26 Reacties
3 jaar geleden
Ik voeg nergens meer zelf zout aan toe. Soms pas later enkel op ons eigen bord. Pasta saus maak ik zelf dus geen zout toegevoegd. Voor bouillon gebruik ik de zero salt van Knorr.
Veel producten bevatten inderdaad al zout zoals brood. Het is niet zo dat zout verboden is natuurlijk. En door verder met koken bijv. geen extra zout toe te voegen breng je het alweer meer in balans. Ook letten we op met broodbeleg geen smeerkaas bijvoorbeeld door het gehalte zout.
3 jaar geleden
Je kind heeft gewoon zout nodig. Het is geen verboden product, dus je kind gaat niet ontkomen aan zout. In bijvoorbeeld brood zit een normale dagelijkse hoeveelheid.
Met avondeten maken hoef je niet per se zout toe te voegen en als je zonder pakjes/zakjes kookt, is het ook vrijwel geheel zoutloos. Vlees vind ík bijvoorbeeld niet iedere dag nodig om te geven of ik geef onze dochter relatief gezien wat minder.
3 jaar geleden
Hier ook vanaf 6 maanden Rapley of papjes (de combinatie dus).
En houden ook rekening met het zout.
Het is niet dat ze géén zout mogen he, gewoon niet te veel, dat kunnen de niertjes nog niet goed aan. Hij heeft vanaf het begin dus wel gewoon brood gegeten. Daar zit ook zout in, maar slechts minimaal. Voegde voor de rest wel geen extra zout toe aan het eten. Zijn dus zelf eigenlijk ook 'zoutloos' gaan eten en dan zelf bij zouten op het bord indien nodig. Eerlijk? Als je goed kruidt met andere kruiden, heb je zelden extra zout nodig. Echt maar 2 keer per maand ofzo dat ik nog bij zout op mijn bord.
Tot 1j/1,5 jaar ongeveer, als wij iets aten dat echt te zout was, gaven wij een papje (hebben altijd wat ingevroren in de diepvries zitten).
Vanaf toen zijn we er weer wat minder streng op geworden en nu eet ie af en toe iets mee wat iets meer zout heeft. Voegen wel zelf nog altijd zo min mogelijk zout toe tijdens het koken. Maar ook bijvoorbeeld op restaurant ofzo, bestel ik gewoon iets voor hem en dan zit er waarschijnlijk dus wel gewoon zout op. Voor een peuter stellen ze de richtlijn op maximum 3gr zout per dag. Veel dagen zullen we daar dus onder zitten (want eet hij eigenlijk alleen brood waar zout in zit) en sommige dagen dan misschien iets erboven.
Dus: houden er rekening mee, maar niet krampachtig! De niertjes kunnen met ouder worden ook wel meer aan. Al denk ik wel dat wij algemeen met veel minder zout zullen blijven eten, want ook voor onszelf is dat zeker niet slecht en we missen het eigenlijk niet.
3 jaar geleden
Ohja, nog even een vraagje: in vlees en saus zit toch niet per se zout?
Of koop je dan 'kant en klaar'-vlees en saus?
Wij kopen altijd gewoon 'droog vlees' en maken de sauzen zelf. Dan zit er helemaal geen zout op/in of soms heel minimaal in de saus.
3 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Ik ga er inderdaad niet te moeilijk over doen, maar sowieso nooit zout toevoegen.
3 jaar geleden
Reactie op Schaakmeisje
Ohja, nog even een vraagje: in vlees en saus zit toch niet per se zout?
Of ...
Als je op verpakkingen van vlees kijkt, zoals hamburger, worstjes of kipsnitzel ofzo, is er altijd zout toegevoegd. Kipfilet ofzo niet, maar behalve dat eten wij blijkbaar altijd verwerkt vlees.
Wat bedoel je met droog vlees?
3 jaar geleden
Reactie op Lisanne-90
Als je op verpakkingen van vlees kijkt, zoals hamburger, worstjes of kipsni ...
Ahzo, bedoel je!
Ja, ik wist niet hoe ik het moest omschrijven, dacht dat je misschien altijd gemarineerd vlees kocht, dus ik bedoelde dan 'nog niet gemarineerd vlees', dus dat je zelf moet kruiden 😅
Ja, bij hamburgers kopen wij altijd gewoon gehakt en maken ze dan zelf. Schnitzels eten wij niet. Maar bij de worsten die we kopen ga ik dan toch eens kijken of dat hier ook zo is! Wij kopen wel altijd bij de eigen slagerij van de supermarkt, dus niet echt zo vlees voor-ingepakt voor verschillende winkels. Misschien dat bij de laatste toch ook sneller wat wordt toegevoegd al, geen idee.
3 jaar geleden
Wij eten zelf ook zo weinig mogelijk zout, en voegen het evt aan ons eigen eten op het bord toe. Is voor jezelf ook veel gezonder om zout af te bouwen en ben je heel snel gewend aan. Hoezo zit er in vlees zout? Wat je zelf toevoegt bedoel je dan toch? Pastasaus heb ik lang gewoon lekker zelf gemaakt.
Wij letten er zeker tot ze 1-1,5 was wel heel erg op omdat de nieren tot die tijd nog niet goed zout kunnen verwerken.
3 jaar geleden
Reactie op MK-89
Het gaat er vooral om dat je geen zout toevoegt!
Het maakt niet uit hoe het in je eten terecht komt.. iedere simpele vorm van saus uit de supermarkt heeft eigenlijk al teveel zout voor zo’n kleintje.
Wij vinden veel sauzen zoals bijvoorbeeld een pastasaus van alleen tomatenblokjes echt niet te vreten dus hebben we veel apart gekookt en potjes gegeven. Rond de 1.5 zijn we het los gaan laten en eet hij bijna helemaal met de pot mee. We voegen alleen bij hem nooit zout over zijn aardappeltjes of kaas op zijn pasta toe.
Als je zelf niet zoutloos eet, zou ik gewoon nog een tijdje apart blijven koken. Rapley hoeft niet persee met de pot mee toch? Je kan ook gewoon apart wat groente vlees en aardappelen in stukken aanbieden?
3 jaar geleden
Reactie op Gigix
Tip: pasta saus van tomatenblokjes + puree met wat groente en evt. wat rund ...
Ik vind die zero salts helaas echt niet te vreten. Gebruik nu de minder zout variant van knorr. Nog steeds best veel zout maar gaat over een grote pan heen, en ons zoontje is al bijna twee. Wat ik zelf erg lekker vind is een pastasaus zonder bouillon/zout maar met rode wijn gestoofd. Helaas ook niet geschikt voor kleintjes.
3 jaar geleden
Volgens voedingcentrum zijn producten met minder dan 1gr zout met 100 gr product 'prima' (niet teveel natuurlijk). Die leidraad hou ik aan, hij is nu 1. In ieder geval nog tot hij 1,5 is en kan het zoutloos dan heeft dat natuurlijk de voorkeur.
3 jaar geleden
Reactie op Schaakmeisje
Ahzo, bedoel je!
Ja, ik wist niet hoe ik het moest omschrijven, dacht dat j ...
Niet om moeilijk te doen, ieder maakt zijn eigen keuzes, maar in gehakt zit normaalgesproken zout. Bij het gehakt dat ik gebruik zo'n 1,5%, dus bij een "kleine" hamburger van 100g toch al de helft van die 3 gram die ik eerder genoemd zag staan.
(aanhalingstekens omdat de grootte afhankelijk is van hoe je ze zelf maakt natuurlijk, maar ik vaak grotere zie liggen op de bbq...)
Het is ook zo lekker 🤣
P.s. offtopic. ik wil echt eens leren om lekker veganistisch te koken. Als ik bij anderen eet kan dat ook superlekker zijn, maar mij lukt dat nooit! Bij mij is het smakeloze smurrie.
3 jaar geleden
Reactie op Leake
Niet om moeilijk te doen, ieder maakt zijn eigen keuzes, maar in gehakt zit ...
Wij kopen bewust ongekruid gehakt, is nog niets van kruiden (ook geen zout) aan toegevoegd. Blijft dan ook maar enkele dagen goed i.t.t. het gekruid gehakt. Daarom wordt er vaak zout aan toegevoegd, zodat het langer goed blijft.
3 jaar geleden
Wij letten zeker op zout. Tot 1 jaar hielden wij het avondeten echt zoutloos nu ze al praktisch aan de max zitten door brood. Vanaf 1 jaar zo zoutloos mogelijk (de komende paar jaar is het maximum nog steeds zeer minimaal). Tot 1 jaar haalde ik veel inspiratie uit recepten online voor baby’s en hij at dus ook pasta, couscous,rijst met een saus. Sauzen kun je makkelijk zelf maken en daarmee ook zoutloos. Vlees zelf kruiden (en ook daarbij geen zakjes gebruiken). Zorg voor een goed kruidenrek en je gaat zout niet missen. Je hebt overigens ook van knorrr zoutloze bouillonblokjes. Vanaf ongeveer 10 maand at hij volledig mee met ons en wij dus ook zo zoutloos mogelijk.