9 Reacties

2 jaar geleden
Ik was op een congres toen me dochter 8mnd oud was. Heb 2 mnd van tevoren een paar dagen alleen maar gekolfde melk gegeven om +/- in te schatten welke hoeveelheid ze drinkt. En dan heb ik om de dag een extra portie gekolfd als voorraad. Om niet in overproductie te komen hebben we sporadisch in de avond een flesje kunstvoeding aangeboden die ze zonder problemen nam. Nadat de voorraad aangelegd was kreeg ze weer (naast hapjes) volledig bv. Lukte op die manier prima. Maar schakel vooral een lactatiekundige in als je twijfelt. Succes en alvast veel plezier in december!

2 jaar geleden
Persoonlijk ik was in zomer op vakantie met mijn baby en ik vind het niet leuk op zee of buiten borstvoeding te geven. Ik had aan het kolven als we thuis terug zijn maar na een week mijn productie begint te verminderen en op tweede week had ik geen melk meer. Ik had zo veel spijt dat ik op vakantie had gegaan ik heb mijn dochter gewoon 3 maanden borstvoeding kunnen geven. Dat is mijn ervaring als je denkt dat jij elke keer ga je kolven zoals altijd doe het maar op vakantie meestal zijn we op hotel of thuis smorgens en savonds en de hele dag buiten dus ik kan jouw niet helpen je moet zichzelf beslissen of als de melk verminderd is dat oké voor jou! Succes en fijne vakantie eerder

2 jaar geleden
Reactie op Charlotte1010
Hij is dan 6.5 maand
Ik heb ervaring met een ouder kind.
Lag vorige maand 5 dagen in het ziekenhuis en heb gekolft voor mijn zoon (toen 13 maanden)
Dit liep helemaal prima. Kon volledig kolven wat mijn zoontje nodig had.

2 jaar geleden
Ik ben toen mijn zoontje 4 maanden was 5/6 dagen op wintersport geweest. Ik gaf volledig borstvoeding, maar door omstandigheden kolfte ik al alles vanaf dag 1 en dronk hij dus altijd moedermelk uit de fles. Ik had best wat voorraad van de stuwing van week 1 en ben daarbij extra gaan kolven om meer voorraad op te bouwen. Het was voor mij alleen niet haalbaar om de volledige hoeveelheid vooraf te kolven naast de voedingen die ik ook al aan hem moest geven. Het is nogal wat om voor 6 dagen x 8 voedingen per dag in de vriezer te hebben.
Wat ik van te voren ben gaan doen is alles blijven kolven, maar 1 voeding per dag vervangen door kunstvoeding om hem te laten wennen aan deze voeding en om de moedermelk die ik toen van die voeding had in te kunnen vriezen voor de dagen dat ik weg was.
Hierdoor was de verhouding toen ik weg was ook 75% moedermelk en 25% kunstvoeding (en de weken daarvoor was hij dit dus ook gewend).
De dagen dat ik weg was ben ik blijven kolven, ik had een vriezer op accu mee om de voeding ingevroren mee terug te nemen. Eenmaal thuis heb ik mijn productie nooit meer naar 100% moedermelk gekregen (maar ik kolfte dus ook verder, met live voeden lukt het misschien wel) en bleef ik dus 1x per dag kunstvoeding geven. Dat was prima, gaf me ook iets meer rust in het fulltime kolven dat ik niet aan de max hoefde te komen, ons zoontje dronk echt flinke flessen dus dit was ook een heel werk om bij elkaar te kolven.
Ik zou dus vooraf laten wennen aan de fles en misschien ook aan wat kunstvoeding. Er zijn wel YouTube filmpjes over hoe je flink wat extra voorraad moedermelk kunt maken. Hou er wel rekening mee dat de productie in het weekend dat je weg bent ook gewoon door gaat 😅

2 jaar geleden
Ik ben toen mijn zoontje 4 maanden was 5/6 dagen op wintersport geweest. Ik ...
Je schrijft trouwens 'het is nog ver weg' maar dat valt wel mee toch?
Laten we zeggen 10 weken, is 70 dagen. Mijn zoontje dronk 1 liter per dag, 6 liter voor 6 dagen en als je 100-150 ml extra kan kolven op een dag om in te vriezen is dat al best wat (ongeveer 1 voeding per dag in de vriezer) dan ben je dus 40-60 dagen bezig.

2 jaar geleden
Ik ging 4 dagen op wintersport toen m’n kind 5 maanden was, ik had toen ongeveer precies genoeg in de vriezer om aan oma mee te geven, vooral vanwege overproductie in de eerste weken/maanden. Op wintersport kolfde ik ‘s ochtends en voor het diner in het hotel, ‘s middags tijdens de lunch ergens op de piste en ‘s avonds voor het slapen, daarmee ging het goed. M’n productie was onveranderd, ik kon de melk in het hotel in de koelkast bewaren en ook in de bus terug in de koelkast meenemen, thuis direct ingevroren (niet geheel optimaal na 4 dagen in de koeling, maarja).
Ga je met de auto of vliegen? Heb je een mogelijkheid tot koelen in je accommodatie? Heeft de trouwlocatie een plek waar je kan kolven? Dat zijn dingen om wel even na te gaan.

2 jaar geleden
Ik ben bij 10 maanden 5 dagen weggeweest. Ze drinkt 7 -8 keer bij me op een dag. Heb 7 flesjes op een dag gerekend. Had genoeg in de vriezer.
Kolven gaat bij mij wat lastig, dus ik deed elke 5/6 uur kolven. Dan haalde ik daar 2 voedingen uit.