17 Reacties
4 jaar geleden
De nachten gaan sinds hij 10 weken is, best goed. Van 19u30/20u tot 6u/7u met 1 nachtvoeding. Heel blij mee.
Overdag wou hij niet in zijn bedje slapen. Dan ging hij in de draagdoek waar hij uren in sliep. Vanaf 8 weken elk ochtendslaapje geprobeerd, vanaf 12 weken lukken 3 van de 4 (laatse niet, volgens snuggles and Dreams is dit het moeilijkste) in zijn bedje. Ochtendslaapje en savonds kan hij zelf in slaap vallen. Andere moet ik er naast zitten. Helaas hazenslaapjes van 30-40 min. Daarom probeer ik 1 slaapje in de draagdoek te doen, zodat hij aan zijn uren slaap komt. Hij is nu 16 weken en gaat op 20 weken naar KDV. Ik hoop dat hij dan wat langer in zijn bedje slaapt.. dus benieuwd naar tips en ervaringen bij hazenslaapjes;)
4 jaar geleden
Hier zoontje van 11 weken.
Slaap snachts keurig in de cosleeper en valt dan zonder veel moeite in slaap.
Overdag lukt het in zijn bedje wel im zelf in slaap te vallen (ene keer echt goed, zonder huilen en zonder mij erbij, andere keer toch meerdere keren troost nodig of dat ik er ff bij blijf tot ie slaapt), maar het zijn áltijd slaapjes van exact 30 minuten. Om gek van te worden haha. We houden nu het volgende ritme ongeveer aan:
1e slaapje in bed - 30 min
2e slaapje draagzak - 1,5 uur (probeer ik)
3e slaapje in bed - 30 min
4e slaapje draagzak- 1,5 uur
5e slaapje meestal ook draagzak want dat is rond etenstijd en dan gaat het allemaal lastiger. Dat is meestal ook kort, 30 tot 60 min.
En dan rond 19.30 naar boven, voeding en in bed. Dan slaapt hij tussen 20.00 en 20.30.
Na een slaapje van 30 minuten houd ik 60 min wakkertijd aan, na een slaapje van 1,5 uur houd ik de 90 minuten aan. Tenzij er eerder duidelijke tekenen van vermoeidheid zijn uiteraard.
4 jaar geleden
Hier zoontje van 11 maanden.
Waar slaapt je kindje overdag?
Sinds hij over is op 2 dutjes (nu 2-3 weken), slaapt hij vrijwel altijd in zijn bedje. Daarvoor deden we nog wel eens 1 in de wagen, zodat we nog naar buiten konden. Op zondag doen we vaak het eerste dutje samen, zodat ik in geval van 'nood' (tandjes enzo) in de nacht samen kan slapen.
Hoe lang duren de slaapjes?
Ergens tussen de 1 en 2.5 uur.
Vanaf wanneer kon je kindje overdag zelf in bed in slaap vallen én doorslapen?
Onze zoon is in de nacht altijd een goede slaper geweest, maar overdag niet echt. Met 5 maanden precies kon hij zelf in slaap vallen. Maar vaak waren het 30-45 minuten slaapjes. Pas met 7 maanden werd het wel 1x per dag soms een uur. En eigenlijk pas sinds we nu op 2 dutjes over zijn zie ik hele lange slaapjes.
Hoe zorg ik dat hij de overdag slaapjes langer volhoudt in zijn eigen bed?
Niet. Helaas bepalen ze dat zelf. Hoe oud is je kindje? Dan kunnen we wat gerichter tips geven, want het verschilt echt heeeeeel erg per maand.
4 jaar geleden
Mijn zoon van 4 maanden slaapt overdag zo veel mogelijk in zijn bedje/co sleeper. Soms in de wagen. De slaapjes duren meestal 45 min. Soms koppelt hij het eerste dutje en slaapt hij 60-75 min. Ditzelfde dutje valt hij soms zelf in slaap, de overige dutjes wiegen wij hem in slaap en leggen wij hem over. Sinds een paar dagen kunnen wij pas weg lopen uit de kamer, hiervoor bleven wij ieder slaapje bij hem. Anders werd hij wakker.
Hij lijkt nu vol in sprong 4 te zitten en in de 4 maanden slaapregressie. De nachten waren voorheen prima, hij sliep makkelijk in en kwam nog 2 keer voor een nachtvoeding. Nu is hij ieder 1.5 uur wakker en valt weer moeilijk in slaap. Alles is een fase, toch?
4 jaar geleden
Reactie op deJong01
Hier zoontje van 11 weken.
Slaap snachts keurig in de cosleeper en valt da ...
Hier een beetje hetzelfde. Onze zoon wordt ook na 30 minuten wakker wanneer hij in zijn eigen bedje ligt. Ik lees dat je dan een wakker tijd van 60 minuten aan houdt. Hoe doe je het dan met de voedingen? Voed je hem na het wakker worden, ook al zit er dan niet zoveel tijd tussen de voedingen?
4 jaar geleden
Na 3 maanden slaapt onze dochter goed in de ochtend. Nu iets ouder dan 4 maanden en doet al haar dutjes overdag in haar eigen ledikant. In de ochtend vaak 2 korte dutjes van een uurtje. In de middag van 12 tot 14 uur. En dan van 16 uur tot 16:45.
Allemaal in eigen ledikant. Slaapje laat in de middag was lastig omdat wij keken naar haar signalen. Dat werkte niet. Nu gaat ze na 1.5 uur gewoon naar bed. Ook al laat ze niks zien. En dan valt ze wel in slaap.
Ook geen wiegen en soms een speen om in te slapen. Met name eind van de middag.
4 jaar geleden
Reactie op moe1
Ging dat vanzelf of heb je geoefend?
Dat is eigenlijk wel een beetje vanzelf gegaan. Wij hebben onze dochter nooit gewiegd. Toen ze nog echt heel klein was viel ze wel vaak bij ons op de bank in slaap. Toen zijn we begonnen met haar in de kinderwagen in slaap te vallen. En toen slaapje voor slaapje in haar eigen wiegje/ledikant.
Wanneer wij wel echt merkbaar verschil begonnen te merken was toen we begonnen waren met een slaapzakje, knuffeltje, white noise apparaatje en speentje. Dat deden we consequent elk slaapje dus nu weet ze dat ze gaat slapen. Nooit gemopper. Ik denk dat daar de sleutel ligt.
4 jaar geleden
Soms kan ik mijn zoontje rustig in bed leggen nadat hij vermoeidheidssignalen geeft (heel zelden overigens). Maar dan blijft hij wakker in bed liggen, zoals nu. Hij huilt dan niet maar maakt wel wat geluidjes, ik vraag mij af hoe lang jullie de kleine wakker in bed laten liggen?
Hij is nu bijna 5 weken oud, en is op dit moment al 1u40m wakker. Laten jullie de kleine dan in bed liggen? Op de arm valt hij de laatste tijd ook heel lastig in slaap, duurt erg lang. Speentje geven we heel af en toe (als hij al echt gefrustreerd is pas, hij slaapt ook weleens in zinder speen en willen liever niet te veel aan laten wennen zo ver dat kan).
4 jaar geleden
Reactie op estelerr_
Soms kan ik mijn zoontje rustig in bed leggen nadat hij vermoeidheidssignal ...
Dan hebben jullie een lange wakkertijd haha 😂
4 jaar geleden
Dan hebben jullie een lange wakkertijd haha 😂
Ja, hij wilt maar niet in slaap vallen ☹️. Zodra hij wakker wordt verschonen wij hem (10min), flesje (15-20min incl pauzes tussendoor/boeren), even rechtop/boeren (10min). Dan wieg ik hem in slaap want tegen het eind v zijn flesje begint hij al te gapen. Maar de laatste dagen duurt het zo lang voor hij in slaap valt, dat hij vaak een wakker tijd heeft van 1-2uur 😢 ik word daar erg onrustig van want zie dat hij gefrustreerd raakt hoe langer hij wakker is, maar krijg hem soms onmogelijk in slaap. Soms valt ie tijdens het flesje in slaap, dan stoppen we met drinken maar wordt ie na paar minuutjes weer wakker. Hij kijjt graag om zich heen. Eerst aaide ik nog over zn hoofdje, neusje zidat ie zn ogen sluit maar dat wilt hij nu niet meer
4 jaar geleden
Reactie op estelerr_
Ja, hij wilt maar niet in slaap vallen ☹️. Zodra hij wakker wordt verschone ...
Heb je de draagzak geprobeerd? Hier een baby van 6 weken die overdag ook zeer moeilijk in slaap te krijgen is. In de draagzak is hij zo vertrokken. Daar slaapt hij nu grotendeels overdag en soms lukt het me hem in slaap te krijgen met een wandeling.
4 jaar geleden
Heb je de draagzak geprobeerd? Hier een baby van 6 weken die overdag ook ze ...
Ja, hij vindt het niet zo fijn in de draagzak, ook een draagdoek meerdere malen geprobeerd, dacht dat het aan de zak/doek lag (heb twee verschillende zakken gekregen), maar hij is erg onrustig in alle drie en zet zich dan van mij af, op de arm vind hij wel fijn.
4 jaar geleden
Reactie op estelerr_
Ja, hij vindt het niet zo fijn in de draagzak, ook een draagdoek meerdere m ...
Wat jammer dat hij er niet van houdt. 5 weken na de UD schijnt het eerste sprongetje te zijn. Wie weet heeft hij daar last van?