19 Reacties

3 jaar geleden

Dit klinkt precies als mijn zoontje rond die leeftijd! En raad eens, een half jaar later is (vrijwel) alles goed gekomen! 😊 Zwaaien kwam vanzelf, veel voor doen naar alles en iedereen. Met wijzen heb ik hem geholpen. Bij het boekje lezen vragen waar het schaap is, dan zijn handje pakken en zijn vingers op ongeveer de goede plek neer leggen; ‘Dáár is het schaap!’ Het duurde drie dagen voor hij zelf tegen het boek begon te slaan en inmiddels wijst hij redelijk (niet met alleen de wijsvinger en soms wat in het wilde weg, maar dat zal zich vanzelf wel verbeteren) Hoera roepen heb ik zelf niets over gelezen maar als ik mijn moeder moet geloven zijn er maar weinig kindjes die dit wel kunnen als ze 1 worden - ondanks enthousiast proberen van de ouders. Inmiddels kan ons zoontje het wel. Imiteren gebeurt hier ook nog niet veel, wel meer dan rond die leeftijd. Ik heb zelf autisme, mijn man zijn broer ook dus ik ben alert op symptomen. Rond 11 maanden wist ik het nog niet zeker maar inmiddels durf ik te zeggen dat ons zoontje geen autisme heeft. Ik hoop je wat gerustgesteld te hebben, geniet van je prachtkind!

3 jaar geleden

Bij mijn zoontje begon dit allemaal pas na 13 maanden. Hij was zo druk met beginnen te lopen dat hij de rest van zijn ontwikkeling even links liet liggen. Elk kind ontwikkeld op zijn eigen manier. De een zal sneller daar in zijn dan een ander. Maak je er vooral niet te druk om want het komt vanzelf echt wel goed! Vertouw daar op!

3 jaar geleden

Sorry ik schrijf hoera roepen maar bedoel eigenlijk de armen in de lucht gooien. Verder wat je zegt over handjes klappen, de kat (hier hond) achterna zitten, gillen, glimlachen vs schaterlachen, naar iedereen lachen, weinig woordjes, dat herken ik allemaal. Wiegen deed mijn zoontje niet maar wel 100 andere gekke dingen. Ze ontdekken hun lichaam en de wereld en vinden allemaal wel iets anders interessant. Mijn zoontje is 5 maanden lang bezig geweest zichzelf te leren schijfjes rond te draaien 🤷‍♀️ rond 14 maanden kon hij het en was de interesse grotendeels weg. Ik denk echt niet dat je je direct zorgen hoeft te maken!

3 jaar geleden

Reactie op EsmeeSL

Bij mijn zoontje begon dit allemaal pas na 13 maanden. Hij was zo druk met ...
Hier ging de oudste ook pas met 13 maanden wijzen en zwaaien. Was wennen toen de jongste met 10 maanden in haar handjes ging klappen en ging wijzen haha. Ieder kind doet het op zijn of haar eigen manier 🥰🥰 Moet wel zeggen dat mijn oudste wat ‘autistische trekjes’ heeft maar als dat het al is een hele lichte vorm hij doet het supergoed en niemand maakt zich zorgen. Hij is wel gevoelig voor afwijzing en verandering, maar met wat extra knuffels komt dat helemaal goed. Geen zorgen, probeer te genieten van zijn ontwikkeling en ontdekkingsreis samen.

3 jaar geleden

Je zoontje doet me een beetje denken aan mijn dochtertje. Gaat ook lekker d'r eigen weg. Lacht bijv. nooit terug naar mensen die overdreven naar d'r lachen of zwaaien in de winkel ofzo, hoe hard ze ook hun best doen. Ik snap je zorg enigszins want ik heb ook aan autisme gedacht. Maar tegelijkertijd weet ik dat je dat nu bij 11 maand echt nog niet kan stellen en dat de ontwikkeling van onze kleintjes in zulke gekke sprongetjes gaat. Soms merk je een maand niks en plotseling doen ze allemaal nieuwe dingen. Ik zou het lekker nog even aankijken. Ze worden al snel genoeg groot. Laat hem nog lekker even klein zijn, hij gaat vanzelf imiteren.

3 jaar geleden

Alsof je mn zoon beschrijft. Hij zwaait wel maar verder ook nog niet wijzen ofzo. Komt wel goed. En wat je zegt hij loopt en staat al, ze kunnen niet alles tegelijk. De ene praat sneller, de ander is weer sneller met fijne motoriek. Ieder kindje heeft zn eigen tempo. Probeer het los te laten en geniet van wat hij wel al kan. Kan me zo voorstellen dat je teleurgesteld raakt als hij de dingen die hij zou "moeten" kunnen nog niet kan. Maar laat dat echt los. De tijd gaat zo snel voorbij. Komt echt goed moeders! 🤗

3 jaar geleden

Ik zou me zeker niet te druk maken. Onze zoon is nu 2 en gedroeg zich rond 11 maanden ook zo. Nu weer een totaal ander kereltje. Ze ontwikkelen zich echt gigantisch in hun 2e levensjaar. Hij liep los bij 15 maanden maar liep vanaf 11 maanden langs muren tafels en met z’n loopkar. Klap eens in je handjes en zwaaide ook laat . Nu klets hij ons de oren van het hoofd (mama broodje smeren lekker, met appelstroop.. dat soort dingen!)en rent hij alle kanten op. Maak je geen zorgen en geniet lekker🤩.

3 jaar geleden

Ik wil even een tegengeluid laten horen op de reacties tot nu toe. Ik werk als kind en jeugdpsycholoog en regiebehandelaar in onder andere een diagnostiekteam, waar we ook onderzoek doen naar autisme. De zaken die je beschrijft, zijn wel dingen die wij altijd uitvragen en die ik wel opvallend vind inderdaad (hoofdbonken, wiegen, niet zwaaien, niet imiteren). Ik begrijp je zorgen dus zeker. Dat gezegd hebbende, is de variatie op deze leeftijd nog heel groot in ontwikkeling en schrijf je ook een aantal contra-indicaties (wel reageren op naam, oogcontact maken, lachen naar jullie). Mijn advies voor nu zou daarom zijn om het vooral allemaal eens op te schrijven, wanneer lukte wat al wel en nog niet. Want dat weet je achteraf vaak niet meer precies. Blijf het dan allemaal eens volgen de komende tijd. Misschien zie je mooie stappen en maak je je helemaal geen zorgen meer. Misschien blijf je twijfelen, en kan het zinvol zijn om over een tijd een professional op dit vlak in de schakelen om eens mee te kijken. Wat ik wil zeggen is dat ik inderdaad kenmerken lees, maar dat het ook echt nog passend kan zijn bij een normale ontwikkeling en dat er ook contra’s zijn. Probeer niet te veel zorgen te hebben en vooral te genieten van je kindje. Want of het nou wel of geen autisme is, het blijft wel jullie mooie kindje met al zijn mooie eigenschappen ❤️.

3 jaar geleden

Mijn zoontje was motorisch ook heel snel. Liep al met 10 maanden. Maar praat nog niet. Hij is nu 19 maanden en zegt alleen papa, mama en bah. Ik maak mij hier soms ook wel zorgen om dat hij nog niet praat. Maar hij begrijpt nu wel bijna alles wat we tegen hem zeggen en snapt ook heel snel hoe dingen werken en hoe hij het voor elkaar moet krijgen. Hij deed ook altijd hoofdbonken in bed. Ligt nu sinds 1 maandje in een peuterbed en nu doet hij dat niet meer. Imiteren heeft hij ook nooit gedaan. Zwaaien doet hij nog steeds niet echt. Soms naar mij wel als ik in de ochtend de deur uit ga om te gaan werken, maar daar blijft het ook wel bij. Hiep hiep hoera met de armpjes omhoog doet hij ook nog steeds niet. Lacht inderdaad wel als we het zeggen. Maar in de handjes klappen doet hij wel sinds 11 maandjes ongeveer. Maar ons echt imiteren vind hij ook niet interessant. Hij trekt liever zijn eigen plan. Heeft ook echt al een heel sterk eigen willetje. Op de opvang zeggen ze hier eigenlijk niks over, alleen dat het normaal is dat wanneer je kindje motorisch snel ontwikkeld dat dan het cognitieve gedeelte op zich laat wachten. Kindjes die snel praten zouden dan weer later zijn met zitten en lopen en dergelijke. Heb ik mij laten vertellen.

3 jaar geleden

11 maanden is nog jong. In de gaten houden, maar je nog zeker geen zorgen maken

3 jaar geleden

Bedankt voor alle lieve reacties! Doet me goed om te horen dat het bij meerdere kindjes zo is. Ik weet zelf ook dat hij motorisch heel snel is qua lopen etc. Misschien interesseert het hem gewoonweg nog niet. Niet alles kan tegelijk natuurlijk.. ik merk gewoon dat ik onzeker wordt dat ik zoveel met hem oefen maar het niet lukt. We gaan gewoon door met oefenen en mocht hij het na een paar maanden nog niet doen, ga ik het aankaarten!

3 jaar geleden

Ik wil even een tegengeluid laten horen op de reacties tot nu toe. Ik werk ...
Dankjewel voor je eerlijke antwoord en tip om het bij te houden. Ondertussen al een week verder en ben ik idd gaan bijhouden wat hij wel/niet doet. Ondertussen zwaait hij (niet op commando) maar wel bijvoorbeeld maar Bumba op tv of als opa en oma binnen komen. Hij geeft kusjes, ook als je er om vraagt . Soms heefthij er geen zin in, maar dat is natuurlijk oké! Ik heb ook niet altijd zin om kusjes te geven. Hij begint te wijzen, nog niet met vinger maar hij wijst met z’n vuistje dicht. Wiegen doet hij nog steeds maar dit doet hij echt al vanaf het moment dat hij rechtop kan zitten. Imiteren heeft hij nog steeds niet veel zin in op commando en hoofdbonken is flink afgenomen sinds we hem wat eerder op bed leggen. Maar, het klappen en imiteren doet hij dus nog niet.. klappen zou hij toch echt al wel moeten kunnen, maar lijkt het over te slaan omdat hij wel zaait en wijst nu. Oh hij geeft ook z’n vork terug als ik dat vraag en geeft een hapje als ik ‘mama hapje’ zeg. Is het dan gewoon iets wat hij nog niet snapt? Ik weet t niet. Ik hou het komende tijd even in de gaten! Ondertussen droom ik ‘klap eens in je handjes’ 😂

3 jaar geleden

Wij hebben een kleine meid van net 1 jaar. Ze zit nog steeds alleen op haar billen en tijgert wat. Ze staat dus niet en lopen helemaal niet. Ook zwaait ze niet, klappen kan ze niet en kusje geven ook niet. Op het CB vroegen ze er wel naar maar maakte niemand zich druk.

3 jaar geleden

Mijn dochter zwaaide, klapte en wees ook nog niet met 11 maanden. Ik denk pas rond 13 maanden. En nu bijna 18 maand zegt ze maar 2 woordjes maar doet wel veel na. Ik merk dat bij haar het vaak ineens komt. Lopen duurde ook lang maar dan kan ze het ook meteen... herhalen herhalen, het komt wel. Maar mocht jé je echt zorgen maken zou ik even overleggen met het cb.

3 jaar geleden

Ik vind dit wen voorbeeldig kind hoor 😁 Werk al een aantal jaren op een kdv en wij observeren ook kinderen. Hebben een heel uitgebreid programma. Al zoveel mee gewerkt. Nu ben ik geen arts ofzo verder maar werk er wek heel lang al mee. Ik heb je verhaal gelezen en lees niks geks voor deze leeftijd. Ons zoontje trouwens van nu net 1 jaar zwaait pas sinds eergister 😜 Hij deed alles, handkus, klappen etc, maar zwaaien… ho maar! Verder is het zo dat kinderen in sommige ontwikkelingsgebieden wat sneller zijn en de andere dan wat achterblijft. Dit trekt vanzelf bij en dit zie je na een tijdje dan ook niet meer. Hij doet bepaalde dingen niet wat jullie willen, maar er zijn ook dingen die hij wel doet. En misschien zijn er stiekem nog veel meer dingen waar jullie nog niet bij hebben stilgestaan. Raar dat de leidster zegt dat dat wiegen een autistisch trekje is, dat staat idd zo op internet maar niet netjes en fijn om dat zo gewoon te zeggen 😅. Wiegen heeft niet altijd die reden. Elk kindje kan autisme hebben als je naar de ontwikkeling kijkt omdat elk kindje op eigen tempo ontwikkeld. Ik zou het loslaten. Rond de 2/3 jaar als ze gaan praten en echt goed comminiceren dan merk je aan je kindje al dat er iets niet helemaal lekker zit. Tot nu toe is je kindje volop in ontwikkeling 😊

3 jaar geleden

Onze dochter begon ook pas heel laat met imiteren. Volgens mij pas na haar 1e verjaardag. Maar is verder heel sociaal! Ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft 😂 Ik snap je zorg wel hoor… ik had dat ook. Maar ineens gaan ze het doen!

3 jaar geleden

Ik lees een heel normale ontwikkeling voor die leeftijd 😊. Sommige kindjes doen dit misschien al wel, maar stappen dan weer niet ofzo. Zeker nog genoeg tijd. Mijn dochter was precies hetzelfde op 11 maanden. Heel uitzonderlijk eens zwaaien, maar verder niets. Nu 14 maanden en ze begint stilaan wat meer na te doen, maar zeker niet alles of altijd.

3 jaar geleden

Mijn klapte niet met 11 maanden hoor pas veel later. Op tenen staan is ook wel normaal hoor. Wij corrigeerde het steeds en nu als hij het nog weleens dan hoeven we alleen te zeggen platte voet Het imiteren doet mijn zoon alleen als hij er zin in heeft. Als hij geen zin heeft kan ik hoog of laag springen krijg het niet voor elkaar haha. Hoofd bonken kan ook soort zichzelf in slaap wiegen zijn. Onze ook kleine periode gedaan. Als ik het zo lees zou ik me geen zorgen maken.