28 Reacties

3 jaar geleden

Begonnen met werken na 12 weken. Toen was mijn verlof afgelopen. En ik had niet de mogelijkheid om langer thuis te blijven. Ik weet niet hoe de regels qua verlof zijn in België. Maar doen waar je goed bij voelt. Het was wel ff zwaar om hem te missen en door slaaptekort. Maar wende snel en was ook wel weer blij wat voor mezelf te doen.

3 jaar geleden

Ik ben nog zoekende in al de wetgevingen. Mijn vriend staat in het onderwijs en heeft in juli en augustus verlof. Daarop zou ik tot dan graag thuis zijn.

3 jaar geleden

Ik werk zelf in het onderwijs en ben bij de eerste 23 februari bevallen. In september ging hij voor het eerst naar de opvang (toen 6 maanden) Dit was zo te regelen door de laatste drie weken voor de zomervakantie ouderschapsverlof te nemen. Als alles goed gaat deze zwangerschap zal de kleine begin april verwacht worden. Ook deze kleine spruit zal dan eind augustus/begin september met 4,5/5 maanden naar de opvang moeten.

3 jaar geleden

Ik vond het heerlijk om de eerste 6 maanden vrij te zijn. Maar dit is iets wat niet iedereen financieel kan. Je kleintje heeft hoogstwaarschijnlijk nog minimaal 1 voeding laat op de avond of in de nacht nodig tot 6 maanden. Als je geluk hebt, slaapt het vanaf dan zo'n 12 uurtjes door. (zeker niet elke baby hoor!) Ik vond het heel fijn dat we meestal goed konden slapen voor een werkdag. En je kleintje is al wat groter, je kent het goed, heeft een beetje een ritme en daardoor vond ik het makkelijker om over te dragen hoe je baby is en wat het nodig heeft. Je kan altijd opvang aanvragen en later iets uitstellen. Even goed de voorwaarden lezen of daar nog kosten aan verbonden zijn.

3 jaar geleden

In Nederland heb je 12 weken verlof na je bevalling als je 4 weken ervoor met verlof gaat. Ikzelf vond dat wel te kort. De volgende keer wil ik zeker 5 maanden na de geboorte.

3 jaar geleden

Officieel moest ik na 12 weken zwangerschapsverlof en nog 3 weken vakantie aangeplakt. Maar was veel te vroeg. Ik heb toen onbetaald verlof opgenomen tot hij 1 jaar was Ik had hem wel al ingeschreven op de crèche maar kon het verplaatsen.

3 jaar geleden

Ik ga pas weer werken als mijn dochtertje 7 maanden is. Door slaapproblemen en enorme stress/angst na de bevalling heb ik extra verlof opgenomen. Mijn advies is om een ruime schatting te maken en dit ook te bespreken met je werkgever. Vraag liever te lang verlof op dan te kort, dat geeft je meer rust in je hoofd! Doordat ik nog 2 maanden heb kan ik het kinderdagverblijf ook rustig opbouwen zodat zij ook kan wennen. En ik wat extra slaap kan pakken 😁 Houdt er dus rekening mee, zoals iemand hierboven al zei, dat je ook een slechte slaper kan hebben, dan is werken na 12 weken geen fijne optie 😅

3 jaar geleden

Ik 'moest' na 12 weken weer aan het werk en was er toen ook wel aan toe om weer iets voor mezelf te doen. Maar achteraf had ik het liever rustiger opgebouwd, bijvoorbeeld starten met 1 of 2 dagen per week en dat langzaam uitbouwen.

3 jaar geleden

Ik heb 12 weken verlof na de geboorte, daarna 9 weken betaald ouderschapsverlof op 70% loon, daarna ruim 2 maanden onbetaald verlof en als afsluiting nog ruim 4 weken vakantie. Wel even goed nagedacht over het financiële plaatje, aangezien we best wat geld mislopen, maar we kunnen het missen en die eerste maanden zijn voor ons belangrijker dan het geld! Ons kindje gaat als het ruim 8 maanden is naar de opvang 😊

3 jaar geleden

Ik moest toen hij bijna 4 maanden was weer gaan werken. Achteraf veel te vroeg. Ik zat in een onmogelijke thuissituatie met een slecht slapende baby waardoor ik iedere nacht 2-4u sliep. Mocht ik ooit nog een kindje krijgen en we hebben de mogelijkheid, zou ik zo lang mogelijk thuis willen blijven. Het liefst richting de 6 maanden pas weer gaan werken. Dan hebben de meeste kindjes het slapen een klein beetje door😅 en vanaf een maand of 5 vond ik het zelf ook leuker worden en dat mis ik wel..heb er niet bepaald van genoten😅

3 jaar geleden

Ik ben 4 maanden na de geboorte van onze dochter weer gaan werken. Wel een dag ouderschapsverlof per week opgenomen in het eerste jaar

3 jaar geleden

Met 6 maanden, voor ons ideaal. Beide kinderen slapen door vanaf 4 maanden (12 uur) en dat geeft heel veel rust als je weet moet werken!

3 jaar geleden

Ik start volgende week weer met werken, mijn dochter is dan net 7 maanden. Hiervoor heb ik na de moederschapsrust nog 2 maanden ouderschapsverlof opgenomen. Juli en augustus moest ik geen verlof voor opnemen omdat ik leerkracht ben. Het voelt goed deze timing. Ik ben er klaar voor en heb er zin in! Oorspronkelijk was het plan om na 11 weken alweer te gaan werken (en dus geen ouderschapsverlof op te nemen). Gelukkig heb ik dat niet gedaan want toen zou het met tranen en tuiten gegaan zijn!

3 jaar geleden

Onze zoon is vanaf 5,5 maand naar de opvang gegaan. Deze is wel al geregeld vanaf dat ik 8 weken zwanger was. Je moet er inderdaad snel bij zijn

3 jaar geleden

Bij mijn eerste na 12 weken, ik vond het fijn weer uit de babybubbel te kunnen. Ging wel van fulltime naar 3 dagen per week. Bij de tweede hoorde ik een paar weken na de bevalling dat mijn contract niet werd verlengd en ik niet terug hoefde te komen. Ik heb toen de start van de opvang uitgesteld, dat kon prima. Kun je niet nu zo snel mogelijk inschrijven, en dan daarna nog even rustig nadenken? Opschuiven kan denk ik altijd nog, binnen nu en afzienbare tijd. Maar zit in NL, dus misschien denk ik te makkelijk :-)

3 jaar geleden

Ik ben gestart als ze 6,5 maand was. Dus nu al weer een maandje. Wel ben ik van 80% naar 60% gegaan. Voelt heel goed aan voor ons. Ik ben van mening, beter te lang thuis dan te kort. Een collega van me is gestart als haar kindje 3 maand was en had wel dikke spijt. Maar is uiteraard persoonlijk. Ik dacht dat ik ook 80% ging blijven werken en de dochter 9u in de crèche ging droppen. Totdat ze er was 😂 dat gingen we dus niet doen.. snel ander werk gezocht waar ik minder kon werken en terug weekends waardoor ik meer thuis ben voor haar en geen financieel verlies.

3 jaar geleden

Ik ben na 4 maand terug begonnen en men zoontje ging vanaf maand 3 naar de opvang

3 jaar geleden

Ik dacht opnieuw te starten toen hij 4,5 maanden was. Uiteindelijk vond ik dat te vroeg, zowel voor mezelf als voor m'n zoontje. We hebben beide een moeilijke start gehad door een heel zware bevalling, waarvan de gevolgen voor allebei toch een tijdje hebben aangesleept. Uiteindelijk met m'n werkgever besproken en een maand langer thuisgebleven. M'n zoontje is op 5 maanden wel naar de crèche gegaan, maar omdat ik dan nog extra thuis was kon hij heel geleidelijk met halve dagen wennen. Vanaf 5,5 maand zaten we in het ritme: 3 dagen crèche,1 dag grootouders en ik werk 4/5e.

3 jaar geleden

Ik ben weer gaan werken toen mijn zoontje ruim 9 maanden was en dat is voor hier in Denemarken erg vroeg. Ik ben blij dat ik geëmigreerd ben, ik moest er echt niet aan denken om zo snel als in Nederland normaal is alweer te moeten werken (had ik fysiek ook niet eens gekund, dat terzijde)

3 jaar geleden

Ik wist dat ik zwanger was in oktober 21, wij zijn meteen opzoek gegaan naar een crèche. Uitgerekend juni 2022. Er was pas plek in januari 23. We kunnen 3d per week en de vrije dagen zijn niet te kiezen. Ik heb mijn verlof allemaal opgenomen na het bevallingsverlof. Normaal moet ik 1 oktober terug werken. Ik ben thuis tot december. Dan heeft de papa verlof. In januari dan crèche 3/5d en neem ik 1d ouderschapsverlof, 1d gaat hij naar de grootouders. Op 3mnd naar de crèche vond ik te vroeg. Onze baby is nu bijna 2maand en ik ben blij dat we niet naar een crèche gezocht hebben die vanaf oktober beschikbaar was. Hij is nog zo klein 🫠 Nog 2maand bij mama, 1 maand bij papa en dan pas bij de 'vreemde' mensen 🤭😉