9 Reacties

3 jaar geleden

Hoi! Waarom zou je dat doen? Ik heb het op deze manier wel eens gedaan om te proberen de productie omhoog te krijgen. Maar geen succes, want ze zat steeds met haar handjes bij de kolf. Dat lampje trok de aandacht nogal. Maar je baby kan dan gewoon eerst links en dan rechts live drinken? Oefenen met een flesje hoeft ook niet iedere voeding. Ben benieuwd naar je beweegredenen. 💖

3 jaar geleden

Hoi! Waarom zou je dat doen? Ik heb het op deze manier wel eens gedaan om t ...
Dank voor je reactie 😊. Nou als ik heel eerlijk ben zie ik erg tegen het geven van borstvoeding op. Om verschillende redenen. Het idee dat hij dan én sneller aan de fles went en nog wel mijn melk drinkt, én we sneller klaar zijn aan de borst spreekt me daarom aan. Wil het, ondanks dat ik er tegenop zie, wel graag proberen namelijk.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

VRIEND

3 jaar geleden

Ik zou dan beter een voeding kolven en in die tijd een flesje geven, lijkt me zo verwarrend om tijdens een voeding tegelijk een borst en fles te geven

3 jaar geleden

Ja ik heb dat een tijd gedaan omdat een van mn tweeling wel aan de borst wilde en de ander niet. Dan voedde ik de een een kolfde ik voor de ander. Ze heeft maar kort aan de borst gezeten omdat ze niet goed dronk. Ik kolf nu altijd wanneer ze de fles krijgen. Kolven moet je niet in vergissen. Dat is echt veel zwaarder en minder efficiënt dan live voeden. Ik had ze graag aan de borst gehad. Maar dat lukte niet.

3 jaar geleden

Ik doe dit iedere ochtend, onze dochter slaapt van 21:00 tot 7:00 en mijn borsten zijn dan zo vol dat ze aan één borst genoeg heeft, de andere borst kolf ik dan (meestal zo’n 150ml). Dit gaat heel goed en is voor ons een fijne manier om een voorraadje op te bouwen (onze dochter slaapt vanaf 4.5 week bijna iedere nacht door en is nu bijna 12 weken, dus dat gaat aardig). We ontdooien wat van de oudste melk en nemen dat mee in een flesje als we op pad gaan, of als ik even weg ga. Als ik straks weer aan het werk ga dan krijgt ze de gekolfde melk, plus een portie uit de diepvries mee.

3 jaar geleden

Ik deed dit ook altijd iedere ochtend! Dan bewaarde ik die extra voeding in de vriezer. Mijn toeschietreflex werkte beter als mijn dochter tegelijkertijd live dronk.

3 jaar geleden

Reactie op Emilyemily1

Dank voor je reactie 😊. Nou als ik heel eerlijk ben zie ik erg tegen het g ...
Goed dat je het wil proberen! Je maakt het jezelf echter onnodig moeilijk. Tot week 6 pakken ze een fles uit reflex. Pas daarna moet je dagelijks oefenen om de reflex om te zetten in ervaring. Ik koos zelf een moment dat mijn man dan de fles gaf en ik gelijktijdig kolfde voor de volgende dag. Als het niet noodzakelijk is om te kolven zou ik het niet doen. Je verstoort je borstvoedingsproductie hiermee en je wil juist zsm afgestemd zijn om ongemakken te voorkomen. Wat je kolft zegt ook niks over wat je kindje drinkt bij jou. Je kan dan ook overvoeden met een fles of te weinig kolven tov wat je kindje wil drinken (het volsignaal komt veel later en voldoet niet goed aan de zuigbehoefte waardoor je ook als je enkel een fles geeft niet voedt tot je kindje stopt). Het is beter om of live te voeden (beste voor productie en intensiviteit voor jezelf) of een fles gekolfde melk te geven (formule voor flesinhoud op la Leche League). Een voeding duurt de eerste tijd gewoon 30 minuten (wat je ook kwijt bent met een fles totaal), maar waar je over een paar maand nog idealiter 20 min over een fles doet (en moet klaarmaken, schoonmaken etc.) zijn veel kindjes aan de borst dan in minder dan 10 min geheel klaar zonder dat een boertje nog nodig is. Echt die eerste weken zijn zwaar, maar het wordt echt beter en ik gun je dat je hier positief op terug kijkt en niet dat je het nog zwaarder voor jezelf maakt dan het al is.

3 jaar geleden

Ik voed aan de ene kant en zet dat een haakaa op de andere borst. Dan heb ik al snel 50-80ml wat anders weglekt. Daarna wissel ik maar uit de leeggedronken borst komt dan nog maar 20-30ml.

3 jaar geleden

Wat fijn al jullie reacties. Heel erg bedankt! 😊