22 Reacties

2 jaar geleden

Ik heb niet echt een antwoord op je vraag maar wel een aantal losse gedachten zonder duidelijke conclusie. 1) voor het idee hoef je het niet te laten. De meeste kindjes vinden het juist fijn. Ze zijn het ook gewend vanuit de baarmoeder. Als jouw kindje het niet fijn vindt, stop je gewoon weer. 2) Korte stukjes slapen is op zich met 5 weken niet heel abnormaal. Het kan zijn dat inbakeren helpt, het kan ook zijn dat dat niet zo is. Kwestie van proberen. 3) Wat mij bij inbakeren altijd een beetje tegenhoudt is het gevoel dat je je probleem mogelijk gewoon verplaatst. Je zult inbakeren ook weer moeten afbouwen en soms gaat dat heel moeizaam. Dan heb je je slaapgebrek over 3-4 maanden ipv nu. Dat geldt niet voor alle kindjes, dus als het helpt en het afbouwen gaat makkelijk, dan heb je netto winst geboekt. Maar als het afbouwen slecht gaat, dan heb je de slaapproblemen rond het moment dat je misschien weer aan het werk bent, rondom de eventuele 4 maanden slaapregressie, etc. 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Ik vind inbakeren ook altidj en beetje naar er uit zien. Wij hadden bij de oudste een tijdje zo’n Pacco, dat is echt een soort dwangbuisje. Hielp bij haar trouwens ook niet echt. Een Swaddle Up is niet echt een inbakerzak, ze liggen er niet echt strak in en kunnen de beentjes en handjes gewoon nog bewegen. Onze baby vindt het heel fijn en slaapt er beter door s nachts. Ze hebben dan niet meer die mororeflex/schrikreactie waardoor ze wakker schrikken. Je kunt ze op marktplaats/vinted voor een tientje wel vinden dus kan geen kwaad het even te proberen! De swaddle up hoef je in mijn ervaring met de oudste niet zo af te bouwen, je kunt op een gegeven moment gewoon een normale slaapzak nemen.

2 jaar geleden

Onze zoon werd heel boos van inbakeren en ik wilde dit liever ook niet. De love to dream swaddle up werkte echter wel goed. Ik heb dit destijds niet afgebouwd, dus met +/- 3 maanden direct overgestapt op een normale slaapzak.

2 jaar geleden

Ons dochtertje was (en is) nogsteeds heel actief. Alsof haar lijfje bijna altijd aan staat. Gewoon inbakeren (met een pacco geloof ik) 1x geprobeerd, daar werd ze heeeeeel boos van. Daarna een love to dream gaan gebruiken, werkte top. Wel wat bewegingsruimte wat armpjes betreft. Maar ze kon zichzelf niet wakker zwaaien/slaan. Gebruikten hem eerst alleen snachts, overdag sliep ze best goed op een van ons (bedje wilde ze niet) of in de draagzak. Later ook in het bedje gaan gebruiken. Toen ze 4 mnd was gewoon overgegaan op een normaal slaapzakje en dat ging prima. Bij de opvang heeft ze nog langer in de love to dream geslapen omdat ze daar dan rustiger in was.

2 jaar geleden

Reactie op CeFamke

Ons dochtertje was (en is) nogsteeds heel actief. Alsof haar lijfje bijna a ...
Wij hebben dezelfde ervaring :) gewoon inbakeren stond onszelf daarnaast ook ontzettend tegen, maar love2dream was een uitkomst! Ook nog gebruikt icm het Fedde en Kees lakentje.

2 jaar geleden

Reactie op Janne1312

Wij hebben dezelfde ervaring :) gewoon inbakeren stond onszelf daarnaast oo ...
Hier ook inderdaad. Vond gewoon inbakeren ook niet veilig voelen, maar met de love to dream wel het veilige gevoel voor haar, zonder zichzelf wakker te zwaaien. Zonder dat ze geen kant op kan.

2 jaar geleden

Wat wij deden was inbakeren met een grote hydrofiele doek. Eigenlijk alleen de armpjes vast en bij de benen heel losjes. Dat vond mijn zoontje heel fijn.

2 jaar geleden

Ik stond er net zo in als jij. Zoontje is nu 5 weken. In de kraamweek had de kraamzorg hem op een gegeven moment ‘ingebakerd’ in een grote doek (Lodger Swaddler doek XL), en daar was hij heel rustig door geworden. ‘s nachts durfde ik het in eerste instantie niet aan (gewoon m’n eigen gevoel), maar na een paar dagen wel gedaan en dat was een wereld van verschil. Hij was zooooo veel rustiger. Uiteindelijk toch een swaddle up slaapzak aangeschaft om hem iets meer bewegingsruimte te geven, merkte dat hij toch wat gefrustreerd raakte omdat hij niet met z’n handjes zichzelf kon troosten en nu kan dat wel. De swaddle up gebruiken we ‘s nachts, overdag gebruik ik toch nog regelmatig de Swaddler doek als hij in de box slaapt, omdat hij anders zichzelf elke 45 wakker ‘slaat’. Ik wil wel proberen om binnenkort af te bouwen met die doek overdag, hopelijk is de moro reflex snel weg bij hem waardoor dat kan. Vooralsnog blijf ik de swaddle up slaapzak lekker nog gebruiken, die bevalt echt super goed😄

2 jaar geleden

Ik heb er zelf geen ervaring mee en heb het niet kunnen uitproberen vanwege verkeerde maat ledikantje, maar je hebt ook Nunki dekentjes! Vrienden van me hebben die en die vinden het echt fantastisch. Hun kindjes worden er super rustig van en vinden het zelf een prettiger idee dan inbakeren. De oudste is nu 8 maanden en gebruikt het nogsteeds. Zelf heb ik ons zoontje vanaf het begin ingebakerd. Heb diverse merken geprobeerd, zoals Swaddle me, Meyco & Puckababy, maar nu we langzaam willen afbouwen vinden we de Puckababy het fijnste.

2 jaar geleden

Wij gebruiken het Nunki lakentje en ook de puckababy. Vind ik persoonlijk een van de meest vriendelijke manieren van inbakeren. Mijn zoontje is nu 3,5 maand en ben sinds kort overgestapt op de puckababy mini. Zelfde principe als de ‘piep’, maar dan met ritsjes bij de armsgaten, kun je er zelf voor kiezen om ze open of dicht te laten. Beetje wennen aan het niet meer inbakeren.

2 jaar geleden

Hier slaapt ze er al sinds ze een week is heerlijk in. Inbakeren werd ze woest van, en leek me zo naar. Maar hier kan ze gewoon in bewegen, ze kan zichzelf alleen niet wakker slaan. Ik heb nu de fase 2 (afritsmouwtjes) gekocht om langzaamaan af te bouwen maar omdat ze natuurlijk gewoon aldoor haar armen heeft kunnen bewegen lijkt het me niet zo’n probleem te moeten zijn om over te gaan naar een gewone slaapzak

2 jaar geleden

Reactie op Janne1312

Wij hebben dezelfde ervaring :) gewoon inbakeren stond onszelf daarnaast oo ...
Ja hier dezelfde combi. Swaddle up en een nunki lakentje.

2 jaar geleden

Mij stond het idee mij ook heel erg tegen. Tot we het een keer probeerde met de meyco-doek. Je moet ze wel inbakeren op een moment dat ze rustig is anders werkt het bij ons niet. Maar wat een uitkomst! Je ziet ze gewoon ontspannen. Ik vind het nu ook niet meer zielig :)

2 jaar geleden

Reactie op mila12345678

Mij stond het idee mij ook heel erg tegen. Tot we het een keer probeerde me ...
Eens! De meyco-doek was echt een uitkomst en hij sliep daardoor zoveel fijner.

2 jaar geleden

Onze dochters waren net zoals jouw dochter. Mega onrustig in hun slaap. Wij zijn bij beide best snel gaan inbakeren, en ze sliepen echt zoveel beter! Eerst echt in een swaddle en later in een puckababy. Afbouwen is hier nooit een probleem geweest, dit ging heel vlot! Je kan het eerst eens proberen? Vind jij of zij het niks dan stop je er weer meer

2 jaar geleden

Inbakeren is 🙌 Wij waren echt op door slapeloze nachten, wij zijn de Pacco Piccolo gaan gebruiken.

2 jaar geleden

Hier helpt inbakeren ook goed, het geeft heel veel rust als ze zichzelf wakker slaan met hun armen. En afbouwen ging bij de eerste ook top, gewoon van de ene op de andere dag overgeschakeld naar een slaapzak zonder problemen.

2 jaar geleden

Voor als mensen dit nog volgen. Vannacht de eerste nacht met swaddle gehad. Nog steeds niet langer dan 3 uur tussen de voedingen door maar ze sliep vele malen sneller in. Deze moeder heeft zowaar een redelijke nacht gehad ! Evengoed vind ik het lastig om haar zo in te ritsen maar zelf leek ze er geen problemen mee te hebben 🥰

2 jaar geleden

Reactie op Rbmg

Voor als mensen dit nog volgen. Vannacht de eerste nacht met swaddle gehad. ...
Met de lovetodream? Met 5 weken is een voeding om de 3 uur wel vrij normaal toch.

2 jaar geleden

Reactie op Yikes

Met de lovetodream? Met 5 weken is een voeding om de 3 uur wel vrij normaa ...
Ja mer de love to dream ! Vannacht was helaas wel weer drama maar vooral vanwege krampjes. 3 uur is inderdaad normaal maar ze is mooi op gewicht (lees bijna 1,5 kilo boven geboorte gewicht) en drinkt goed overdags dus heel erg had het niet geweest als ze er een extra uurtje aan vast plakt ;). Al moet ik zeggen dat ik ook een wekker had gezet toch nog na 4 uur voor de zekerheid