253 Reacties

één jaar geleden

Wat fijn voor de ouders die dit graag willen!

één jaar geleden

Fijn dat je het deelt. Ken iemand die dat graag zou willen. 🙂

één jaar geleden

Weet je toevallig ook hoe het in de toekomst werkt? Dus als je een dubbele achternaam hebt en zelf een kindje krijgt met iemand die bijvoorbeeld ook een dubbele achternaam heeft? Mag je dan kiezen welke je gebruikt? Want lijkt me niet dat je oneindig lange namen gaat krijgen.

één jaar geleden

Reactie op Bowden

Weet je toevallig ook hoe het in de toekomst werkt? Dus als je een dubbele ...
Volgens mij mag je maximaal twee namen en moet het kind dus kiezen welke naam het neemt maar dit weet ik niet zeker.

één jaar geleden

Reactie op Bowden

Weet je toevallig ook hoe het in de toekomst werkt? Dus als je een dubbele ...
Volgens mij gaat het dan volgens het Spaanse principe. Bekendste voorbeeld is Yolanthe. Zij heette Yolante Cabau van Kasbergen toen ze trouwde werd het Yolanthe Sneijder Cabau. Dus van Kasbergen komt dan te vervallen

één jaar geleden

Het lijkt mij zo onhandig voor een kindje. Omdat het dan als het zelf kinderen krijgt, moet gaan kiezen welke naam het overdraagt. Of de dubbele naam wordt compleet overgenomen en niets van de partners naam.

één jaar geleden

Lijkt mij totaal niet handig en 1 iw meer dan voldoende net zoals 1 voornaam meer dan voldoende is. Zo sta ik er in maar ik hecht ook geen waarde aan achternamen ik was blij dat ik mijn meisjesnaam minder kon gebruiken

één jaar geleden

Reactie op Bowden

Weet je toevallig ook hoe het in de toekomst werkt? Dus als je een dubbele ...
Je mag maar maximaal 2 achternamen hebben. Dus als beide ouders ieder een dubbele achternaam hebben, dan moeten zij kiezen welke 2 achternamen de baby krijgt. Dit voorbeeld staat in de volkskrant: 'Als iemand die zelf twee achternamen heeft gekregen – bijvoorbeeld Willems de Vries – een kind krijgt met iemand die de samengestelde naam Groen van der Laan heeft, kan het kind dus niet Willems de Vries Groen van der Laan heten. De ouders kunnen dan kiezen voor één van de dubbele namen of de namen opsplitsen en die delen combineren; bijvoorbeeld Willems van der Laan. Doordat verschillende volgordes mogelijk zijn, levert dat alsnog tien opties op, maar dat is dan ook het maximale aantal.'

één jaar geleden

Wat fijn, dankjewel voor het delen!

één jaar geleden

Reactie op Suz2

Je mag maar maximaal 2 achternamen hebben. Dus als beide ouders ieder een d ...
Dankjewel voor deze toelichting. Ik vroeg het me al af hoe dit zou gaan werken. Wordt een helskarwei dus voor mensen die stambomen uitzoeken over 100 jaar 🤣

één jaar geleden

Yes! Gaan we gebruik van maken.

één jaar geleden

Reactie op Lindax90

Lijkt mij totaal niet handig en 1 iw meer dan voldoende net zoals 1 voornaa ...
Je hecht geen waarde aan achternamen maar was blij dat je de naam van je partner meer kon gebruiken?

één jaar geleden

Ik ben blij voor de mogelijkheid! Vond het zelf moeilijk de keuze te maken en uiteindelijk de 'strijd' verloren omdat de familie aan partnerskant met meer zijn (en actiever). Toch af en toe erg jammer dat mijn eigen achternaam op de 2e plek is gekomen. En ook fijn dat hopelijk het percentage vrouwen die hun achternaam bij hun kind zullen terug zien omhoog zal gaan 🤞

één jaar geleden

Reactie op Lace

Het lijkt mij zo onhandig voor een kindje. Omdat het dan als het zelf kinde ...
Lijkt me niet veel onhandiger dan kiezen of je je eigen naam doorgeeft of die van je partner. Precies zoals het nu ook al gaat. Ook daar moet ook keuze gemaakt worden.

één jaar geleden

Je hecht geen waarde aan achternamen maar was blij dat je de naam van je pa ...
Ja ik gebruik zijn naam uit liefde voor elkaar rn uit liefde voor onze dochter ik ben mischien van de oude stempel maar toen ik trouwde hrb ik bewust zijn naam gekozen. En mochten we ooit uit elkaar gaan ben ik gewoon blij voor mijn dochter dat ze iedergeval een andere achternaam heeft dan mij

één jaar geleden

Fijn als je dat graag wilt en het een lastige keuze vond om er 1 te kiezen. Ik heb mijn eigen achternaam altijd lastig gevonden, dus ik was blij dat ik die van mijn man kon overnemen en doorgeven aan de kinderen.

één jaar geleden

Reactie op Suz2

Je mag maar maximaal 2 achternamen hebben. Dus als beide ouders ieder een d ...
moet wel heel eerlijk zeggen dat het bijna op een verbastering van achternamen lijkt zo met dubbele namen

één jaar geleden

Nou ik zit dus een beetje te balen. Ons kindje heeft zijn achternaam. Na een helse strijd die ik duidelijk verloren heb 🥲 Nu leek deze optie me op het eerste oog een fantastische oplossing en ik was meteen 'voor'. Ons kindje met onze beider achternamen en daarmee dus meer gelijkheid. Maarrrr.... we zadelen ons kindje wel met keuzestress op voor in de toekomst. Als zij haar eigen naam en de naam van haar toekomstige partner wil, dan zal zij de achternaam van mij of mijn vriend alsnog moeten laten vallen. Da's dan alleen maar vervelend voor ons kindje, toch? Of zijn daar nog goede argumenten tegenin te brengen?

één jaar geleden

leuk nieuws! ik weet nog niet of we dat gaan doen maar als ik nu zwanger zou zijn geweest was het absoluut de voorkeur

één jaar geleden

Lijkt me niet veel onhandiger dan kiezen of je je eigen naam doorgeeft of d ...
Kindjes moeten in dit nieuwe systeem als ze zelf kinderen krijgen een keuze maken tussen hun 2 ouders, dat lijkt me vervelend. Ook is het aantal opties van 2 naar 10 gegaan. Dat maakt het beduidend ingewikkelder. Vind het mooi dat de optie er is voor ouders die daar veel waarde aan hechten, maar lijkt me dus zo onhandig voor die kindjes.