28 Reacties
2 jaar geleden
Wat mij betreft gewoon halen. Ik kan natuurlijk niet in je portofoon kijken maar vit K van Etos eigen merk kost je €3,50 voor een flesje. Het word echt aangeraden omdat een tekort aan vitamine K risico geeft op ernstige bloedingen. Na de 12 weken is een baby’tje zelf in staat in de darmbacteriën vitamine K aan te maken.
Dus heel eerlijk. Gewoon een potje halen en geven.
Hoeft wel alleen bij borstvoeding.
2 jaar geleden
Ik heb daar (waarschijnlijk) een heel onpopulaire mening over maar wil hem toch plaatsen. 'We' geven vitamine K omdat een tekort daarvan een vertraagde bloedstolling kan geven. Het gevolg hiervan is dat er een hoger risico is op een ernstige bloeding. De kans dat je kindje een bloedstolling probleem heeft, is nihil (niet 0, maar wel erg klein). Tijdens de hielprik wordt er ook getest op stollingsproblematiek. Ik heb zelf tot 11 weken vit K gegeven, wij hadden een goede hielprik, geen stollingsproblemen in de familie etc en hebben daarom geen nieuw potje gekocht. Het overgrote deel van de baby's die vitamine K toegediend krijgt is overbodig. Echter weet je dit niet altijd in het begin en dus het meest veilige om vit k te geven. Doe wat goed voelt voor jou. En evt kan je deze vraag ook bij het CB stellen mocht je meer informatie over vit K willen weten.
2 jaar geleden
Ik heb daar (waarschijnlijk) een heel onpopulaire mening over maar wil hem ...
Maar hoe klein de kans ook is, waarom voor die paar euro’s het risico lopen?
2 jaar geleden
Reactie op EvdW30071992
Maar hoe klein de kans ook is, waarom voor die paar euro’s het risico lopen ...
Ik deel onze ervaring en redenering erachter. Waarom ik wel of niet een 'risico' loop voegt denk ik niets toe aan dit topic.
2 jaar geleden
Er is onderzocht dat 3 maanden vitamine K beter is dan niet geven, maar niet of 8/10/12 weken exact het beste is. Het is dus niet alsof over 1,5 week het gevaar totaal geweken is en nu nog groot. Het is maar een globaal advies. Ik zou zelf daarom stoppen. Aan de andere kant, als je er spanning van krijgt is het best een paar euro waard om er niet meer mee te hoeven zitten. En als de minuscule kans op een hersenbloeding je toch treft, dan voel je je wellicht beter als je je wel aan de richtlijn gehouden hebt, zelfs al maakt het niks uit
2 jaar geleden
Ja, wij hadden dat ook en hebben een nieuw flesje gehaald. Gaat om de gezondheid van je baby, dus was voor mij geen enkele twijfel.
2 jaar geleden
Bij ons was hij ook op en heb wel een nieuwe gehaald. Wilde het risico niet nemen
2 jaar geleden
Ik zou ook nog 1 flesje halen al is het maar voor 1,5 weken het gaat om de gezondheid van je kindje en als is de kans heel klein als er iets gebeurt met je kindje vergeef je het jezelf nooit meer
2 jaar geleden
Ik zou een nieuwe halen, misschien een kleinere variant? Als het om een paar dagen ging had ik het niet gedaan, maar het gaat nu om ruim 1.5 week.