te vinden. Er gaan nog genoeg mensen van alles vinden, de beste les die je snel kunt leren als mama to be is dicht bij je zelf en je eigen gevoel blijven. Zelf fan van borstvoeding, maar daar hoef jij lekker helemaal niets mee ;)

2 weken geleden

Bij mijn tweede besloten geen borstvoeding te geven. Heerlijk, dit scheelt zoveel energie. Mijn omgeving reageerde met veel begrip. En als andere mensen hier iets van vinden, moeten ze dit zelf weten, maar het is en blijft mijn beslissing. Achteraf heb ik er geen spijt van.

2 weken geleden

Doe vooral wat bij jou past, daar heeft helemaal niets of niemand iets van ...
Dankjewel

2 weken geleden

Ik ben bij m'n zoontje wel begonnen met borstvoeding, achteraf gezien vooral omdat ik het idee had dat dat 'moest' vanuit mijn omgeving gezien. Ik heb dat een week gedaan maar hij hapte niet goed aan en mn productie kwam slecht op gang, ik was ongeveer de hele dag bezig met de borstvoeding: live voeden, bijvoeden en kolven. Ik was daar helemaal klaar mee en ben toen fulltime gaan kolven, dit heb ik 4 maanden volgehouden, achteraf denk ik: ik was gek dat ik zo lang doorging. Zoontje was huilbaby en uiteindelijk kreeg ik spruw, toen ben ik gestopt. Met die ervaring in m'n achterhoofd ga ik nu bij mijn 2e kindje (die elk moment geboren kan worden 🫢) direct kunstvoeding geven. En achteraf gezien had ik, als ik goed naar m'n gevoel had geluisterd, dat beter ook kunnen doen bij m'n eerste kindje. Als jouw gevoel zegt dat je het niet moet doen, zou ik het niet doen. Gewoon lekker bij jezelf blijven, wat anderen ook zeggen. Borstvoeding is goed, maar een happy mom is belangrijker. En als je heel erg twijfelt kun je het altijd even proberen en als je het niks vindt, zo snel mogelijk stoppen. Voor mij werkt(e) dat niet echt omdat ik een type ben die altijd tot de max doorgaat en niet van opgeven weet. Maar als je duidelijk afspreekt met bijv kraamzorg/partner en met jezelf natuurlijk dat als je aangeeft ermee te willen stoppen je dit ook echt wil, dan zou je dat natuurlijk kunnen proberen. Dan weet je iig of het echt niks voor je is. Maar dat moet je ook helemaal zelf weten. Succes met je keus!! 😘

2 weken geleden

Reactie op haantjee

Ik ben bij m'n zoontje wel begonnen met borstvoeding, achteraf gezien voora ...
En inderdaad, er zullen genoeg mensen zijn die er wat van vinden, maar als je als moeder daarnaar moet luisteren, kun je het toch nooit goed doen 🤷🏼‍♀️

2 weken geleden

Je kunt het altijd proberen en dan zien of het wat is? Ik stond er vooraf ook heel nonchalant in, lukt het niet geef ik gewoon kv. Toen onze dochter er eenmaal was nam een soort oergevoel alles over en wilde ik kosten wat kost bv geven. Was redelijk pittig door omstandigheden maar geen sec spijt gehad. Inmiddels al weer 10 maanden onderweg met onze 2e 😊 Denk wel dat je er echt volledig achter moet staan, als het nml niet makkelijk gaat dan zul je het zwaar hebben denk ik.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 weken geleden

Ik heb borstvoeding geprobeerd maar dat kwam niet op gang, ze pakte de borst ook niet, lactatiekundige heeft meegekeken etc. Mijn dochter viel hard af dus moest bijgevoed worden met kunstvoeding, dat deed ze zo goed dat ik na een week proberen (incl kolven) ben overgestapt op kunstvoeding. Ik had borstvoeding geven heerlijk gevonden maar heb er geen seconde spijt van gehad dat ze het heeft gekregen. Stond er sowieso wel neutraal in maar ze groeide als kool, verloskundige was het helemaal met me eens, ik kwam niet toe aan mijn eigen herstel. Mijn dochter heeft wel KMA dus dat was een struggle, maar verder een perfect gezond kindje dat heel zelden ziek is en zich perfect ontwikkelt. Omgeving had ook alle begrip en al hadden ze dat niet: dikke pech. Niet aan beginnen als je er nu al zo tegenop ziet, kunstvoeding worden kindjes hartstikke goed groot op ♥️

2 weken geleden

Ik ga een ander licht schijnen. Ik wil keigraag borstvoeding geven maar het loopt echt niet van een leien dakje. Spruw, aanhapproblemen, lage productie, ingetrokken/vlakke tepels, buikgriep gehad tussendoor, stress… inmiddels praktisch fulltime aan het kolven. Alles in mij wil verder gaan, maar ik voel me net gejudged door mijn omgeving dat ik verder doe. ‘Waarom stop je niet gewoon, zo’n gehannes.’ ‘Amai je houdt nog lang vol, zou ik niet kunnen en willen.’ ‘Ik voelde mij echt een melkkoe als ik kolfde, bah, vreselijk.’ ‘Oei je hebt je kind al even niet meer aangelegd, nu is ze dat zeker verleerd hoor, ik zou niet meer proberen.’ Zelfs mijn eigen man vraagt na 5 minuten klungelen met de kleine aan de borst krijgen of hij niet gewoon een fles mag maken. Dus ja, ook als je borstvoeding geeft kunnen mensen je naar de fles proberen duwen. Volg helemaal je eigen gevoel hierin, je kind op de juiste manier voeden is meer dan de samenstelling van de melk. Als jij er niet 100% achter staat, dan gaat borstvoeding geven je opbreken en dat zal je geen leukere mama maken. Zelfs met 100% overtuiging vraagt het veel van de meeste vrouwen. Er is niks mis met flesvoeding. Voor sommigen is het de enige optie, zoals ook ik mijn kind moet bijvoeden met de fles.

VRIEND

2 weken geleden

Zonder borstvoeding kan je een prima goed begin aam je baby geven. In Nederland is voldoende schoon water beschikbaar en goede betrouwbare kunstvoeding. Ik heb 4 weken lopen aan klooien en had eerder lieten stoppen. Maar voelde de druk 'je wil toch het beste'. Voor mijn kindje was.een blije mamma beter dan niet goed lopende bordtvoeding. Als je geen bv wil geven, jou keus en een prima keus war de rest okk denkt.

2 weken geleden

Reactie op Oostende

Ik ga een ander licht schijnen. Ik wil keigraag borstvoeding geven maar het ...
Wil toch even op jou reageren … Vind het echt verdrietig om te lezen nml. Onze dochter was te klein om te kunnen aanhappen en ook ik heb dus de eerste 9 weken volledig gekolft. Vervolgens met een lactatiekundige geprobeerd en uiteindelijk lukte het haar. Met o.a. powerkolven kun je je productie opkrikken! En vergeet ook echt niet om genoeg te drinken. Laat niemand je iets wijsmaken, het is zoiets natuurlijks 🩷

2 weken geleden

Ik ben voorstander van eerst proberen voor je beslist of het voor jou is of niet. Wie weet gaat het helemaal anders dan je denkt of voel je je straks anders. En mensen zullen inderdaad een mening hebben of vragen stellen. In mijn ervaring komen die vragen vanuit henzelf en hun eigen mening/ ervaring, niet uot vooroordeel naar jou toe. Laatst kreeg ik de vraag of ze wat water moest warmen zodat ik een flesje kon maken terwijl ik op mijn afspraak stond te wachten (dus ging er vanuit dat ik flesvoeding gaf). Een andere keer vroeg iemand in de lift of ik borstvoeding gaf, bleek dat het bij haar nooit was gelukt. En nog een andere keer was het van een andere vrouw die zag dat mijn baby de borst zocht (droeg mijn baby rechtop) en vroeg of ik borstvoeding gaf om nadien te zeggen dat mijn baby vast honger heeft. Had ze gelijk in want er werd gehuild nog voor ik de winkel uit was haha. Maar elke keer iemand het mij vroeg was het niet uit vooroordeel of negatieve bedoeling.

2 weken geleden

Ik heb ook bewust voor kunstvoeding gekozen. Net als jij trok het me totaal niet en leek het me heel naar vooral, dat gezuig zeg maar. Heb me er even schuldig over gevoeld, maar mijn verloskundige zei dat als ik me er zo over stress / het zo naar vind, hormonen ook tegen elkaar gaan werken en het niet goed op gang komt. Ons kindje groeit goed op kv, ben blij met de keuze. Heus denk ik af en toe van 'je hebt het niet eens geprobeerd', maar het past niet bij me en dan hebben we in NL geluk dat we zo'n kwalitatieve voeding hebben. Ik heb geen problemen mee gehad in mijn omgeving, maar heb ook een familie / vrienden / collega's die anderen over algemeen echt in de waarde laten. Kreeg meer opmerkingen over het feit dat we geen kinderopvang wilden voor babyleeftijd eigenlijk 😂

2 weken geleden

Wij hebben direct vanaf het begin kunstvoeding gegeven. Geen seconde spijt van gehad. Mijn schoonmoeder heeft 1x gezegd, ach joh, je wil het toch straks als de baby er is. Niet dus. Het past niet bij/ons en nu ik onze dochter al 1,5 jaar ken, had het ook niet bij haar gepast ;). Je moet kiezen waar je je goed bij voelt en echt niet iets doen omdat een ander dat verwacht

2 weken geleden

niet bewust maar door omstandigheden beide kindjes maar kort borstvoeding kunnen geven bij de 1 ruim een maand de ander 2 weken. daarna over op kunst en eerlijk het geeft ademruimte, je kindje is niet afhankelijk van jou alleen qua voeding. kunstvoeding in Nederland voldoet aan hele strenge regelgeving dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. mijn kindjes zijn altijd groter geweest dan gemiddeld en deden/doen het er prima op. doe vooral waar jij je goed bij voelt!
Van Asten- banner web baby - prijzenspektakel

2 weken geleden

Niet geprobeerd om oa om een aantal reden die jij noemt. Ik voelde mij er niet comfortabel bij en kreeg al een paniekaanval bij het idee. Heb nooit getwijfeld en nooit commentaar gehad. Van niemand niet (verloskundige, vriend, kraamhulp,zh). Als je duidelijk bent in je keuze dan wordt dat (heb ik ervaren) ook gerespecteerd. Ik was er ook niet van gediend geweest om “ompraat” praatjes te krijgen.

2 weken geleden

Hier ook bij de eerste bewust kv gedaan. Ze ging er heel goed op en is nu een gezonde meid, eet goed, groeit goed en is nog nooit ziek geweest (ondanks kinderopvang). Bij de tweede begon ik eventjes te twijfelen. Want is de laatste kleine voor mij en zou ik het niet missen? Maar gedurende deze zwangerschap is het toch alweer duidelijk dat ik echt niet wil. En daar ben ik heel content mee. En ik heb lekker een babybrezza waar snel een flesje uitkomt. Dus ben echt helemaal tevreden met mn keuze. En als mensen aan mij vragen: ga je borstvoeding geven? Dan vraag ik eerst: ben je van de moedermaffia? 🤪 Durven ze niks meer te zeggen haha