22 Reacties

7 maanden geleden

Ik slik inderdaad ook ascal elke dag. In mijn vorige zwangerschap ook moeten doen, toen helaas toch geëindigd in een pre eclamsie. Deze keer weer in de hoop dat het het iets tegengaat!

7 maanden geleden

Yes ik slik het ook tegen de hoge bloeddruk

7 maanden geleden

Hai! Ik mag pas vanaf 12 weken deze gaan slikken. Ik heb in mijn vorige zwangerschappen pre eclampsie en HELLP gehad (waarvan 1x heel erg) en bij de laatste heb ik altijd een hoge bloeddruk gehad, wel bloeddruk medicatie maar verder niks.

7 maanden geleden

Reactie op Anoniempje18299

Hai! Ik mag pas vanaf 12 weken deze gaan slikken. Ik heb in mijn vorige zwa ...
Vergeten erbij te zeggen ik ben al high risk door vorige zwangerschap en nu nog meer ivm tweeling zwangerschap (mono/di)

7 maanden geleden

Hier bij eerste zwangerschap geslikt ivm verhoogde kans op pre eclampsie omdat mijn moeder dit bij mij heeft gehad. Momenteel 7 weken zwanger van ons 2e kindje en heb nu weer een verhoogd risico omdat ik tijdens mijn 1e zwangerschap helaas toch pre eclampsie heb gekregen. Dus vanaf 12 weken weer starten met aspirine.

7 maanden geleden

Ik begin ook met slikken van aspirine 150. Dit omdat ik een verhoogde kans heb op HELLP-syndroom. Mijn zus en tante hebben dit namelijk allebei gehad. Daarnaast lopen we momenteel in het LUMC vanwege een positieve NIPT op trisomie 13. Maar dat lijkt voor nu in de placenta te zitten, gezien de echo geen afwijkingen laat zien. Met trisomie 13 in de placenta heb je nog een hogere kans op HELLP en andere risico's. Op aanraden van de arts in het LUMC direct hiermee gestart.

7 maanden geleden

Mij hebben ze dit ook aangeraden maar niet wegens bloeddruk maar omdat dit helpt tegen zwangerschapsvergiftiging

7 maanden geleden

Mij hebben ze dit ook geadviseerd en ik ga hiermee beginnen vanaf 12 weken (ascal)

7 maanden geleden

Reactie op f1fan55

Mij hebben ze dit ook aangeraden maar niet wegens bloeddruk maar omdat dit ...
Zwangerschapsvergifting staat een op een met bloeddruk! :)

7 maanden geleden

Ik heb dit in mijn vorige zwangerschap ook gehad. Ik slikte ascal, omdat mijn moeder zwangerschapsvergiftiging heeft gehad. Ik heb er niks van gemerkt en als ze het deze zwangerschap opnieuw aanraden, zal ik het nu ook weer opnieuw doen.

7 maanden geleden

Mij is ook geadviseerd aspirine 80mg te slikken iedere dag van week 12 tot week 36 tegen zwangerschapsvergiftiging, omdat mijn tweelingzus dit had aan het einde van haar zwangerschap. Ze geven alleen geen garantie dat het niet gebeurd ook al slik je aspirine.

7 maanden geleden

Reactie op Corwje

Mij is ook geadviseerd aspirine 80mg te slikken iedere dag van week 12 tot ...
Klopt, maar het verlaagd het risico met 7%. Nu is dat niet heel veel maar toch als het eventueel helpt is dat fijn. Iig voor de doorbloeding van placenta. Ik moet trouwens 2x 80 mg "slikken" (het zijn bruistabletten 😩)

7 maanden geleden

Klopt, maar het verlaagd het risico met 7%. Nu is dat niet heel veel maar t ...
Ohhh thanks voor de uitleg, die kreeg ik er niet bij! Haha 7% is nog wel de moeite waard 🤩 alles voor de baby 🫶🏻 Ohhhh getsie bruistabletten lijkt me echt niet fijn! Is er een rede dat je bruistabletten moet? Zeker voor betere opname? De apotheek adviseerde ook om het tablet op te lossen in water terwijl de gynacaeloog gewoon zei dat ik het heel kon innemen dus doe het nu gewoon met een groot glas water innemen, dat zal wel hetzelfde effect hebben. Moet er niet aan denken om het op te lossen in water🤢

7 maanden geleden

Reactie op Corwje

Ohhh thanks voor de uitleg, die kreeg ik er niet bij! Haha 7% is nog wel de ...
Zou het niet weten om eerlijk te zijn 🫢 ik heb tevens ook calcium tabletten die ik moet kauwen... 😭 Blij dat ik geen HG zwangerschap heb. Dan had ik het gegarandeerd niet binnen gehouden

Zou het niet weten om eerlijk te zijn 🫢 ik heb tevens ook calcium tablett ...
Ooh dat klinkt niet goed. Hier een HG zwangerschap en krijg over een aantal weken ook deze medicatie. Hopelijk gaat het lukken. Ik krijg de medicatie omdat ik in mijn vorige zwangerschap pre-eclampsie heb gehad.

7 maanden geleden

Reactie op BewonderenswaardigeKaketoe820632

Ooh dat klinkt niet goed. Hier een HG zwangerschap en krijg over een aantal ...
Ja ik ben high risk vanwege twee zwangerschappen die eindigden in Pre eclampsie en HELLP. En bij de jongste constant hoge bloeddruk maar geen pre eclampsie en HELLP gekregen. Nu extra high risk door tweeling zwangerschap, de tweeling deelt de placenta 😅

7 maanden geleden

Zou het niet weten om eerlijk te zijn 🫢 ik heb tevens ook calcium tablett ...
Ohhh neee, heftig wel!! er bestaan ook calcium tabletten die je met water in kan nemen, die heb ik gekocht want ik ga daar volgende week mee starten.

7 maanden geleden

Ik moet vanaf gisteren inderdaad ook aspirine 100 slikken en sinds afgelopen vrijdag iedere dag een trombose spuit in mijn buik zetten. Aspirine maakt je bloed iets dunner waardoor het bloed ook beter naar de baby stroomt en de kans op een hoge bloeddrjk verlaagt tijdens de zwangerschap. Tussen week 12 en week 37 dien je deze te pakken

7 maanden geleden

Ik moet vanaf 12 weken ook asperine gaan slikken i.v.m. voorkomen zwangerschapsvergiftiging/doorbloeding. Merk ook al sinds dat ik zwanger ben veel kramp in mijn kuiten, etc.

7 maanden geleden

Vorige zwangerschap gedaan en nu weer. Is toch fijn? Ik vind het echt een geruststelling. Het kan zoveel ellende voorkomen.