34 Reacties
4 jaar geleden
Ik snap dat je geen ruzie wilt, maar ik denk toch dat je het beste hierover in gesprek kan. En ook duidelijk vertellen dat als zij jouw wensen niet respecteert het zo niet door kan gaan.
Ik vind ook dat het in dit verhaal niet eens uit maakt wie er "gelijk" zou hebben. Jij bent de mama dus jij bepaalt.
4 jaar geleden
Nee ik vind zeker niet dat je je aanstelt.
(Schoon)moeders denken het vaak beter te weten door ervaring van tientallen jaren terug.. erg vervelend. Ik snap dat je misschien niet “zeurderig” wilt overkomen maar dit hoort een momentje van bijkomen zijn voor jullie. En dan hoor je niet steeds te denken “gaat het wel goed”. Ik zou het zeker wel aangeven en ook mijn grenzen benoemen. Misschien beter als jouw man dat namens jullie doet. Het is jullie kind! Jullie bepalen hoe en wat.
Ik heb in het begin een paar mensen aangewezen die mijn kind mochten gaan verschonen ivm angst misbruik. Hier waren mensen wel beledigd over, maar dat interesseerde mij toen niet. Jou kind, jou keuze!
4 jaar geleden
Ik zou hiermee stoppen. Dan maar niet naar oma. Het is jouw kind. En als jij je alleen maar zorgen gaat maken, is het opladen die dag ook niet meer toch? Ik zou gewoon eerlijk aangeven waar je tegen aan loopt. Dan kan ze zelf kiezen.. of jou wensen respecteren of niet.. en dan heb jij je antwoord.
4 jaar geleden
Sommige dingen moet je loslaten als een kindje bij opa en oma is. Maar de voorbeelden die jij noemt zijn geen onzinnige dingen, maar nemen zelfs (grote) risico's met zich mee.
Hoe staat je man hier in? Kan hij in gesprek met z'n ouders hierover? Dat komt vaak minder aanvallend over en wordt naar mijn ervaring serieuzer genomen dan als een schoondochter hiermee komt. Zeker als het mensen zijn die het beter weten want heeft 35 jaar geleden een keer een kind gehad..
Mochten ze hierin niet mee willen gaan dan zit er niets anders op dan het accepteren of niet meer laten oppassen.
4 jaar geleden
Ik vind niet dat je je aanstelt! Als mijn schoonmoeder dit allemaal zou doen, zal ik het eerlijk gezegd echt schijt irritant vinden😂🙈. Dat stukje van "schoonmoeder heeft meer ervaring" staat echter helemaal los van hoe jij voor je kind zorgt.
En natuurlijk wil je geen ruzie maar je schoonmoeder moet wel respecteren dat jij het anders wil/doet dan haar en het is jullie kind! Dus leuk dat zij dingen anders ziet maar daar heb je als ouder geen boodschap aan.
4 jaar geleden
Wauw, ik word gewoon boos van dit bericht te lezen, laat me echt aan mijn schoonmoeder denken ik zie haar deze dingen ook nog zo doen! Zou er absoluut een gesprek over hebben en hun uitleggen welke risico’s haar handelingen kunnen hebben. En vooral vermelden dat het JULLIE kind is en niet die van haar, ookal komt dat hard over. Eerst zei ik er ook niets van tegen mijn schoonouders maar tegenwoordig kom ik zeker wel voor mijn zoontje op, hij kan het niet zelf zeggen natuurlijk.
4 jaar geleden
Het is nie toke dat ze jouw wensen en regels niet respecteert. Ga daar vooral over in gesprek want ze moet zeker zorgen dat je kind beschermd is tegen gevaar. Dus niet slapen onder een deken en goed beschermen tegen de zon. Doet ze dat niet dan zou ik per direct m’n kind daar weghouden. Let wel: de generatie van onze ouders kent de gevaren van zon bijv helemaal niet goed. Je moet ze dus echt uitleg geven.
Verder over dat kauwen; het is niet oké dat ze eten geeft zonder met jou te overleggen maar dat hij geen tanden heeft betekent niet dat hij niet kan kauwen natuurlijk. Ik neem aan dat hij ook gewoon brood of vaster voedsel eet? Dan kan een stuk koek qua structuur niet zoveel kwaad. Neemt niet weg dat ze dat nooit zomaar moet doen.
4 jaar geleden
Wat vervelend zeg! Vertrouw op je gevoel. Zelf zou ik niet insmeren en in de zon echt een no-go vinden. Dat is gewoon heel gevaarlijk. Het is wel zo dat dit vroeger gewoon nog niet zo bekend was. Wellicht kan wat uitleg over waarom insmeren zo belangrijk is, helpen. Of wat linkjes laten lezen daarover? Vroeger werd nog beetje gedacht dat het goed was om een kleurtje te hebben. Dus dat is misschien onwetendheid?
Succes met beslissing wat je gaat doen/ hoe je eventueel gesprek gaat aanpakken..
4 jaar geleden
Als opa en/of oma oppassen zul je hier en daar niet ontkomen aan meebewegen/loslaten. In jouw voorbeelden komt de veiligheid van je kind echter in het gedrang en daar moet je voor opkomen!
Wees duidelijk in jullie grenzen. Dit betekent geen dekbed (levensgevaarlijk met 7 mnd), geen harde/grote stukken eten, niet onbeschermd in de zon en al helemaal niet in de volle zon.
Mocht je schoonmoeder zich hier niet aan kunnen commiteren, dan zou ik een andere oppas zoeken.
ADMIN
4 jaar geleden
Oei, durft je partner hier wat van te zeggen? Wat mij betreft zou de kleine daar niet meer heen mogen als ik al deze dingen zo hoor🤫 Ze mogen heus zelf een beetje vrij zijn, maar als het om veiligheid gaat, zit daar voor mij een grens (de deken en de zonnebrand). Trouwens, als ze mijn kind ongevraagd koek geven zou ik dat ook echt niet waarderen en daar wat van zeggen.
4 jaar geleden
Dit is 3x zijn veiligheid negeren, oftewel kansen genoeg gehad, tijd voor een kdv of andere oppas