48 Reacties

4 jaar geleden

Je schrijft je in bij een kinderdagverblijf (als ze het hebben over wachtlijsten zou je er best een paar kunnen doen) waarvan het pedagogisch beleid je aanspreekt. Misschien kun je al een rondleiding doen. Zodra ze aan de planning beginnen, juni in dit geval en ze hebben plek, dan bellen ze je. Dan kom je ter zijner tijd op intake waarbij je bijvoorbeeld het ritme van je kindje doorgeeft, belangrijke zaken etc. Wij wonen net onder Amsterdam en schreven in toen ik 12 weken zwanger was, eind 2019. We hadden zomer 2021 pas plek. Wij moesten dus uitwijken naar een andere stad… Vandaar het advies om bij meerdere organisaties in te schrijven. Ook zou ik zeker van het voorjaar er achteraan bellen of ze al meer weten. Het is een gepuzzel… Hoe het met gastouders zit weet ik niet. Onze dochter zit bij Go! Kinderopvang en heeft het daar erg naar haar zin! 😊

4 jaar geleden

Je kan je inderdaad bij meerdere verblijven inschrijven. Dat is namelijk vrijblijvend. Wij kregen 3 maanden vantevoren een "aanbieding" over de mail. Zij konden ons de gewenste dag en uren bieden en wij hadden 7 dagen de tijd om het contract door te lezen en deze te ondertekenen. Stel wij wilden het niet, was het ook prima.

4 jaar geleden

Wij beginnen met 2dg omdat ze hier in de omgeving (friesland) alleen 2dg konden aanbieden. Na een half jaar kunnen we waarschijnlijk naar 3dg. En dan het jaar erna ook de dagen die we graag zouden willen.. We weten dus al wel welke dagen het worden maar zijn niet onze voorkeursdagen.

4 jaar geleden

Hier is het in principe niet anders. Ik kreeg ook steeds te horen "we zitten voor heel 2022 al vol". Ik belde overigens in oktober al voor een plekje in augustus 2022. Nu heb ik heel veel geluk gehad dat er toch nog plek vrij kwam op het kdv van mijn voorkeur, maar een vriendin van mij had dat geluk niet. Die heeft verder van huis moeten kijken en wat eisen moeten laten vallen. Dus ik zou zeggen blijf verschillende plekken bellen en informeer ook eens bij een gastouderbureau. Er hoeft er maar één plek te hebben! Succes

4 jaar geleden

Ja de planning kan volgens mij alleen gedaan worden als je echt aan de beurt bent Ik stond op de wachtlijst met 12 weken zwangerschap dec 2019. En vanwege covid hadden beide kdv plotseling plek in mei 2020. Terwijl mij werd gezegd.. hou maar rekening met november. Blijkbaar gingen mensen verhuizen uit amsterdam en verloren mensen hun werk en kreeg ik zo plek. Ben vorig jaar verhuisd en ook daar was het zoeken en langsgaan en op goed geluk een fijne kdv gevonden die ook nog plek had!

4 jaar geleden

Ja dit is helaas normaal. Ik heb me ingeschreven met 8 weken zwanger, jaar later konden we terecht. Dat lieten ze een paar weken vantevoren weten. De planning maken ze indd 3/4 maanden vantevoren. We zijn recent verhuisd en hebben ons op alle KDV’s in de wijde omtrek ingeschreven. Gelukkig plek bij 1! Maar niet onze voorkeursdagen. Dus dan moet je dingen regelen met je werkgever. De kinderopvang kan er niets aan doen. Er is schrijnend personeels tekort en er wordt nou eenmaal niet verder vooruit gepland. Mijn tip: wees flexibel in welke dagen, schrijf je bij zoveel mogelijk organisaties in en wees niet kieskeurig in de vestiging. Plan pas een rondleiding als je daadwerkelijk geplaatst kan worden, voorkomt een hoop teleurstelling. Als je je bij 10 organisaties inschrijft en flexibel bent komt het vast goed!

4 jaar geleden

Wij hebben ook halverwege de zwangerschap al een gastouderbureau ingeschakeld. Ze gaan dan eerst kijken wat je voorkeuren zijn. Welke gastouders plek krijgen doordat er kindjes naar school gaan. Zij kunnen denk ik wel eerder zien wie wanneer plek heeft. Ook omdat ze maar 5 kindjes per keer mogen opvangen waarvan max 2 onder de 1 jaar. Kinderdagverblijf is groter en massa, meer komen en gaan van kinderen dus waarschijnlijk daarom weinig overzicht in die periode.

4 jaar geleden

Ja dit is helaas normaal. Ik heb me ingeschreven met 8 weken zwanger, jaar ...
Ik vind het nogal wat wat je zegt. Zoveel mogelijk organisaties en dan maar kijken waar het kan. Het is wel je kind wat je erheen gaat brengen. Voor mij staat op één dat ik mijn kinderen alleen wegbreng daar waar het gevoel goed is. Ik wil dat mijn kids kunnen opgroeien in een veilige fijne omgeving en daar hoort ook bij dat de opvang daarbij aansluit. Als je snapt wat ik bedoel..

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op BGNL

Ik vind het nogal wat wat je zegt. Zoveel mogelijk organisaties en dan maar ...
Ik denk dat dat voor iedereen geldt :) Maar je baan opzeggen (als er geen andere oplossing is, zoals bij ons het geval zou zijn) omdat je kindje niet terecht kan bij die ene opvang die je voorkeur heeft is vaak ook niet echt een optie. Wij hebben ons destijds (zwanger in 2019/2020) bij 4 verschillende KDV’s ingeschreven en rondleiding gehad. We hadden bij alle 4 een goed gevoel, bij de ene wel wat minder dan de ander. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er veel kdv’s zijn waar je geen goed gevoel bij hebt. Ons werd toen door de KDV’s zelf zelfs aangeraden om ons op meerdere plekken in te schrijven ivm de wachtlijsten overal. Gelukkig wel een plek gekregen bij de opvang waar onze voorkeur naar uitging 😃 TS ik begrijp je gevoel, zekerheid is zeker fijn! Maar als je je op meerdere plekken inschrijft en idd wat flexibel bent dan komt het vast goed!

4 jaar geleden

Ja het is echt lastig… Ik heb me met 14 weken bij 3 kdv’s ingeschreven en neem nog een tijd ouderschapsverlof. Dus we zullen een jaar op de wachtlijst staan op het moment dat we willen starten, maar vraag me ernstig af of dat genoeg is. Ze kunnen inderdaad nog nergens duidelijkheid geven. Heb mezelf ook voor mijn kop geslagen dat ik niet al met 4 weken heb ingeschreven (vond het allemaal zo overweldigend). Maar aan de andere kant denk ik nu: als ze geen plek hebben, maakt die extra twee maanden schipperen ook niet uit 😂 Gelukkig zit er in de buurt een gastouder die vaker plek heeft, maar dat heeft niet onze voorkeur (qua vakantie en ziekte). In de buurt is ook net een kdv gestart dat volgens mij ook plek heeft, maar daar voel ik me niet heel prettig bij. Ze hebben namelijk maar 1 (horizontale) groep en 3 medewerkers. Maar als het echt niet anders kan..

4 jaar geleden

Reactie op BGNL

Eens. Het is je kostbare bezit en dan moet het wel goed aanvoelen. Ik zou inderdaad niet te strenge eisen eraan stellen maar wel kritisch blijven!

4 jaar geleden

Bij ons werd dat ook gezegd, als tip geef ik aan na het inschrijven gewoon eens een keer bellen. Dat hebben wij gedaan, we hadden eigenlijk er maar 1 waar we meteen een mega goed gevoel bij hadden en gaven dat ook aan, en dat we wat zenuwachtig eerder om er pas evt. in mn verlof er pas achter te komen of hij daar straks wel terecht kan. Vervolgens contract opgestuurd afgelopen augustus en getekend voor opvang vanaf eind april dit jaar 😊

4 jaar geleden

Ik werk op de planning. Wij hebben niet de werkwijze van pas 3 maanden van tevoren kijken. Als je je nu inschrijft kijk ik per wanneer er plek is. Het lastige hieraan is de enorme wachtlijst. Niet ivm het personeel tekort zoals hier eerder iemand aangeeft, maar vanwege de vele aanvragen. Er is gewoon geen plek, alles zit vol. Inschrijvingen van baby’s kunnen worden geplaatst in 2024. Vreselijk, voor ouders en voor organisaties die hiermee te maken hebben. Ik heb een lijst met ouders die ik kan bellen als er iemand verhuist oid, maar verder kan ik niet meer duidelijkheid bieden. Hier kiezen veel ouders voor een tijdelijke gastouder of oppas en wanneer er plek is switchen ze dan. Succes!

4 jaar geleden

Met ons eerste zoontje hebben wij geluk gehad ik had hem nooit ingeschreven maar bleek toch ineens opvang nodig te hebben dus heb ik hem bij 2 kinderopvang instanties ingeschreven en hij kon na een maand bij de ene al terecht... Nu heb ik bij de 2e hem al aangemeld bij 7 weken zwangerschap en werd bij week 18 gebeld dat er vanaf het moment dat ik opvang nodig heb in augustus 2022 er gelijk plek is voor ons andere zoontje. Mede is dit ook omdat ons zoontje nu ook op die opvang zit dus houden ze er rekening mee met plaatsen en plannen.

4 jaar geleden

Reactie op BGNL

Soms heb je weinig keuze… Bijvoorbeeld; de stad waar ik woon is enorm gegroeid afgelopen jaren maar de faciliteiten niet. Toen ik met 12 weken zwangerschap ging inschrijven kreeg ik bij de 4 organisaties in onze woonplaats de boodschap dat de wachtlijst minimaal 2 jaar was. En dat broertjes en zusjes nog voor zouden gaan. Er was zelfs een medewerker die het ‘onmogelijk’ noemde. Wij zijn dus uitgeweken naar de stad waar ik werk. Daar hadden we wel de ‘luxe’ om te kijken naar wat we wilden omdat daar meerdere plekken bij meerdere organisaties beschikbaar waren. Uiteraard is je kind je grootste goed en toen ik kon kiezen heb ik gekozen voor een plek waar de visie mij aansprak, die er goed uitzag, waar ik een goed gevoel had bij de juffen en het beleid. Maar het heeft dus heel wat kopzorgen opgeleverd en het betekent wel dat we weinig flexibel kunnen zijn met halen brengen doordat er reistijd bij komt. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt en ondanks dat je kritisch blijft toch ook compromissen sluiten of oplossingen zoeken… 🤷🏼‍♀️

4 jaar geleden

Reactie op BGNL

Ik snap zeker wat je bedoelt. Met niet kieskeurig in de vestiging bedoel ik: wees niet te kieskeurig qua afstand. En schrijf je ook in bij een vestiging 4km verderop. Zo maak je meer kans. Om een voorbeeld te geven: zelf een rondleiding bij 3 organisaties / 3 vestigingen gehad. Overal geen plek. Terwijl ik helemaal verliefd op 1 specifieke locatie! Daar heb ik toen flink van gebaald. Ergens plek gekregen waar we een week vantevoren konden komen kijken. Dat voelde gelijk goed gelukkig. Het ligt er echt aan waar je woont maar in de grote stad heb je echt weinig keuze. En natuurlijk laat je je kind niet achter in een ghetto waar ze binnen roken binnen of stroopwafels voor lunch eten 😂 gelukkig zijn dat soort plekken in NL niet toegestaan.

4 jaar geleden

Reactie op BGNL

Vaak is het voor mij voelen hoe de eerste indruk is. Je merkt na een tijd pas of het een echte goede en fijne kdv is.

4 jaar geleden

Reactie op Monk1206

Ik denk dat dat voor iedereen geldt :) Maar je baan opzeggen (als er geen a ...
Ik had een kdv waar ik me echt zo rot voelde. Overal camera's hangen. Hokjes ipv een groep gevoel. De leidinggevende gaf een rondleiding en vertelt alleen over protocollen en hoe geweldig de camera's zijn. En toen ik vertrok vroeg ze hoe mijn kind heet. Voelde totaal geen betrokkenheid.

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op Okkie

Ik had een kdv waar ik me echt zo rot voelde. Overal camera's hangen. Hokje ...
Aii 🥴 Dan zou ik mijn kind er ook niet naartoe willen brengen als dat mn gevoel erbij was!

4 jaar geleden

Ja helaas is dit in de randstad normaal. Zo vroeg mogelijk bij zoveel mogelijk kdvs inschrijven. De wachtlijst wordt soms ook korter doordat er dus mensen verdwijnen die ergens anders terecht kunnen. Helpt ook om flexibel te zijn qua dagen en beginnen met 1 dag ok te vinden. Als je eenmaal binnen bent is het makkelijker.