13 Reacties
2 jaar geleden
Geen regels..we zijn volwassen en kunnen zelf bepalen hoe we wel of niet met schermtijd om gaan. De ene dag zit ik heel veel op mijn telefoon en de andere weet ik aan het einde van de dag niet eens waar hij ligt.
Voor mijn kinderen vind ik het niet goed of slecht om te zien of ik vaak of weinig op mijn telefoon kijk. Voor mij is het belangrijker aanwezig te zijn in h3t moment wanneer ik me met ze bezig hou dan dat ik nooit mijn telefoon pak als ze wakker zijn .
2 jaar geleden
Ik vind met eten/ aan tafel sws niet op je telefoon. Verder als m’n kind gewoon fijn speelt en ik er maar een beetje bij zit wel hoor. Wat moet ik anders al die tijd doen? Ik zorg wel dat ik hem aan kijk als hij praat en alert reageer. En sws als je samen speelt ook telefoon weg en oprechte aandacht.
2 jaar geleden
Wij hebben niet perse strikte regels, ik denk dat het gebruik vanzelfsprekend is.
Wanneer ik 1 op 1 met mijn dochtertje speel heb ik volle aandacht voor haar. Als ze zichzelf een keer, bij hoge uitzondering 😅, 10 minuten zelf vermaakt ga ik wel op de bank zitten met iets te lezen of mijn telefoon.
In deze maatschappij ontkom je niet aan schermen en opvoeden. Ik denk dat als je alles gaat verbieden dit juist interessanter wordt en dat je moet leren om hiermee verantwoord om te gaan.
2 jaar geleden
Wij hebben geen strikte regels, maar letten hier allebei heel actief op. Google maar eens op still face experiment, ze hebben een ‘nieuwe’ versie met telefoongebruik gedaan. Het is echt schadelijk voor de interactie en communicatie. En natuurlijk moet je dat in het verband van de huidige maatschappij zien en hoef je het niet volledig te vermijden. Maar je bewust zijn van deze impact en het feit dat je vaak toch echt in je scherm zit en subtiele signalen van je kind niet (snel genoeg) oppikt, vind ik wel heel belangrijk.
Wij doen het dus bewust zo weinig mogelijk, maar zeker niet nooit.
Maar in grote lijnen:
- niet tijdens het eten (en voorheen NIET tijdens het geven van de fles, dat is echt een momentje met je kind). Ik zie veel ouders dit doen 😢
- niet als we met haar spelen
- niet als ze in de buurt aan het spelen is en mogelijk je aandacht wil.
- wel als ze in bed ligt
- wel als ze lekker in de speelhoek speelt en wij op de bank zitten. Ze komt dan zelf of roept als ze je nodig heeft. Maar subtielere signalen missen we dan dus misschien wel.
2 jaar geleden
Tja je bent zelf ook nog een persoon. Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat voor contact je.met je kind wil als je vriend dit moeilijk vind kun je op het moment zelf ook nog altijd benoemen hoe gezellig hij is. Verder kan ik.me niet voorstellen dat als mijn dochter rustig zelf aan het spelen is even 1 moment niks heb. Dat ik dan niet op mijn telefoon "mag" kijken. Goed wij liggen hier wel een beetje op een lijn bijv. Tijdens het eten doen we het gewoon niet. En anders benoemen we het naar elkaar. Alsin gezellig is papa he😂
2 jaar geleden
Het klinkt eerlijk gezegd meer alsof jij je vriend regels wil opleggen. Dat gaat niet werken.
Ik denk dat bewustwording al zal helpen. Wat eerder ook gezegd is: je mist signalen. Ik wijs mijn man er wel eens op: “schat hij zoekt contact met je. “ Dan legt mijn man vanzelf zijn telefoon weg.
2 jaar geleden
Dat gaat niet werken en dat moet je toch helemaal niet willen?
Wanneer mijn man op zijn telefoon zit en mijn dochter wil aandacht maak ik dat gewoon duidelijk en legt ie m zonder problemen weg.
2 jaar geleden
We hebben geen regels, maar soms als we erg moe zijn loopt het hier uit de hand en zitten we er ineens op aan tafel 😳
Dan hebben we het er wel over. Hebben een draadloos oplaadstation gemaakt en in principe liggen de telefoons daar als we beneden zijn en moet je hem dus bewust pakken. Bij mij heeft een smart watch geholpen mijn telefoon weg te leggen krijg dan belangrijke dingen wel door.
Hier helpt het trouwens ook om op een rustig moment te bespreken hoe we het willen, en dan ons best doen. Elkaar ‘terecht wijzen’ terwijl we dat niet hebben afgesproken geeft alleen maar irritatie.
2 jaar geleden
Toen hij nog echt een baby was had ik ook de gedachte om het gewoon niet in het bijzijn van ons kind te gebruiken. Maar heel eerlijk, dat heb ik niet vol gehouden. Ik was altijd thuis met tv aan of mijn telefoon bij de hand. Nu zet ik de tv vrijwel niet meer aan maar om nou de hele dag bezig te zijn met ons kind, ook als hij even zelf speelt, dat zie ik niet zitten. Even wat lezen tussendoor is dan al even prettig. Het is al pittig genoeg. Als ik met hem speel en tijdens het eten dan doe ik het uiteraard niet.
Regels voor elkaar opstellen dat doen we niet, voor de telefoons zeker niet omdat het niet overdreven veel is. Over de tv is de afspraak dat het iets moet zijn wat hij ook mag zien dus geschikt voor kinderen en niet de hele dag.
2 jaar geleden
Bij een baby geen afspraken. Ik voedde (bv) terwijl ik op mn telefoon online shopte🤣
Nu hij ouder is en we aan tafel eten samen en ik wil geen telefoon aan tafel. Ook wijs ik hem er op als hij op zn telefoon zit terwijl ons zoontje zn aandacht wil of hulp nodig heeft.
Vind het ook soms storend dus dan zeg ik er wat van!
2 jaar geleden
Ik zit er op wanneer ik dat wil, of de kinderen er nou bij zijn of niet. Alleen tijdens het eten geen telefoon aan tafel.
2 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Bij een baby geen afspraken. Ik voedde (bv) terwijl ik op mn telefoon onlin ...
Hier net zo!