38 Reacties

2 jaar geleden

Kan het zijn dat je mis bent met het hielprikje? Dit komen ze in de kraamweek meestal aan huis doen

2 jaar geleden

Is waarschijnlijk een vitamine k injectie. Is geen vaccinatie maar vitamine. Dit voorkomt hersenbloedingen bij kindjes met een bepaalde leveraandoening. Je kan deze injectie weigeren maar dat vormt potentieel een risico. De eerste vaccinatie is na 3 maanden als je de kinkhoest prik hebt gehad.

2 jaar geleden

Vermoedelijk gaat het om de vitamine K. Zou het even navragen, want daar zijn ook gewoon druppels van

2 jaar geleden

Bedoelen ze niet dat prikje waarmee ze bloed gaan testen op ziektes in de kraamweek? Als jij die inenting hebt gehad tegen kinkhoest krijgt je baby die pas met 12 weken omdat de baby door jou al beschermd is de eerste 3 maanden. Mocht je dit niet doen dan is het wel direct bij de geboorte volgens mij.

2 jaar geleden

Ik denk dat de kraamverzorgster doelt op de hielprik. Dit is een klein prikje in de hiel van je baby waarmee een druppel bloed wordt afgenomen. Hieruit kan worden onderzocht of de baby drager is van een aantal ziektes. Dit prikje wordt gedaan tijdens het eerste huisbezoek van het consultatie bureau.

2 jaar geleden

Kinkhoest hebben ze of met 8 weken of met 3 maanden, niet direct na de geboorte. Maar geen idee, zou even navragen wat ze bedoelen. De hielprik is op dag 5 en dat is sowieso geen inenting. Is er nooit iets anders ter sprake gekomen van je verloskundige hierover?

2 jaar geleden

Is waarschijnlijk een vitamine k injectie. Is geen vaccinatie maar vitamine ...
Nee hier heb ik het idd wel over gehad (ik wilde deze vitamine kopen) zij gaf aan dat dit nog niet hoeft en ook in de kraamweek kan worden gekocht. Het zal dus om een ander prikje moeten gaan 🙃

2 jaar geleden

Bedankt voor de reacties dames, het gaat volgens mij inderdaad over het hielprikje. Ik ben weer een stuk wijzer!😘

2 jaar geleden

Is waarschijnlijk een vitamine k injectie. Is geen vaccinatie maar vitamine ...
Ik voel me nu heel dom even, is dit altijd per prik? Mijn meiden hebben vitamine K gekregen met mijn toestemming na de geboorte maar heb geen prik gezien

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Ik voel me nu heel dom even, is dit altijd per prik? Mijn meiden hebben vit ...
Mijn dochter heeft druppels gehad ipv een prik.

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Nee ook soms druppels.

2 jaar geleden

vitamine k was altijd druppels, maar sinds een tijdje is er gekozen voor vitamine K injectie na de geboorte. Dus het klopt helemaal dat dat vorig jaar bijvoorbeeld nog niet was. Daarnaast inderdaad 3-5 dagen na de geboorte de hielprik.

2 jaar geleden

Nee hier heb ik het idd wel over gehad (ik wilde deze vitamine kopen) zij g ...
Nee, dat hoeft inderdaad niet in de kraamweek omdat baby’s een shot krijgen na de geboorte. Hierdoor kun je vanaf dag 8 starten met vitamine k. De eerste 8 dagen hebben ze voldoende uit de prik. Als ze echt heeft gezegd dat je baby meteen na de geboorte een prik krijgt vind ik vitamine k aannemelijker dan de hielprik. Hielprik duurde in ons geval een paar dagen. https://www.vakbladvroeg.nl/vanaf-2022-ontvangen-pasgeborenen-vitamine-k-injectie/

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Nee tegenwoordig kan het ook via een injectie maar dit doen ze nog niet op heel veel plekken heb ik begrepen. In de meeste gevallen nog gewoon oraal

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Sinds 2022 indd via een prik ipv druppels.

2 jaar geleden

Reactie op Senb19

vitamine k was altijd druppels, maar sinds een tijdje is er gekozen voor v ...
Vitamine K injectie wordt nog niet veel gedaan. T is meestal nog gewoon oraal

2 jaar geleden

Mijn 2023 baby heeft nog gewoon druppels gehad. Injectie is veel minder gangbaar.

2 jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Mijn 2023 baby heeft nog gewoon druppels gehad. Injectie is veel minder gan ...
Dat zal ongetwijfeld. Maar in dit topic geeft de kraamzorg toch duidelijk aan dat de baby meteen na de geboorte een inenting / injectie krijgt. Ondanks dat het nog minder gebruikelijk is zijn er wel degelijk ziekenhuizen die het doen. Dan zijn er maar twee scenario’s; vitamine K of hielprik. Hielprik is pas een paar dagen erna, vitamine k binnen een uur erna. Dus het lijkt mij aannemelijker dat het om vitamine k gaat. Je kan een injectie weigeren en dan krijg je baby het via druppels.

2 jaar geleden

Waarom is dit veranderd?

2 jaar geleden

Waarom zouden ze dit in hemelsnaam via een prik gaan toedienen als het ook oraal kan?!