17 Reacties

3 dagen geleden

Ik denk als het 2 uur duurt om te slapen is ze misschien nog niet moe? Ze hebben rond deze leeftijd nog niet een compleet ontwikkelt roe. Hier hetzelfde maar dan gaat ze pas mee naar bed rond half 10. Valt lekker aan de borst in slaap. Dochter is wel nog een stuk jonger. Bij ons eerste veranderde dat met 4 maanden als hij circadiaanse ritme zich ontwikkelt.

3 dagen geleden

Reactie op rileyK

Ik denk als het 2 uur duurt om te slapen is ze misschien nog niet moe? Ze h ...
Oh sorry dat was niet helemaal duidelijk, maar ze slaapt in de zak ook al :)

3 dagen geleden

Onze jongen heeft 's nachts eigenlijk ook vrijwel altijd meteen geslapen na de borst. Even afkloppen maar eeuwen met een baby in de arm zitten omdat die aan het huilen is 's nachts kennen wij ook niet. Hij dronk ook wel vaker hoor, en viel idd pas rond 10 uur in z'n "nachtslaap" zoals ik dat dan noemde. Overdag deed hij hazenslaapjes tenzij hij in de draagzak zat of bij ons lag. En van 18u tot 22u was hij vaak aan het clusteren, dus dan zat ik de hele avond met hem, thee en chocolade op de bank tv te kijken :') Nu met 20 weken gaat hij rond 20u naar bed en wordt rond 7u wakker. Het verandert snel genoeg. En trek je maar niet zo veel aan van wat "normaal" is. Zo lang je baby tevreden en alert is, is er niks aan de hand.

3 dagen geleden

Geen borstvoeding, maar wij liepen in de avond niet 2 uur lang met de kleine. Op de krampjesavonden na, toen liepen we wel wat meer. Wij zijn rond de 12 weken ritme gaan creeeren. Ik moest toen ook weer bijna werken. We startte de dag altijd om 07:00 overdag hielden we rekening met de wakkertijd en oefenden we dutjes in bed. Dit resulteerde dat ze in de avond steeds eerder naar bed ging en uiteindelijk rond half 8 in bed lag. Hier gingen wel wat weken over heen. We merkte ook dat ze steeds slechter sliep in de avond in de box (wij keken dan tv enzo). In haar eigen bedje sliep ze veel beter. Maar wat hier al gezegd is zolang je baby tevreden en jullie het zelf ook niet erg vinden is er niks aan de hand.

3 dagen geleden

Hier een baby van 8 weken en ik voed op verzoek. Meestal tussen 20 en 21 leg ik hem in de co-sleeper na een voeding en dan slaapt hij tot ongeveer 23u en voed ik hem weer (vorige week sloeg hij deze voeding de hele week over). Meestal komt hij dan tussen 2 en 3 weer en rond 6 uur ook weer. Soms valt hij al in slaap aan de borst en kan ik hem direct wegleggen maar het komt ook voor dat hij niet in slaap te krijgen is en ik twee uur sta te wiegen, dus het gaat hier nog alle kanten op haha. Denk dat er geen goed of fout is, als jullie avond routine fijn werkt voor jullie lekker vasthouden. De eerste weken gingen wij tussen 22 en 23 tegelijk met de baby naar bed, maar na een tijdje wilden we ook de avond weer een beetje voor onszelf en zijn we dus de routine een beetje gaan aanpassen.

3 dagen geleden

Hier een baby van 17wkn, we hebben momenteel een ritme waardoor ze om 18u aan de nacht begint, helemaal prima! Ons ritme is nu: 7u wakker en voeding 8:30u slapen 10.30 weer wakker 12u slapen 14:30 wakker 16u slapen. 16:30 wakker 18u slapen. Om 1u en 4u komt ze meestal voor nachtvoeding. Het enige waar ik op let is om 7u opstaan en 1,5u wakkertijd aanhouden. Er zijn ook heus dagen dat het niet goed lukt om dat ze hazenslaapjes doet maar dit komt vrijwel altijd doordat ze te lang wakker is (doordat we weg moeten bijv)en dus niet meer zelf in slaap kan vallen. Dan moet ik de hele trukendoos openen om haar te laten slapen. En dat doe ik graag want een goed en lang slaapje houd in dat ze bij het volgende slaapje ook niet oververmoeid is. Als je zo lang moet rondlopen savonds dan klinkt dat als oververmoeidheid..

3 dagen geleden

Hier mijn zoontje van nu 10 weken al met 6.5/7 weken 's avonds tussen 18u en 19u naar bed gebracht. We hadden toen al 2 weken lang super onrustige avonden en merkte dat hij veel moeite had met slapen ivm de prikkels van ons, lampen, televisie, etc. Dus met enige tegenzin hem ook 's avonds met onze oudste zoon naar bedje gedaan en dit ging eigenlijk meteen super goed. De onrustige avonden stopte en dit is wat hij echt nodig had. Ik vond het alleen moeilijk want het is toch zo'n newborn fase die je weer afsluit om lekker de hele avond te knuffelen. Inmiddels vind ik het heerlijk dat beide 's avonds heerlijk liggen te slapen boven!

3 dagen geleden

Reactie op Bloempje51

Hier een baby van 17wkn, we hebben momenteel een ritme waardoor ze om 18u a ...
Dat klinkt als een heerlijk ritme <3 en wel interessant voor ons want ons meisje doet overdag ook alleen slaapjes van ongeveer 40 min... Hield je eerst een langere wakkertijd aan en ging het met 1,5u wakkertijd beter? Ik heb ook die 1,5 uur geprobeerd maar dan duurt het meestal toch een half uur of langer voordat ze gaat slapen. Daarom heb ik het een beetje opgegeven en is ze nu vaak 2u ofzo wakker en gaat ze vrij makkelijk slapen, maar wel kort... En in de draagzak slaapt ze ook hoor die 2 uur. Dat had ik niet duidelijk omschreven zie ik :)

3 dagen geleden

Reactie op Baguette

Dat klinkt als een heerlijk ritme <3 en wel interessant voor ons want on ...
Ik heb geen langere wakkertijd aangehouden omdat ze dan oververmoeid raakt. Ik zie nu dat ze bij bijna 1,5u stil gaat liggen en me maar heel kort of niet aankijkt als ik tegen haar praat. Voor mij een teken dat het bedtijd is. Ik volg altijd hetzelfde 'ritueel' bij bedtijd en nu stopt ze meteen haar duim in de mond zodra ze in bed ligt. Duim gaat er nog wel meerdere keren weer uit hoor voordat ze echt slaapt maar vind het grappig te zien dat ze blijkbaar begrijpt wat ze in bed mag doen 😉 Ieder kindje is anders misschien kan jou baby wel langer wakker blijven, let goed op slaap signalen dan ben je oververmoeidheid voor

3 dagen geleden

Reactie op Baguette

Dat klinkt als een heerlijk ritme <3 en wel interessant voor ons want on ...
Je kunt haar ook vóór die 1,5u in bedje leggen, meteen bij het eerste vermoeidheids signaal? Mijn ervaring is dat als je ook maar 5min er overheen gaat dat ze dan al oververmoeid kunnen raken. Ik hen nog een peuter en kleuter en ben wel gebaat bij een aardig strak ritme, vind het zelf ook wel prettig met bijv afspraken inplannen etcetera.

2 dagen geleden

Reactie op Bloempje51

Ik heb geen langere wakkertijd aangehouden omdat ze dan oververmoeid raakt. ...
Aah dat is een goeie! Ik ga zeker proberen om daar op te letten (stil liggen enzo) Ik vind het vaak zo'n lastige puzzel! Grappig genoeg viel ze net ineens na 1 uur en 40 minuten bij mijn man in de schommelstoel in slaap nadat ze een tijdje lag te staren, dus ik denk dat je gelijk hebt :) Langere dutjes zouden wel een droom zijn. Doet je kindke dit nu al lang zo?

2 dagen geleden

Reactie op Baguette

Aah dat is een goeie! Ik ga zeker proberen om daar op te letten (stil ligge ...
Oh wat grappig dat je dat opgemerkt hebt! Mijn kindje doet dit sinds dat ze ongeveer 7wkn is. Ze kon toen niet meer beneden slapen omdat er teveel lawaai was, ik vond dat echt zo zielig, ze schrok steeds wakker. Vond het ook niet leuk dat ze alleen boven lag maar na een paar dgn heb ik haar overdag toch boven gezegd en toen sliep ze lang achter elkaar. De 4maanden slaagregressie en sprong lijken nu achter de rug te zijn en het slapen gaat meestal goed nu. Bij mijn oudste, nu 5jaar geleden, heb ik het boek Baby in een droomritme gelezen en dat pas ik nu bij alle 3 toe. Ik laat ze nooit huilen, heb de camera steeds aan staan en binnen mijn bereik. Er zijn vast moeders die het ritme te strak vinden of waar het niet bij past maar bij ons gaat het prima zo. Ik merk dat het goed letten op wakkertijden ook bij deze baby heel goed werkt, mits alle onruststokers zoals krampjes en boertjes en vastzittende netjes allemaal verholpen zijn. Er is wel meer info over slapen, oa Bureau van slaap en Snuggles and Dreams op Insta. Zij delen handige tips!

2 dagen geleden

Reactie op Bloempje51

Oh wat grappig dat je dat opgemerkt hebt! Mijn kindje doet dit sinds dat z ...
Vastzittende nekjes *

2 dagen geleden

Reactie op Bloempje51

Oh wat grappig dat je dat opgemerkt hebt! Mijn kindje doet dit sinds dat z ...
Wat fijn dat dat zo goed werkt voor jullie! Bij alle 3 succes? De slaapregressie moet hier nog komen dus ik hoop ook dat het dutten daarna wat beter gaat, maar je hebt me in ieder geval gemotiveerd om het weer een paar dagen te proberen met de 1,5u. Wie weet, ik duim! Moest je het lang volhouden voor je resultaat zag?

2 dagen geleden

Vanaf 9 weken bracht ik mijn baby om 18:30 uur naar boven. Slaapzak aan, voeding en dan viel hij zelfstandig in slaap rond 19:00 uur. In het begin nog oefenen maar vrij snel lukte hem dit alleen. Hij kwam toen nog iedere 3-4 uur voor een voeding. Inmiddels is hij 6 maanden en de avonden zijn nog hetzelfde. Nu slaapt hij van 18:30-6:00 uur en rond 3:00/4:00 uur wordt hij nog wakker voor een voeding.

één dag geleden

Reactie op Baguette

Wat fijn dat dat zo goed werkt voor jullie! Bij alle 3 succes? De slaapregr ...
Bij alle 3 is dit een succes! De kleuter en peuter zijn goede slapers, slapen klokje rond, komen er alleen uit als ze ziek zijn of moeten plassen. Ik had me via dat boek eerst verdiept in hoe slapen werkt bij baby's, dat gaf al zoveel inzichten. Succes met proberen! Ik weet zeker dat het gaat lukken als alle kwelgeesten zoals boertjes, slaapregressies en sprongetjes weer verdwenen zijn. Als de basis maar goed is. Ik heb de slaapregressie en sprong duidelijk gemerkt maar heb vastgehouden aan wat ik altijd deed, vooral om voorspelbaar te blijven voor baby en we pakken het ritme nu zo weer op, heel blij mee! Vandaag was hier een rommelig dagje omdat we weg moesten en toen was de wakkertijd op sommige momenten maar 45min, maar ze ging meteen in bed toen ik het zag en na 2 korte slaapjes van 45min deed ze er 1 van 2,5u en werd ze om 17u wakker dus om 18:30u sliep ze weer 😉

één dag geleden

Dit hebben wij ook lang gehad. Ze ging pas rond de 8 a 9 maanden een beetje rond een normaal Nederlandse tijd naar bed (half 8). Met 14 weken waren we blij als het half 10 was (met snachts nog maar 1 voeding en dan vaak wel lekker een beetje uitslapen).