30 Reacties

2 jaar geleden
Ik gebruik hier ook altijd het liefst een kussen onder baby of mijn benen over elkaar om hem net iets meer houding te geven. Maar eerlijk is eerlijk.. ik moest echt oefenen om zo zonder mijn giga voedingskussen te voeden 🙈 Heb je hier iets aan? Baby was toen ook ongeveer 8 weken oud.

2 jaar geleden
Reactie op bebeluche
Lijkt me wel comfortabel!
Ik denk dat ik me te hard focus op hem horizontal ...
Ja dit werkte voor ons wel goed. Mijn ene been zit dus over m’n andere been zodat hij daar met z’n billen op kan steunen.

2 jaar geleden
Reactie op bebeluche
Heb je een soort van « stappenplan » hoe je aan de voeding begint? Met en z ...
Ehm even denken hoor, hij is nu 18 maanden en gaat gewoon op schoot zitten als hij wil drinken, dus dat is wel even anders 🤭
Ik deed het in het begin thuis zo:
- Drinken en eten pakken voor mij 😇
- Kussens om me heen leggen zodat ik gemakkelijk zat, baby op het kussen (soms met mijn arm eronder en soms gewoon op het kussen) en dan borst ontbloten en het ventje aan laten happen (soms een paar keer proberen toen omdat we het allebei nog moesten leren..)
Buiten eigen huis:
- rustig plekje zonder teveel afleiding voor hem.
- positie zoeken die ik even volhoudt, eerst baby positioneren en dan borst ontbloten zodat de kleine aan kan happen.
Als je trouwens veel ervaring zoekt, dan raad ik je echt de Facebook groep Borstvoedingsforum aan. Daar zitten veel vrouwen in die voeden en lactatiekundigen.

2 jaar geleden
Ehm even denken hoor, hij is nu 18 maanden en gaat gewoon op schoot zitten ...
Ga ik doen!
Ben nog zo vaak aan het klungelen met het correct aanhappen 😅
Hij laat nu nog 1 kant van de tepel wat afgeplat achter, nog steeds niet mooi rond dus er gaat nog wel wat mis…
Dinsdag komt er een lactatiedeskundige langs, hopelijk gaat het dan beter gaan🙏🏼

2 jaar geleden
Wat je ook kan proberen is om hem eerst aan te leggen in meer verticale stand of een stand waarvan je weet dat hij wel meteen aanhapt, en hem tijdens het drinken te draaien naar horizontaal en op je arm dus. Richting de madonna houding dus bedoel ik.
Vooral niet te veel perfect en doen want dit was mijn struggle ook! Hij zal wel klagen als hij niet lekker ligt of geen melk binnenkrijgt :D

2 jaar geleden
Ik heb ook wel eens hierheen gebeld en altijd enorm veel goede tips gekregen!
https://www.lalecheleague.nl/contact/telefoondienst

2 jaar geleden
Ik gebruik hier ook altijd het liefst een kussen onder baby of mijn benen o ...

Dat handje!! Zo schattig 😄🥰

2 jaar geleden
Ik gebruik altijd veel kussens/steun met deze houding. Ik zorg dat ik tegen een muur leun met kussens achter m'n rug en onder m'n arm waar z'n hoofdje op steunt, bijvoorbeeld rechts. Zijn nekje (en deels hoofdje) ligt in mijn elleboog en zijn billen rusten op mijn (andere) been/deels in mijn 'holletje' in het voorbeeld, links. Ik leg ook altijd kussens onder m'n benen (meestal het voedingskussen) of ik heb m'n benen wat gebogen/ergens tegenaan zodat de afstand tot de borst prettig is. Ik zorg dat m'n kont dan naar anderen is, zodat ik zelf niet te krom zit. Ik probeer m'n schouders te ontspannen en ervoor te zorgen dat ik ze niet optrek.
Ik let erop dat ik zijn rug ondersteun met mijn hand en dat z'n rug grotendeels recht is. Ook probeer ik erop te letten dat z'n lichaam niet (om z'n as) gedraaid is zeg maar. Soms ligt hij tegen mijn borst en soms ligt hij ook met z'n rug naar beneden gericht (zo draait hij zichzelf soms omdat hij dat dan fijn vindt).
Mijn tip is dus: veel kussens en zorgen dat je zelf ook comfortabel zit. Dan ben je meer ontspannen en dan gaat de voeding ook gemakkelijker.
Toen hij klein was hield ik hem ook horizontaal inderdaad, maar toen hij wat groter werd (is nu bijna 17 maanden), hield/houd ik hem schuiner, net als bunny'90.
Hopelijk heb je hier iets aan! Er is ook een borstvoedingsuitwissel topic, je zou je vraag daar ook nog in kunnen stellen. Daar zijn heel veel borstvoedende vrouwen in actief.
Hopelijk heb je hier iets aan! ♥️
Heel veel succes!! En mooi dat je zoekt maar oplossingen!🙂

2 jaar geleden
Oh wat vervelend dat het aan happen nog niet zo wil lukken! Scheel echt zoveel wanneer dat wel goed gaat. Klinkt misschien gek maar ik heb veel gehad aan het kijken van filmpjes hierover op YouTube. Meestal korte filmpjes waarin ze heel overzichtelijk de aandachtspunten van het correct aanhappen laten zien. 10 keer achter elkaar kijken zodat je het in je hoofd hebt. Dat hielp mij erg.
Wat mij niet hielp was een voedingskussen. Ik had er altijd ruzie mee ! Kindje lag te hoog of te laag of te veel naar links of rechts ten opzichte van mijn tepel.
Gewoon in mijn armen, meestal mijn benen over elkaar zodat ze op de goede hoogte lag met haar bibs En dan laten aanhappen.

2 jaar geleden
Nog een tip: heb je laten kijken naar z'n lipbandje en tongriempje? Als deze te kort zijn, dan kan het aanhappen slechter gaan omdat het anatomisch gezien niet goed lukt. Wij hebben dit laten beoordelen bij de tongriemkliniek in Groningen. Zij waren erg kundig. Niet alle lactatiekundigen weten hier even veel van af heb ik van meerdere moeders gehoord en ook die van ons had niet gezien dat hij een te kort lipbandje (en tongriempje had) terwijl het lipbandje wel echt duidelijk te zien was. Bij de tongriemkliniek zagen ze dit wel en hij drinkt stukken beter sinds er gekliefd is. Ook had bij ons de chiropractor nóg meer effect dan de osteopaat. Wie weet kan dat bij jullie ook helpen.

2 jaar geleden
Hi mama, hier een mama die al bijna 11 maand borstvoeding geeft en ik herken je zorgen en je twijfel. Borstvoeding geven is echt een avontuur en sommige fases zijn heel moeilijk. Het gekke is dat ze toch altijd weer zomaar voorbij zijn. Dus ook deze fase gaat voorbij!
Ik zie al veel goeie tips en heel fijn dat je een lactatiekundige laat komen. Wat mij altijd goed heeft geholpen was idd veel kussens om me heen en m'n voeten een beetje omhoog op een voetenbankje.
Onze lactatiekundige adviseerde me om mijn borst als een hamburger vast te pakken en de tepel dan in het mondje te doen. Dus: Borst met 1 hand vastpakken en erin knijpen zodat de borst als het ware plat wordt. En dan een heel groot gedeelte in het mondje doen. Steeds als de lactatiekundige of m'n vriend dit deed dan ging het supergoed, maar als ik het zelf deed lukte het vaak niet. Zo vreselijk frustrerend was dat ook, veel stress van gehad. Desondanks altijd doorgezet en na een paar maand ging alles zomaar de hele tijd heel soepel, en nu nog steeds. Hopelijk bij jou ook!
Zet 'm op mama!

2 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan? Via borstvoeding.com heb je ook veel nuttige filmpjes voor effectief drinken. Met het aanleggen lette ik er vooral op dat mijn tepel gericht was tussen zijn lip en neusje en inderdaad de 'hamburger' en hem dan zelf aan laten happen (niet je borst erin duwen zeg maar). Op die manier hapte hij zo groot mogelijk aan.
Ik voed overigens ook erg vaak liggend, ook als we ergens op bezoek zijn vraag ik of ik daar op bed kan liggen, vinden ze vaak geen enkel probleem!😃

2 jaar geleden
Reactie op Knopje
Hi mama, hier een mama die al bijna 11 maand borstvoeding geeft en ik herke ...
Helemaal mee eens! Het was me toch een gedoe in het begin, meerdere momenten op het punt gestaan om te stoppen omdat het heel erg zwaar was, maar ik wilde dit absoluut niet. Heel erg blij dat ik heb doorgezet! Het werd steeds makkelijker gelukkig 😃 Ondanks dat het op momenten soms alsnog een beetje kan frustreren (bijv. het tandjes krijgen en ontdekken dat je kunt bijten😅), maar over het algemeen heel erg mooi dat ik mijn zoontje dit kan bieden! ♥️