18 Reacties

5 jaar geleden

Ik zou zeker een lactatiekundige laten mee kijken! 2,5 A 3 uur is wel echt normaal en heel gezond op haar leeftijd. Ook 10 minuten is normaal. Mijn zoontje dronk maximaal 5 min en groeide als kool. Dus over die dingen zou ik me echt geen zorgen maken. Maar het verslikken / tepelhoedje kan de lactatiekundige je mee helpen. Mijn eerste reactie zou zijn de eerste druk eraf kolven. Maar wellicht word het probleem daar nog erger van. Succes 🥰

5 jaar geleden

Ik zou de ergste druk er even af halen door bijv met een kolf of haakaa even de eerste melk weg te laten lopen. Die kan je uiteraard dan mooi invriezen. Daarna zou je haar gewoon kunnen voeden. Misschien de moeite om eens te proberen ☺️

5 jaar geleden

Dit was de reden dat ik ben gaan kolven en de borstvoeding via de fles ben gaan geven. Ze dronk 100x beter en rustiger uit een flesje dan bij mij uit de borst.

5 jaar geleden

De vraag van magere suikermelk snap ik niet? Het hele verhaal van voor en vette achtermelk schijnt sowieso achterhaald te zijn.

5 jaar geleden

Ik had ook een heftig toeschietreflex waardoor ze zich verslikte en de lactatiekundige adviseerde om de eerste helft van de voeding achteroverleunend te geven zodat ze tegen de zwaartekracht in moet drinken. Ook even de ergste druk eraf halen met een haaka kolf werkte goed (doordat deze niet “pompt” zorgt het niet voor nog meer productie) en sinds ik nog maar 1 borst per keer geef drinkt ze die ook echt goed leeg en werd na een aantal dagen de druk gedurende de dag ook minder!

5 jaar geleden

Ik had ook vrij veel productie. Wat mij heeft geholpen (geleerd van de lk) is om na het verschonen niet de andere borst aan te bieden maar dezelfde borst nog een keer. Ze krijgt dan lekker vette melk (inderdaad is voor- en achtermelk achterhaald, maar het is wel zo: hoe leger de borst, hoe vetter de melk) en het stroomde dan ook niet meer zo snel. Voor mijn borsten werkte het ook beter! Maar ik denk dat je het beste aan een lk kan vragen of zoiets voor jou ook zou kunnen werken :) Met tepelhoedjes heb ik geen ervaring dus dat weet ik niet...

5 jaar geleden

Bekend verhaal, ook een dysmatuur hier, eerst kolven en bijvoeden, later alles live, ook eerst met tepelhoedje. Ik spoot het ergste fonteintje weg in een doekje. Ik zou zodra het kan (en het klinkt alsof dat nu al is?) alle voedingen zelf doen, dat heeft als voordeel dat je productie de kans krijgt zich aan te passen aan jouw baby ipv de combi baby/kolf en dat jullie veel samen oefenen, want bjj borstvoeden is des te vaker je het doet, des te makkelijker wordt het en tot slot dat de baby bepaalt hoe vaak en hoeveel er gedronken wordt. Vraag of je vaak extra mag wegen bij het cb, om de groei te monitoren, maar ga niet zelf elke dag wegen. Tepelhoedje afbouwen, want dat is een tijdelijk hulpmiddel en geeft jouw borsten minder stimulatie dan zonder, een lactatiekundige kan daarbij helpen, maar ik heb het gewoon zelf gedaan. Heel veel succes. Ik weet het gerommel en de onzekerheid van mijn begin nog zo goed en nu zijn we bijna 6 maanden een top team en groeit mn dame hartstikke goed op mijn melk

5 jaar geleden

De vraag van magere suikermelk snap ik niet? Het hele verhaal van voor en ...
Idd moedermelk is vrij consistent, kijk voor meer info op website van het voedingscentrum.

5 jaar geleden

Bekend verhaal, ook een dysmatuur hier, eerst kolven en bijvoeden, later al ...
Super fijn om te horen hoe je t herkent en wat jij hebt gedaan. Ik heb vannacht voor het eerst ook bv doorgevoerd, dus 24 uur al bv gegeven. Ik moet zeggen dat ze wel elke keer om de 2 en soms zelfs 1,5 uur kwam... 🥱😴 Het wegen doen we inderdaad niet elke elke dag omdat dat niet helemaal representatief schijnt te zijn. Tepelhoedje hebben we helemaal niet gebruikt vannacht 🥳. Nogmaals dankjewel!

5 jaar geleden

Goeie! We gaan nu gewoon per voeding 1 borst doen! Ik denk dat ze dan ook rustiger kan drinken. :-)

5 jaar geleden

Reactie op Rataplan

Ik had ook een heftig toeschietreflex waardoor ze zich verslikte en de lact ...
Ik heb wel achteroverliggend gevoed, maar dan nog gaat het heel erg hard.. Zo’n kolf voor de druk eraf halen is wel een idee ja, dankjewel! :)

5 jaar geleden

Reactie op mmhut

Ik zou de ergste druk er even af halen door bijv met een kolf of haakaa eve ...
Goed idee, dankjewel!

5 jaar geleden

Ik zou zeker een lactatiekundige laten mee kijken! 2,5 A 3 uur is wel echt ...
Dankjewel! Vannacht kwam ze (helaas...🤪😴) om de 2 en zelfs 1,5 uur, maar goed... misschien even wennen!

5 jaar geleden

Ik had hetzelfde. Mijn dochter liet los en haar hele gezicht werd vol met melk gespoten. Een grote knoeiboel. Ze kon zo 100 gram aankomen op een dag en de andere dag weer afgevallen zijn. Ik werdt er echt moedeloos van. Als zij aan een borst dronk spoot de andere als een gek, niet te doen! Op een gegeven moment haar aan een borst en een bakje bij de andere er kwam zon 80 cc uit zonder dat ik uberhaubt aan de borst hoefde te zitten. Daarna liet ik haar aan deze rustiger geworden borst drinken. Trouwens toen mijn borsten hingen stuwen liepen ze door tot onder mijn oksels... Het was zon geknoei en ik had al vantevoren gezecht dat ik met borstvoeding ging beginnen, maar dat ik er wel gelukkig onder moest blijven. Ben na 2 maand gestopt. Wat een rust!!! Maar ik begrijp het ook als je door wil gaan. Tips zijn dan iig eerste melk alvast wegkolven. Kind tegen de zwaartekracht in laten drinken. Beginnen bij de borst waar je mee geeindigd bent. En bij mij hielp salie thee als een gek (wel echt bizar goed). Heb ik ook gebruikt bij afbouwen. Met salie thee wel goed je gesteldheid checken, het had wel invloed op mijn bloeddruk...

5 jaar geleden

Reactie op Basilplant

Ik had hetzelfde. Mijn dochter liet los en haar hele gezicht werd vol met m ...
Wat een gedoe ja.. Ik kan me voorstellen dat het je dan enorm rust geeft om lekker te stoppen. Wel knap dat je het alsnog twee maand volgehouden hebt!💪🏻 Thanks voor je tips! :)

5 jaar geleden

Ik heb dit ook gehad! Overproductie met een randprematuur die het niet goed kon coördineren (slikken, drinken, ademen). Hierdoor verslikte hij zich vaak en kreeg hij veel lucht binnen. Heb een lactatiekundige laten meekijken. Het advies was ver achterover leunend voeden zodat de zwaartekracht meewerkt ipv het naar binnen spuit. Verder zal het met de tijd beter worden als de baby groeit, helaas kost het tijd voordat het coördineren goed gaat. En evt eerst een beetje afkolven zodat de grootste druk eraf is.

5 jaar geleden

Reactie op BabyE2021

Ik heb dit ook gehad! Overproductie met een randprematuur die het niet goed ...
Super! Dankjewel voor je hulp! Ik denk dat het inderdaad misschien ook wel wat tijd nodig, tot ze wat groter en sterker wordt. Elke dag lijkt wel een beetje beter!