Onbewerkt / vegan eten

bquezada
één maand geleden
Volgen
Mijn partner en ik willen ons dochtertje (11 mnd) vegan voedsel geven en zo veel mogelijk onbewerkt. Mijn partner is hier strenger in dan ik. Nu krijgt ze sochtends bv en fruit, tegen 12 uur vaak quinoa met avocado, voor het middagslaapje weer bv melk en rond 16u30 groentehap. Geen tarwepap, ei en brood enz dus. Voor het slapen weer bv. Ze gaat er goed op maar ik zou graag wat meer variatie willen bieden. Zijn er meer mama's die dit doen en willen jullie delen wat jullie geven?
Reageer
Typ hier je reactie
175 reacties
Pleegie
één maand geleden
Ik zou sowieso een diëtiste vragen. Zij kan tips geven qua variatie, maar ook of je kindje voldoende binnen krijgt.
Jojo22
één maand geleden
Reactie op Pleegie
Ik zou sowieso een diëtiste vragen. Zij kan tips geven qua variatie, maar ook of je kindje voldoende binnen krijgt.
Dit zou ik ook doen. Een kindje volwaardig vegan laten eten is best heel lastig.
Boysmom90
één maand geleden
Ik zou ook inderdaad een dietist vragen Sowieso: echt onbewerkt is quinoa ook niet, tenzij je het in je eigen tuin heb staan. Vrijwel alles is bewerkt. http://www.food-info.net/nl/national/verslag-quinoa.htm#:~:text=3.-,Verwerking%20van%20quinoa,worden%20deze%20processen%20nader%20toegelicht.
momof2girlies
één maand geleden
Ik denk dat je eens een kijkje kan nemen op insta. Een vegan mama die haar 2 zoontjes volledig vegan laat eten. Je kan ze vinden onder ‘familyofvegans’ echt top. Zelf ben ik vegetariër mijn man niet en we hadden op voorhand afgesproken dat ze we zo zowel vlees en veggie gingen bijbrengen maar mijn dochter lust tot nu toe ook niks van vlees en daar ben ik stiekem wel blij om 😉
BabyBun
één maand geleden
Als je kindje geen brood eet moet je misschien jodium suppleren! Wij eten vegan, ons kleintje ook. We geven onze zoon van 1 jaar dagelijks 10mcg b12, algenolie voor Omega 3, vitamine D. Geen jodium want hij eet brood genoeg :). Mijn man en ik nemen dagelijks halve adh jodium plus de supplementen die ons zoontje ook krijgt. In andere dosering 😉
BabyBun
één maand geleden
Reactie op BabyBun
Als je kindje geen brood eet moet je misschien jodium suppleren! Wij eten vegan, ons kleintje ook. We geven onze zoon van 1 jaar dagelijks 10mcg b12, algenolie voor Omega 3, vitamine D. Geen jodium want hij eet brood genoeg :). Mijn man en ik nemen dagelijks halve adh jodium plus de supplementen die ons zoontje ook krijgt. In andere dosering 😉
Verder goed letten op voldoende vet en granen in haar dieet! Hebben die kleintjes nodig.
BabyBun
één maand geleden
Reactie op Jojo22
Dit zou ik ook doen. Een kindje volwaardig vegan laten eten is best heel lastig.
Dit valt erg mee! Maar onbewerkt lijkt me dan wel weer lastig...
LaMai
één maand geleden
Mooi! Hier straks ook het idee zoveel mogelijk puur natuur te geven. Als je instagram hebt kijk dan is bij de kanalen van de vegan moeder en gewoon vegan.
Jojo22
één maand geleden
Reactie op BabyBun
Dit valt erg mee! Maar onbewerkt lijkt me dan wel weer lastig...
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals je zelf al schrijft geef je allerlei supplementen bij. Dat is dus lastig binnen te krijgen met alleen de voeding. Zeker als je er ook nog andere eisen bij gaat stellen zoals ts doet. Dan gaat het niet alleen om jodium bij het weglaten van bepaalde granen. Waarom wel quinoa en geen brood bv.
LaMai
één maand geleden
Reactie op BabyBun
Verder goed letten op voldoende vet en granen in haar dieet! Hebben die kleintjes nodig.
Hoezo granen? Glutenintolerantie hebben is ook haast geen Granen eten toch?
Flspr
één maand geleden
Geen ervaring mee maar eet zelf ook vegan (kindje wordt vega). Onbewerkt lijkt me wel erg lastig. Eet ze ook iets van vervangers voor brood/crackers/rijstwafels ofzo? Misschien zelf gebakken? Dan kun je 100% pindakaas, tahin, notenpasta, zelfgemaakte hummus, groentespreads of appelstroop proberen voor wat meer variatie. Misschien ook havermoutpap, (soja)yoghurt of kwark met fruit. Rozijntjes, dadels, gedroogd fruit.. Ik zou als ik jou was ook eens googlen op recepten voor bijvoorbeeld gezonde zelfgemaakte groentemuffins/quiche cupcakes ofzo, bijvoorbeeld speciaal voor jonge kinderen. Kun je bijvoorbeeld maken met kikkererwtenmeel, mais en doperwtjes. Je kan ook gezonde koekjes maken met alleen havermout en banaan ofzo. Wel een uitdaging hoor dat onbewerkt! Vegan lijkt me al heel lastig met een kleine. Wel een mooi idee maar vraag me af of dit op de lange termijn vol te houden is voor jullie. Wel slim om even met een diëtiste te gaan praten inderdaad (als jullie dat nog niet hebben gedaan), dan weet je zeker dat ze alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Succes ermee in ieder geval! 💞 PS ik heb dus nog geen kleine dus sorry als hier dingen tussen staan die totaal ongeschikt zijn voor kleintjes 😅 moet me er nog helemaal in verdiepen.
Jojo22
één maand geleden
Reactie op LaMai
Hoezo granen? Glutenintolerantie hebben is ook haast geen Granen eten toch?
Als je geen couliakie hebt is het niet gezond om geen gluten te eten. Glutenvrij betekent niet gezonder.
bquezada
één maand geleden
Reactie op Boysmom90
Ik zou ook inderdaad een dietist vragen Sowieso: echt onbewerkt is quinoa ook niet, tenzij je het in je eigen tuin heb staan. Vrijwel alles is bewerkt. http://www.food-info.net/nl/national/verslag-quinoa.htm#:~:text=3.-,Verwerking%20van%20quinoa,worden%20deze%20processen%20nader%20toegelicht.
Ja we zijn nog erg zoekende naar wat we 's middags kunnen aanbieden, en quinoa is glutenvrij en bevat meer vezels, aminozuren en mineralen dan graansoorten. Mijn vader is boer en oogst het soms.
missofthelake
één maand geleden
Reactie op Jojo22
Als je geen couliakie hebt is het niet gezond om geen gluten te eten. Glutenvrij betekent niet gezonder.
Dus dat.
bquezada
één maand geleden
Reactie op Flspr
Geen ervaring mee maar eet zelf ook vegan (kindje wordt vega). Onbewerkt lijkt me wel erg lastig. Eet ze ook iets van vervangers voor brood/crackers/rijstwafels ofzo? Misschien zelf gebakken? Dan kun je 100% pindakaas, tahin, notenpasta, zelfgemaakte hummus, groentespreads of appelstroop proberen voor wat meer variatie. Misschien ook havermoutpap, (soja)yoghurt of kwark met fruit. Rozijntjes, dadels, gedroogd fruit.. Ik zou als ik jou was ook eens googlen op recepten voor bijvoorbeeld gezonde zelfgemaakte groentemuffins/quiche cupcakes ofzo, bijvoorbeeld speciaal voor jonge kinderen. Kun je bijvoorbeeld maken met kikkererwtenmeel, mais en doperwtjes. Je kan ook gezonde koekjes maken met alleen havermout en banaan ofzo. Wel een uitdaging hoor dat onbewerkt! Vegan lijkt me al heel lastig met een kleine. Wel een mooi idee maar vraag me af of dit op de lange termijn vol te houden is voor jullie. Wel slim om even met een diëtiste te gaan praten inderdaad (als jullie dat nog niet hebben gedaan), dan weet je zeker dat ze alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Succes ermee in ieder geval! 💞 PS ik heb dus nog geen kleine dus sorry als hier dingen tussen staan die totaal ongeschikt zijn voor kleintjes 😅 moet me er nog helemaal in verdiepen.
Het is zeker een uitdaging, gelukkig houden we daar wel van. soyayoghurt eet ze idd ook wel sochtends met fruit. Dankjewel voor de tips verder! Succes met je zwangerschap 🤗🔆
bquezada
één maand geleden
Reactie op Jojo22
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals je zelf al schrijft geef je allerlei supplementen bij. Dat is dus lastig binnen te krijgen met alleen de voeding. Zeker als je er ook nog andere eisen bij gaat stellen zoals ts doet. Dan gaat het niet alleen om jodium bij het weglaten van bepaalde granen. Waarom wel quinoa en geen brood bv.
Quinoa bevat geen gluten en valt niet onder graan. Plus quinoa is onbewerkt.. Het is even zoeken maar elke groente heeft weer zijn eigen vitamine en mineralen. Jodium bvb kun je halen uit zeewier! Weet alleen niet hoe je dat klaar moet maken haha😂 Maar ik bedoel maar😅
bquezada
één maand geleden
Reactie op LaMai
Mooi! Hier straks ook het idee zoveel mogelijk puur natuur te geven. Als je instagram hebt kijk dan is bij de kanalen van de vegan moeder en gewoon vegan.
Thanks! Fijn om een gelijkgestemde te ontmoeten🤗🌱
bquezada
één maand geleden
Reactie op momof2girlies
Ik denk dat je eens een kijkje kan nemen op insta. Een vegan mama die haar 2 zoontjes volledig vegan laat eten. Je kan ze vinden onder ‘familyofvegans’ echt top. Zelf ben ik vegetariër mijn man niet en we hadden op voorhand afgesproken dat ze we zo zowel vlees en veggie gingen bijbrengen maar mijn dochter lust tot nu toe ook niks van vlees en daar ben ik stiekem wel blij om 😉
Oh wauw jaa interessante page! Homeschooling zelfs🔥 Die zijn al next level. Dankjewel voor de tip! Fijn dat je dochtertje geen vlees lust😇 Kan je dat ook lekker laten.
Jojo22
één maand geleden
Reactie op bquezada
Quinoa bevat geen gluten en valt niet onder graan. Plus quinoa is onbewerkt.. Het is even zoeken maar elke groente heeft weer zijn eigen vitamine en mineralen. Jodium bvb kun je halen uit zeewier! Weet alleen niet hoe je dat klaar moet maken haha😂 Maar ik bedoel maar😅
Maar glutenvrij is niet gezonder als je geen couliakie hebt. En het is zeker mogelijk om alle voedingstoffen binnen te krijgen, maar het is niet eenvoudig zonder goede hulp. Ik zou echt dringend op zoek gaan naar een gespecialiseerde diëtist als jullie hiervoor kiezen. Zeewier bevat jodium in grote hoeveelheden, teveel is ook niet goed. Dus het echt niet zo simpel als het lijkt. En dan moet je dit nog binnen krijgen bij je kindje als het 2 is en nee gaat zeggen tegen eten, als ze een periode hebben dat ze dingen gaan weigeren en ga zo maar door. Wat als de borstvoeding wegvalt, hoe ga je dit vervangen enz. Nu een volwaardige voeding gebruiken is belangrijk voor veel processen en wat je typt lijkt niet volwaardig. Maar goed dit is je vraag niet 😁. Je zoekt tips en die kun je ook krijgen bij de diëtist, zit in de basisverzekering.
Manchester
één maand geleden
Reactie op bquezada
Oh wauw jaa interessante page! Homeschooling zelfs🔥 Die zijn al next level. Dankjewel voor de tip! Fijn dat je dochtertje geen vlees lust😇 Kan je dat ook lekker laten.
Ik ga ook eens een kijkje nemen. Iemand hier al bezig met homeschooling? Om terug te komen op je topic, mijn dochter precies hetzelfde (8 mnd). Ze krijgt in de middag een groente pap (groente van de boer), gestoomd in een pan en dan geprakt met de vork. Af en toe wat fruit (watermeloen). Ik zit ook inspiratie op te doen voor als ze dezelfde leeftijd is als jouw dochter, maar het is even brainstormen. Nu krijgt ze alleen één groentesoort per dag, dus is ons volgende stap om te mixen. Ik weet niet of jij dat ook al deed en zo ja, vanaf hoeveel maanden?