14 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb in mijn zwangerschap ook groeiecho's gehad omdat de omtrek van het hoofdje kleiner uitviel, en de beentjes lang waren. Uiteindelijk is ze geboren en niets aan de hand. Ze kunnen bij de echo nu niet meer zo heel goed meten omdat ze al zo groot is in de buik. Iedere mm of cm die ze er iets naast zitten met meten, kan al veel "afwijking" geven. Uiteindelijk kwam het bij ons helemaal goed. Succes in ieder geval.

4 jaar geleden

Hier ook een meisje met een kleiner hoofdje, zie je helemaal niets van. Alleen dat het niet past buiten de lijnen van de standaard. Haar beentjes waren ook wat langer. Heb me om beide ook zorgen gemaakt. Maar uiteindelijk viel dit beide niet op toen ze eenmaal was geboren, en nu nog niet en ondertussen is ze 6 maanden en doet ze alles heel goed!

4 jaar geleden

Hier was het buikje veel te groot en het hoofd te klein en lange benen, ik had hele nachtmerries over een totaal uit verhouding kindje met een buik zo groot als n voetbal (p98). Er werd gezegd dat meneer ruim 4,5 kg zou zijn bij inleiding met 39+1. Uiteindelijk met 39+0 bevallen van een manneke van 3460 gram en de verhoudingen zijn niks raar! Die p-waarde gaat echt om millimeters ☺ succes😘

4 jaar geleden

Precies hetzelfde hier (zelfs de placenta previa) totaal in de stress gezeten, talloze echo’s gehad, testen want cmv?, oh maar u heeft ook een smal hoofd 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️. Nou ze is met 35 weken gehaald (ivm bloedingen) helemaal perfect alles in verhouding, ze is gewoon klein, alles is klein op de lange benen na. Laat je niet gek maken, makkelijk gezegd i know. Succes met de laatste loodjes 👍🏻

4 jaar geleden

Ohhhh die metingen. Ik zou het loslaten, het is goed dat ze die controles doen maar mijn ervaring is dat het zó vaak meevalt en die controles helemaal niet zo nauwkeurig zijn. Onze zoon zou destijds met 38 weken al ruim 3800 gram zijn. Hij is geboren met 41+2 (ik heb me niet gek laten maken over een eventuele inleiding) en woog 3292 gram 😅😆. Als het nog veilig is in je buik voor het kindje zou ik het gewoon laten. 🥰

4 jaar geleden

Ik heb ook extra groei echo’s gehad ivm verminderde groei van buikje en benen. Na dat ik minder ging werken, advies gynaecoloog. Ging de groei weer goed. Nog steeds wel onder het gemiddelde maar niet meer op de onderste groeilijn. Mijn zoontje was met de geboorte een kleintje en is nog steeds met groei onder het gemiddelde. Maar ontwikkelt zich prima! Ik kan je dan ook alleen maar meegeven. Dat de metingen een richtlijn zijn en niet altijd even nauwkeurig. Zolang je je goed voelt en je kindje nog groeit kan het nog lekker bij mama blijven zitten. Succes nog met de laatste loodjes😘

4 jaar geleden

Ik heb dezelfde ervaring. Hoofdje ligt echt op de onderste groeilijn zo ongeveer, benen op de bovenste en buikje net iets onder gemiddeld. Maar hij groeit wel via die groeilijn door, dus moest me geen zorgen maken. Nu scheelt het bij mij misschien wel dat in mijn familie 'kleine/smalle' hoofdjes veel voorkomen, maar we zijn ook lang (ik ben 1.92) dus de lange benen en het kleinere hoofdje zijn wel te verklaren. Wel ben ik ook erg benieuwd hoe de verhoudingen daadwerkelijk gaan zijn 😅

4 jaar geleden

Herkenbaar! Ik moet me vanmiddag melden in het ziekenhuis omdat het hoofdje aan de kleine kant is. Benen en buik zijn normaal. Maak me al 4 dagen gek, maar lees inderdaad ook veel dat het maat een meting is, die niet altijd zo slecht uitpakt als dat wij als aanstaande moeders denken. Sterkte die laatste weekjes. 🍀

4 jaar geleden

Geen ervaring met een klein hoofdje. Wel ervaring met groei echo’s! Bij mij werd het hoofde na 34 weken niet meer gemeten omdat de kleine al was ingedaald en ze zo geen goede metingen meer konden maken. Ook alle andere metingen (kwamen wel netjes in de groeilijn van vorige metingen) werd gezegd: het is heel lastig met deze termijn goed te kunnen meten omdat er nu weinig ruimte is in de buik! Probeer je niet te veel zorgen te maken! Met deze termijn is het gewoon heel moeilijk te meten!

4 jaar geleden

Fijn om wat herkenbaarheid te lezen. Bedankt voor de reacties! Vrijdag hebben we de echo ben benieuwd want ze is al ingedaald..

4 jaar geleden

Weet je inmiddels al meer?

4 jaar geleden

Ik moest ook opeens naar het ziekenhuis voor een extra echo ivm klein hoofd. Buik en benen waren prima, maar groei van het hoofdje liep zo'n 3 weken achter. Ik heb eerst een half uur met tranen in de auto gezeten, daarna direct door naar het ziekenhuis. Gynaecoloog daar maakte zich echter helemaal geen zorgen omdat ik ook een klein hoofd heb. Uit alle metingen bleek ook dat haar hoofd inderdaad klein is, maar wel volgens jaar eigen lijn blijft groeien. De vorm van haar hoofd was ook goed. Wanneer ga je voor de controle? Of ben je al geweest inmiddels?

4 jaar geleden

Hier precies hetzelfde verhaal. Alles groeit goed, maar een klein hoofdje. Alles dubbel gecheckt, maar helaas moeilijk te meten doordat ik al 36 weken was. Onrust voor waarschijnlijk helemaal niets. Blijf positief en rustig, stress is sowieso niet goed. Maar herken mezelf in je verhaal. Bah!

4 jaar geleden

Inmiddels is mijn dochter al 3 maanden.. Met 20 weken zeiden ze. Lang en smal kind. Benen p90, hoofd p30, buik p40. Met 30 weken zeiden ze. Klein en mollig. Benen p45, hoofd p20, buik p70. Met 34 weken zeiden ze. Benen p60, hoofd p10 en buik p45. En met 35 weken zeiden ze (had extra echo ivm klachten). Benen p45, hoofd p5, buik p60. Ik kan je vertellen dat die wisselende getallen me nogal gek maakten. De vk zei tegen mij dat die getallen per dag totaal anders zullen zijn als je iedere dag een echo zou maken. Een milimeter met aanklikken tijdens de echo kan al verschil maken. Helemaal wisselende cijfers als verschillende mensen de echos maken. Mijn tip. Maak je vooral niet te druk. Als de vk of gyneacoloog zegt dat het goed is, dan is dat het ook. Oja, mijn dochter is geboren 38w5d, woog 3355gr en 50cm lang. Erg normaal dus. Hoofdomtrek was en is nog steeds ietsje kleiner, maar perfect normaal. Niet ieder kind is gemiddeld!!!