225 Reacties

2 jaar geleden

Wat lief van je dat je dit wil delen! Ik zie ze niet als ongevraagde tips, maar als gratis advies ;) Alhoewel het slapen bij ons redelijk tot goed gaat zijn dit soort dingen altijd fijn om te lezen.

2 jaar geleden

Ik vind dit heel fijn om te lezen en zal dit ook terug lezen als het slapen van ons kindje wat minder goed gaat het gaat nu eigenlijk super

2 jaar geleden

Dankjewel voor je fijne uitleg! Geeft mij zeker wat meer vertrouwen in dat we gewoon ons kindje kunnen volgen en dat dat oké is.

2 jaar geleden

Mijn dochter wordt nu overdag ook elke keer na 45 min wakker. Ik probeer haar dan nog te laten slapen maar meestal lukt dat niet. Ze wordt dan eigenlijk pas weer stil als ik haar ga voeden. Alleen zit er dan natuurlijk niet veel tijd tussen de voedingen. Kan dit kwaad?

2 jaar geleden

Reactie op Ingridr91

Mijn dochter wordt nu overdag ook elke keer na 45 min wakker. Ik probeer ha ...
Wat knap! En dat kan goed kloppen, zij heeft dan voor dat moment even genoeg ‘slaapschuld’ afgelost en kan dan even wakker zijn. Ze is waarschijnlijk nog niet helemaal uitgeslapen, maar wel moeite met weer opnieuw zelf in slaap komen en de slaapcyclussen te koppelen aan elkaar. Daardoor is zij waarschijnlijk onrustig (ik lees huilen?). Je kan haar proberen actief wakker te houden voor eventjes, even naar buiten, even knuffelen, een boekje lezen, even een ander plekje dan het slaapplekje met misschien een babymobiel. Je kan dan altijd weer proberen of het na de eerste slaapsignalen weer lukt om haar te laten slapen. Dit kan dan ook best zijn dat het na 30 minuten al is, of eerder! Het kan geen kwaad haar vaker te voeden hoor, helemaal de eerste weken niet. Maar hou wel in de gaten of ze wel echt honger heeft, of dat het misschien zuigbehoefte is om weer in slaap te komen. Je kan dan een speentje of je pink aanbieden!

2 jaar geleden

En wat lief jullie reacties. Ik heb eigenlijk nog veel meer tips voor deze eerste weken. Misschien dat ik daar binnenkort wel een nieuw topic over open en bij vragen: écht, stel ze gerust!!! Ik vind het alleen maar heel fijn mijn kennis te delen en eventuele onzekerheden weg te nemen. Want die hebben we bijna allemaal, helemaal de eerste weken 🥰

2 jaar geleden

Dankjewel voor deze fijne informatie! Vanaf wanneer begin je met het actief starten met overdag gordijnen open en bewust onderscheid tussen dag/nacht ivm circadiaans ritme? Vanaf geboorte of 6-8 weken?

2 jaar geleden

Reactie op marie2211

En wat lief jullie reacties. Ik heb eigenlijk nog veel meer tips voor deze ...
Hi Marie, wat fijn dat je dit deelt! Bij ons gaat de kleine meid al goed met slapen alleen is onze peuter van 3 een drama geworden. Komt continu uit bed en slaapt onrustig. We hebben een strak bedritueel wat we iedere dag doen maar het lijkt niet beter te worden. Zijn van groot bed terug naar ledikant en slaapzak maar klimt er alsnog uit. Heb je hier misschien tipt voor? 😅

2 jaar geleden

Wat fijn om te lezen en bedankt om deze "ongevraagde" maar zeer nuttige tips te delen😁🤪 het is als ouder in het begin zo een onzekere periode.. lezen dat het allemaal normaal is voelt dan ook als een geruststelling. Mijn kindje (6w) valt niet zelfstandig in slaap en soms maak ik mij daar een beetje zorgen om, ook al is dit nog vroeg 🤭 vanaf wanneer mag je verwachten dat je kindje zelfstandig in slaap valt? Oefen je dr best mee of komt dit wel van zelf?

2 jaar geleden

Wat fijn zeg tips ! Ons mannetje 7weken huilt eigenlijk altijd als we hem bij de eerste moeheid signalen in bed leggen. Dit duurt eigenlijk nooit langer dan 10 minuten en dan slaapt hij, is dit erg moeten we hem dan meer helpen? Of kan dit geen kwaad

2 jaar geleden

Wauw wat geweldig dat je zo je kennis wilt delen! Vanaf wanneer moet je de dutjes eigenlijk op een vast plekje doen? Ik neem mijn zoontje eigenlijk overal in huis mee waar ik ben: in de grote slaapkamer, in zijn kamertje, in de box in de woonkamer, in de wipper in de keuken etc. Is dat OK voor 7 weken of moet hij z’n dutjes eigenlijk op vaste plekken doen?

2 jaar geleden

Reactie op PregnantLady

Dankjewel voor deze fijne informatie! Vanaf wanneer begin je met het actief ...
Dat kan je doen vanaf de 6-8 weken, maar kan je ook nu al mee beginnen. Zeker geen probleem als je dit nog niet doet, hoor. Sommige kindjes hebben dit dag- en nachtritme sowieso al wat sneller goed ingesteld dan de ander.

2 jaar geleden

Reactie op mommyluc

Hi Marie, wat fijn dat je dit deelt! Bij ons gaat de kleine meid al goed me ...
Oh, pittig, he… denk je dat je een lastige fase ingaat met weer een newborn, krijg je dit 🥲… wij hetzelfde gehad. Veel boekjes gelezen over grote broer worden. 1 van ons 2 brengt hem naar bed en geeft veel aandacht aan de oudste (moet natuurlijk net kunnen in jullie situatie). Niks veranderd in het ritme? Ik denk dat jullie het heel goed doen door idd alles zoveel mogelijk qua ritueel hetzelfde houden en proberen alles rustig aan te pakken ipv boos worden. Het is een mega verandering, waar zij ook niks aan kunnen doen 🥰

2 jaar geleden

Reactie op Echo2

Wat fijn om te lezen en bedankt om deze "ongevraagde" maar zeer nuttige tip ...
Wat lief! Nou, ik had dit precies hetzelfde bij mijn oudste en had het heel fijn gevonden om af en toe even wat kleine vraagjes ergens neer te leggen om wat onzekerheid weg te nemen. Ik heb dit toen aan het consultatiebureau gevraagd en kreeg adviezen als ‘je moet nu hem leren zelfstandig in slaap te laten vallen’ bij 8 weken terwijl dat voor mij helemaal niet goed voelde of dat hij écht in zijn eigen bedje moest gaan slapen… Het komt echt vanzelf en je zult echt merken bij jouw kindje wanneer hij/zij hier aan toe is. De slaapjes ergens anders worden onrustiger bijv. Je kan hier mee gaan oefenen, hoor! Maar zou hier zeker niet te zwaar aan tillen en doen wat goed voelt. Goed naar de wakkertijden kijken en je kindje op tijd naar bedje brengen. Lukt het wel, dan lukt het wel. Lukt het niet, dan morgen weer een dag. Je kan ook bijvoorbeeld oefenen door eerst een hand op het buikje te leggen en te laten weten dat je er wel bent en het ‘veilig’ is om zelf in slaap te vallen ergens anders. Maar geef dit tijd. Dit hoeft morgen nog niet en het gaat wss ook even duren voor ze het goed onder de knie hebben. En als je denkt dat het helemaal lukt, worden ze ziek en hebben ze je alsnog nodig 😜… ben daar voor je kindje ❤️ enige wat ze nodig hebben.

2 jaar geleden

Reactie op Angelll

Wat fijn zeg tips ! Ons mannetje 7weken huilt eigenlijk altijd als we hem b ...
Ik kan niet zeggen of dit wel of geen kwaad kan. Lees vooral het artikel wat ik mee heb gestuurd en doe wat je gevoel zegt! Je kindje kan soms ook even huilen voor het slapen om wat te ontprikkelen. Zolang jij dit oke vind als ouder en je merkt dat jouw kindje het nodig heeft, moet je dit zeker doen! Wat je wel nog kan proberen is om nét iets eerder naar bed te brengen. Hou eens in de gaten 2 dagen bijvoorbeeld hoelang de wakker tijd is van jouw kindje. Dus vanaf het moment van wakker worden tot de vermoeidheidssignalen tellen. Als dit 60 minuten is, breng je kindje dan eens na 55 minuutjes naar bed zodat hij kan slapen als hij écht moe is!❤️

2 jaar geleden

Reactie op LT2023

Wauw wat geweldig dat je zo je kennis wilt delen! Vanaf wanneer moet je de ...
Ook hier zit niet echt een leeftijd aan, hoor. Ik doe dit precies zo! Dit is heeelemaal oke. Hij doet het er goed op, toch? Als je merkt dat die slaapjes onrustiger worden en hij meer behoefte heeft aan bijvoorbeeld zijn bedje en meer rust, kun je dat altijd gaan beginnen. Voor nu is dit helemaal goed hoor! Hij is nog zo klein en vind het waarschijnlijk heel fijn met jou om zich heen ❤️

2 jaar geleden

Mijn dochtertje is bijna 8 weken en slaapt heel slecht overdag. Wakker weg leggen na moeheid signalen heeft hier geen zin. Blijft dan alleen maar huilen. We wiegen haar dus echt in slaap. Maar zodra ze weg gelegd word, gaan de ogen gelijk weer open en is het weer huilen. Zelfde als met de wagen, staat het stil.. is ze wakker en begint te huilen.. Best vermoeiend met nog twee kinderen thuis. We hebben een draagzak aangeschaft voor deze kleine dame en ze slaapt dan heel goed, maar mijn lijf houd dit echt niet de hele dag vol.. Heb je tips voor me..? 🙈

2 jaar geleden

Reactie op Mnk

Mijn dochtertje is bijna 8 weken en slaapt heel slecht overdag. Wakker weg ...
Oooh, lieve mama… zo vermoeiend, he… wat goed dat je zoveel al probeert en ik snap je met de draagzak… dat kan gewoon niet de hele dag, je rug gaat branden (helemaal na een zwangerschap 🥲)… Waar leg je haar weg na het wiegen? Is dat in een nestje / wandelwagen, iig een geborgen plek? Verwarm je deze plek voor met een kruikje? (Wij hebben een elektrische kruik, duurt een paar minuten om te verwarmen tijdens het wiegen). Door voor te verwarmen komt ze niet in een koud plekje van de warme armen. Leg je haar weg als ze diep in slaap is? Dus na bijv 10 minuutjes, maar niet na 40 minuten, want dan is de cyclus alweer bijna om en wordt ze sowieso sneller wakker. Je kunt nog white noise proberen neer te leggen in de wandelwagen met je telefoon of met een apparaatje. Strak lakentje of juist een wat zwaarder dekentje kan geborgenheid geven na het wegleggen. Misschien doe je dit allemaal al, laat het me dan ook gewoon eerlijk weten!! Dan denk ik nog even verder mee.

2 jaar geleden

Reactie op mommyluc

Hi Marie, wat fijn dat je dit deelt! Bij ons gaat de kleine meid al goed me ...
Wij hebben precies hetzelfde met onze 2,5 jaar oude dochter. Sinds de baby, is het inslapen een drama bij de oudste. Wij hebben van alles geprobeerd en gelukkig een goede manier gevonden, wellicht heb je er wat aan (sorry voor de lap tekst). Onze dochter slaapt in haar peuterbed en en waar wij voorheen het boekje voor het slapen gaan in de schommelstoel lazen, kiezen we er nu voor om dit samen in haar bed te lezen. We gaan er echt naast liggen, spreken even de dag door en lezen dan het boekje. Daarna ligt uit en even 5 a 10 minuten kroelen totdat ze rustig wordt. We zeggen dan ook steeds: lekker slapen, ogen dicht en praten dan ook niet meer tegen haar. Pas als ze rustig is qua energie dan zeggen we: ga maar lekker slapen, ik geef je nog een dikke knuffel en kus en dan kom ik over 5 minuten even kijken of het lukt om te slapen. Na 5 minuten lopen we dus ook terug, geven we een compliment dat ze zo goed in haar bed ligt, geven we een kus en knuffel en zeggen we: doe maar lekker je ogen dicht. Over 10 minuten kom ik weer even bij je kijken. Daarna 15 minuten, daarna 20 minuten, etc. Sinds we dit doen, hoeven we maar 2x terug. Met 5 en met 10 minuten, daarna valt ze in slaap. We merken dat dit haar een veilig en beschermd gevoel geeft dat we terugkomen. Denk een stuk verlatingsangst..

2 jaar geleden

Reactie op Marleyy

Wij hebben precies hetzelfde met onze 2,5 jaar oude dochter. Sinds de baby, ...
Wauw! Wat een fijne manier, ik ga deze meenemen 🥰 klinkt als de kusjes methode, maar dan liever vind ik. Dankje dat je dit wilde delen met deze mama en dat ik er wat van kon leren!!!