68 Reacties
5 jaar geleden
Ik probeer me aan het schema van slaapcoach Snuggles & Dreams te houden en sinds een paar dagen echt strikt aangezien onze baby vaak al om 5u klaar wakker en lachend in bed ligt. Naar bed: 18u30 - 19u. Opstaan rond 7u. Dutje 1: 9u00-10u00, dutje 2: 12u00-14u00, dutje 3: rond 16u, heel kort niet langer dan 17u.
5 jaar geleden
Ieder kindje is natuurlijk anders, maar ter inspiratie hoe het bij ons meestal gaat:
Wakker rond 6u, half 7. Zo'n 2u later weer naar bed en dan slaapt ze maximaal 1.5 uur. We maken haar wakker als het langer dreigt te worden.
Middagslaap is meestal tussen 11.30 en 13.30, in haar bed. Vandaag toevallig tot 14u geslapen, hebben we zo gelaten. Laatste weken overigens vaak maar een slaap van 1,5uur in de middag.
Proberen een middagdut ergens tussen 16u en 17uu, meestal zo'n 3 kwartier in de wagen of draagzak.
Ze gaat uiterlijk om 20u naar bed, na de laatste fles. Dat is eigenlijk net wat lang op de voorgaande dut, maar pakt met de flessen nou eenmaal zo uit :).
Over flessen, wij geven 5x 180+6, ongeveer om 7u, 10.15, 13.45/14.00, 16.30/17.00 en dan tegen 19.30.
5 jaar geleden
Hier verschilt het nogal per dag qua tijden. Alleen bedtijd (tussen 19:00 en 20:00) en wakker worden in ochtend (tussen 06:30 en 07:30) is aardig hetzelfde.
In ochtend is ze meestal na een uurtje weer moe. Slaapt dan vaak 2 á 3 uur. (Ook wel korter)
Daarna ongeveer weer uurtje wakker voordat ze moe wordt. Weer 2 a 3 uur. (Ook wel korter)
Derde slaapje: 45 min tot uur.
Maak haar altijd naar maximaal 3 uur slaap wakker (overdag dan haha). Ze krijgt vijf voedingen. Laatste voeding rond 19:00/20:00 (volledig bv).
Hoe later op de dag, hoe moeilijker de slaapjes. In de avond is ze soms best lang wakker...
5 jaar geleden
Reactie op Sandrina
Ik probeer me aan het schema van slaapcoach Snuggles & Dreams te houden ...
Nou wij hebben precies hetzelfde slaap schema haha. Ze is nu 3 maanden oud.
Ben wel benieuwd hoe we het straks moeten gaan doen want dan wil ik rond 17.00 hapje geven en dan rond 19.30 laatste flesje voor de nacht dus dan is ze wel langer wakker als 1.5 uur....
5 jaar geleden
Hier is het ritme een beetje gegroeid maar we proberen ook wel echt slaaptraining te doen. Veel krampjes die sinds een week iets beter zijn, maar de slaapjes zijn daar erg afhankelijk van. Opstaan rond 7 uur.
Bv beneden in het licht.
9 uur slapen (1a1u30)
11uur Groentenpap + FV
12u30a13uur slapen (2a2u30)
15uur FV
16u30 à 17u00 slapen (30 min)
19uur FV
20uur slapen
22u30 BV in bed in donker zonder wakker maken
Hij is bijna 17 weken en doet 3 dutjes, waarvan 2 lange en 1 korte. Vaak schiet hij wel wakker van de krampen maar doen we ons best hem in bed terug te troosten en laten slapen. Snachts is het ook vaak veel wakker worden maar sinds een week gaat dat beter. We proberen max 1u45a 2 uur wakker te houden en dan te laten slapen, voeden om de 4 uur. Soms heeft hij sneller honger of is hij sneller moe. We proberen echt structuur aan te houden en een slaapritueel heeft hier ook echt geholpen.
5 jaar geleden
Ik vraag mij af hoe belangrijk zo’n schema is? Oprechte vraag. Onze zoon van morgen 15 weken gaat altijd slapen rond hetzelfde uur en is ‘s ochtends wakker rond hetzelfde uur. Overdag slaapt hij soms lang, soms weinig, soms een keertje niet,... Zo viel hij vanochtend na zijn fles terug in slaap rond half 9 (bijna drie kwartier nadat hij wakker was) en sliep hij tot kwart voor 11. De dagen ervoor was hij dan weer wakker tot kwart na 10 bijvoorbeeld, waarna hij sliep tot de volgende fles rond 11u-11u15. Wat maakt dat mensen dat overdag gaan ‘trainen’?
5 jaar geleden
Ik heb dus het probleem dat mijn zoontje overdag dus bijna niet slaapt! Maximaal 30 minuten per keer en dat 3x als ik mazzel heb. Ik merk dat hij echt super moe is maar vecht er zo tegen en daardoor merkt hij dus ook nog zijn krampjes waar hij dus ontzettend last van heeft!
Ik probeer een "schema" aan te leren zeg maar alleen het werkt voor geen meter. Zodra ik hem neer leg is hij wakker en begint de ellende weer
5 jaar geleden
Ik vraag mij af hoe belangrijk zo’n schema is? Oprechte vraag. Onze zoon va ...
Nou als je baby zo slaapt als de jouwe dan kom je denk ik ook niet op dat idee 😂
Maar als je baby overdag heel moeilijk / weinig slaapt en weinig slaap signalen laat zien kun je wel iets als houvast willen uitproberen.. om oververmoeidheid te proberen te voorkomen
5 jaar geleden
Wij hebben geen vast schema qua slapen. Wel qua voeden. Meneer eet rond 7-11-15-19. Daaromheen houden we niet de slaaptijden maar de wakkertijd in de gaten. We weten dat hij moe word als hj ongeveer 1,5 tot 2u wakker is geweest. Rondom die tijd kijken we goed naar m, zijn belangrijkste slaapsignaal zijn rode wenkbrauwen of heel druk gedrag. Als we dat zien leggen we m op een rustige plek en 9-10 keer valt hij dan we in slaap. Zo slaapt hij niet op vaste tijden maar t werkt hier prima :-)
5 jaar geleden
Weinig ritme hier... Ik probeer wel een vaste structuur aan te houden: slapen, eten(bv), spelen, slapen... Dat is dan het voordeel aan bv, daar moet je niet op tijden, aantal flesjes, en hoeveelheden letten... Maar soms maakt hij ook zelf z'n ritme. Zo voel hij gisteren na een dutje van 2u onmiddellijk terug in slaap aan de borst en sliep hij weer 2u op mij 🤷♀️. Ik probeer vooral m'n kindje te volgen, vind dit het makkelijkst. Sowieso gaat het slapen bij ons ook moeilijker naarmate de dag vordert... Het enige waar ik op let is de wakkertijd en vanaf het eerste vermoeidheidssignaal (jengelen, geeuwen,...) naar bed... Als ik die negeer en snel nog iets anders probeer te doen is het daarna altijd veel moeilijker om hem in slaap te krijgen...
5 jaar geleden
Reactie op Stephanie25
Ik heb dus het probleem dat mijn zoontje overdag dus bijna niet slaapt! Max ...
En tot mijn verbazing heeft hij net 3 uur achter elkaar geslapen😅 snap er niks meer van
5 jaar geleden
Reactie op appelsap
Nou als je baby zo slaapt als de jouwe dan kom je denk ik ook niet op dat i ...
Oh ja, dat was hier 2,5 weken het geval... Erg pittig, maar nu slaapt hij wel overdag. Niet altijd evenlang of op dezelfde momenten, maar hij slaapt wel.
5 jaar geleden
Mijn baby is nog 12,5 week, maar hij krijgt zijn laatste fles rond 23:55u. Hierdoor meldt hij zich meestal rond 6:30u in de ochtend. Na de fles gaat hij terug naar bed. Op een vrije dag kan hij dan echt uitslapen tot 9:00/10:00u. (Op een werkdag moet hij er om 8:00u uit om naar kdv te gaan en is ritme wat anders. Ik kijk nu ff naar een vrije dag. ) Daarna weer een fles, even kletsen in bed bij paps en mams. Daarna max 15min baby tv, zodat mams kan ontbijten. Daarna in draagzak/kinderwagen voor een lange wandeling met de hond. Hierbij vallen vaak de oogjes nog even dicht. Daarna mag hij meedoen met het huishouden (in de draagzak) of spelen in de box op zijn speelmat (als ie in de kinderwagen lag). Daarna weer fles en naar bed, zodat mams haar paard kan gaan rijden en papa mag oppassen. Slaapt dan meestal van 14:00-17:00u (tijd kan variëren). Daarna mee hond uitlaten, weer fles. In de box op speelmat of even kletsen en “spelen” met paps en mams op de bank. Rond 20:00u weer naar bed. Laatste fles weer rond 23:55, terug naar bed.
5 jaar geleden
Reactie op Sandrina
Ik probeer me aan het schema van slaapcoach Snuggles & Dreams te houden ...
Ben ik nu ook mee bezig, hoe gaat het bij jou met de wakkertijd? Red ze het 2u wakker blijven? Merk dat ze het hier wel heel pittig vindt. Al moet ik wel zeggen dat nu we haar overdag meer wakker houden ze sinds 2 nachten wel door slaapt.
5 jaar geleden
Wij houden hier wel een redelijk strak schema aan, daar gaat onze zoon (17 weken) het beste op!
0700 wakker en fles
0845 tot 1000 dutje
1030 fles
1200 tot 1400 dutje
1430 fles
1600 tot 1700 dutje
1800 fles en naar bed
2200 fles en weer naar bed
Uiteraard loopt het nooit precies zo, houden een wakkertijd van max 2 uur aan. Maar dit is wel onze richtlijn :)