20 Reacties
4 jaar geleden
Ja ik loop tegen hetzelfde aan! Ook met broodbeleg. Onze zoon is nu 8 maanden en eet vanaf 4 maanden hapjes en dergelijke. Ik volg even!
4 jaar geleden
Hier is erwten+wortels met zalm en aardappels uit de oven favoriet! Maar inderdaad nog lastig. Als we iets eten wat ze mag doe ik dat ook nog voor 1 dag in de koelkast.
4 jaar geleden
Ik heb laatst goulash, macaroni met tomatensaus en groente, macaroni met kaassaus(van borstvoeding) en bloemkool en nog een gerecht met vlees wat lang op moest staan 🤔🤔 . Kan niet op de naam komen.
Veel recepten uit mijn baby/peuter receptenboek is met tomatenblokjes/saus. En daar dan groente en aardappels/pasta/rijst. Of vlees er nog bij. Zo kan je eigenlijk heel simpel verschillende recepten maken terwijl de basis het zelfde is. En je kan er makkelijk restjes uit de koelkast in kwijt.
Of bijvoorbeeld zo een boerenomelet. Kan je ook alles in doen wat je kan verzinnen 😜 .
Zulke recepten vind ik handig. Basis is alles bijna het zelfde, maar uiteindelijk zijn het toch allemaal verschillende gerechten.
4 jaar geleden
Vanaf 10 mnd mogen ze ook magere vleeswaren zoals kipfilet en ham op hun brood. Brood met appelstroop en aardbeien. Brood met avocado en ei😊. Hummus spread is hier ook een favo.
Ook lekker om bananen of pompoenen pannenkoeken te maken! Yummmm
Tussendoor ook soms fruit met liga (babyliga). Mango stukjes of aardbeien.
Komkommer gaat er ook goed in.
In de avond doe ik wat wij eten, maar zonder kruiden(nou kook ik ook niet heel gekruid).
Ik probeer altijd het eten te combineren met wat fruit en in de avond yoghurt☺️.
Hopelijk heb ik je kunnen helpen
4 jaar geleden
Ik kruidde onze zoon zijn eten sinds zijn 8 maanden. Zout vermeed ik, maar ik gebruik(te) veel kurkuma, curry, komijn, paprikapoeder, fijne kruiden, lookpoeder,… Ging steeds vlot binnen. Voor hem kruidde ik wat minder dan voor mezelf (ik eet graag HEEL gekruid). Tot op heden is hij nog steeds een kruidenliefhebber!
Wat hier scoorde en nog steeds scoort: een stukje witte vis met curry, komijn en paprikapoeder bakken in roomboter, en daarbij bv. pasta met gebakken groenten en wat tomatenblokjes, en dan gekruid. Nu geef ik het vaak met quinoa/parelcouscous omdat hij best vlot met een lepel eet nu. Rond zijn 8 maanden vooral met zijn handen (spirelli is dan bv. een goeie keuze).
4 jaar geleden
-Quinoa zalm broccoli 🥦 😄
-Bietjes aardappel vissticks ( soort stamppotje )
-Spinazie roerei spaghetti
4 jaar geleden
Onze dochter van elf maanden eet gewoon met ons mee. We eten altijd vegetarisch, flink gekruid (zelfs rode peper gaat er bij haar prima in), alleen zout vermijd ik, dus dat voeg ik niet toe aan het eten en voor haar dus ook geen kaas.
Je hebt tegenwoordig ook bouillon en kruidenmixen zonder zout, ideaal!
Ideeën:
- linzencurry
- Shakshuka met couscous
- aardappelcurry
- frittata
- paprikastoofpotje met rijst
- Griekse salade met zoete aardappel
- pasta met tomatensaus en groente
- pasta met crème fraiche en groente
- pasta met doperwtensaus en groente
- Mexicaanse bonen
- allerlei soorten stamppot evt met zoete aardappel
- nasi / bami / noedels
- risotto met champignons
- risotto met tomatensaus en spinazie
- aardappelsalade
- spinaziecurry met rijst
- indiase Dahl met sperziebonen, rijst en een gekookt eitje
- pompoen paprika stoofpotje met kikkererwten
- salade van linzen, pompoen en cottage cheese
Etc!
4 jaar geleden
Reactie op Merel-25
Onze dochter van elf maanden eet gewoon met ons mee. We eten altijd vegetar ...
Merel-25, waar haal jij je inspiratie/recepten vandaan als ik vragen mag? Ik ben geen ster in de keuken, etenstijd is hier altijd drama/krijstijd, ik vind koken niet eens meer leuk maar zou graag eens wat andere dingen op tafel toveren waar mijn dochter van mee kan eten. 🙂
4 jaar geleden
Ik kook echt zo saai voor mijn kleine als ik het zo lees 😅. Ze heeft wel al veel verschillende groentes gehad, maar ik weet het nooit zo goed te combineren, ook kruiden heb ik nog niet gebruikt.. Mag een baby met 10 maanden ook al zoiets als kool,ui of prei eten? want als ik bv voor ons zelf nasi/bami maak, dan doe ik dat er altijd in..
4 jaar geleden
Ik kook echt zo saai voor mijn kleine als ik het zo lees 😅. Ze heeft wel a ...
Hier ging dat prima. Ik minderde wel met bv. ui, want ik eet dat doodgraag en deed nogal veel in mijn gerechten.
4 jaar geleden
Ik kook echt zo saai voor mijn kleine als ik het zo lees 😅. Ze heeft wel a ...
Ik doe dat er wel altijd gewoon in en ons dochtertje heeft nergens last van. Volgens cb kon dat ook gewoon prima. Ik houd zelf de website solidstarts aan om te kijken wat wel of niet mag en zij zijn behoorlijk ruim!
4 jaar geleden
Reactie op Larissavw
Merel-25, waar haal jij je inspiratie/recepten vandaan als ik vragen mag? I ...
Sommige dingen bedenk ik zelf, maar ik haal ook veel inspiratie uit de recepten van Albert Heijn: veel is simpel klaar te maken en met een beetje fantasie makkelijk babyproof te maken.
Paar recepten met een korte omschrijving:
- Shakshuka: ui, knoflook, courgette, aubergine, paprika, twee blikken tomatenblokjes, kruiden toevoegen (kaneel, komijn, paprikapoeder, oregano) en dan geklutste eieren eroverheen laten stollen. Serveren met couscous, rijst of pitabroodjes
- aardappelcurry: kruimige aardappel, ui, knoflook, broccoli, pompoen, bloemkool, kokosmelk en kruiden toevoegen (kerrie, gember, kurkuma, komijn) en laten gaarkoken.
- Dahl: rode linzen, garam masala, ui, knoflook tomatenblokjes gaar laten koken en serveren met gekookt ei en sperziebonen (allerhande recept)
En gisteren hebben we van de allerhande “vegan curry met pitabroodjes” gegeten. Heb de broodjes vervangen door rijst, want brood eet ze al genoeg. Dat viel ook erg in de smaak! Ik zal zo wel even kijken of ik wat linkjes naar recepten kan delen als je wilt!
4 jaar geleden
Hier een paar recepten van Albert Heijn die er bij ons goed ingaan!
Vegan curry met pitabroodjes: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1195104/vegan-curry-met-pitabroodjes (heb de bouillon vervangen door zoutloze bouillon)
Dahl met ei en sperziebonen: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1194782/dahl-met-rode-linzen-sperziebonen-en-gekookt-ei
Riso met spinazie: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193477/eenpansgerecht-met-riso-spinazie-en-pancetta
Heb zelf de spek weggelaten want we eten vegetarisch, kaas alleen voor ons, en tomatensaus vervangen door tomatenblokjes waar ik gedroogde oregano, knoflook en basilicum aan toe heb gevoegd
Bloemkool curry: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R545310/bloemkoolcurry-met-tomaat
- ik voeg er zelf vaak nog kokosmelk en kikkererwten aan toe
Pasta met doperwtensaus:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1193580/romige-spaghetti-met-doperwten-en-zalm
Wij doen zonder zalm en ipv daarvan een gekookt eitje, maar met kan natuurlijk ook prima! En room vervang ik door kookzuivel.
4 jaar geleden
Reactie op Merel-25
Sommige dingen bedenk ik zelf, maar ik haal ook veel inspiratie uit de rece ...
Oja en ik sta echt niet altijd zoveel groente te snijden hoor. Ik gebruik veel diepvriesgroente (ideaal, want al in kleine stukjes en goedkoop) of gewoon van die kant-en-klare groentemixen :)
4 jaar geleden
Reactie op Merel-25
Oja en ik sta echt niet altijd zoveel groente te snijden hoor. Ik gebruik v ...
Thanks! Ik eet zelf ook vegetarisch en ik vind het moeilijk om elke keer wat te bedenken. Hier kan ik wel even mee vooruit!