23 Reacties
4 jaar geleden
Heb je al eens een lactatiekundige ingeschakeld?
Zeker het proberen waard!
Ook al gekeken of je borstschelp nog goed past? Ik had na een paar maanden een kleinere maat nodig.
150ml in een flesje is wel zeeer veel voor een borstvoedingskindje!
6 voedingen kan maar is best weinig voor bij borstvoeding.
Vaak houdt je dit aan hoeveel je kindje nodig heeft en in een flesje krijgt:
Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Ik vind het trouwens geen vreemde opbrengst die je hebt. Veel meer dan dat heb ik nooit gekolft. Ene borst ook altijd meer dan de ander.
4 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Van wie 'mag' je kindje naar 6x150?
Precies.
Mijn dochter van 9 mnd drinkt nog steeds 'maar' 120ml uit een flesje hoor 🙃
4 jaar geleden
kolven is bijna altijd minder dan gewoon borstvoeding
volgens mij doe je t super!
ik zou absoluut een lactatiekundige inschakelen om te kijken of je kindje aan de borst kan
en vergeet niet je.. doet wat je kunt he... moedermelk is óók combivoeding!
4 jaar geleden
Degene die je heeft gezegd dat je naar 6x150ml mag, heeft geen verstand van borstvoeding. Dat dronk mijn zoontje toen hij 6 maand was voor het beeld. Afbouwende formule aanhouden voor de flesinhoud en therapeutisch voeden (voldoet beter aan de zuigbehoefte en doorgeven volsignaal en voorkomt ook voorkeur voor de fles). Zou een lactatiekundige vragen voor hulp om je kindje weer aan de borst te krijgen. Soms helpt een donkere ruimte in combinatie met niet teveel honger.
4 jaar geleden
Reactie op Rataplan
Borstvoeding werkt heel anders dan kunstvoeding. Die 110 is voor veel kindj ...
Ho, te vroeg verstuurd….
Heb je wel eens naar de formule van la Leche Leage gekeken om te bepalen hoeveel er in de fles kan? Dan zul je op heel andere hoeveelheden uitkomen denk ik. Ook werkt borstvoeding nou eenmaal niet zo goed op een schema van 7x zoveel… en met zoveel maanden over naar 6 etc. Het is vraag en aanbod, en je kindje bepaald het ritme. Aangezien ook het drinken aan de borst niet vlekkeloos gaat denk ik dat je heeel veel kunt hebben aan de hulp van een Lactatiekundige!
4 jaar geleden
Als je kindje gewoon tevreden is met 110, dan zou ik het niet ophogen. Zeker niet naar formules kijken. Ons dochtertje dronk met 3 maanden al 5 x 180 bv, maar dit hebben we puur gedaan omdat ze ontevreden was en echt meer wilde. Ze is nu bijna 6 maand en drinkt nog steeds 5 x 180. Ik zou proberen een beetje los te laten dat je 100% borstvoeding wilt geven, want dat zorgt alleen maar voor stress en dat is juist slecht voor de opbrengst. Ik heb mijn dochtertje lang kunnen bijhouden tot 800 ml per dag, maar toen ze naar de liter ging moest ik het aanvullen met af en toe kunstvoeding. Geloof me, dat zorgt voor veel meer rust in je hoofd als je het wat kunst loslaten.
4 jaar geleden
Reactie op Rataplan
Ho, te vroeg verstuurd….
Heb je wel eens naar de formule van la Leche Leage ...
Ja inderdaad, nou kolf ik natuurlijk dus kan ik wel aantal voedingen soort van bepalen🤣 als hij honger heeft voed ik natuurlijk, laat hem niet huilen of iets..
Ik zal eens kijken naar dat schema, thnx
4 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Van wie 'mag' je kindje naar 6x150?
Van het ziekenhuis. Hij is prematuur, 6 weken te vroeg.. hij is nu 13 weken maar eigenlijk dus 7 weken.
Nou is hij nu al best ‘normaal’ formaat volgens mij… 56,8 cm en 5665 gram
Afgelopen week na voeding (110) opeens wel beetje aan huilen, maar toen dachten we misschien krampjes etc…
Gaan gewoon proberen van 110 naar 120 kijken hoe dat gaat etc..
4 jaar geleden
Heb nu trouwens het idee dat mn kolfapp niet krachtig genoeg is.. als ik bijna uur kolf, eerst 30 min, daarna vanaf het begin dus die pulsen, en dat dan 2x 15 min. Dan krijg ik ipv 50 bijna 100
4 jaar geleden
Van het ziekenhuis. Hij is prematuur, 6 weken te vroeg.. hij is nu 13 weken ...
Je hebt volgens mij veel reacties al gehad, maar zo werkt borstvoeding niet. Het werkt niet zoals kunstvoeding als in: ophogen per fles en dan minder flessen geven.
Ook is het als je kolft niet de bedoeling om daarmee te gaan sturen. Ik denk dat je er goed aan doet om advies te vragen aan een lactactiekundige, iets laagdrempeliger wellicht de vraag 'n lactactiekundige Facebook groep. Omdat je kindje prematuur geboren is. Het is zeker mogelijk om een kindje te leren drinken aan de borst, maar begeleiding daarbij is wel fijn.
Maar huilen na een voeding betekent niet perse dat hij meer wilt. En je kant borstvoeding zeker overvoeden als je het uit een flesje geeft! Ik zou je echt aanraden om je verder in te lezen, advies te vragen aan een lactactiekundige. Ook de website van la leche League heeft mij veel inzichten gegeven.
4 jaar geleden
Hi! Zoals aangegeven is het niet gek als je kindje nog 110 drinkt. Zo lang hij daar tevreden mee is en het goed voelt voor jullie kan je daar gewoon mee door gaan :) Je kindje geeft het wel aan als het niet meer voldoende is. Het kan natuurlijk wel zijn dat hij op een gegeven moment meer wilt gaan drinken, onze dochter van 12 weken drinkt bijv. flesjes van 150-170 ml afgekolfde melk in 5 voedingen per dag. Maar maak je zeker niet druk! Je kan het altijd aanvullen met kunstvoeding. Dan krijgt je kindje nog steeds het goede mee van jouw melk bij de andere voedingen :)
Wat betreft jouw vraag om je productie te verhogen: Je kan proberen om te powerkolven, dat heeft bij mij erg geholpen. 4 a 5 avonden elke avond een uur gedaan. Veel water drinken! Ik merkte dat mijn productie erg terug liep toen ik daar niet goed aan dacht. Ik probeer echt 3-4 liter water per dag te drinken. Veel noten, avocado, zuivel, eiwitten eten. En het moeilijkste: niet druk maken om je productie. Probeer het los te laten, desnoods sokjes om de kolf flesjes zodat je niet kan zien hoeveel ML je kolft.
Je kan ook kijken of het voor jou juist helpt om vaker of minder vaak te kolven. Mijn productie is wat hoger als ik om de 4 uur kolf ipv om de 3 uur, maar dat is erg persoonlijk. Succes!
4 jaar geleden
Heb nu trouwens het idee dat mn kolfapp niet krachtig genoeg is.. als ik bi ...
Sorry ik begrijp je niet goed, je kolft een uur in totaal waarvan 30 min gewoon kolven en dan doe je die pulsen en dan 2x15? Kun je dat iets beter toelichten?
Een uur kolven is veel te lang en op langetermijn echt niet fijn voor je tepels. In principe moet 15-20, max 30 min kolven voldoende zijn (2 Borsten tegelijk)
Dat pulsen simuleert de toeschietreflex. Dat doet je kindje ook als die drinkt. Een tijdje snel zuigen en dan langer/langzamer. Het kan zijn dat jouw toeschietreflex vaker opgeroepen wordt. Dus dan zou het helpen om bijv het pulsen na 5 min kolven weer te herhalen. Je weet dat je TSR gestopt is als er bijna geen melk meer uit komt. Dan kan je je kolf stoppen en opnieuw de pulsfunctie z'n werk laten doen
4 jaar geleden
Vaker kort aanleggen helpt om je productie op te hogen. Dat zal vast ook voor kolven gelden? Dus misschien tijdelijk iets vaker maar korter kolven? Als je live borstvoeding geeft is dat ook hoe vraag en aanbod zich weer op elkaar inregelen. Bij bleek het toeschietreflex bijvoorbeeld na 15 minuten max te stoppen. Daarna moet je kolf het er echt uitzuigen en komt er veel minder. Terwijl als je opnieuw begint heb je weer een toeschietreflex.
En - I know, makkelijker gezegd dan gedaan- proberen te ontspannen. Bij mij ging kolven beter als ik eerst een filmpje ging bekijken van de (huilende) baby, paar ademhalingsoefeningen deed en tijdens het kolven een warme kop thee ging vasthouden en filmpjes van de baby blijven bekijken. Sterkte!
En laat je inderdaad niet gek maken door schema's en kijk of je kindje vrolijk is, honger heeft, goed groeit binnen zijn eigen curve etc. Zeker prematuur of dysmatuur kind heeft meer moeite met zelf drinken. Ik heb in het begin tig keer geroepen dat ik niet eens de 3 maanden zou halen op die manier. Uiteindelijk anderhalf jaar gevoed en later was het zelfs een fijn moment :). Maar houd ook jezelf goed in de gaten, je kleine man heeft er niets aan als jij eraan onderdoor gaat!
4 jaar geleden
Van het ziekenhuis. Hij is prematuur, 6 weken te vroeg.. hij is nu 13 weken ...
Ik zou echt een klacht indienen. Dit is borstvoedingsonvriendelijk advies. Dit kan je nooit bijbenen met borstvoeding en gaat überhaupt tegen de huidige adviezen in van vaker een kleine fles i.p.v. snel ophogen met minder flessen.
4 jaar geleden
als je je geen lactatiekundige kunt veroorloven kun je vaak ook bij het consultatiebureau terecht voor een lactatiekundige... let wel: een gekwalificeerde lactatiekundige dus géén vreemde snuiter van t cb die je met een kluitje het riet instuurt met slecht advies
4 jaar geleden
Ja inderdaad, nou kolf ik natuurlijk dus kan ik wel aantal voedingen soort ...
Je kunt in dit geval natuurlijk wel bepalen wanneer jij het flesje geeft, maar je kunt niet bepalen of jouw productie dit geforceerde schema ook aan kan…. Dus als je (volledig) borstvoeding wil geven zul je dat (misschien) niet redden door teveel te gaan sturen met aantal voedingen/grotere flessen..
4 jaar geleden
Reactie op Panda010
Hi! Zoals aangegeven is het niet gek als je kindje nog 110 drinkt. Zo lang ...
Kolf jij ook volledig? De ophoging in voeding was voornamelijk omdat ze zei dat we wel 5 a 6 voedingen konden geven ipv 6 a 7.. maarja als bv gaat lukken dan wordt het natuurlijk voeden op verzoek aangezien ik dan niet weet hoeveel hij drinkt.
4 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Sorry ik begrijp je niet goed, je kolft een uur in totaal waarvan 30 min ge ...
Ah ja dat is wellicht een beter idee haha om gewoon vaker even te pulsen tijdens de 30 min. Dat uur was trouwens een ‘test’ om te kijken of er nog wat uitkwam en dat was zo, inderdaad door even te pulsen kwam het weer op gang