30 Reacties

3 jaar geleden

Ik deel je angst. M’n dochter regelmatig onnodig wakker gemaakt vanwege schrik/angst. Ze is nu 2 en nog steeds als ze opeens langer slaapt dan verwacht flitst er zo’n doemgedachte wel eens door me heen. Voor mij ook het absolute nachtmerriescenario aangezien je er inderdaad zo weinig aan kan doen zelf. Ik vrees dat als het in je aard zit om hierover te piekeren dat dit soort paniekgedachten een beetje bij het moederschap gaan horen. Uiteraard tot een bepaalde hoogte: als het echt je dagelijks functioneren in de weg gaat zitten dan wordt het tijd om hulp te zoeken. Maar kijkend naar m’n eigen moeder: die is pas sinds we echt 5+ jaar uit huis waren ooit weer écht diep gaan slapen ;), die tussenliggende 20 jaar niet. Dus vrees dat het ook wel een moedertrekje is dat zorgen maken.

3 jaar geleden

Wel herkenbaar om je er zorgen over te maken. Probeer (steeds meer) te vertrouwen op je boerenverstand > hier op het forum ook wel 'moedergevoel' genoemd met het aankleden wat je beschrijft. Alle schema's ten spijt: als jij voelt dat ze lekker slaapt en niet te warm is is het helemaal prima. Al 'klopt' het volgens internet niet. Ik zou je aanraden al eerder een gesprek aan te vragen bij de praktijkbegeleider van de huisarts over je piekergedachten. Altijd fijn om weer wat tips te hebben hoe hier mee om te gaan voordat het je helemaal overneemt. Ik heb het zelf ook gedaan toen ik angstig werd toen mijn dochter een paar maanden was. 3 gesprekken waren genoeg om de zorgen sindsdien binnen de perken te houden. Succes en geniet!

3 jaar geleden

Ik denk dat het een beetje moeders eigen is om zich altijd wat zorgen te maken, en de een meer dan de ander. Als het je leven gaat beheersen is het misschien goed om er eens met iemand over te praten. Kindjes verschillen en richtlijnen zijn maar richtlijnen 😉 zo is ons kindje juist net als zijn papa echt een kacheltje, en draagt altijd (veel) minder dan de richtlijnen, anders zweet hij zijn bedje uit. Wil er daardoor ook wel bijzeggen dat ze niet zomaar hittestuwing krijgen. Mocht je er echt slecht door slapen zou je misschien eens een owlet sock kunnen overwegen. Wel prijzig, maar voor je gemoedsrust kan het denk ik veel schelen.

3 jaar geleden

Ze is hier bijna een jaar en vind het nog steeds heel moeilijk, lig er niet meer wakker van maar net zoals nu als ze temperatuur omhoog gaat ga ik altijd nog ff checke bij haar als ik naar bed ga, heb nu ook meer van ze kan het beter iets te koud hebben dan te warm, dan worden ze meestal wakker en kan je nog een laagje extra doen.

3 jaar geleden

Ja hoor! Ik was altijd blij als de eerste 9 maanden voor bij waren 😅 ik kan er ook heel angstig voor zijn.

3 jaar geleden

Lieve mama, Ik was bij nr 1 ook heel bang voor wiegendood. Je las het overal en kwam het overal tegen. Die van ons sliepen op hun zij, vanwege reflux sliepen ze dan veeeel beter. En consultatiebureau, overal: dat is tegen de axviezen, wiegedood, bla bla bla. Natuurlijk is wiegedood een verschrikkelijk iets en wil je het voorkomen, maar er is wel heel veel angstzaaierij. De eerste nachten daf zd eens gaan doorslapen was ik smorgens ook bang om hun kamef in te gaan, bang dat ze "doorsliepen";omdat ze nooit meer wakker zouden worden... maar alles is goed gekomen. Bij nr2 wordt je wel iets relaxter dan bij nr1. Mijn ervaringbis, dat je, sinds je zwangef bent (geweest), nooit meer helemaal zonder zorgen zult zijn, want je houdt van je kindje en wilt niet dat hem/haar iets overkomt.💗

3 jaar geleden

Ik heb een premature baby van 8 weken te vroeg en zelfs aan de monitoren heb ik die gedachtes. Wordt als we thuis zijn niet veel beter het blijft allemaal verschikkelijk eng en naar.

3 jaar geleden

Ugh zo herkenbaar! Nu is mijn dochter een aantal weken verkouden geweest en hoorde ik in bed haar ademhaling. Nu is dat voorbij en schrik ik steeds wakker omdat ze nu zo stil slaapt. Ik kan mij niet meer herinneren wanneer die angst bij de oudste wegging🤔 Ik heb het ook met het kdv, het idee dat ze geen babyfoon met camera hebben met de slaapjes.. ze zeggen dan: we houden het geluid wel in de gaten met de babyfoon, maar ik vind geen geluid meer maken juist het enge. Maar ik snap je ook wat betreft die warmte in bed, in elk geval zorgen dat je geen losse dekens en doekjes in bed hebt liggen dan is het grootste gevaar al ontweken

3 jaar geleden

Heel herkenbaar. Onze zoon is nu 3,5 jaar en nu gaat het pas beter. Vorig jaar liep ik nog de klooien elke avond in de zomer met raam open, deuren open, voelen etc omdat ik bang was voor oververhitting. Hij heeft het altijd heel snel warm. Bij onze dochter, nu 10 maanden, heb ik dat eigenlijk nog niet echt.. maar ze heeft het dan ook niet snel warm. Ook ben ik minder bang voor wiegendood omdat ze gewoon netjes op haar zij of rug slaapt en nog steeds elke 2 uur wakker wordt haha. Zou ze ineens langer slapen zou ik wel bang zijn. Voor mijn zoontje heb ik toen hij 1 jaar was en ging verhuizen naar zijn eigen kamer een matje gekocht voor onder zijn matras. Als hij dan zou stoppen met ademen zou er een alarm af gaan. Vond dit een prettig idee. Angelcare heet dit.

3 jaar geleden

Herkenbaar. Ik houd me zo goed mogelijk aan alle richtlijnen en dat is het enige wat ik kan doen 🤷🏻‍♀️ Mijn eigen broertje is op 3 jarige leeftijd overleden aan ‘wiegendood’ (ze noemen dat op die leeftijd officieel geen wiegendood meer maar hij was gezond en is gewoon gestopt met ademen, nooit een oorzaak gevonden). Ik heb daar m’n hele leven nooit zo bij stilgestaan maar nu ik zelf moeder ben vind ik dat angstaanjagend. Zeker met het idee dat er misschien wel iets van een erfelijke component zou kunnen zijn.. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer ‘geruststellend’ dat er overal en altijd iets kan gebeuren, ook al heb je de grootste risicoperiode achter de rug, geeft ook weer wat perspectief.

3 jaar geleden

Ik ken het gehele veilig slapen protocol van mijn werk uit mijn hoogd 🙈 maar deze zijn natuurlijk vrij streng omdat we voor kinderen van een ander zorgen. Hier let ik echt niet op die schema’s van de tog waardes. Als ik dat zou doen dan zou mijn zoontje drijfnat uit bed komen. In ieder geval: beter te koud kleden dan te warm. Start wat kouder en voel tussendoor het nekje. Slaapt het goed? Tevreden? Dan is het allemaal prima 😊

3 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Ugh zo herkenbaar! Nu is mijn dochter een aantal weken verkouden geweest en ...
Op de camera zie je ook niet of een kindje niet meer ademd toch? 🙈

3 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Op de camera zie je ook niet of een kindje niet meer ademd toch? 🙈
Maar wel of het mondje en neusje vrij zijn en ik zie op de camera haar buikje op en neer gaan

3 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Maar wel of het mondje en neusje vrij zijn en ik zie op de camera haar buik ...
Ah zo ja dat zeker wel 😊! Snapte het al niet hihi

3 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Ah zo ja dat zeker wel 😊! Snapte het al niet hihi
Buikje op en neer zal bij een kdv niet kunnen. Wij hebben bijv 2 keer een grote camera die op alle bedjes gericht is. We kunnen inzoomen maar dat is lastig te zien. Wij kijken liever op de slaapkamer daarvoor

3 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Buikje op en neer zal bij een kdv niet kunnen. Wij hebben bijv 2 keer een g ...
Ja snap ik, dat is wat ik spannend vind. Dat ik haar thuis veel meer in de gaten hou dan wat op de kdv gebeurt. En dat snap ik, zou ook niet kunnen om alles hetzelfde te doen maar daar had ik wel moeite mee met dat stukje controle weer los te laten🥺

3 jaar geleden

Reactie op xxTessa

Ja snap ik, dat is wat ik spannend vind. Dat ik haar thuis veel meer in de ...
Ach nee logisch hoor.. ik werk er zelf maar als ik mijn zoontje breng dan heb ik ook met bepaalde dingen nog steeds van: oke loslaten, het is goed zo. Toch zijn wij bijv heel erg streng in veilig slapen. Officieel moet er ook om de zoveel minuten gekeken worden. Het protocol is erg uitgebreid en wij houden ons daar volledig aan. Hopelijk doen alle kinderdagverblijven dat 😊 Ik weet nu ik ook een kindje heb hoe het moet voelen voor ouders….

3 jaar geleden

Herkenbaar hoor! Sinds een paar dagen slaapt onze dochter voornamelijk op haar buik 😳 Nouuuu dat vind ik ook wel spannend

3 jaar geleden

Ik snap je hoor! Onze dochter is bijna 5 weken en ik vind het toch spannende periode. Ben blij als ze iets groter is. Maar ik probeer mezelf maar gerust te stellen met me te houden aan de richtlijnen en te bedenken wat statistisch de kans is dat het gebeurt... als je je bedenkt dat er ongeveer 170.000 babys worden geboren en t aantal kinderen wat daarvan aan wiegendood overlijdt volgens mij gemiddeld rond de 10-12 is... elk kind is één te veel natuurlijk maar ik probeer mezelf maar n beetje dit voor te houden. Al vind ik dat soms ook lastig hoor, vooral omdat het n eng plotseling iets is. Qua tog waardes snachts probeer ik maar te denken aan wat kraamzorg zei; liever te koud dan te warm. Beetje wat dingen uittesten tot je ontdekt hebt wat de goede bedekking van je kindje is, je kan altijd n extra dekentje oid gebruiken als ze het koud hebben denk ik dan maar. Maar ik vind dit ook lastig hoor, risico op warmtestuwing vind ik ook eng. En t idee dat mn kleine over n tijd naar gastouder gaat vind ik ook spannend..

3 jaar geleden

Heb ik ook!!! Slaap er zelfs slecht door, zo bang dat ze opeens dood in haar bedje ligt. Het liefst zou ik haar continue checken, maar dat is natuurlijk niet reeel. In november is een baby van 6 maanden van kennissen overleden door wiegendood en sindsdien kan ik het echt niet loslaten..