38 Reacties

5 jaar geleden

Ik had dit bij mijn vorige zwangerschap. Moest ook op mijn voeding letten en ging naar een diëtiste. Moest af en toe prikken om het in de gaten te houden. Kreeg al die spullen zelf dus moest dit zelf doen. Verder was ik zelfs over tijd (41 weken) toen ik ging bevallen en mijn zoontje had een net gewicht van 3710. Heb dus geen medicijnen of iets dergelijks gehad omdat het wel goed ging zo. Met hoeveel weken heb je die suikertest gedaan?

5 jaar geleden

Ik zou naar een dietiste gaan, die kan je echt verder helpen. Ik heb zelf ook sinds 1 week zwangerschapssuiker, en meteen naar een diëtiste doorgestuurd. Bij mij was het na de suikershot ook niet extreem hoog maar wel te hoog. Met behulp van de diëtiste heb ik het eigenlijk vrijwel direct weer op pijl, en is mijn suiker ook stabiel. (Heb wel 3 dagen moeten vingerprikken om het bij te houden) Succes!

5 jaar geleden

Ik kreeg ook van de week te horen dat ik het heb (was ook maar iets te hoog) Gelijk volgende dag bloedprikset meegekregen om 4 dagen op 4 momenten te prikken om te kijken hoe hoog die is gedurende de dag. Toen hebben ze ook gelijk een afspraak gemaakt bij de diëtiste om eind van de week te kijken of die nog wat kan betekenen. Aangeraden werd om deze dagen gewoon normaal te eten als altijd om te kijken hoe ik erop reageer (je krijgt met die test natuurlijk een flinke stoot die je normaal niet zomaar krijgt in combinatie met geen beweging). Enige advies was wel om drankjes met suiker te laten staan (dat deed ik al). Algemeen is het advies om te zorgen dat je verspreid over de dag meerdere eetmomenten hebt. Zolang je niet meet kan er eigenlijk niks worden gezegd over wat jij het beste kunt doen qua eten.

5 jaar geleden

Wat vervelend zeg ! Ik adviseer je na diëtiste te gaan. Zij geven advies op maat. Het is rekening houden met suikers en koolhydraten maar wisselt per persoon dus pak geen random dieet. Mijn suikerwaarde was helaas veel te hoog en ben direct doorverwezen naar de internist, diabetesverpleegkundige en diëtiste mede doordat ik het ook in mijn eerste zwangerschap had. Jammer genoeg heb ik ditmaal ook insuline nodig en redde ik het niet enkel met een dieet.

5 jaar geleden

Ik ben ook doorverwezen naar de gynaecoloog omdat mijn suiker licht verhoogd is. (8.0).de afspraak is pas over 2 weken. Maar ik let nu al op mijn eten, ik vermijd alles waar suiker in zit...

5 jaar geleden

Bij mij was het ook maar een klein beetje verhoogd maar doordat mijn vader diabetes heeft zijn alle toeters en bellen af gegaan en werd ik gelijk aangemeld bij diabetescentrum. Ik ben gebeld door diabetes verpleegkundige en ook door een dietiste die me tips gaven over voeding. Ook moet ik aankomende tijd 4x per dag prikken en op de koolhydraten in de voeding letten. De app 'Eetmeter' van voedingscentrum als tip gekregen zodat ik bij kan houden hoeveel koolhydraten je binnen krijgt. Helemaal stoppen met suikers is ook niet goed.

5 jaar geleden

Ik let hierdoor nu goed op mijn koolhydraten. Ochtend, middag en 2x tussendoor 30 koolhydraten en bij het avondeten 41 koolhydraten. Groente en vlees prima, alleen uitkijken met te veel aardappelen of rijst. We kijken goed naar de sausjes die overal bij zitten, daar zit vooral veel in. Op dit moment meeste zelf vers maken. Mijn suiker is onder controle nu. Elke 2 weken dagcurve prikken.

5 jaar geleden

Ik zit ook aan de verhoogde kant. Dus moet opletten. Weet iemand wat het gevaar is voor de baby met zwangerschap diabetes?

5 jaar geleden

Reactie op maritpatat

Ik zit ook aan de verhoogde kant. Dus moet opletten. Weet iemand wat het ge ...
Je breekt dan de glucose niet goed af. Dit komt via de placenta bij de baby die zelf dit gaat proberen af te breken. Dit wordt dan omgezet in vet, waardoor de kans op een zwaardere baby groter wordt (en daarbij natuurlijk de mogelijke complicaties die daarbij horen). Ook wordt je baby na de geboorte zover ik weet een aantal keer na de geboorte geprikt om de waarden te meten nu die ineens heel laag kan worden. Je waarden en de baby worden nu goed in de gaten gehouden waardoor het logischerwijs allemaal goed gaat lopen

5 jaar geleden

Reactie op newmommy😍

Je breekt dan de glucose niet goed af. Dit komt via de placenta bij de baby ...
Wow Dankje voor je duidelijke antwoord!

5 jaar geleden

Heb geen zwangerschapsdiabetes, maar normale type 1. Zou inderdaad even een afspraak maken met een diëtiste. Quick wins zijn wel snel gemaakt door snelle koolhydraten zoals wit brood, normale pasta ed te vervangen voor volkorenproducten en de koolhydraten te spreiden over de dag. Succes!

5 jaar geleden

Weet iemand wat er met de baby kan gebeuren als je te vaak een lage suiker hebt? Ik lees overal over wat er kan gebeuren als de suiker lang/vaak te hoog is, maar kan nergens achterhalen wat het gevaar is als je te vaak te laag zit

5 jaar geleden

Reactie op MAMMA

Weet iemand wat er met de baby kan gebeuren als je te vaak een lage suiker ...
Ziekenhuis gaf aan dat te laag niets uitmaakt. Alleen te hoog.

5 jaar geleden

Reactie op MAMMA

Weet iemand wat er met de baby kan gebeuren als je te vaak een lage suiker ...
Je moet maar zo zie .. te laag suiker voor jou is niet prettig dus wrs voor de baby ook niet. Ik heb zelf diabetes type1 en vooral in t begin hele lage suikers gehad.. mijn artsen zijn hier wel streng op om dit zo goed mogelijk onder controle te houden

5 jaar geleden

Reactie op Luv3

Ik ben ook doorverwezen naar de gynaecoloog omdat mijn suiker licht verhoog ...
Je moet koolhydraten vermeiden niet suiker. Dus koolhydraten tellen als je gaat eten!

5 jaar geleden

Dit is een voorbeeld wat ik destijds heb gehad toen ik net diabetes kreeg. Hoop dat je t kan lezen

5 jaar geleden

Reactie op mamavanAdam

Je moet maar zo zie .. te laag suiker voor jou is niet prettig dus wrs voor ...
Zeker.. de gynaecoloog gaf mn hypo's in de eerste maanden de schuld van de afbuigende groei ook al is daar geen wetenschappelijk bewijs voor.

5 jaar geleden

Reactie op DeVries4

Zeker.. de gynaecoloog gaf mn hypo's in de eerste maanden de schuld van de ...
Ja voor hypos is helaas weinig onderzoek gedaan wat het met de baby doet alleen de hoge suikers zijn bekend. Mr mijn gyn zegt ook wat niet fijn is voor jou zal ook niet fijn zijn voor de baby. Alleen jammer dat het niet bekend is of het op lange termijn kwaad kan

5 jaar geleden

Reactie op mamavanAdam

Je moet koolhydraten vermeiden niet suiker. Dus koolhydraten tellen als je ...
Ja idd ik let daar ook op. Maar ik heb begrepen dat je ook suiker beter kan vermijden.

5 jaar geleden

Koolhydraten zijn suikers voor je lichaam. Dus op beide letten. Je moet per dag zo'n 175 koolhydraten binnenkrijgen voor een goede groei van je kindje. Overleg met een diëtiste en diabetesverpleegkundige is echt een must. Ik heb ook zwangerschapsdiabetes. In de vorige 3 zwangerschappen niet en nu wel. Ik was best wel "boos" op mezelf omdat ik de meest gezonde etensstijl erop nahoud in vergelijking met de andere zwangerschappen (geen cravings oid), ik wist ook niet wat ik nog zou kunnen aanpassen. Na een gesprek met de zwangerschapsdiëtiste bleek dat ik te weinig koolhydraten binnen kreeg, ondanks de hoge suikerwaarden in m'n bloed. Elke dag moet ik prikken en elke week moet ik de waarden van de week doormailen. Gefrustreerd werd ik ervan dat ik er geen grip op kreeg. Want ook al at ik precies hetzelfde, de ene keer prikte ik 5.2 en de andere keer 9.4.... De diabetesverpleegkundige vertelde me dat ik er dan echt niets aan kon doen en het echt de hormonen waren die de boel in war gooien. Ik heb toen de handdoek in de ring gegooid, niet meer op m'n eten gelet en gedacht, krijg het maar ! Dan maar insuline en gynaecoloog. Wat gebeurt er, de waarden bleven spontaan stabiel. Blijkt dat stress ook invloed heeft op je suikerwaarden🙈 Conclusie: vraag hulp aan diëtiste en diabetesverpleegkundige!