9 Reacties

5 jaar geleden
Mijne was 9,4 en ik moest aan de ijzer tabletten. Zit ik nu nog steeds aan, 13+0 weken.
Doordat ik bloeddonor ben en ben afgewezen voor de zwangerschap wist ik dat hij te laag was. Mijn ijzergehalte (hb) is en was overigens wel goed, 8,4.
Ik weet niet precies wat het stofje ferritine doet, maar misschien andere dames wel.
Heeft sowieso wel met je ijzer te maken en qua vermoeidheidsklachten kan het schelen. Als het te laag is kan je bloedarmoede ontwikkelen.
Het verschilt per ziekenhuis wat de referentie waarden zijn, dus wanneer zij het te laag vinden.
Bij mij in Zeeland is het tussen de 20 - 150 staat aangegeven bij mijn online dossier.
Als je twijfels oid zou ik gewoon terugbellen.

5 jaar geleden
Zo staat het er bij mij in het overzicht. Wel met ug/L is misschien ook een verschil??

5 jaar geleden
Ferritine is een eiwit wat wordt opgemaakt als je lichaam te weinig ijzer heeft (het is een soort reservevoorraad ). Als je te weinig ferritine hebt, betekent het dus dat je lichaam niet genoeg ijzer heeft en als al je ferritine op is kan je lichaam niet meer genoeg rode bloedcellen aanmaken en krijg je bloedarmoede.
Dit was mijn uitslag. 20 is dus het minimum. Ug/l en ng/ml zijn hetzelfde qua waarde, dus dat zou betekenen dat 12 wel echt te laag is. Zou het even navragen bij je huisarts. Heb je geen online overzicht oid van de resultaten?

5 jaar geleden
Je kunt beter niet aan het begin van je zwangerschap op de ondergrens zitten. Je weet gewoon dat je hoe groter het kindje wordt je meer bloed moet aanmaken en je verliest zo ook een halve liter bij de geboorte.
Goed aanvullen dus!
Bijv met IJzercomplex van NOW, dat is incl B12 en foliumzuur

5 jaar geleden
Reactie op cjb1983
Ferritine is een eiwit wat wordt opgemaakt als je lichaam te weinig ijzer h ...

Thanks voor je uitleg!

5 jaar geleden
Ferritine is inderdaad een eiwit dat wordt gebruikt om ijzer op te slaan. Het zegt iets over de ijzervoorraad in het lichaam. Als het te laag is is er dus te weinig ijzervoorraad. Als het ijzergehalte dan nog daalt is er niet genoeg om in te bouwen in hemoglobine, het stofje dat zuurstof transporteert ik rode bloedcellen. Je kan dan bloedarmoede krijgen. Bij een te laag ferritine is het dus aan te raden om extra ijzer te gaan nemen. Dit kan met pillen die voorgeschreven moeten worden door een arts (geeft obstipatie!) maar floradix werkt ook heel goed.
Ferritine is ook een acuut fase eiwit. Dit betekent dat er meer wordt gemaakt bij ontstekingen (ook bij Corona bv). Als het te hoog is en je hebt geen ontsteking dan kan het zijn dat je een erfelijke ijzerstapelingsziekte hebt (hemochromatose). Dit kan op termijn klachten geven maar is goed te behandelen met aderlaten. Boven de 1000 ferritine is echt heel hoog. Er moet wel even gekeken worden hoe dat komt. (Ontsteking of ijzerstapeling?)

5 jaar geleden
Reactie op margje80
Ferritine is inderdaad een eiwit dat wordt gebruikt om ijzer op te slaan. H ...
Dank voor je duidelijke uitleg!
Inmiddels de vk ook gesproken, ddie raad mij fliradix aan maar voor ijzertabletten is nu geen reden. Mijn HB is 7, net onder de ondergrens dus.
Als je hb en mcv oke is dan is floradix en gezonde voeding voldoende.