11 Reacties

2 jaar geleden

1/4. Namelijk de helft van je vriend (dus 1/2 van 1/2).

2 jaar geleden

1/4

2 jaar geleden

1/4 natuurlijk

2 jaar geleden

1/4 👍

2 jaar geleden

1/4e Surinaams en 3/4e Nederlands.

2 jaar geleden

Ik heb een lang en ingewikkeld antwoord op je vraag, haha, here goes: 'Surinaams' is geen afkomst.. In Suriname wonen namelijk van oudsher Chinezen, Creolen, Javanen, Hindoestanen etc etc. De oorspronkelijke bewoners van Suriname waren (net zoals in heel Amerika) Native Americans - ook wel Indianen genoemd. De oorspronkelijke bewoners zijn overigens allemaal vermoord. Dat was nog iets voor de slavernij. Dus afhankelijk van welk RAS jouw vriend is, kun je pas iets 'zeggen'. En ook dat klopt eigenlijk niet, pas met een genealogie onderzoek kun je echt zeggen wat je kind 'is'. En dan zal uit jouw genealogie onderzoek ook meer komen dan 'Nederlands', daar ben ik 100% van overtuigd. Ik ben zelf Surinaams-Hindoestaans. D.w.z. dat mijn voorouders uit India komen en op een gegeven moment naar Suriname zijn verhuisd om tegen betaling op het land te gaan werken (na de slavernij). Maar nogmaals jouw vriend kan een totaal andere afkomst qua voorouders hebben, ook al komen we allebei uit Suriname... Tip: Ga eens naar het Tropenmuseum met je kids, praat met je schoonouders, bezoek een expositie over Suriname en haar inwoners.

2 jaar geleden

Hier ook 1/4e, maar verwacht er maar niet teveel van. Hoopte op nog wat leuke kroeshaartjes, maar tis hier hoogblond piekhaar met hele blauwe ogen hahaha 🤣

2 jaar geleden

Reactie op JP1982

Hier ook 1/4e, maar verwacht er maar niet teveel van. Hoopte op nog wat leu ...
Hier hetzelfde Ik ben Javaans Nederlands En m'n man Indonesische Nederlands We lijken allebei heel buitenlands maar onze dochter totaal niet.. in de zomer donker blond haar en wel getintere huidskleur nu in de winter wel bleker maar ze heeft grote ogen ook heel Hollands dan ook. M'n man echt meer asian eyes. Dus zo zie je maar elk kind is zooooo anders 😍

2 jaar geleden

Reactie op Mama_R

Ik heb een lang en ingewikkeld antwoord op je vraag, haha, here goes: 'Su ...
Goed en duidelijk antwoord 👌🏽 Alleen is het volgens mij wel zo dat alleen de Creolen zich 'Surinaams' noemen en niet per se 'Creools-Surinaams'. Hindoestanen en Javanen noemen inderdaad hun ras erbij, maar ook niet altijd. Ik ben zelf bijvoorbeeld ook Hindoestaans en zeg eigenlijk altijd (uit gewenning?) dat ik Hindoestaans ben. En dus niet per se Hindoestaans-Surinaams, terwijl dat feitelijk gezien wel klopt. Maar als ik zo redeneer, denk ik dat de vriend van de ts Creools-(Surinaams) is? Dus met Afrikaanse roots.

2 jaar geleden

Reactie op Sissaa

Goed en duidelijk antwoord 👌🏽 Alleen is het volgens mij wel zo dat allee ...
Ja mee eens! Ik denk wel dat Nederlanders over het algemeen Surinamers zien als Creolen en kroeshaar en weet ik het, maar dat is inderdaad dus niet zo zwart/wit.. vandaar dat ik niet zomaar wilde aannemen dat TS haar vriend half Creools is, want dan volg ik die redenering ook. Ik vind dus ook niet dat haar kids 1/4 'Surinaams' zijn, maar meer mixed race/bi-racial (waar ze bij ons helaas nog geen logisch woord voor hebben 🤷🏽‍♀️)

2 jaar geleden

Reactie op JP1982

Hier ook 1/4e, maar verwacht er maar niet teveel van. Hoopte op nog wat leu ...
Niet verrassend haha. Dit zie ik zoveel om me heen bij kwartjes.