27 Reacties

2 jaar geleden

Zolang mijn kind prima slaapt alle dutjes/nacht maak ik niet wakker

2 jaar geleden

Lijken mij prima slaapjes! Waarom zou je hem eventueel wakker willen maken?
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Nee, wat zou daar een reden voor zijn om het wel te doen dan? Ik zou gewoon zijn natuurlijke slaap volgen.

2 jaar geleden

Nooit gedaan

2 jaar geleden

Na 1.5 uur slapen s morgens zou ik hem wel wakker maken zodat hij wel echt middagdutje gaat doen. Wordt je middagdutje korter dan 1.5uur dan is een korter ochtenddutje te overwegen.

2 jaar geleden

Reactie op IkPien

Na 1.5 uur slapen s morgens zou ik hem wel wakker maken zodat hij wel echt ...
Wat is hier de reden voor? Een lange ochtendslaap en kortere middagslaap is toch prima? Elk kindje is op een ander moment op de dag meer vermoeid

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Wat is hier de reden voor? Een lange ochtendslaap en kortere middagslaap is ...
Ieder zijn eigen mening en ideeën. Maar uiteindelijk heb je alleen een middagdutje over. Dus het belangrijkste dutje. Als je kindje s morgens lang slaapt en dan s middags bijv. nog maar 45 min gaat slapen is de tijd tussen middagdutje en nachtslaap lang. Wat s avonds onrust kan veroorzaken ivm oververmoeidheid.

2 jaar geleden

Wij deden en doen het wel. Ochtend na zo'n 45 a 60 min. En dan middags 2 uur slapen.

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Wat is hier de reden voor? Een lange ochtendslaap en kortere middagslaap is ...
Helemaal eens, zeker op deze leeftijd van 8 maand. Dat verschilt nog zo erg per kindje. En er gaan nog fases van wisseling in slaap overdag komen dus zou lekker je kindje volgen. Pas rond anderhalf jaar gaan ze vaak naar maar 1 slaap per dag, dus als je kindje het hier goed op doet zou ik zeker niet wakker maken!

2 jaar geleden

Reactie op IkPien

Ieder zijn eigen mening en ideeën. Maar uiteindelijk heb je alleen een mi ...
Hier niet hoor! Van nature sliep hij in de ochtend lang en in de middag kort. Is gewoon heel natuurlijk overgegaan naar één slaapje en geen onrust in de avond en nacht omdat hij nooit oververmoeid was omdat ik hem gewoon liet slapen. Elk kindje is anders. Enige waarom ik zou proberen of het helpt om wakker te maken is als het bijvoorbeeld in de nacht echt structureel een rommeltje is. Hier was de oplossing van onrustige nachten juist overdag lekker veel slapen, maar er zijn ook kindjes die inderdaad in de nachten slecht slapen omdat ze overdag te veel slapen. Dus doe wat goed voelt en wat bij jou en je kindje past.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Reactie op IkPien

Ik denk juist dat zo rommelen met de slaapjes overdag voor onrust zorgt. Ik herken in elk geval helemaal niet wat je schrijft want ik heb ochtendslapers en prima nachtslapers ook

2 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Ik denk juist dat zo rommelen met de slaapjes overdag voor onrust zorgt. Ik ...
Het is denk ik kindje afhankelijk. Ik maak wakker omdat als ik dat niet doe het een drama avond en nacht wordt.

2 jaar geleden

Ze vraagt om een mening. Ik schrijf uit mijn ervaring. En wij hebben zeeer veel slaapproblemen gehad! En een zwaar oververmoeid meisje. Dus deze structuur (niet rommelen dus, want elke dag is hetzelfde) was de uitkomst. Als het kind prima slaapt, natuurlijk niets aan doen. Ik schreef ook ALS.... En daar laat ik het bij. Succes Esterxx

2 jaar geleden

Hier ook 2 jongens gehad die vooral in de ochtend veel sliepen. Ook toen ze nog maar 1 slaapje deden wilde ze dat al vanaf 11 uur tot een uur of 2. Ik heb ze nooit wakker gemaakt, tenzij we weg moesten

2 jaar geleden

Reactie op Lbaby2

Helemaal eens, zeker op deze leeftijd van 8 maand. Dat verschilt nog zo erg ...
Ik begrijp dat slaapcoachverhaal van "de middagdut is het belangrijkste, want er komt uiteindelijk maar 1 slaapje" ook nooit. Die ene middagdut valt toch exact tussen de oude ochtend en middagdut in...? Dus je zou het evengoed zo kunnen zien dat de ochtenddut overblijft en de middagdut vervalt, in mijn ogen 😅 Mijn dochter heeft áltijd 's ochtends langer gedut dat 's middags en dit werkte prima voor haar.

2 jaar geleden

Mooie slaaptijden en slaap doet slapen. Ik zou dus lekker laten slapen.

2 jaar geleden

Ja, ik maakte hem wakker. Hij ging om 9.00 naar bed en uiterlijk 10.30 maakte ik hem wakker om vervolgens hem om 13.30 weer op bed te kunnen leggen. Ook dan maakte ik hem uiterlijk 16.00 weer wakker zodat hij ook weer om 19.30 moe was voor de nacht. Wij hebben hem op deze manier altijd een vaste structuur geboden en wij hebben eigenlijk altijd een goede slaper gehad... Hij is nu 20 maanden, doet nu nog maar 1 dutje maar ook nu nog maak ik hem max. 15.30 wakker om vervolgens 19.30 weer naar bed te gaan...

2 jaar geleden

Zoals je ziet zijn er heel veel meningen. Wij deden het wel, maar dat was omdat als ze lang sliep in de ochtend, ze in de middag minder sliep en oververmoeid raakte voor bedtijd, en dan heel vroeg wakker werd de volgende ochtend. Als alles nu goed gaat zou ik je kindje lekker laten slapen en pas aan de slaapjes gaan sleutelen als de nachten bijvoorbeeld minder goed gaan.

2 jaar geleden

Bedankt allemaal voor jullie tips en meningen! Wordt gewaardeerd. Xx

2 jaar geleden

Reactie op IkPien

Uiteindelijk maakt het toch helemaal niks uit? De slaaptijden verschuiven vanzelf naar hetzelfde tijdstip bij een lang-kort dutje of een kort-lang dutje. Dus of het nu een lange ochtenddut is en een kort middagdutje óf een korte ochtenddut en lang middagdutje…. M’n dochter van nu bijna 2 is er echt niet minder goed haar middagdutje om gaan slapen, zij sliep ook tot ongeveer een jaar langer in de ochtend dan in de middag. Het is een organisch proces en je komt vanzelf bij 1 dut uit. Ik zou er niet te panisch om doen. Ik maak alleen wakker als ik een afspraak ergens heb en de jongens zich daarin moeten schikken voor mij. Zo speel ik er een beetje mee en blijven ze flexibel.