16 Reacties

3 jaar geleden

Als je de kans krijgt om natuurlijk te bevallen zou ik daar voor gaan. Een 2e x keizer snee kan soms veel complicaties opleveren. Veel pijn en gevoelig litteken

3 jaar geleden

Het hangt af van de reden bij de eerste keizersnede. Ik had ook een spoedkeizersnede n'a 28 uur weeën. Ik wil dit kost wat kost vermijden. Ik ben dus bang om voor een vaginale bevalling te gaan omdat die dan mss weer op een keizersnede uitdraait. Bij een geplande keizersnede ben je er mentaal op voorbereid en begin je er niet uitgeput aan. Ik twijfel ook nog wel omdat ik de herstelperiode heel heftig vond.

3 jaar geleden

Hey! Ik heb ervoor gekozen om na alle spanning angst en heftigheid van de vorige keer die resulteerde in een spoed keizersnede opnieuw een keizersnede te laten doen. Dan weet ik waar ik aan toe ben en kan ik me daar mentaal op voorbereiden. Ik heb er ook voor gekozen om meteen mijn eierstokken af te laten toppen omdat dit mijn laatste kindje zal zijn en dat kan dan meteen achter de keizersnede aan( en hoef ik later niks meer uit te halen om niet meer zwanger te worden en geen hormonen of koperspiraal met te hoeven verdragen)Ik merk nu al veel(goedbedoelde maar irritante) adviezen om me heen van anderen die me niet doen wankelen in m’n besluit, want ik weet het heel zeker. Ik heb een goed gesprek gehad met m’n verloskundige en me verdiept oa op deze website https://www.stjansdal.nl/folders/zwanger-na-een-keizersnede-wel-of-niet-vaginaal-bevallen Ik wens je veel succes bij het besluit en weet dat jij kiest, en dat elke keuze die jij maakt goed is. Ik kreeg zelfs de opmerking van een vriendin dat ik zo natuurlijk leef maar dat het haar zo verbaasde dat ik voor een keizersnede koos. Ik volg mijn intuïtie en die zegt dat dat de juiste keuze is voor mij en ons kind. Ik kan me niet bedenken wat er minder natuurlijk is dan je intuïtie èn je hart volgen… heel veel liefs en succes X Jo

3 jaar geleden

Hier bij het vorig kindje ook een 'spoed'keizersnede na moeilijk vorderende ontsluiting. Vind het best nog wel een dingetje. Mijn 'droombevalling' zou een vlotte natuurlijke bevalling zijn. Lijkt me qua herstel achteraf toch vlotter te gaan, want dat heeft de vorige keer met de ks wel even geduurd. Maar wil absoluut niet opnieuw zoals de vorige keer: superlang het hele proces doorlopen om uiteindelijk toch op een keizersnede uit te komen. Door de vermoeidheid van dat hele proces en het bloedverlies bij de ks echt wel heel wat tijd nodig gehad om te herstellen. Voorlopig denk ik dat wij een keizersnede gaan inplannen, maar pas in week 39, wil het echt niet te vroeg. Als de baby dan besluit eerder te komen, geven we het toch maar weer gewoon een kans..

3 jaar geleden

Dag allemaal, dank voor jullie informatieve en steunende reacties. Ik wil inderdaad ook niet zoals de vorige keer een ongeplande keizersnede na weeen, zo uitgeput zijn.. Maar das wel een risico natuurlijk als ik voor vaginaal bevallen kies. Wat jullie zeggen, elke keuze is goed, belangrijk om je intuïtie te volgen. Ik ga de online folder ook bekijken!

3 jaar geleden

Van mijn eerste dochter bevallen dmv geplande keizersnede ivm stuitligging. Geweldige ervaring! Ik wist waar ik aan toe was. In de ochtend met het koffertje 'rustig' naar het ziekenhuis met mijn vriend. Spulletjes netjes in de kast op de kamer gelegd en toen werden we gehaald om naar de OK te gaan. Ik kreeg een ruggenprik dus voelde niks en lag gezellig te kletsen met de artsen en mijn vriend. Mijn dochter kwam kerngezond ter wereld, met haar billetjes eerst 😉. Prachtig! Het herstel was wel pittig. Na 2 weken eerste rondje buiten kunnen lopen. Na 6 weken kon ik redelijk alles weer doen. Maar heb pijn gehouden tot 6 maanden na de keizersnede. Vooral met strakke broeken en knopen. Nu zwanger van onze tweede, een zoontje. Ik zal met 30 weken in gesprek moeten met een gynaecoloog in het ziekenhuis om de mogelijkheden te bespreken. Eerlijk? Ik heb nog geen idee wat ik wil. Aan de ene kant opnieuw keizersnede wegens super ervaring op de dag zelf maar herstel viel tegen. Andere kant wil ik weten hoe een natuurlijke bevalling zal gaan, maar ben bang voor complicaties, maar het herstel zal wel sneller verlopen. Heb er natuurlijk al eentje rond huppelen van dan bijna 3 jaar. Dus veel rusten/liggen na een keizersnede zit er niet in. Heeeel moeilijk dus. Ik lees hier graag mee. En tip, laat je adviseren door de gynaecoloog en verloskundige. Het is jouw keus, maar zij kunnen je helpen met alle argumenten die je aanhaalt om samen de best passende keuze te maken. Liefs 😘

3 jaar geleden

Ik mag ook kiezen aangezien onze eerste zoon doormiddel van een spoedkeizersnede ter wereld gekomen is. Ik twijfel nog suuuuuperhard, met dat dit waarschijnlijk mijn laatste zwangerschap is wil ik nadien niet het gevoel hebben iets gemist te hebebn dus zou ik kiezen voor een vaginale bevalling. Maar aan de andere kant als die dan weer (bij eerste zoon ingeleid en dan spoedkeizersnede) uitdraaid in een spoedkeizersnede heb ik 2 zo´n toch wel traumatische bevallingen te verwerken.... Ergens hoop ik stilletjes dat deze in stuit ligt zodat ik geen keuze heb 🙈

3 jaar geleden

Ik wil heel graag weer een ks. Door dat m’n bevalling traumatisch was wil ik liever nu geen risico nemen.

3 jaar geleden

Reactie op Mom0110

Ik mag ook kiezen aangezien onze eerste zoon doormiddel van een spoedkeizer ...
Ja snap ik heel goed.. het risico op twee keer weeën en dan toch nog (spoed)keizersnede is echt een lastige..

3 jaar geleden

Reactie op Prulleke20

Van mijn eerste dochter bevallen dmv geplande keizersnede ivm stuitligging. ...
Klinkt heel vergelijkbaar. Ik ga denk ik al eerder dan 30 weken een gesprek met een gynaecoloog aanvragen om goed de risico’s en mogelijkheden door te nemen.. in die folder die hierboven gedeeld werd tikte ik wel veel hokjes (alles behalve hoog BMI) aan die het risico op het niet slagen van een natuurlijke bevalling groter maken: Factoren die de kans van 75% op een geslaagde bevalling doen verminderen: - Een inleiding vermindert de kans met 10%. - Als u niet eerder vaginaal bevallen bent. - Als uw keizersnede gedaan werd wegens niet vorderende bevalling. - Als u een BMI van meer dan 30 heeft. - Als al deze factoren aanwezig zijn is de kans op een succesvolle bevalling 40%.

3 jaar geleden

⬇️ bij de eerste met 42 weken ingeleid en de bevalling vorderde niet omdat de ontsluiting bleef steken bij 6cm. Nou ja goed laten informeren dus maar. Fijn om jullie ervaringen ook te horen!

3 jaar geleden

Hoi Josephine, Ik zou zeggen volg je gevoel. Wil je graag vaginaal bevallen en de gynaecoloog laat de keuze aan jou, dan je gevoel volgen. Aan de andere als je het prima vind om een geplande keizersnede te ondergaan waarom ook niet. Ik heb zelf bij de eerste een ks gehad vanwege niet vorderende ontsluiting, 8 cm. Was op zich een prima ervaring, goed hersteld, maar toch wilde ik het de tweede keer anders. Bij de tweede de keuze gemaakt om vaginaal te proberen. En dit ging prima. Herstel bij een vaginale bevalling is ook vlotter. Ik wilde het graag zelf proberen omdat ik bij de eerste het idee had dat ik het niet kon 'af maken'. Nu zwanger van de derde en ik vertrouw erop dat het weer natuurlijk gaat lukken :) Achteraf gezien denk ik in mijn geval dat de weeënopwekkers ervoor zorgden dat de ontsluiting bleef hangen. Vanwege de pijn kon ik niet ontspannen. Bij de tweede ook geen opwekkers gehad. Succes bij je beslissing!

3 jaar geleden

Heb hier ook heel serieus over nagedacht. Mn eerste gedachte was wel keizersnede, want in eerste instantie was het zo'n opluchting. Als je daar niet doodvermoeid in gaat kan het echt wel iets moois zijn. Ik was hartstikke blij met de keizersnede na een lange dramatische en kansloze aanloop er naar toe, maar het herstel is zo jammer... Zoveel weken dat ik net niet goed voor de kleine kon zorgen en zoveel maanden dat ik niet fatsoenlijk broeken kon dragen zonder buikpijn. Dus daarom hoop ik nu toch wel vaginaal te bevallen.. Wel spannend idd, dat het ook toch weer op een keizersnede kan uitdraaien. Maar er is me door iedereen in het ziekenhuis en mn verloskundigepraktijk vertelt dat ik echt heel veel pech had met de onmogelijke ligging vd baby en een volgende keer absoluut vaginaal zou moeten kunnen bevallen... Dus daar hou ik me toch maar aan vast.

3 jaar geleden

Mijn eerste bevalling was zeer traumatisch (vaginaal, ingeleid na 43 weken en uiteindelijk 2 grote knippen) Het herstel duurde erg lang en was ontzettend pijnlijk. De eerste 3 maanden kon ik helemaal niks, lag alleen maar op bed. Gevolgd door een half jaar fysiotherapie aangezien er zenuwen in mn rug beschadigd waren door de zware bevalling. Mijn keuze is dus simpel, keizersnede. Want dit wil ik niet meer meemaken.

3 jaar geleden

Eerste zwangerschap door niet vorderende ontsluiting en eeuwig durende bevalling ( 14 uur maar had net zo goed 14 weken kunnen zijn) een spoedkeizersnede gehad toen dochter in nood kwam. Ik heb geen seconde last gehad van de keizersnede. Stond na 1.5 dag te douchen en liep achter de kinderwagen op de kinderboerderij aan het einde van een week. Iedereen verklaarde mij voor gek...maar tot op de dag van vandaag geen last gehad van herstel. Dit keer krijg ik de keuze en ga absoluut voor de keizersnede ook wetende dat het wel een lange ellende kan zijn.mijn grootste angst is dat de zwangerschap namelijk weer 43 weken zou duren en de kans op een baarmoeder scheuring toeneemt op het oude litteken.

3 jaar geleden

Eerste bevalling na 33 uur toch uiteindelijk een keizersnee omdat ik geen weeen meer had en op eigen kracht persen lukte niet. Ik heb mijn bevalling als zeer traumatisch ervaren en heb nu in deze zwangerschap EMDR voor de aankomende bevalling. Ik heb nu al gekozen dat ik een keizersnee kies. Puur omdat ik die drama van vorige keer mentaal echt niet nog een keer aan kan. Het herstel van de keizersnee vond ik mee vallen. Het is alleen dat ik er weinig info over heb gehad dus ik ga daar wel meer info over winnen zodat ik een sneller herstel tegemoet ga. Volg vooral je gevoel. Ik voelde al gelijk dat bij t denken aan t bevallen, t paniek mijn lijf in schoot en ik veel meer rust ervaar bij de keizersnee Xxxx