56 Reacties

2 jaar geleden

Wat vervelend voor je dat je deze ervaring hebt gehad. Dat tekent natuurlijk deze zwangerschap en je keuzes heel erg, dat snap ik wel. Ik heb zelf de vorige keer een hele fijne inleiding gehad. Ik belandde met 35 weken in het ziekenhuis met zwangerschapsvergiftiging. Met medicatie hebben we het weten te rekken zodat ik met 37+0 ingeleid kon worden. De communicatie met alle artsen en verpleegsters was mega fijn. Ik had gelukkig totaal geen nood de hele bevalling lang, dus op alle momenten verliep de communicatie als "wat zou je vinden van X" of "we kunnen Y proberen, hoe vind je dat", en ik kreeg ook steeds een moment om er even rustig over na te denken en er iets van te vinden. Uiteindelijk had ik een hele snelle en heftige bevalling van 4 uur, maar zonder enige complicaties of ingrepen verder, ook geen pijnstilling. Ik heb de hele persfase op mijn zij gelegen, dat was de enige houding waarin ik het minste last had van de rugweeën die ik had. De rest van de tijd kon ik gewoon vrij bewegen en lopen. Ik heb zo ongeveer alle houdingen geprobeerd, maar ik vond alles zo oncomfortabel dat ik zelf weer op bed belandde. Ik had echt het gevoel alsof ik in het middelpunt stond, ik besloot, zij waren er om mij te helpen en mij te steunen. Ik word komende vrijdag opnieuw ingeleid, dit keer voor een combinatie van factoren, en ik kan echt niet wachten. Maar ik snap ook heel goed dat je op basis van je eerdere ervaring dat niet zou willen. Andersom zou ik er zelf niet aan moeten denken om thuis te bevallen. Elke avond ben ik toch gespannen dat ik 's nachts ineens wakker zal worden met weeën of gebroken vliezen en dat het toch spontaan begint, ik voel me juist daar een stuk minder comfortabel bij. Ik heb dus die luxe om te zeggen dat een inleiding niet zoveel voorstelt en heel prettig is, maar dat is natuurlijk niet iedereens ervaring. Ik zou het in ieder geval bespreekbaar maken met je gynaecoloog, waar je de vorige keer tegenaan bent gelopen en dat je er daarom nu tegenop kijkt. Want op die manier zo angstig en gestrest een bevalling ingaan is natuurlijk ook niet wenselijk.

2 jaar geleden

Ik ben twee keer ingeleid . Eerste zwangerschap op 39 weken ..25 uur 😀 maar toch hele goede herinneringen aan . Twee op 38 weken en twee uur 😀 nu donderdag mijn derde na tien jaar 😀😀 heel benieuwd enorm spannend ..maar ik heb er echt alleen maar goede herinneringen aan

2 jaar geleden

Reactie op Ryrywire

Wat vervelend voor je dat je deze ervaring hebt gehad. Dat tekent natuurlij ...
Bedankt voor je reactie! Fijn om positieve verhalen te horen. Ik ben nog wel zo nuchter dat ik kan inzien dat het deze keer heel anders zal lopen als de eerste keer. Alleen al dat het geen coronatijd is en dit de 2e is, is al een heel ander verhaal. Ik zal het inderdaad moeten bespreken in het ziekenhuis, mocht ik ingeleid worden.

2 jaar geleden

Nou dat klinkt inderdaad heel vervelend! Ik heb meer dezelfde ervaring als Ryrywire, vond het erg prettig en hoop juist dat het nu weer zo mag verlopen. Omstandigheden waren wel anders (over tijd, ballon ging niet dus medicatie, zelf verzoek om pijnstilling) maar qua communicatie hetzelfde.

2 jaar geleden

Ik ben al 2x eerder ingeleid en ga nu ook ingeleid worden. Mijn eerste inleiding was iets beter dan die van jou, maar voor mij wel traumatisch. Dit was met ballonnetje en weeënopwekkers, een weeënstorm, lang op mijn rug persen en een knip... Mijn tweede inleiding was heel anders (ook een ander ziekenhuis). Ik kreeg pilletjes in plaats van een ballon en toen mijn baarmoeder begon met samentrekken hebben ze dat een tijd aangekeken of mijn lichaam dat overnam. Dat gebeurde en ik heb een fijne bevalling gehad. Deze keer krijg ik ook pilletjes en weeënopwekkers alleen als het echt nodig is en dan ook alleen zoveel als nodig. Ik heb besproken dat ik, indien mogelijk, een draadloze ctg wil en gebruik wil maken van een bevalbad en/of de douche. Ook wil ik voorkomen dat ik op mijn rug beland. Dit was allemaal mogelijk volgens mijn gynaecoloog en ze zou het team inlichten dat ze dit mogelijk zouden maken, net als mij in mijn eigen bubbel laten. Ik heb er hierdoor alle vertrouwen in dat het goed gaat komen

2 jaar geleden

Ik word ook met 38 weken ingeleid. Ik vind het geen fijn idee. Twijfel enorm

2 jaar geleden

Ik ben vandaag ingeleid, op mijn zij geperst. Van 15.00-22.30 heeft het geduurd. Het ziekenhuis personeel heeft heel fijn geluisterd naar mijn wens om zoveel mogelijk poespas niet te doen, alleen toch zelf om een pompje gevraagd als pijnbestrijding. Ik was al medisch vanaf 32 weken, maar ze hebben heel goed geluisterd. Uiteindelijk tot 38 weken volgehouden.

2 jaar geleden

Ik ben tijdens mijn eerste (vorige) zwangerschap met 41 weken ingeleid. Ik kan uitgebreid verslag doen hoe dat was voor wie daar baat bij heeft? Maar om jouw vraag concreet te beantwoorden. Je hebt wel degelijk inspraak, van te voren, tijdens en na de bevalling. Let echter wel, je bent bij de inleiding wel gebonden aan infuus (de wee opwekkers) en de CTG waarmee de hartslag + weeen in de gaten gehouden worden. Inleiden is natuurlijk iets toedienen wat ervoor zorgt dat de boel op gang komt, dat vraagt dus wel extra toezicht. Ik mocht tijdens mijn bevalling wel met een draadloze CTG tijdens mijn weeenstorm onder de douche, maar een groot deel van de dag moest ik op mijn zij liggen ivm de hartslag van mijn dochter (die deed het dan het beste) en het persen uiteindelijk op mijn rug. In andere houdingen konden ze de gezondheid van mijn dochter niet goed monitoren en het was wel heel noodzakelijk gezien ze niet helemaal lekker ging gedurende de dag

2 jaar geleden

Reactie op hilde32

Ik ben tijdens mijn eerste (vorige) zwangerschap met 41 weken ingeleid. Ik ...
Bedankt voor je verhaal.. Mijn vraag was niet of ik inspraak heb, waarvan jij aangeeft dat je dat "wel degelijk altijd hebt".. want ik heb ervaring dat ik helemaal geen inspraak heb gehad. Drukte, personeelstekort en verschil in ziekenhuizen misschien. Maar dus niet altijd inspraak. Ze MOETEN je ook vragen/zeggen als ze handelingen willen uitvoeren zoals een knip of een vaccuumpomp, maar dat deden ze daar ook niet. Uiteraard ben ik nu voorbereid na een slechte ervaring en zal ik weigeren om achteraf te gaan douchen zonder begeleiding, zal ik weigeren als ze me verplichten 2 uur op mijn rug te persen. Zal ik weigeren als ze het ballonetje hebben geplaatst en mijn lichaam zelf weeen creëerde, maar ze het maar een half uur de tijd geven voor ze weeenopwekkers moeten geven. Mijn vraag was of er ideeën waren om een fijne positieve ervaring te creëren, wat waren jullie dingen waar je nog inspraak in had. Werd er bij jullie wel goed gecommuniceerd? Voelde je je veilig? Was er iemand/een verpleegkundige veel aanwezig? Hoe heb je moeten persen? Altijd op de rug in het ziekenhuis? Want dat is fijner voor de artsen? Aan bed gebonden? Kan ook op zij en handen en voeten? Enz

2 jaar geleden

Wat vervelend dat je een nare ervaring hebt gehad. Hoe was je afspraak gisteren? Ik heb morgen met 37+4 ook een controle aan de hand van de versie die ik heb gehad. Als de baby weer is teruggedraaid wil ik mogelijk ook kiezen voor een laatste versiepoging + inleiden, dus ik lees even mee in dit topic😃

2 jaar geleden

Reactie op Baby1986

Bedankt voor je verhaal.. Mijn vraag was niet of ik inspraak heb, waarvan ...
In beginsel zou het zeker zo moeten zijn inderdaad, je hoort de verhalen waar het toch allemaal anders loopt en dat is zo jammer! Hier hadden we een week vooraf een intake, toen het een en ander al besproken wat mijn wensen/voorkeuren waren, toen bij aankomst op de dag zelf nog heldere afspraken gemaakt over communicatie en mijn bevalplan doorgenomen (ik had een kort globaal plan, de rest liet ik op mij af komen). Gedurende de dag is er voor elke handeling zowel naar mij als mijn partner, conform afspraken, gecommuniceerd wat ze gingen doen, wat de opties waren, welke ideeen ze hadden, hoe ze tegen alles aan keken qua hartslag van mijn dochter bijvoorbeeld. We werden ook goed op de hoogte gebracht van wisseling in personeel gedurende de dag. Het verliep allemaal qua communicatie conform de regels om het maar even zo te noemen, bij spoed gaven ze ook aan dat het een spoed iets betrof en we wel snel moesten beslissen maar door vooraf veel te communiceren ben je er enigszins iets beter in voorbereid ofzo. Ik vind het sneu om te horen dat dit niet voor iedereen zo was, maar ik denk wel dat het al helpt als op de voorgrond het een ander al besproken is en niet tijdens het inleiden zelf. Ik zou daar ook specifiek om verzoeken, dat kan een hoop schelen wellicht

2 jaar geleden

Wat vervelend dat je een nare ervaring hebt gehad. Hoe was je afspraak gist ...
Ze lag weer in stuit 😔 Gelijk weer door voor een versie.. ging weer erg makkelijk. Te makkelijk, dam draait ze zo weer terug. Hopelijk daalt ze in, morgen weer controle. Als ze dan weer in stuit ligt gaan we voor volgende week afspraak maken voor versie + inleiden Mocht ze goed liggen moet ik 2 x per week naar ziekenhuis om te checken of ze nog goed ligt, tot ze is ingedaald. Gaat ze tussendoor weer naar stuit is het inleiden (of als dat niet meer gaat, keizersnede)

2 jaar geleden

Reactie op Baby1986

Ze lag weer in stuit 😔 Gelijk weer door voor een versie.. ging weer erg m ...
Je hebt in ieder geval een eigenwijze dame in je buik haha! Wel fijn dat de versie gelukt is en hopelijk blijft ze dan nu goed liggen en daalt ze in. Stom he, dat de versie dan zo makkelijk gaat maar ze ook zo weer terug kunnen draaien. Bij mij ging de versie ook super goed, met 5 minuten was hij al gedraaid maar daarna super druk waardoor ik twijfel of hij niet weer in stuit ligt. Hopelijk daalt ze goed in en heb je een fijne bevalling ❤️

2 jaar geleden

Wat vervelend dat je een nare ervaring hebt gehad. Hoe was je afspraak gist ...
Maar dat wat ik heb schijnt niet veel voor te komen, is een combinatie van een 2e kindje (dus meer ruimte), veel vruchtwater en een een eigenwijze baby die het schijnbaar toch fijn vind met hoofd boven. Inmiddels is ze bij iedere controle (meerdere per week) gedraaid, dan weer stuit dan draait ze zichzelf goed, dan draait ze zich weer in stuit 🤐 nu 2 x een versie gehad, 1 afspraak voor versie en niet nodig omdat ze zelf was gedraaid. Bij mijn eerste kindje ook een versie gehad, ze had niet zoveel ruimte dus is ze niet teruggedraaid. Hopelijk gaat het bij jou ook gewoon normaal en is je baby blijven liggen!

2 jaar geleden

Hee! Wat fijn om jullie verhalen te lezen. Ik ben 37+2 en wordt met 38 weken ingeleid. Ik vind het stiekum allemaal erg spannend worden. Vooral omdat ik vaker “negatieve” ervaringen lees over inleiden en bang ben voor het ergste. In mijn ideale bevalplan heb ik geen medicatie, geen schedel elektrode, geen kunstverlossing en vrijheid om te kunnen bewegen staan. Maar ben hier nu dus wel bang voor. Een vraagje voor de ervaren dames onder ons. Ik ben benieuwd op welke manier jullie zijn ingeleid? Dmv ballonnetje, pilletje inwendig of oraal of via infuus? En hoe lang heeft dit bij jullie geduurd? Ik ben heel lang super nuchter geweest over de bevalling en dacht dat kom natuurlijk op gang omdat ik altijd dacht baas over eigen lichaam te kunnen zijn bij een bevalling maar met inleiden heb ik het idee dat deze weg zal zijn.

2 jaar geleden

Ik ben een keer ingeleid met ballon + infuus en een keer met pilletjes vaginaal zonder verdere hulp. Tweede keer beviel mij veel beter. Deze keer word ik waarschijnlijk ingeleid met pilletjes oraal en indien mogelijk weer zonder infuus. Ik heb aangegeven dat ik, indien beschikbaar, een draadloze ctg wil, zodat ik bewegingsvrijheid heb en in bad/onder de douche kan

2 jaar geleden

Ik ben gisteren bevallen! Donderdagavond ballonnetje geplaatst, vrijdagochtend na 2,5 uur oxytocine bevallen. Het middelste uur was behoorlijk intens qua weeën, maar van de vorige keer wist ik en nu voelde ik ook dat het heel snel zou gaan, dat stelde mij wel erg gerust. Verder helemaal zonder kleerscheuren er vanaf op 1 klein hechtinkje na, ik herstel super goed, baby doet het fantastisch, verder wederom het geluk dat er totaal geen nood is geweest en dat er geen medische pijnstilling of ingrepen nodig waren. De communicatie hier was fantastisch, voordat het infuus gestart werd werden onze wensen nog eens uitgebreid doorgenomen. Er is letterlijk benoemd "het is jullie feestje, wij zijn hier om jullie te ondersteunen", en zodoende. Ik heb er zelf voor gekozen veel op mijn rug te liggen. Ik werd wel gestimuleerd om vooral te blijven bewegen, maar ik vond het zelf 100% het prettigst om op mijn rug de weeën op te vangen. Ik kon zo zelf mijn onderrug in het matras duwen, dat gaf me een beetje verlichting en een gevoel dat ik daar zelf de controle over had. Er werd ook heel secuur omgegaan met het ophogen van de oxytocine. In eerste instantie was het plan om dit elk half uur te doen, maar het ging al zo hard dat dit goed in de gaten is gehouden en alleen na de eerste 30 minuten is gebeurd. Daarin heb ik ook zelf duidelijk aangegeven wat ik voelde, waar mijn grenzen lagen, etc. Wederom dus een hele fijne ervaring gehad. Ik gun jullie allemaal hetzelfde! ❤️

2 jaar geleden

Ik ben donderdag bevallen ☺️ ingeleid met 39 weken ivm te klein kindje. Woensdag om 14:30 ballon geplaatst, om 00:30 eruit gevallen en om 12:57 bevallen zonder opwekkers!

2 jaar geleden

Reactie op marion2309

Hee! Wat fijn om jullie verhalen te lezen. Ik ben 37+2 en wordt met 38 weke ...
Bij mijn eerste zwangerschap kreeg ik een ballonnetje, de volgende dag moest ik terug komen. Ik had genoeg ontsluiting gekregen. Toen werden mijn vliezen gebroken.. ze wachtte nauwelijks op mijn eigen lichaam die het kon overnemen en gaven me na een uurtje al weeenopwekkers.

2 jaar geleden

Hele goede bevalling gehad na inleiding waarbij de verloskundige in t ziekenhuis meer lette op m'n bevalplan dan ik! Alles in goed overleg en hele fijne toon. Ik wilde haar graag zelf aanpakken maar dacht er helemaal niet meer aan op moment supreme. Toen wees ze me daar nog even op, echt heel fijn achteraf gezien 🥰 Zo van; pak haar maar aan! Gaat goed zo! Wellicht kan je je zorgen bespreken voordat je ingeleid wordt? En ook op de dag zelf nog eens met de verloskundige van dienst?