18 Reacties
7 maanden geleden
Wij zijn met 2 jaar en 3 maanden naar een peuterbed gegaan gewoon met slaapzak zoals jij zegt. Wel met een lakentje zodat hij kon wennen aan een dekbed.
Sinds 3 weken zijn we nu over naar een eenpersoons bed met een dekbed en een kussen en ik moet zeggen dat dit echt heel erg goed gaat. We zijn blij dat we eerst met een lakentje hebben geoefend en dat als 'tussenstap' hebben gebruikt.
Zou vooral je gevoel volgen en kijken wat voor jou prettig is. Moet zeggen mijn zoon blijft netjes in bed liggen tot wij hem eruit halen, dus was de slaapzak nooit een probleem.
7 maanden geleden
Onze dochter slaapt sinds 2jaar en een maand al in een ledikantje waar de zijkant eruit is, ze klom eruit dus direct de zijkant eruit gehaald 😅
Toen was t warm dus alleen een lakentje, later lakentje en dekentje.
Een kussen heeft ze nog niet. Vraagt ze nog niet om dus dat laat ik nog even.
7 maanden geleden
Mijn zoontje 2j 10m slaapt sinds 1 mnd in peuterbed, ging met ups en downs. Idd ook in slaapzak maar kan er zelf uit, staat de ene keer om 6u andere x om 7u naast ons bed sochtends. Zit na te denken over een slaaptrainer maar nog geen juiste gevonden.
Dekbed of laken heeft hij zo af want beweegt nog veel. Wel bedhekje grotendeels langs het bed haha.
En duidelijk gemaakt dat hij niet naar het traphekje/de trap mag. Maar ik wordt zelf direct wakker als hij de deur van zijn kamer open doet.
Vooral doen wat goed voelt en bij twijfel even wachten :)
7 maanden geleden
Onze dochter is 2 jaar en 9 maanden.
Komt zelf dr bedje uit als haar schaapje groen is, tot die tijd blijft ze netjes liggen. Komt er alleen uit als ze moet plassen.
Als we geen plannen hebben in de ochtend mag ze zelf alvast naar beneden in pyjama om te spelen.
Stiekem kunnen ze al heel veel, als je ze daar ook de ruimte voor geeft 😉
7 maanden geleden
Reactie op DRH1993
Onze dochter is 2 jaar en 9 maanden.
Komt zelf dr bedje uit als haar schaap ...
Haha, ja dat vertrouw ik voor geen meter! Ik ga er niet vanuit dat ze in haar eentje beneden speelt tot er iemand komt? Ze moeten zeker de ruimte hebben om te ontdekken maar veiligheid staat bij ons boven aan 😉.
7 maanden geleden
Reactie op DRH1993
Als het niet veilig zou zijn zouden we dat ook niet toelaten..
Nee logisch. Maar niet elk kind is het zelfde.
7 maanden geleden
Onze dochter slaapt wel al onder een deken met een kussen (kinderkussen van ikea, echt een platte pannekoek), maar nog in een ledikant. Ik heb deze week een huisbedje bestelt want ze ligt echt met haar hoofd en voeten tegen de randen van het ledikant aan... binnenkort dus over naar het grote bed. Verder heeft de inderdaad ook zo een rood-groen klokje nu al een jaar en dat gaat super!
7 maanden geleden
Ons kindje had al eerder een kussen en daarna een dekbed in z’n ledikant en daarna z’n ledikant ongebouwd naar een peuter bedje. Hij wou zo graag een kussen en deken zoals wij. Hij sliep ook steeds met z’n hoofd op een knuffel voordat hij een kussen had. Hij heeft zelfs wel eens onder het dekbed gelegen en ging allemaal goed. Verder heeft hij gewoon een hemd (voor dagzindelijkheid romper) en luier en pyjama aan. Onze zoon blijft heel keurig onder de dekens liggen en draait niet wild. Hij heeft tegenwoordig ook 5 knuffels in z’n bed en z’n waterfles 😂
Gewoon doen wat goed voelt!
7 maanden geleden
Dochtertje van 2 jaar en 10 maanden mag zelf kiezen. Meestal ligt ze nog gewoon in een slaapzak in plaats van kussen met dekentje. Blijkbaar vind ze dat gewoon nog fijner.
Wel al in een peuterbed met valhekje omdat ze erg onrustige slaper is.
7 maanden geleden
Mijn dochter (4jr) kreeg op haar 3e verjaardag een 1p bed met dekbed en sinds kort met plat kussen. Voor die tijd denk ik al 1jr in een ledikant geslapen waarvan de zijkant er uit kon (Ikea). In dat open bedje sliep ze al ruime tijd met een dekbedje zonder kussen.
Onze zoon van nu bijna 3 jaar (augustus) heeft 1 maand geleden een 1 persoonsbed met dekbed gekregen. Hij sliep in dat zelfde open bedje als zn zus ook al ruime tijd met een dekbedje.
Beide hadden een slaaptunnel van mijnders atelier onder dat dekbed in het open ledikantje voor extra geborgenheid. Nu in het 1pers bed niet meer.
Verder een pyjama die seizoensgebonden is.
Ze komen alleen uit bed om te plassen. Beide rond 2,5jr zindelijk, ook snachts. De jongste maakt ons wakker als ie moet plassen.
7 maanden geleden
Mijn zoontje ligt al ruim een half jaar in een eenpersoonsbed met deken en (kinder)kussen. Gaat vanaf dag 1 supergoed. Hij moet op z’n kamer blijven totdat de lampjes groen worden en komt daarna naar mij of gaat alvast naar beneden om te spelen.
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je kindje wat het beste past. En uiteindelijk is het ook belangrijk om te kiezen voor de methode waar jij je het beste bij voelt als moeder. Ik ben van mening dat ze op deze leeftijd echt al veel zelf kunnen, maar ik heb ook wel een heel zelfstandig mannetje.
Overigens wordt slapen onder een dekbed vanaf 2 jaar veilig gevonden. Maar ik vond het ook wel spannend de eerste dagen hoor!
7 maanden geleden
Onze zoon ligt vanaf 2 jaar en 4 maanden al in een eenpersoons bed, omdat hij uit het ledikantje klom, inclusief slaapzak en zijn dekens trok hij mee eruit. Gelijk gestart met een dekbed. Een kussen nog niet geïntroduceerd. Slaapzak sinds vorige week uitgedaan omdat hij deze begon uit te trekken(zelfs met de rits op zijn rug). Ik merk alleen dat het eruit komen wel erg aantrekkelijk is voor hem. Maar dit komt vanzelf goed.
7 maanden geleden
Reactie op Zandsteeg
Onze zoon ligt vanaf 2 jaar en 4 maanden al in een eenpersoons bed, omdat h ...
Zo, zelfs met de rits op zijn rug! Dat is best knap moet ik zeggen 🤭. Komt idd vanzelf goed. Wil binnenkort ook overgaan op een deken. Uit bed komen doet ze ook wel met haar slaapzak. Ben alleen bang dat ze dan niet weer terug op bed kruipt met dekentje en ergens op de grond gaat liggen.
6 maanden geleden
Wij hebben een vloer peuterbed. We begonnen met slaapzak . Nu heeft ze zelf gezegd “ ik wil geen slaapzak meer” . We hadden al deken en kussen. En daar slaapt ze eigenlijk heel goed in! Bedje hebben we sinds ze 2 en half is . En dus sinds kort zonder slaapzak