55 Reacties
3 jaar geleden
Mutsje 1-2 dagen, temperaturen alleen voor de kraamperiode maar met 5-6 dagen al een stuk minder. En baby’s liggen hier zomer en winter onder 1 laken en 1 deken. Wel met slaapzak en kleding aan.
3 jaar geleden
In het nekje van je baby kun je trouwens heel goed voelen of het warm of te koud is.
3 jaar geleden
Wat een nare opmerking van het consultatiebureau.
Hier hebben we het mutsje binnenhuis zeker 2 weken op gehouden maar dat was omdat onze zoon met 37+2 is geboren en te licht was en daardoor zijn temperatuur niet goed kon houden.
Dus ook al die tijd wel bijna elke voeding zijn temp gemeten.
Toen hij zijn temperatuur beter onder controle had hebben we binnen het mutsje af gezet
Wat betreft het bed hadden we een kruik nodig om te verwarmen en 1 voor de rest van de nacht bij het voeten eind.
Verder een inbaken slaapzak een lakenetje en deken
De kleine een romper lange mouw, shirt lange mouw, broekje en sokken.
Dit was allemaal op aanraden van de kraamhulp.
Weet niet wat jullie kraamhulp heeft aangeraden?
Maar vooral doen waar jullie je goed bij voelen
3 jaar geleden
Mutsje een weekje ofzo. Maar het was winter. Temperaturen denk ik alleen in de kraanweek of als ik echt twijfelde, ik kan me niet herinneren dat ik dat vaak heb gedaan.
In bed met kleertjes aan, een laken en een winterdekentje.
Zo te lezen heeft het cb het niet op een erg fijne manier gebracht. Maar je moet bij die kleintjes oppassen voor warmtestuwing. Vandaar dat een mutsje normaalgesproken al snel niet meer nodig is. En te warm aankleden in bed ook niet. Eerlijk gezegd vind ik én een pyjama én een slaapzak én een laken én 3 dekens wel wat veel. Hoe is de temp van je kindje als je meet? En hoe oud is je dochter precies?
3 jaar geleden
Toen het cb bij mij op huisbezoek kwam toen vroeg ik wanneer het mutsje af mocht en toen zei de dame: dat moet je zelf aanvoelen… daar kon ik ook niks mee. Ben het na dat eerste huisbezoek gaan afbouwen
3 jaar geleden
O ja, het bedje is wel een tijdje nog verwarmd met een kruik in het begin. Ik durf niet te zeggen hoe lang.
3 jaar geleden
Mijn zoon (10 dagen oud) ligt 's nachts met een mutsje op onder een fleecedeken en een laken. Hij heeft ook nog een kruik. Hij ligt alleen in zijn kleding (lange mouwen romper, broek, shirt met lange mouwen en sokken). Nu moet ik wel zeggen dat dit in samenspraak is met kraamhulp aangezien hij zijn temperatuur nog niet goed kan behouden en nog niet op zijn geboortegewicht zit. We zijn aan het afbouwen. Eerste wat eraf moet gaan is de kruik en daarna de muts, volgens kraamhulp.
We temperaturen hem wanneer wij twijfelen, maar voel voornamelijk in zijn nek.
3 jaar geleden
Wat naar dat je je zo onzeker voelt en dan ook nog zo'n opmerking krijgt.
Doe vooral wat goed voelt. Je kindje krijgt er niks van als je tempt. Wij hadden n zomerbaby en toch deed ik dat nog regelmatig even.
En t mutsje? Wij deden dat ook wat langer. Onze baby's hadden t snel koud en vonden n mutsje geborgen. Volgens mij kan dat prima. Als je kindje goed slaapt in de nacht dan is t warm genoeg. Baby's die t koud heben worden steeds gewekt door de kou
3 jaar geleden
Ligt er natuurlijk een beetje aan of je een zomer- of winterbaby hebt, maar mijn zoon (begin feb ‘22) had na de kraamweek ook nog regelmatig een mutsje op hoor! Denk wel tot 1 maand, daarna alleen met naar buiten gaan.
Temperaturen hebben we alleen in de kraamweek gedaan geloof ik. Daarna het nekje gevoeld, als dat ‘lekker’ voelt, zit je goed 😊
Wat betreft slapen, bij ons op de kamer was het denk ik een graadje of 19/20, en dan sliep hij in romper, pakje, lakentje en 1 of 2 dekentjes.
3 jaar geleden
Ons dochtertje is nu een maand. Mutsje ging na een dag of 3-4 af in afstemming met de kraamzorg, tempraturen hoefde na de kraamweek ook niet meer, tenzij ze erg want of koud aanvoelt. Nu hadden we wel een baby met een geboortegewicht van dik boven de 4 kg, en nu al over de 5 kg, dus ze heeft lekker veel spekkies om zich warm te houden. Ze heeft het dan ook vaker te warm dan te koud.
3 jaar geleden
Jeetje wat een nare reactie van het cb! Snap dat dat schrikken is.
Hier ook een nieuwe mama, baby 5 weken en snap heel goed waar je doorheen gaat. Vooral mijn vriend was de eerste week obsessief bezig met warm houden en temperaturen.
Nu durven we er ondertussen op te vertrouwen dat je het toch beter andersom kunt doen. Zodra de baby zijn temperatuur enigszins kan reguleren (zodra ze weer op geboorte gewicht zijn). Kun je de baby beter te koud dan te warm leggen. Als ze het koud krijgen gaan ze namelijk wel miepen. Maar als ze het te warm krijgen dan worden ze heel suf en kunnen ze bevangen worden door de hitte en dit is veel gevaarlijker!
Is je baby op geboorte gewicht? Durf er dan op te vertrouwen dat mutsje af kan en dat er echt geen drie dekens meer nodig zijn. Zoek op internet even info op over TOG waardes en kamer temperatuur en ga daarmee puzzelen war voor jouw baby het beste is.
Hier denk ik een weekje mutsje op gehad, maar wel wat langer twee dekentjes. Na 1,5 week ook kruiken uit bed gelaten en alleen om op te warmen. Nu hebben we ondertussen de temperatuur op onze kamer terug geschroefd van 18 naar 16 en zo komen we er steeds meer achter war voor onze meid fijn is. Het is gewoon even puzzelen
3 jaar geleden
Hey, het feit dat je zo bewust ermee bezig bent en het zo graag goed wilt doen maakt je al een goede moeder he! Niemand doet alles goed maar zolang de inzet er is en je je best doet voor je kindje is het echt goed!
Vervelend dat die vrouw van het consultatiebureau dat zo zei zeg. Hoe oud is je kindje? Ons kind heeft volgensmij zeker 2 weken een Mutsje op gehad en hij was van augustus dus het was echt niet koud! De temperatuur hebben wij steeds meer losgelaten toen we er vertrouwen in kregen dat het wel goed zat. Ik durf niet meer te zeggen hoe lang eigenlijk.
Ik denk echt dat zolang je zelf blijft nadenken, en dat doe je zo te lezen, dat je het echt goed doet hoor.
Wat wel belangrijk is is dat je kindje het in de nacht niet te warm krijgt want dat kan gevaarlijk zijn. Misschien doelde ze daarop met het mutsje? Je kan in het nekje voelen of de temperatuur een beetje oké.
Je doet het echt goed! Alle nieuwe moeders doen maar wat want niemand weet hoe het moet in het begin :)
3 jaar geleden
Hey mama, wat vervelend dat je je zo onzeker voelt. Dat is nergens voor nodig, je doet het hardstikke goed.
Een mutsje te lang op of wat vaker temperaturen kan echt geen kwaad. Mijn zoontje van 10 maand slaapt in een lange mouw romper, dunne wollen pyama, slaapzak tog 3 en 2 dekens. S avonds gaat de verwarming even aan. Hij heeft het eerder te koud dan te warm. Volg je gevoel en negeer het cb, die gaan je nog heel vaak onzeker proberen te maken. En probeer te genieten van je kleine frummeltje!
3 jaar geleden
Je doet het hartstikke goed. Ik heb vooral 1 advies: luister naar je gevoel. En luister vooral niet naar het CB. Ik neem alles wat ze zeggen met een korrel zout en ik knip altijd braaf als ze iets zeggen, maar denk er ondertussen het mijne van.
3 jaar geleden
Hier was advies van kraamhulp om de mutsjes binnen af te doen als de baby’s hun temperatuur een week lang stabiel hadden gehouden. Buiten nog heel erg lang een muts op gehad, maar we gingen wel de wintermaanden in.
Temperaturen ook niet meer na die (kraam)week stabiele temp, met de uitleg dat de anus nog heel kwetsbaar is en je niet onnodig vaak moet temperaturen. CB gaf hetzelfde advies. Dus eenduidig advies van 2 verschillende kraamhulpen en CB.
Qua kleding in de nacht, het klinkt erg veel. CB hier adviseerde: beter te koud dan te warm, want bij kou melden ze zich wel en kun je een laagje extra doen en bij warmte en warmtestuwing melden ze zich niet en dat is gevaarlijker. Vanaf een maandje sliepen ze in een lange mouwenromper, broekje en in een slaapzakje met dun dekentje voor de geborgenheid. Was toen winter.
Het nekje vond ik altijd wel een handige indicator.
3 jaar geleden
Lieve ts,
Laat je niet uit het veld slaan hoor! Dat zon troela zo onbehouwen jou op je plek zet zegt niets over jou als moeder. Meer over haar communicatie skills. Ik hoop ook niet dat dit je beeld van het cb zo vertroebeld dat je hierdoor nooit meer advies van ze durft te vragen. De meeste medewerkers zijn gewoon meedenkend en liefdevol. Een paar daargelaten die te veel vastgeroest zijn in hun ouderschaps adviezen.
Dat allemaal daargelaten, denk ik dat het mutsje binnen wel af kan. Je schrijft niet hoe oud je kindje nu is maar gezien je profiel op 42 weken staat is je kindje nu wel ouder dan 1,5 week?
Is ze op gewicht of over haar geboorte gewicht? En wat meet je aan temperaturen, laag, goed of alleen goed met genoeg kleren aan?
Als haar temp overdag gewoon normaal is, stoppen met tempen zou ik zeggen. Natuurlijk wil je ergens op vertrouwen maar dat kun je op je kindje. En op jou skills. De thermometer veranderd daar niets aan.
Qua waarmee ze in bed ligt vind ik het persoonlijk echt veel. Oververhitting kan echt sluipend heel schadelijk zijn. Is een deken en wat ze draagt niet meer dan genoeg als haar kamer rond de 18 graden is?
Bekijk even de tog waardes van de dingen die er op haar liggen en de puckababy. Dan kom je denk ik ver boven de waarde bij jullie huis temperatuur uit. Maar dit kun je zelf het beste berekenen. Maar alsjeblieft, pas op met warmte.
En een ding wil ik je echt op het hard drukken, heb Vertrouwen!
Moeder zijn gaat met vallen en opstaan. Dingen gaan goed, dingen hadden anders of beter gekund en dingen hadden misschien niet gemoeten achteraf. Maar je leert door te ervaren. Ook het moederschap!
Hier een van bijna 2. Ik leer iedere dag. Maar precies zo met de handen in het haar zat ik als jij dat nu zit. Maar het kwam en komt goed, met vallen en opstaan.
Zet m op mama!🍀
3 jaar geleden
Wat een stomme opmerking zeg 😵💫.. volgens mij is het wel zo dat een baby de temperatuur via het hoofdje regelt, dus als je een mutsje te lang ophoudt dat de lichaamstemperatuur dan kan stijgen. Ik zou de opmerkingen over het temperaturen met een korreltje zout nemen, als jij je daar goed bij voelt moet je dat zeker doen. Het zijn allemaal al zoveel veranderingen en het is allemaal niet niks hoeveel er op je af komt bij je eerste kindje (ik weet niet hoe het met meer kindjes zit, heb zelf nog maar ervaring met 1 kindje😅). Ik zou wel even naar de dekentjes snachts kijken of het misschien niet te warm is. Hier heeft ze een lange mouwen romper, joggingbroekje en een truitje en een winterslaapzak aan en dat is eigenlijk prima. Je kan het ook goed controleren in het nekje, als het lekker warm is is het prima (niet te warm natuurlijk😅). Maar wie weet heeft jouw kindje het wel snel koud en heeft je kindje het wel nodig. Ik vind het voelen in het nekje altijd wel een goede graadmeter. En je kindje lezen komt vanzelf! Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar ik vond het na een week of twee ook lastig om m’n kindje al te lezen hoor! Er komt zoveel op je af. Volg vooral je gevoel, dan zit je 9 van de 10 keer wel goed denk ik. Je doet het goed!😘
3 jaar geleden
Onze dochter heeft zeker een maand haar muts opgehad 24/7. Ze is een dysmatuur, dus kon heel slecht haar temperatuur goed houden. Nu alleen buiten nog.
Qua temperatuur deed ik op den duur om de luier of als ik het echt niet vertrouwde. Op een moment eerst nekje gaan voelen en dan even checken met de thermometer zodat ik het vertrouwen kreeg dat ik het goed voelde.
Tot 3 maanden sliep ze in haar kleding in de pucka piep met een laken en wollen dekentje. Ook tot 3 maanden bed voorverwarmd en 1 kruik nog erbij.
Nu heeft ze afgelopen maandag koorts gehad en merk ik dat ik toch weer in die onzekerheid terug ben van haar temperatuur. Het is en blijft lastig
3 jaar geleden
Lieve lieve schat.. je hoeft echt niet onzeker te zijn.. je doet het super!! Elke moeder twijfelt en geloof me onze 1,5 jarige dochter heeft nog een onzekere moeder. Elke avond ben ik bang dat ze het koud heeft of weer te warm.. vertrouw op je gevoel en laat die thermometer aan de kant liggen.. voel aan zijn nekje is het lekker warm dan heeft je kleine het ook lekker. Zoek anders een lijstje met togwaardes voor de nacht. Je kan het en je doet het super❤️