24 Reacties
4 jaar geleden
Er gebeurt vast niks, maar als je er bang voor bent zou ik het in de ochtend geven. Als er dan wat is is de huisarts bereikbaar.
Een eerste allergische reactie veroorzaakt vaak nog milde klachten (roodheid, jeuk, beetje zwelling lip, buikpijn en dus huilen). Dat treedt vaak vrij vlot na inname op. Elke volgende keer zal de reactie ernstiger en sneller zijn. Succes!
4 jaar geleden
Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar er bestaan volledige introductieschema's voor dit soort producten. Volgens mij kan het cb hierin wel iets betekenen.
Zorg in ieder geval dat je 100% pure pindakaas in huis haalt (is zonder suiker etc.) en begin eens rustig met een beetje pindakaas op een eetlepel (doperwt formaat). Geef je zoon/dochter die dag geen andere nieuwe dingen, dan weet je namelijk dat de pinda mogelijk schuldig is indien er een reactie ontstaat.
Wat betreft hoe te handelen indien er een reactie optreedt zou ik eens kijken naar deze onderstaande link. Deze is geschreven door o.a. huisartsen.
https://www.thuisarts.nl/allergie/mijn-kind-heeft-voor-eerst-ernstige-allergische-reactie
4 jaar geleden
Misschien om je gerust te stellen, vaak als kindjes of mensen een ernstige pinda allergie hebben krijgen ze dit al van sporen in andere voeding, dus dan had je het waarschijnlijk al moeten merken.
Zoals hier al is gezegd is het bij de eerste keer een milde reactie en weet je snel genoeg of je kindje er op reageert zonder dat het gelijk levensbedreigend is.
4 jaar geleden
Is er een aanleiding waarom je er zo vang voor bent? Mensen in de familie of jijzelf/partner met pinda-allergie?
*Begin op een weekdag, niet in het weekend of feestdag, dan zit je alleszins niet met wachtdiensten te klooien voor moest er iets zijn.
*smeer eventueel eerst wat pindakaas op z´n huid en kijk of die reageert. En de 2de keer smeer je het op z´n lip. Dan pas aanbieden om echt te proeven.
Komt vast goed👍🏻
4 jaar geleden
Wij zijn begonnen met een boterham ermee te beleggen toen hij zo’n 7 a 8 maanden was. Direct een hele boterham geen gek gedoe met kleine beetjes. Als je een reactie krijgt 112 bellen als het ernstig is. Dat merk je vanzelf.
Maar om het te relativeren, toen ik kind was in de jaren 80 werd hier echt nul aandacht aan besteed en moesten mensen ook gewoon 0611 bellen bij een noodgeval. De kans bestaat maar is zo klein.
Hoe ga je dan om met alle andere dingen waar je kind allergisch voor zou kunnen zijn of zou kunnen vallen etc? Ik ben denk ik echt te nuchter hiervoor.
4 jaar geleden
Cb heeft een introductie schema waardoor je heel klein begint.
Begin inderdaad overdag zo dat je naar de huisarts kan mocht er iets op doen.
Ons zoontje is allergische voor ei. Met 5 maanden gaven Wij hem dit s avonds voor t eerst.
Na 1 a 2 uur verschenen er overal bubbeltjes en werd zijn eczeem erger dan ooit. Direct de hap gebeld en voor de zekerheid lang gegaan. Daar hebben we een middel tegen zijn reactie gehad. (Onder tussen 1 jaar verder en is hij bijna over zijn allergieën heen gegroeid)
Maar over het algemeen is de aller 1e allergische reactie het minst heftig. Zeker als je met een kleine hoeveelheid begint.
De kans dat je kind allergisch is is klein. zeker als er geen sprake is van erfelijke aanleg, eczeem of astma.
Succes met het introduceren
4 jaar geleden
Omg ik vind het ook zo spannend.. eng gewoon.. dit komt denk ik omdat ze een koemelkallergie heeft. Ik was zo geschrokken toen ik haar voor het eerst een flesje gaf iplv borstvoeding.. hele heftige uitslag.. nu denk ik telkens wat nou als ze voor pindas ook allergisch is en ze krijgt een reactie.. 🙈 hier heb je niks aan maar ben blij dat ik niet de enige ben. Ik ga trouwens vragen aan het CB of ik het daar mag geven.. voelt fijner.
4 jaar geleden
Bij ons was de preverbale logeposiste erbij (prematuur) want ik vond het ook best spannend 😅 eerste keer was een mespuntje pindakaas (100% variant) en dat ging goed want er kwam geen uitslag of iets dergelijks. Vervolgens zijn we het één keer in de week gaan geven zodat hij eraan went, net zoals met ei. We deden pindakaas door de fruithapjes en later op brood. Succes!
4 jaar geleden
Bedankt voor de reacties, heel fijn! Kijk daar heb ik wat aan! 🥰.
@Mickey85 het is niet zo dat ik met alles superbang ben o.i.d.. Met sommige dingen ben ik weer wat losser. Maar ik las dus laatst dat iemand dus wel gelijk naar de huisarts moest en ik heb ook welleens enge dingen vernomen over pinda en notenallergieën . Dus, vind ik het spannend om te introduceren en dus wil ik daar voorbereid op zijn.
4 jaar geleden
Reactie op Movicolon
Bedankt voor de reacties, heel fijn! Kijk daar heb ik wat aan! 🥰.
@Mickey ...
Ik denk dat juist overal op voorbereid willen zijn van tegenwoordig maakt dat het ouderschap soms best ingewikkeld wordt om zoiets simpels als pindakaas. Ik wil een ernstige pinda allergie niet bagatelliseren maar de kans dat je kind dit heeft is echt zo klein.
4 jaar geleden
Gewoon geven en je kindje in de gaten houden. als je wil zijn er allerlei opbouw schema s te vinden op internet. Hos heb je dat met ei gedaan?
4 jaar geleden
Reactie op Marijn1985
Bij ons was de preverbale logeposiste erbij (prematuur) want ik vond het oo ...
Een logopedist kan toch niets extra’s vergeleken bij jullie zelf? Lief dat ze erbij wilde zijn, dat wel. Het enige dat je moet kunnen is 112 bellen . (Of, zoals ik zelf kan: medicatie geven of binnen no time intuberen of een tracheostoma plaatsen😉)
4 jaar geleden
Reactie op Dropje2021
Is er een aanleiding waarom je er zo vang voor bent? Mensen in de familie o ...
Is dat pindakaas op de huid smeren een advies wat je eens van een arts hebt gehoord oid? In mijn oren klinkt dit onlogisch… ik heb juist begrepen dat een allergie vaak ontstaat doordat eiwitten het lichaam voor het eerst binnenkomen op een andere manier dan via de darmen. Mensen met eczeem hebben dus bijvoorbeeld een grotere kans op allergieën omdat de huid een soort open structuur heeft bij eczeemplekken…
Een pinda allergie komt gelukkig maar weinig voor. Geef gewoon een klein beetje en bel de huisarts als je een reactie opmerkt!
VRIEND
4 jaar geleden
Reactie op Dropje2021
Is er een aanleiding waarom je er zo vang voor bent? Mensen in de familie o ...
Let op dit 2e NIET doen, dit is verouderd advies van hoe dit vroeger ging. Nu is de theorie die allergologen hebben dat kinderen allergisch kunnen worden als ze juist eerder met de huid met de allergeen in aanraking komen dan via de darmen (in het bijzonder kindjes met eczeem).
Ik snap dat het spannend is. In het algemeen merk je een allergische reactie direct. Er is ook een zeldzame type allergische reactie (FPIES), deze treedt circa 3 á 4 uur op (hevig braken in etappes en tussendoor slap als bewusteloos in de armen hangen). Zoals aangegeven is dit type echt zeldzaam. Onze dochter heeft dit voor pinda. Is inderdaad schrikken als dit gebeurt. Bij twijvel, bel 112, zij kunnen dan inschatten of ambulance moet komen of dat je zelf naar huisarts kan.
Ik vond het door deze allergie ook erg eng om andere voedingsmiddelen te introduceren. Heel rustig opbouwen. Naarmate het goed gaat krijg je hiermee weer zelfvertrouwen. Ei en noten gaat hier gelukkig goed!
Succes!
4 jaar geleden
Oh ik ben denk ik ook iets nuchterder hierin.
Wij hebben zo'n potje 100% pindakaas gehaald, dacht van calve. Dat ip een hele boterham met boter gekwakt, in kleine stukjes gesneden en voor zn neus gezet.
Daarna gewoon in de gaten houden en als er reactie komt, huisarts of 112 bellen.
Moet zeggen dat wij er ook niet bij stil gestaan hebben dat hij erop zou reageren. Kan natuurlijk altijd maar de kans is niet zo groot. Wij dachten meer gewoon vroeg introduceren, dat helpt tegen het ontwikkelen van een allergie.
Om het voor jezelf makkelijk te maken begin dan idd overdag en op een werkdag. Dan is sowieso altijd iemand goed te bereiken ipv weekenddiensten, wachttijden en meer van die ellende.
En zorg dat er wat te drinken klaar staat want man man wat een plakspul, die pindakaas.
4 jaar geleden
De kans is heel klein dat je een reactie gaat krijgen, zeker als je kindje geen andere allergieën heeft.
Misschien kun je het op een moment doen dat je partner en jij allebei thuis zijn? Op een moment dat de huisarts bereikbaar is. Als dat je geruststelt? En verder gewoon het schema aanhouden van het consultatiebureau over introduceren. Met een klein beetje beginnen en dan uitbreiden.
En zoals ik al zei: veel kindjes reageren er niet op en als ze het wel doen is het vaak niet levensbedreigend. Het is juist heel goed als je op tijd begint met de introductie van allergenen zoals pinda en ei. Succes💪🏼