15 Reacties

6 jaar geleden

Ik lees graag even mee! Ik heb precies hetzelfde gevoel.

6 jaar geleden

Reactie op Lamunchi 🍋

Ik lees graag even mee! Ik heb precies hetzelfde gevoel.
Jaa het is echt moeilijk, één grote dilemma.

6 jaar geleden

Zelf hier gekozen voor een kinderopvang, ook gesprekken gehad met een gastouder,maat mijn gevoel was niet goed. En zo blij met deze keuze,zijn gaan nu 4 jaar heen en hebben het zo naar hun zin. Zij leren meerdere mensen /leidsters kennen en hetzelfde geldt voor kinderen.ze leren er heel veel en het geeft mij ook een fijn gevoel dat er dus niet 1 persoon op hun past maar er ook nog toezicht is van anderen. Ik dacht precies zo,dat het ontzettend veel gaat kosten. Maar in verhouding kan het uit,zelf was ik met 1 kind niet de helft kwijt van mijn salaris . Ik schoot er zelf 200 euro ongeveer bij in per maand(24 uur werken) . Met 2 kinderen nu zelfs minder dan 100 euro. Als je puur naar prijzen gaat kijken dan klopt het dat gastouders goedkoper zijn,maar er kleven ook nadelen aan. Gastouders hebben meestal geen vervanging als ze zelf ziek zijn,bij de opvang heb je dit wel. (Met vakanties idem dito) Dat vond ik wel een minpunt. Kies je voor kleinschalig,goedkoper,geen toezicht,meestal geen vervanging bij ziekte o.i.d. of.. Voor grootschaliger,Met toezicht ,wel duurder,geen gedoe met ziektevervanging en vakanties. Bij de kinderen hun opvang gaan ze ook altijd mee met de thema's, kinderboekenweek, enz. Vind ik ook een pluspunt. Ook de kindjes van dezelfde leeftijd is ook leuk en bij de gastouders is dit niet vanzelfsprekend. In ieder geval heb ik nog een goede tip,volg je gevoel. De eerste kinderopvang bij de intake stond ik huilend buiten,mijn gevoel was niet goed. Ik had de oudste mee (toen 1 jaar) en zij besteedde totaal geen aandacht aan haar op dat moment. Ik mocht haar wel ergens in een hoek zetten om Haar te laten wennen,ik zei nee; ze is een kat uit de boom kijker dus ik hou haar bij me. De 2de kinderopvang was meteen geschikt ,zij hebben dieren en een groentetuin om zo de kinderen daar kennis mee te laten maken. Oom nemen ze de kinderen mee met uitstapjes, een tuincentrum,kinderboerderij,supermarkt,speelparadijs enz. Succes in ieder geval met het kiezen. 😊

6 jaar geleden

De kosten voor kinderopvang zijn voor iedereen verschillend, dit is afhankelijk van je inkomen. Verdien je wat minder dan krijg je meer terug van de Belastingdienst. In verhouding vallen de kosten dus wel mee. De meeste kinderopvang organisaties hebben een rekentool op hun website. Zo weet je exact wat je maandelijkse kosten zijn 😊 Mijn kindjes gaan ook naar het kinderdagverblijf. Ben er ontzettend blij mee. Ze hebben het er zo naar hun zin! Spelen met andere kindjes en ze leren ontzettend veel. Allerlei leuke thema's, een pop die Engels spreekt waardoor ze dit dagelijks meekrijgen, dansles, muziekles, etc.. Er worden heel veel leuke dingen gedaan. Ons kdv zit in hetzelfde pand als de basisschool. De overstap naar groep 1 wordt hierdoor straks een stuk makkelijker. Ik raad je aan om gewoon wat rondleidingen aan te vragen bij jou in de buurt. Zo merk je vanzelf wat bij je past. Hoe lang ben je zwanger trouwens? Ik raad aan om zsm te kijken, de meeste locaties hebben lange wachtlijsten op 't moment! Succes en vertrouw op je gevoel!

6 jaar geleden

Ik heb dit heel veel besproken met vriendinnen en ga voor kdv. Vooral omdat als een gastouder ziek is of op vakantie is, je een probleem hebt. Ik wil je niet laten stressen, maar ik zie dat je al 31 weken zwanger bent? Ik moet ons al voor de 14 weken ergens hebben ingeschreven, vanwege de wachtlijsten...

6 jaar geleden

Het is geheel afhankelijk van het gastouderburo of er vervanging is. Sommige gastouders hebben bijv een achtervang hiervoor. Je kunt ook met het buro hierover in gesprek gaan 👍 Wij kozen voor gastouder. Kleinschalig, meer toezicht. Ook is onze dochter gevoelig voor drukte. Gelukkig gaat dat inmiddels op school heel goed. Zijn ook geen megaklassen. Kijk voornamelijk daar wat voor je kind je krijgt! Gastouders zijn meestal snel gevonden, KDV hebben wachtlijsten. Ik ben geen fan van KDV. Een 2e gaat dan ook weer naar een gastouder.

6 jaar geleden

Ik heb zelf de keuze gemaakt voor een gastouder. Mijn kindje gaat ook met 3.5 maand naar de gastouder en dan vind ik het fijn dat ze meer aandacht krijgt omdat er minder kindjes zijn. Bij een gesprek bij de kdv zaten ze gezellig op hun telefoon en besteedde ze 0 aandacht aan de kindjes. Als ze ouder is, is dit misschien wel een optie,maar als baby wil ik graag een goede toezicht en 1 op 1 tijd voor haar. Wel heb ik dit moeten regelen met 14 weken zwangerschap,de eerste plek die beschikbaar was, was in juni 2020.

6 jaar geleden

Ik lees even mee. Ben er ook druk mee bezig, ben er nog lang niet over uit.

6 jaar geleden

Hier was de keuze heel snel gemaakt, gastouder. Kdv gaat hier pas om 7:30 open, en ik werk in de zorg, en moet om 7uur beginnen. Wij hebben een gastouder via een bureau, bij ziekte of vakantie zoeken ze altijd vervanging! Na mijn weten doet ieder bureau dit, maar kan er naast zitten. Daarnaast is er vaak sneller plek bij een gastouder dan bij een kdv ( da's mijn ervaring ). Mijn gastouder is super flexibel. Vanaf 05;30 kan de kleine gebracht worden, en kan zelfs blijven slapen. Ook in de weekenden. Betaal €6 per afgenomen uur, moet wel minimaal 20 uur per maand afnemen, maar dat is geen enkel probleem hier, aangezien ik 2-3 ochtenden per week werk. Ze heeft max 5 kindjes tegelijkertijd, allemaal rond dezelfde leeftijd dus ze spelen heerlijk samen. Ze gaat, als het weer het toelaat, dagelijks wandelen, buiten spelen, ze heeft een grote tuin met allerlei speeltoestellen ect ( alles is gekeurd ). Krijg vrijwel iedere week een knutsel werkje mee. Vaak op woensdag is het bak middag, dan bakken ze koekjes oid. Moet zeggen dat we het ontzettend hebben getroffen met haar!

6 jaar geleden

Hier was de keuze heel snel gemaakt, gastouder. Kdv gaat hier pas om 7:30 o ...
Wow dat klinkt super. Dat heb ik hier in de buurt nog nooit gehoord. Waar woon je als ik vragen mag?

6 jaar geleden

Heel erg bedankt voor al jullie reacties. Alles is nieuw en elke advies of tip is welkom. Het is nu duidelijker voor mij dan wanneer ik op internet lees. Ik ga inderdaad ook weer beginnen met werken nadat de baby 3 maanden is. Ook omdat ik in de zorg werk, begin ik meestal om 7uur. Dan klinkt gastouder weer beter omdat ze wat flexibeler zijn met tijden. Maar kdv heeft zeker ook hele goede pluspunten, daar wil ik zeker mijn kind zetten als die wat ouder zou worden.

6 jaar geleden

Hier was de keuze heel snel gemaakt, gastouder. Kdv gaat hier pas om 7:30 o ...
Waauw wat een ideale plek zo te horen, waar woon je inderdaad? Ik woon in Rotterdam, Ijselmonde.

6 jaar geleden

Reactie op Fiona88

Wow dat klinkt super. Dat heb ik hier in de buurt nog nooit gehoord. Waar w ...
Ik woon in de gemeente Moerdijk. Gastouder bureau Linkids

6 jaar geleden

Reactie op Sanda

Waauw wat een ideale plek zo te horen, waar woon je inderdaad? Ik woon in R ...
Woon in de gemeente Moerdijk, gastouder bureau Linkids

6 jaar geleden

Woon in de gemeente Moerdijk, gastouder bureau Linkids
Oooh oke, aah helaas valt Rotterdam er niet onder lees ik net op de site. Dankjewel voor je antwoordt.