9 Reacties

4 jaar geleden

Ik begrijp zeker dat je iets van ritme zoekt, is ook prettig! Wij houden zelf een ritme aan een hopen dat mijn zoontje dat op den duur ook over gaat nemen. Mijn zoontje (bijna 11 weken) slaapt snachts redelijk door maar komt in de loop van de nacht nog regelmatig voor zijn speen en scheetjes die hij er niet uit krijgt. Qua voeding, die heeft hij snachts niet meer nodig. Slaapt na zijn laatste voeding om 22.30 tot 6.00 maar dus wel nog verschillende keren wakker voor zijn speen. Na zijn fles van 6.00 gaat hij nog een keer naar bed (en ik ook nu ik nog verlof heb🙈) en dit gaat ook goed. Overdag ligt hij nog 1 slaapje in bed en dit gaat zeer wisselend van 2.5 uur slapen naar elke 5-10 minuten wakker voor zijn speen. Ik ben dus nog niet begonnen met meer slaapjes in bed want dan zit ik meer gefrustreerd boven dan wat anders. Na zijn fles van 18.00 slaapt hij op schoot tot die van 22.30. En dit vind ik stiekem ook wel heel gezellig en fijn🥰 Misschien kan je hem een grotere fles geven voor hij snachts gaat slapen? Misschien slaapt hij dan wat beter/langer door!

4 jaar geleden

Ik kan ergens begrijpen dat je ritme komt maar 8 weken is heel normaal. Dat je kindje vaak in de nacht komt ook hier 10 maand en komt soms nog 3x. In de avond was dit rond die leeftijd ook zo. Ik zou voor nu gewoon echt je kindje volgen en niet stressen om ritme want voor je het weet is het ritme weer volledig gedraaid

4 jaar geleden

Ik kan ergens begrijpen dat je ritme komt maar 8 weken is heel normaal. Dat ...
Dank je wel en dat is ook weer waar.. die kleintjes gaan nog veel ritmes krijgen

4 jaar geleden

Reactie op Ukkie21

Ik begrijp zeker dat je iets van ritme zoekt, is ook prettig! Wij houden ze ...
Wat fijn dat hij al doorslaapt. We proberen elke avond genoeg voeding te geven maar op een gegeven moment wil hij niet meer en is de fles niet altijd leeg. Dan valt hij vaak al in slaap en komt dan dus wel paar uur later weer. Is nog een kwestie van even doorzetten en wie weet wordt het met de weken beter

4 jaar geleden

Mijn dochtertje is nu 10 weken en wij hebben veel aan het boek Slaap van Suzanne Willekes. Daar staan slaapschema's in. Dit gebruiken we als leidraad, want helemaal volgen lukt nu nog niet. We leggen haar altijd boven in haar eigen bedje (daar slaapt ze het beste) en houden vooral de wakkertijden heel goed aan. De wakkertijden voor 10 weken (ook 8 weken) is 60-90 minuten. Dus na max 90 minuten gaat ze weer naar bed. Vaak maakt ze 2 grote rukken van 2 tot 2,5 uur en aan het eind nog een kort slaapje van max een uur. Tussen 6 en 7 uur 's avonds gaat ze de nacht in. Verder is het volkomen normaal voor kindjes van deze leeftijd om nog regelmatig 's nachts te komen. Mijn zoontje sliep met 4 maanden de nacht door, maar bij andere kindjes is dat pas met 1 jaar. Ik zou zeggen, volg vooral je kindje. Als je zoontje er nog niet aan toe is om 's nachts door te slapen zou ik er vooral niet heel veel moeite in stoppen. Hij zal het vanzelf aangeven. Dan schrik je wakker en heeft hij opeens de nacht doorgeslapen haha. Succes ermee!

4 jaar geleden

Mijn zoontje (10weken) was eerst ook onrustig tussen 18-22u. Slapen wilde hij enkel op mij beneden. Het had echt geen zin om hem in bed te leggen. Ergens richting week 7 was hij er al wat meer aan toe en toen kwam hij in sprong 2 🙃 dus was het weer continu bij mama hangen 😅 Sinds vorige week (9 weken) heb ik weer een vast avond ritueel en gaat hij gelijk slapen. Het ritueel: - samen douchen of hij alleen in badje (niet iedere dag) - evt korte massage met olie zodat hij tot rust komt - schone luier aan, pyjama aan en slaapzak aan. - lamp uit op z’n kamer, overloop lamp is aan - fles geven in de fauteuil in bijna een donkere kamer - laten boeren en kort kroelen - in bed leggen Soms is hij zo moe dat hij gelijk gaat slapen en soms moet ik nog 1 a 2x terug komen om te sussen. Ik pak hem dan niet op. Hij heeft enkel een aai over z’n bol nodig en evt de speen terug geven. Tenzij hij helemaal overstuur is, dan oppakken sussen, wachten totdat hij rustig ademt en terug leggen. De eerste dagen moest ik tig keer terug lopen. En nu max 3 keer (uitzonderingen daargelaten). Ik zorg trouwens dat hij na 17u niet meer slaapt, zodat hij rond 18.30/19.00u echt klaar is om te slapen. En verder overdag idd wakkertijden aanhouden. Dat helpt ook enorm. Geeft de drie R: rust, reinheid en regelmaat 😊 daar doet mijn mannetje het goed op.

4 jaar geleden

Op deze leeftijd klinkt dit allemaal heel normaal hoor. Mijn mening is dat schema's vaak alleen maar stress veroorzaken, omdat ze verwachtingen scheppen. Als je met je kindje meegaat en geen verwachtingen hebt, dan kan het ook niet tegenvallen. Een schema groeit vanzelf wel als ze ouder zijn

4 jaar geleden

Ook hier wel een soort ritme/schema waarbij de meiden op vaste momenten op bed liggen. Nu de flessen naar 6 momenten zijn, wordt de avond beter voor ze en gaan ze rond 20:00 uur naar bed. Best nog even onrustig soms, maar voor de laatste fles moeten we ze dan echt wakker maken en slapen ze in de nacht ook al steeds wat langer. Kijk ook wat er bij jullie past. Baby beneden houden en pas op bed als jullie gaan, kan ook.

4 jaar geleden

Hier bijna 10 weken en onze zoon komt om de 3/4 uur. Soms in de nacht een uurtje langer of als we de deur uit zijn slaapt ie ook langer in de maxicosi. Ik geef zowel borst als kunstvoeding. En ga deze week proberen om 150ml kunst tussendoor te geven.