10 Reacties

2 jaar geleden

Een baby overdrinkt zich heel makkelijk. Vaak wil een baby lang zuigen, dat kan door melk te drinken. Het verzadigde gevoel van de melk komt niet direct, maar heeft tijd nodig. Wat je kan proberen is heel langzaam laten drinken, wat pauzes erbij, kijken of de speenmaat niet te groot is. 100 ml is enorm veel, probeer dat ook af te bouwen naar 8 flesjes van 70ml bijvoorbeeld en neem de tijd dus met voeden zodat hij lang genoeg kan zuigen

2 jaar geleden

Soms krijgen baby’s van krampjes zuigebehoefte en dan drinken ze dus inderdaad de fles leeg omdat de krampjes tijdens de fles minder worden maar na de fles weer opnieuw dubbel terug komen. Zo kom je dus in een cirkel, ik weet niet of je kindje teveel binnen krijgt maar als je twijfelt of het wel echt honger is misschien even kijken of het geen krampen zijn? Opgetrokken beentjes en uitschoppen met de beentjes, gebalde vuistjes, kreunend huilen. Qua aantal flessen is het volgens mij dat je rekent met 150 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur. Dus 3.5x150 is het aantal cc minimaal per 24 uur en volgens mij was het tot 6 maanden (maar weet ik niet 100% zeker of die leeftijd klopt) niet meer dan 1 liter per 24 uur. Toen onze dochter echt nog net geboren was had ze ook dagen dat we 8 flessen van 100 cc gaven en dan dronk ze de volgende dag ineens minder.

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Een baby overdrinkt zich heel makkelijk. Vaak wil een baby lang zuigen, da ...
Dit inderdaad ook heel belangrijk! Minimaal 15 minuten over de fles doen omdat na 15 minuten een kindje pas een vol gevoel krijgt. Als de fles binnen 15 minuten op is dan kan je kindje dus overvol zijn en krampjes krijgen en daardoor weer zuigebehoefte krijgen.

2 jaar geleden

Een fijne manier om de fles te geven vind ik ‘paced bottle feeding’ hierdoor minder kans op overdrinken naar mijn idee

2 jaar geleden

Reactie op 💙m💗

Soms krijgen baby’s van krampjes zuigebehoefte en dan drinken ze dus inderd ...
De 1 liter regel is afgeschaft zeiden ze hier. 150 x gewicht is het minimale wat ze moeten binnen krijgen. 180 x gewicht was het gemiddelde en 200 x gewicht bij hongerige babies. @ts Wij zaten op dag 8 ook op 100 ml per flesje. Hier gaf hij overigens wel echt aan als hij genoeg had. Wij zijn hem gaan volgen. Toen alle flessen leeg gingen zijn we 1 flesje gaan ophogen. En zo langzamerhand allemaal. De ene baby doet het beter om meer flesjes maar dan kleinere flesjes en de andere baby juist beter op wat minder vaak maar dan grotere flesjes.

2 jaar geleden

Het kan zeker wel. Hiermee wil ik niet zeggen dat je baby dit ook doet. Wat je kan proberen: - speen aanbieden (zuignehoefte) - kleinere speenvarken - meer pauzes inlassen. Tussendoor even boeren bijvoorbeeld. Spuugt je baby daarnaast veel? Dit kan een indicatie zijn dat hij teveel drinkt. Nogmaals: ik wil helemaal niet zeggen dat je het verkeerd doet of je baby teveel binnenkrijgt. Ja het is veel, maar het kan ook zijn dat je kindje dit nodig heeft. Van een afstand is dat lastig te bepalen. Maar een simpel antwoord op de vraag een baby zich kán overdrinken is ja.

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Een baby overdrinkt zich heel makkelijk. Vaak wil een baby lang zuigen, da ...
Hier sluit ik me volledig bij aan. Met nog de toevoeging dat de hersenen pas signaal "verzadigd" krijgen 20 minuten na een voeding. Dus als je kindje nog onrustig is na een voeding is dit eigenlijk nooit door honger.

2 jaar geleden

Dat kan ja. Ik vind dat hij vrij veel krijgt voor een kindje van 1,5 week. Mijn dochter is 5 maanden en drinkt 5 x 150 cc. Even ter vergelijking. Ze krijgt dus wel minder voedingen, maar qua hoeveelheid evenveel als jouw kindje van 1,5 week.

2 jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Dat kan ja. Ik vind dat hij vrij veel krijgt voor een kindje van 1,5 week. ...
Die van ons kreeg met 5 maanden 5 x 200. Niet elk kindje heeft dezelfde behoeften.

2 jaar geleden

Reactie op M_1986

Die van ons kreeg met 5 maanden 5 x 200. Niet elk kindje heeft dezelfde beh ...
Dat kan hoor, maar de specifieke vraag van TS is of een kindje zich kan overdrinken. En ja. Dat kan dus vrij makkelijk. En voor 1,5 week oud is 700 cc echt wel veel. Ook als het verdeeld wordt over die 7 voedingen.